Het grote Revell Smit Houston ombouw project 1 : 200

Zoals beloofd een joetoep filmpje van de eerste proefvaart:

Naast de scheepjes zelf, heb ik nu ook bijna de transport kistjes gereed. De beide kistjes hebben hun basiskleur gehad:

koffers.jpg

In de rechter bovenhoek van de witte kist komt nog de naam ''waker'', en het wapen van de kustwacht komt nog in het oranje vlak.

Op de zwarte kist wordt nog het logo van smit aangebracht, samen met de naam van het schip: ''smit new york''.

Gr robin

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi vaarbeeld Robin, zij dit de ex-cdkistjes van IKEA? ziet er leuk uit.

Ik heb vandaag nog even gevaren met de Smit Sweden in het zwembad van de buurman.
De smit houston heb ik leeggehaald en ben ik opnieuw aan het inrichten.
Ik ga daar de zelfde mini regelaar inzetten als in de Smit Sweden.
Ik wil ook nog een LIPO voor dit bootje kopen. dan kan ze weer in de vaart.

Groeten,

Martin

Robin ziet er prima uit!

Vooral je kisten vind ik geniaal idee!

Waarom schilder je die zwarte kist niet in de smit kleuren??
Blauw met geel??

Voor de rest prima!

Martin, dit zijn inderdaad de ex-cdkistjes ;-). Ideaal zo'n buurman met een zwembad, is bijna een soort vaargarantie :-P.

Ben benieuwd naar jou ervaringen met de nieuwe set-up.

Koen, ik ben uitgegaan van de rompkleuren. Weet ook niet waarom eigenlijk, komt wel goed we maken er wel wat van :-).

Bart, de kranen stonden er nog niet op omdat ze tijdens de proefvaart nog niet klaar waren. Net als de reling op het voordek trouwens. Op de fotos met de waker is ze wel volledig;-).

Gr robin

Nog even een berichtje over de ervaringen met de accu, vandaag nog even bekeken hoelang ik eigenlijk kan varen op een accu.

Het bleek dat ik vandaag nog een uur kon varen. Samen met het uur wat ik vorige week op dezelfde accu heb gevaren komt dit dus op 2 uur varen :o.

Dit was totaal niet wat ik verwachtte, van het was zeker niet alleen rustig varen. Ook behoorlijk met het gas open gevaren.

De liposaver geeft bij een accu spanning van ongeveer 6.4 volt een sterk rood lichtsignaal. Dit is ook met fel zonlicht duidelijk zichtbaar.

Voor een scheepje met dit formaat en met de gebruikte motoren vind ik dit zeker niet tegenvallen. Wat een power komt er uit zo'n kleine lipo.:)

Gr robin

Rode zee,
Prachtig filmpje. Bedankt voor het posten, heb dit filmpje al eens eerder voorbij zien komen maar kon het niet meer vinden.

@Iedereen,
De smit new york heeft vandaag haar eerste rondjes gemaakt met sleep:-). Het is wel spannend dat slepen met zo'n klein schuitje.

Wel erg leuk om te doen, zoals me al bekent was levert zo'n lomp blok hout heel wat weerstand.

Een paar plaatjes:
p1080930.jpg

p1080940l.jpg

Gr robin

Laatst bewerkt:
Robin,

Heb je ook foto's van je interieur met de lipo.
Ik wil dezelfde lipo met saver als jou in de Smit houston doen.

De smit Denemarken kan op een 135 mah lipo ongeveer 45 minuten varen. Daarna wordt de spanning te laag en valt de ontvanger uit. Ik heb er al een grote playmobil boot an mijn zoontje mee gesleept. Is goed te doen alshoewel ze er wel hard aan moet sleuren.
Ik heb tevens het plan opgevat om de Queen Mary II van Revell 1:400 te gaan bouwen.
de uitdaging zit hier in de aandrijving met 2 azimuth en 2 vaste pods.
Lijkt mij tevens een leuk sleepobject voor de volgende werkschependag (80cm lang)

Groeten,

Martin.

Bart, Een blok hout achter je boot is een drama ;-).
Het heeft de sleepeigenschappen van een vliegende baksteen, en hoe harder je wil varen hoe meer weerstand het gaat leveren. En hoe lomper het zich gaat gedragen.

Maar het is wel een goede test, of ze een beetje kan slepen. En wat mij betreft is ze geslaagd, ze kan het goed aan.

Martin,
Heb hier een plaatje van de ingewanden:
img0012fvo.jpg

Heb de ontvanger tussen de assen geplaatst, en rechtsonder op de foto is de lipo saver te zien waarvan de led naar achteren schijnt.

Zo valt het voor iemand die niet weet dat het er zit niet op. Maar het is wel duidelijk zichtbaar wanneer de accu leeg is.

De QM2 klinkt als een pracht van een project, en een leuke uitdaging voor de azipods. Maar het moet zeker haalbaar zijn, kijk al uit naar een verslag;-).

Gr robin

hee robin hij is erg mooi geworden ik heb alleen 1 vraagje
wat heeft dit model gekost met met al het elektronica erbij???
(ik wil hem ook heel stiekem maken)

mvg

gerwin

De QM2 klinkt als een pracht van een project, en een leuke uitdaging voor de azipods. Maar het moet zeker haalbaar zijn, kijk al uit naar een verslag;-).
Ik heb zelf ook al eens aan de QM gedacht, maar juist die pods vond ik een te grote uitdaging.
Ik zou dit vervangen hebben door vaste assen met een (of meer) roer(en)
Naar een verslag van de QM met pods kijk ik dus ook uit.

Succes,

Wim

Gerwin,

Hier een kostenplaatje:
-1x smit houston: 20 euro
-2x 250 motoren: 14 euro
-1x mini servo: 6 euro
-1x regelaar: 20 euro
-1x lipo accu: 6 dollar (4 euro)
-2x graupner assen: 10 euro
-2x messing schroeven: 15 euro

(-1x zenderset: 55 euro)
Dit model komt dus exclusief zenderset en exclusief verf ed op 91 euro.

Vond het voor een compleet scheepje nog wel een leuke prijs ook ;-).

Met eventueel wat meer speurwerk, en zelf assen draaien en dergelijke zou je nog wel lager uit kunnen komen.

Gr robin

Je kan ook deze motoren gebruiken.
bij conrad nr 24 44 22-92 type 2427-30 3 tot 6 Volt 6500 tpm kosten €4,05 per stuk.
Deze heb ik in mij smit houston gebouwd. Bevallen prima.

Je kan ook 2 micro regelaars ER500 er in kwijt. per stuk €9,95. Dan kun je iedere schroef afzonderlijk bedienen.
Mikroantriebe KKPMO Mikromodellbau Onlineshop - Fahrtregler ER500 vorwärts/rückwärts ER500

Je hebt dan wel een 4 kanaal zender nodig als je ook de roeren wilt bedienen.

Groeten,

Martin.

Ps
Zodra ik start aan de QMII zal ik zeker een bouwverslag bijhouden. Ik ben al bezig met het nodige uitzoekwerk om de izipods werkend te krijgen. Ik zit te denken aan een micromotor in de pod of een haakse tandwieloverbrenging in de pod met de motor in het schip. Een en ander hangt af van de beschikbare ruimte.

Ik vind het wel grappig die kleine bootjes. Ook een goede oplossing voor low budget bouwers. Ze zijn redelijk gedetailleerd, liggen goed in het water en de kosten zijn te overzien. Ook een goed idee voor hen die toch schepen willen bouwen maar als vervoer enkel een motor, brommer of fiets hebben.

Ik vraag me af, even omkijkend naar de spoorwegmodelbouw op schaal N en Z, of het ook haalbaar zou zijn er verlichting in te bouwen.

Nog even over de wind, tja, windkracht 2 is voor die schaal waarschijnlijk al een zware orkaan.

Voor de verlichting van die kleine bootjes zijn er natuurlijk SMD leds, er draadjes aansolderen is een uitdaging op zich. Er zijn ook miniatuur gloeilampjes zoals ze in poppenhuizen gebruikt worden.

hallo

de lampjes die in horloges gebruikt worden zijn darvoor ideaal
er zitten reeds 2 draadjes aan LOL

groetjes raf

Back