Het grote Revell Smit Houston ombouw project 1 : 200

Martin,
Ik maak mijn fotos altijd met de supermacro stand ;-). Alles wat klein is wordt groot.

Verder probeer ik dit model nog waarheidsgetrouwer te krijgen dan de Waker, want ook die was niet perfect. Sterker nog ondergetekende bouwer kan zich om sommige dingen enorm frustreren. Maar dit is voor dit project de uitdaging, zo realistisch mogelijk ennuhm niets is klein genoeg.

Wat betreft de splitpen constructie, is dit het ongeveer?:
roeruw3.jpg

Gr robin

Robin,

dit is 't bíjna helemaal. Enige verschil is dat de roer/stuur hevel met een soort zwanehals weer terugbuigt tot ónder de top van de hennegatkoker. Ik had daar voor Martin een schets voor gemaakt maar omdat ik die tekening alweer heb weggegooid denk ik dat hij de enige is die 'm kan laten zien.
In ieder geval is jouw schets op de roer/stuur hevel na correct.

Jos

Adam,

Ik heb er nog geen foto's van maar als ik de ziekenboeg weer heb verlaten zal ik er aan beginnen en er foto's van schieten.

Maar het schetsje waar Jos het over had heb ik opgedoken en zullen jullie het voorlopig hier mee moeten doen :D

Smit_R_dam_roerkoning.JPG

Gr Martin :D

Zo, weer een uptdate,

Ik ben begonnen met het inbouwen van de aandrijving.
Ik heb een motorsteun gemaakt van PS plaat voor de motoren.
Het is zo gemaakt dat ik de motoren kan uitwisselen. Ik heb nu 2 typen liggen
en wil gaan experimenteren welke configuratie het beste is.
op de foto's staan de Conrad motoren ingebouwd. Deze hebben dezelfde diameter
als de speed 280 alleen zijn ze iets korter. Het stroomverbruik is wel veel lager
(0,4 Ampere tegen 1,6 Ampere), maar het vermogen ook. we zullen zien wat het beste
bevalt.

De Schroefassen zitten nu tijdelijk vast met een druppeltje Seconden lijm. Deze worden er pas
ingelijmd als ik de schroeven van Propshop binnen heb (men had beloofd vorige week). Ik wil er zeker van zijn de de schreven in het midden van de tunnels komen te zitten.

Als regelaar heb ik de THOR mini 4 op het oog.

Hier de foto's,

Hier nog wat detailfoto's genomen op de macro stand van de camera

Voor zover.
De roeren kunnen er nu onder.

Groeten,

Martin

Hallo Roelof,

Dat is een rubber slang. Uitwendige diameter 5mm inwendig 1mm.
Deze schuif je klem om de motor en schroefas van 2mm.
Gehaald bij 2brothers in Bussum.

En ze is nog niet in de vaart. Deze week zouden de schroeven moeten binnenkomen.
Dan kan ik de schroefaskokers fatsoenlijk uitlijnen en vastlijmen.
Verder moet alleen de roerinstallatie, en besturing er nog in. Het onderwaterschip in de
antifouling en ze kan te water.

Groeten,

Martin

De laatste 2 dagen ben ik aardig bezig geweest met de masten. Na wat fotospeurwerk heb ik toch besloten ook de voorste mast aan te passen.

Deze is namelijk over de gehele lengte even breed, de mast van revell wordt smaller. ook is dit exemplaar iets hoger.

Verder zijn er nog wat kleine dingen geplaatst, ankerkettingen, ladders, en reddingsvlotten.

Helaas ga ik het niet redden om dit model voor de werkschependag varend te hebben, ze komt uiteraard wel mee om de Waker gezelschap te houden in de vitrine.

De fotos:
img0973ou9.jpg

img0975rv8.jpg

img0976ll0.jpg

img0977tr2.jpg

img0978dj5.jpg

Dit was tot de wsd de laatste update, nu ga ik eerst de smit neptun een beetje toonbaar maken ;-).

Gr Robin

Zaterdag was het zover, de schroeven voor de smit new york zijn binnen :-).
Bedankt Martin(ez).

Dus konden eindelijk de schroefassen ed gemonteerd worden, varen komt steeds dichterbij. Vandaag de schroefassen gemonteerd, en de rest komt deze week.

Fotos:
img1057bx1.jpg

img1058aa0.jpg

Gr Robin

Vandaag lekker weertje om in de tuin te werken, hoewel het net iets te hard waaide om kleine priegeldingetjes te maken;-).

Ben dan ook maar begonnen aan de tuigage, op 2 spandraden voor de voormast na is alles geplaatst.

Ook is de romp volledig in de kleur gezet.

Deze week wil ik de aandrijving in orde hebben, samengevat: ze gaat varen.

Fotos:
img1093nj8.jpg

img1060iq1.jpg

Sorry voor de foto, vergeten macro aan te zetten. Maar het idee wordt duidelijk toch?

Kijk al uit naar een dagje varen met alle ''Houstons''. Misschien leuk om dat eens een keer te gaan doen?

Gr robin

Dat dagje varen lijkt mij een goed idee,

ik heb inmiddels de schroefaskokers en schroefassen gemonteerd.
De schroeven lopen iets aan bij de tunnels, daar moet ik nog wat aan doen.

Nu zijn de roeren aan de beurt. Ik ben deze week echter een beetje te druk.
Ik ben de roerlagers van mijn 1:1 boot aan het vervangen. Het net nieuw gedraaide bovenlager verdween tijdens de montage echter met een mooie boog via het zwemplateau zo de plomp in.
Na 2 uur dreggen en duiken heb ik de moed maar op gegeven en zal een nieuwe moeten laten maken. @#$@%@@!#%&*! Dat word deze week dus niet te water.

Volgende week dus verder met de Houston.

Groeten

Martinez

Nu zijn de roeren aan de beurt. Ik ben deze week echter een beetje te druk.
Ik ben de roerlagers van mijn 1:1 boot aan het vervangen. Het net nieuw gedraaide bovenlager verdween tijdens de montage echter met een mooie boog via het zwemplateau zo de plomp in.
Na 2 uur dreggen en duiken heb ik de moed maar op gegeven en zal een nieuwe moeten laten maken. @#$@%@@!#%&*! Dat word deze week dus niet te water.

Volgende week dus verder met de Houston.

Groeten

Martinez

Probeer het eens met je voeten zo wel vaker iets opgevoeld wat met hark of magneet niet boven te halen was. oa koperen kraantjes van ongeveer 10 cm. Dus voelen met voeten proberen om hoog te halen met je voeten en anders duiken op de gevoelde plek.

groet

Probeer het eens met je voeten zo wel vaker iets opgevoeld wat met hark of magneet niet boven te halen was. oa koperen kraantjes van ongeveer 10 cm. Dus voelen met voeten proberen om hoog te halen met je voeten en anders duiken op de gevoelde plek.

groet

U denk zeker te weten als dat wij van de APEN afstammen geloof ik ;)

Dat onderdeel is van een 1;1 schip hoor.
Kan wel zo zwaar zijn :als dat het gelijk diep in de modder zakt.
Is wel wat anders als een kraantje van 10 cm
mvg
Frederik:D

U denk zeker te weten als dat wij van de APEN afstammen geloof ik ;)

Dat onderdeel is van een 1;1 schip hoor.
Kan wel zo zwaar zijn :als dat het gelijk diep in de modder zakt.
Is wel wat anders als een kraantje van 10 cm
mvg

kraantje was ook van een 1;1 schip. Nadeel van dreggen etc is dat je een vrij grote kans hebt dat je het onderdeel verder in de modder duwt. Daarom het voelen met de voeten gaat een stuk directer dan het voelen met een hark ook al is jou lager vrij groot. Succes met het zoeken of monteren van een nieuwe exemplaar.

ps naar alle waarschijnlijkheid stammen we allemaal af van het vogelbekdier;)

Robin,
je hebt helemaal gelijk, ik moest alleen mijn frustratie even kwijt.
Inmiddels heb ik een nieuw lager besteld. We hebben nog in de zwembroek
naar het lager gezocht en vele oude bootonderdelen opgedoken, maar geen lager.

We gaan dus vol goede moed verder met de Smit houston.
Hier een paar foto's van de schroefas installatie.
Ik moet nog wel wat doen aan de speling tussen de tunnels en de schroeven want ze lopen iets aan.
De motoren zijn van Conrad en hebben een lager toerental in vergelijking tot de speed 280 die ik heb liggen. ik ga beide motoren proberen om de beste keuze te maken.

Groeten,

Martin.

We gaan dus vol goede moed verder met de Smit houston.
Hier een paar foto's van de schroefas installatie.
Ik moet nog wel wat doen aan de speling tussen de tunnels en de schroeven want ze lopen iets aan.
De motoren zijn van Conrad en hebben een lager toerental in vergelijking tot de speed 280 die ik heb liggen. ik ga beide motoren proberen om de beste keuze te maken.

Als je er een goed trekpaard van wil maken
Dan moet je een zo laag mogelijk toerental in zetten
Met een zo groot mogelijke schroef en met een zo min mogelijke spoed
De zg Trekschroef dus
mvg

@ F van Gent
Ik weet het, dat is ook de reden dat ik een andere motor heb bijgekocht.
Ik zag dat de speed 280 14.000 omw/min maken (toen ik ze al had aangeschaft)
De motortjes van conrad doen 6500 omw/min. Ze zijn echter wel iets minder sterk als ik naar het opgenomen vermogen kijk.
De schroeven zijn 4blads werkschroeven van propshop UK.
Ik wil een en ander in de praktijk testen. De motoren zijn redelijk makkelijk uitwisselbaar.
(zelfde diameter huis)

Groeten,

Martin

Martin,

Kun je een close-up fotootje plaatsen van je constructie van je motorsteun?

Lijkt me een goede oplossing voor als mijn 280 motoren tegenvallen en ik ze moet vervangen.

Maar eerst eens kijken naar het verschil tussen beide set ups. Keep us updated ;-).

Gr robin

Back