Het grote Revell Smit Houston ombouw project 1 : 200

Adam,
Dat klopt, dat anker staat ook op de new york. Dit hall anker staat namelijk aan de voorkant van de opbouw.

Het gaat om dit anker:
ankervj5.jpg

Vanwege de vorm van dit anker lijkt het me niet om een hall anker te gaan.

Gr robin

Ik ben toch voor een flipper delta anker (1000kg versie) gegaan, bleek volgens de maatvoering ook nog eens precies op de daarvoor bestemde plek te kunnen.

Het schiet al aardig op.

Vanavond zijn er fotos.

Gr robin

Tjah wat vanavond kan, kan eigenlijk nu ook wel;).

Het eerste wat me te doen stond was het aanpassen van het door revell gemaakt achterdeel van de opbouw. Dit is ook de aanpassing die het meeste zichtbaar gaat zijn aan deze verbouwing.

Eerst in delen gezaagd (en ramen gevijld onder de al bestaande ramen).
img0815vj2.jpg

En toen moest alles ook weer op z'n plek gezet worden, met wat evergreen zijn we daar ook uitgekomen:
img0816ze9.jpg

img0818id2.jpg

Ik kreeg weer de kriebels toen er weer iets heel kleins gescratched moest worden, zoals toen de europallet op de waker (zie verslag waker 1:200).

Dit keer was het een flipper delta anker. Omdat het heel lastig is om de orginele constructie na te maken op deze schaal ben ik maar voor een benadering gegaan.

Het resultaat:
img0838yv1.jpg

img0839eg5.jpg

Even voor de informatie, dit anker heeft de volgende afmetingen: 8 x 10 x 4 MM.

Dat was het weer voor even,

Gr robin

anker

We hebben deze discussie al een keer gehad, reserve anker is vereist door de verzekering, je mag niet zonder twee ankers varen,
Ik geloof dus niet dat het een flipper is (want die past niet) maar een reserve Hall
groetend
Hawser

smitnewyorkmq9.jpg

Op deze foto is het reserve (hall) anker te zien. Daarom ben ik gaan tweifelen omdat in dit geval het reserve anker dus aan boord is.
En ik op de fotos die ik heb geen duidelijk hall anker zie (op het achterdek).

Ook omdat de Hua an tegenwoordig alleen een hall anker voor heeft en achter helemaal niets meer, is dit eigenlijk de gok geworden...

Gr robin, die het heel erg vervelend vind dat soms gewoon te weinig referentiefotos te vinden zijn.

Een delta-flipper anker is geen anker wat je zomaar op je dek hebt hangen.
Een delta-flipper word vooral in de offshore gebruikt om bijv. platforms op hun plaats te houden.
Het is dus geen anker wat bij het schip hoort, maar een werktuig voor het schip is.
Hier een ploatje van een delta-flipper anker op het achterdek van de Typhoon:

50647d45d5c62f9c.jpg

Greetings,
Luit

Laatst bewerkt door een moderator:
Ongeacht wat voor type anker achter op staat zou het ook kunnen zijn dat men dit hier heeft geplaatst om de slingertijd van het schip te vergroten ?.

Dit is namelijk het geval bij de Hunter hier staan ook 2 ankers achter op de schoorstenen maar die dienen om de boven genoemde slingertijd te vergroten van wege de onstabiliteit van het schip.

Het is zo maar een aanname hoor wellicht heb ik het mis maar ik vergelijk het maar even met de Hunter. Het zou aannemelijk kunnen zijn.

Gr Martin :D

Dit is namelijk het geval bij de Hunter hier staan ook 2 ankers achter op de schoorstenen maar die dienen om de boven genoemde slingertijd te vergroten van wege de onstabiliteit van het schip.

Bij de Waker staat er maar één dus dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Volgens mij zijn het bij de Smit Hunter gewoon twee bergingsankers, en wegens gebrek aan opbergruimte op het schip zijn ze op de rook kanalen gezet.
Als je een onstabiel schip heb moet je juist geen gewicht hoog boven de waterlijn gaan plaatsen anders wordt het nog onstabieler.
De Hunter zou dan dus eigenlijk een "wreed" schip geweest moeten zijn: m.a.w. ze zou teveel stabiliteit gehad moeten hebben. Haar slingertijd zou dan kort geweest moeten zijn.
Ik zal eens na vraag doen bij één van haar kapiteins.

@ Martin,

Ankers achter de schoorsteen zorgen alleen maar dat het schip veel verder door slingert, en ook veel makkelijker slingert, want ze halen het zwaartepunt omhoog.

@ Luit,

Delta-ankers worden voor bijvoorbeeld kraanschepen voor de voortstuwing.
Een sleper of supplier laat het Delta-anker op de bodem vallen, en zodra dat met een stuk of 10 tot 20 ankers gebeurt is, worden op het kraanschip de lieren in werking gezet, en dan komt het schip vooruit.
Delta-ankers zijn ook bruikbaar als grondankers om een schip vlot te trekken.

Groetjes Josse

Robin,

Goed man, je schiet al aardig op.
Ik heb op de werf de schilders aan het werk gezet en ben de onderdelen
aan het schilderen. Daarna wil ik de voorste 2 dekken die uitneembaar worden
alvast afmonteren. Ik wilde eerst de achterzijde van de opbouw laten zoals hij is,
maar nu ik jou weer zo bezig zie twijfel ik daar wel aan.
Ik zal van de week eens een plaatje polystyreen halen. Kan ik meteen ook de
schroefassen en motoren halen. Ik denk aan speed 280 motoren ik combinatie
met 1 regelaar. Ik wil hem 2-kanaal bestuurbaar maken. Vind ik voor deze schaal meer dan voldoende.

Wat ga je doen met de schroeven, ik ben eigenlijk wel voorstander van de propshop variant.
Heb jij bij de "Waker" een links en rechtsdraaiende variant toegepast?

Hier de foto's van de huidige status. Op het dek ligt weer een stukje onderdeel wat is afgebroken. Wat is dat spul kwetsbaar zeg! Overigens is alle nog niet vast gelijmd.

groeten,

Martin.

Adam,

Het waren geen bergings ankers hoor ( weet ik uit betrouwbare bron )want ik heb foto's daar staan namelijk ook maar halve ankers op of delen daarvan. Maar ik ben benieuwd of je met dezelfde bron en antwoord komt als ik ;). Er is ook een periode geweest dat de het gewicht aan de binnen zijde van de rook kanalen hadden geplaatst maar dat is later weer veranderd.

Maar hoe dat bij de Houston is of was dat is voor mij gissen en vadaar de vergelijking met de Hunter. Maar ben wel benieuwd.

WAt martin zeg over de stabiliteit heeft hij gelijk mee, ik ken zelf ook een matroos van de Smit hunter, die zit nou bij Eerland...en die zei het zelfde als dat Martin zei.
en als ze de stabilitiet van het schip alleen maar verminderen dan hadden ze daar ook nooit gehangen. dus het zal waarschijnlijk wel degerlijk effect hebben.

Wat betreft de het anker, ik laat het maar zo. Het valt niet eens op als een echt flipper delta, dus ik laat het maar in het midden. Het enige waar ik naar gekeken heb is de magere fotos die ik heb, en de afmetingen van het type anker.
(als iemand met concreet bewijs of iets dergelijks komt, don't feel ashamed to let us know.:-) )

Hier ik heb deze info vandaan: welcome

Martin, ik ben vanwege de kwaliteit van de schroeven ook nog steeds voorstander van propshop. Van die duitse schroeven weet ik verder niets...

En inderdaad ik heb links en rechts draaien schroeven gebruikt.
Ook aardig dat je de 280 motoren ook gaat gebruiken, moet nog ff kijken hoe ik ze schakel (veel vermogen, of lang varen?).

Verder ziet de bouw er al prima uit, iemand enig idee welke kleur geel het beste te gebruiken is? ;-)

Gr robin

Gisterenavond heb ik contact gehad met een voormalig kaptein van de Smit Hunter.
De ankers hangen er inderdaad alleen maar om het zeegedrag voor de bemanning te verbeteren.
Door het hoger plaatsen van gewicht wordt ze in principe minder stabiel, dus vriendelijker voor degene die er op varen. Inderdaad neemt de slingertijd toe.
Het waren dus geen bergingsankers maar voormalig scheepsankers. Als je op de onderstaande foto kijkt zie je trouwens dat er aan stuurboord geen ankers zit maar een dreg om verloren ankers te kunnen dreggen.
Het effect van de "ankers" in de schoorsteen was trouwens nihil, het bleef een vreselijk schip.
smithunterpietsinke2162bi2.jpg

Foto: Collectie P.Sinke

Bij de Waker is het een ander geval.
Door de verbouwing tot Solo waarbij de accomodatie verder naar voren uitgebreid werd, en er een helidek geplaatst werd, was er op het voordek geen plaats meer voor het reserve scheepsanker.
Dit reserve scheepsanker is dus naar het bakboord rookkanaal geplaatst.

Dat verhaal van die ankers op de schouw, klonk wel mooi, maar ik had zo mijn twijfels over het effekt van 2ton op het totaal van 860ton. Zoals hier al aangehaald, kan ballast boven het zwaartepunt weing bijbrengen aan de stabiliteit, eerder het tegendeel.

Adam,

dank voor de uitleg, van die dreg wist ik eigenlijk zelf ook niet, maar voor de rest was ik toch wel zeker van. ( waarschijnlijk de zelfde bron ;) ) Dus voor de Houston gaat dit verhaal dus niet op. Het leek mij ook te onwaarschijnlijk maar je weet maar nooit.

Even het topic afstoffen, er is weer een korte update vanuit deze hoek.Na wat fotos gezien te hebben moest er iets veranderen aan de voorkant van de opbouw. Er zitten om te beginnen 2 ramen teveel, PAS OP--> dit is alleen het geval bij de smit new york. De houston heeft deze ramen nog wel. Deze ramen dus zijn nu dus dichtgeplamuurd.Ook zitten er bij zowel de smit houston als de smit new york aan beide zijden van de opbouw een ladder vanaf het forecastledek naar het ....dek. Daarom heb ik de buitenste ramen dichtgemaakt.Er zijn ook 2 dekluiken verwijderd van het voordek, 1 omdat die niet op de goede plek zat, en 1 omdat die daar niet zit bij de new york.Volgende klus wordt het naar de zijkant verplaatsen van de hekken op het ....dek. Dan kan de opbouw eindelijk opgebouwd worden :-).Goed de fotos:
img0846sj7.jpg

img0847xj5.jpg

img0848pg6.jpg

Dit was het weer, ik heb komende weken tentamenweken. Dus weer lekker veel vrije (studeer)tijd. Dus er komt vrij snel wel weer een update.Hoe is het met de andere smit houston bouwers?Gr robin

Laatst bewerkt door een moderator:
Euhmm er wordt gestaakt in de klein metaal dus tsja het ligt even stil op deze zolderwerf ;). Nee hoor de Houston ligt monenteel heel even stil eerst maak ik de Kinderdijk even af en pak dan tussen door de draad weer op. Was druk doende de schroefaskokers te draaien voor de Houston.
maar hij gaat lekker Robin.

In die uitvoering zitten ze inderdaad nog wel Ronald.. Maar kijk maar eens naar de smitwijs uitvoerig of de tegenwoordige hua an ofzo.. Daar zitten ze niet meer :wink: Maar Robin is volgens mij de versie aan het maken die jij laat zien op de foto.. Dus dat is wel een probleempje Robin :oops:

Back