Het grote slowstick-topic

Ik vlieg ook op fms en gebruik de dual storm van trustmaster met 2 sticks zo kan ik lekker calibreren
zoals de mode van mijn zender.De bewegingen zijn dan dezelfde dus denk dat dit wel goed is om wat te leren vliegen alhoewel ik in mijn weinige uren vliegervaring al heb gemerkt dat het heel anders vliegen is int echt....een vliegtuig op fms is altijd perfect getrimd en uitgebalanceerd he.Ben nu ook op zoek naar een slowstick .Groetjes

Ik vlieg ook op fms en gebruik de dual storm van trustmaster met 2 sticks zo kan ik lekker calibreren
zoals de mode van mijn zender.De bewegingen zijn dan dezelfde dus denk dat dit wel goed is om wat te leren vliegen alhoewel ik in mijn weinige uren vliegervaring al heb gemerkt dat het heel anders vliegen is int echt....een vliegtuig op fms is altijd perfect getrimd en uitgebalanceerd he.Ben nu ook op zoek naar een slowstick .Groetjes

Met een sim is het altijd wat makkelijker vliegen dan in het echt.
Rottige valwinden of andere factoren blijven moeilijk om na te bootsen.
Verders is een sim perfect om het "stick gevoel" te krijgen.

Maar een goed uitgetrimde slowstick vliegt ook super simpel hoor (lekker relaxed 8) ) , en met een beetje wind doet ie het ook nog prima !

hmmmmm.....
ik had vandaag mijn eerste echt lange vlucht! 8)
met mijn zelfbouw slowstick, en de nieuwe vleugel(zie ene paar pagina's terug)
ik ben verslaafd! dat was me geweldig zeg......

als je wat terug leest zie je dat het tot nu toe niet echt wou lukken....
maar nu.....
ik heb al een tijdje niet zoveel meer gedaan, maar ondertussen op de club wel geoefend met de sim.
ik ging vanmiddag samen met me broer en rob naar de hei bij assel.
met volle accu, en goede vleugel, 5 reserve propjes, en rob had 8 aa accu's mee, sinds die op mysterieuze wijze uit mijn zender zijn verdwenen(oplaadbare batterijtjes, je komt ze altijd te kort)
mijn broer had een zwervertje mee, maar die wilde niet, dus daar gaan we het verder niet over hebben.
na wat gepruts met die zwever(heb ik het er toch over) was ik aan de beurt.
eerst een glij vlucht van de heuvel(we vlogen van een heuvel, is de grond wat verder weg) mijn ss kwam verder dan zijn zwever :P en perfect getrimd, hoefde helemaal niks aan te veranderen!(de nieuwe vleugel leek bij vorige pogingen wel een wokkel, maar dat was nu al lang verholpen)
daarna met een klein beetje gas, een oooh wat ging dat mooi!
hij vliegt gewoon net onder half gas het mooist.
de wind was aan de sterke kant, dus het sturen ging in het begin wat onregelmatig.
nou na wat rondjes en achtjes in de struikjes ge.... neergekomen(in de hei kan je niet landen, maar ook niet echt crashen)
en daarna nog een hele hoop vluchtjes en vluchten gemaakt, het ging steeds mooier!
1 keer zag ik hem niet meer, en toen heeft rob het overgenomen, maar hij reageerde niet meer enzo, toen moesten we lopen, maar alles was nog heel gelukkig.
uiteindelijk heb ik de accu(2200 mah lipo) helemaal zelfstandig, en zonder schade leeg gevlogen.(aldoor niet hoger dan half gas)
1 keer overtrok ik hem door de wind, en dat zorgde voor 1 minder zachte la.. neerkoming.
en 1 keer heb ik me broer bijna overhoop gevlogen :oops: ik overtrok hem iets ofzo, weet niet meer, maar toen reageerde ik met wat meer gas, en een paar flinke uitslagen waardoor het vliegtuig weer recht kwam, maar met wat veel gas op lage hoogte op ons af vloog(ik had wel het gas ff uit gezet toen hij echt dicht bij was, dus geen draaiende delen), maarja.....
ik vond het goed gaan, rob ook( :D ), en nu wil ik nog eens!
ik heb de modelbouw verslaving flink te pakken! :lol:

ik heb het idee dat het wel geholpen heeft, de sim :wink:
alleen gaat het in de sim natuurlijk altijd beter(daar is het me 2 keer gelukt om op zij kop met een extra door dat vliegdek schip te vliegen)

Nou gefeliciteerd !!
Je zal zien dat het echt per keer beter gaat,het lekkerst is om te vliegen als het bijna windstil is.
Wind is niet echt een probleem, hij kan flink wat hebben :wink:
Helaas hier nog steeds slecht weer :(

Maar je schrijft dat hij niet meer reageerde, heb je een idee waar dat aan gelegen kan hebben ?
Slecht contact ? Weinig bereik ? Misschien wel verstandig om daar even naar te kijken, beetje lastig als je zometeen je toestel uit de grond moet graven of 2 Km verderop kan ophalen.

René

ik heb geen idee.
ik moest een vierkant vliegen van rob, en hij wou niet meer naar me toe sturen, en op een gegeven moment heb ik hem aan rob gegeven, ik zag hem niet meer, want er stond een boom, en het was mistig, en hij ging verder en verder.
dus ik het is me een raadsel wat er gebeurd is.... en hoe rob hem aan de grond heeft gekregen.
daarna natuurlijk even een reikwijdte test gedaan, dat leek gewoon goed.

over wind:
komt misschien door mij dat ik daar last van heb :oops:
maar rob zei wel dat mijn richtingsroer misschien wat klein is.
het was ook met het richtingsroer niet het millimeter werk waar iedereen het altijd over heeft :P

Op het gevaar af dingen dubbel te vragen :wink: .......( zeker bij zo'n lang topic als dit )

Ik ben van plan om voor mijn slowstick deze motor aan te schaffen ...
als ik naar de specs kijk moet dit wel voldoende zijn maar aangezien ik totaal geen idee heb :? .... vwb brushless op een vliegtuig
wil ik jullie, wat meer expert op dit gebied, vragne of dit voor mijn model goede keuze is ??

BM2409-12.jpg

http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=1025

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord
Ferdy

Ferdy,

Zo te zien is dat geen probleem voor de motor.
De slowstick weegt ongeveer 500 gr. vliegklaar, volgens de specs op 3S max 800 gr. trust.....moet voldoende zijn !
Zorg alleen wel voor een 25 Amp. borstelloze regelaar en een flinke lipo die de stroom aan kan.
Houd er wel rekening mee dat de slowstick geen snelheids monster is,ik zou aanraden om hem met een 10x4.7 op 2S te vliegen.
Wil je eventueel wat mee omhoog nemen (fototoestel ofzo) kan je altijd nog even overstappen op een 3S lipo voor wat meer power.

René

René,

Dank je voor je antwoord.....
Gelukkig is dit ook wat ik dacht. :D .... wat ik al zei ben niet echt ervaren in brushless op vliegtuigen en jou antwoord sterkt mij in mijn gedachten.
Ik gebruik de SlowStick hoofdzakelijk om rustig rond te vliegen en inderdaad om in de toekomst misschien eens wat mee te nemem maar mijn ervaring ligt iets meer bij micro heli's en heli's zoals de ECO 8...... De stick is er puur voor de lol :lol:

Zelf wilde ik hem alleen met 3S Lipo vliegen ......een 3s 1300Mah zou genoeg moeten zijn ... ???
maar aangezien je me aanraden dat ea met een 2s Lipo ook goed te doen moet zijn ......wat denk je dan van een 2s 1300Mah ???

in ieder geval .... bedankt voor je antwoorden

Ferdy,

Inderdaad, de stick is ook puur voor de lol/ontspanning.
Waarom ik zit te denken aan een 2S omdat je motor vrij snel is voor een stick. (1570 Kv)
Zelf vlieg ik hem met een Align 1400 Kv motor (was 3S nu 2S) en dat heeft me op grote hoogte een keer een vleugel gekost door teveel
snelheid/kracht die op de vleugel kwam.Zie een paar pagina's terug.
Dus denk ik dat je met 2S wat rustiger kan "rond tuffen" met een grotere prop zonder dat je meteen met een beetje gas wegschiet.

Misschien verschillen de meningen daar een beetje over hoor, ik heb zelf geen ervaring met exact die motor. (wel met de eerste fietsbellen van 1450 Kv)

De 2S 1300 mA zou geen probleem moeten zijn, als je er maar voor zorgt dat die lipo de benodigde stroom kan leveren !! (minimaal 20C lipo !)
Ik gebruik zelf de Hyperion LightStorm 1200 in zowel 2S en 3S uitvoering voor de stick.

Heb je misschien lipo's liggen die je zou willen gebruiken ?

Ik heb inderdaad je verhaaltje gelezen vwb je vleugel.... balen hoor....
en zoals je het schrijft neig ik ook meer naar een 2 cell en voor evt voor liften een 3 cell

De stick vliegt me zo leuk genoeg en het gaat me om de lol en niet de snelheid.......:wink:
Kracht / trust is wel wat anders en daar komt dan de 3 lipo om de hoek kijken.

Voor mijn micro's gebruik ik trouwens HiModel...en daar ben ik erg tevreden over....

Wat ik nog heb liggen zijn 2S en 3S allebei 1300Mah 12C
volgens jou verhaal misschien iets te weinig????
ik heb ook nog een 2S 2200 Mah 20c wel wat zwaarder (130Gr) maar moet volgens mijn beter in de richting komen

tja ...en anders komt er toch gewoon nog een pakketje bij :D

ik vlieg zelf(kan ik nu zeggen) met 2c 2200 mah lipo, een 1700 kv fietsbel(geloof ik), een 9x3.4 gws slow fly prop(ik heb er 5 reserve, want de stevigheid......), en ik dacht een 22 ampjes regelaar.

dus ik dank dat dat van jou wel goed komt.....

Die 2S 2200 staat garant voor lange vliegtijden ! Is een mooie accu daarvoor.
Die 130 gr. is helemaal geen probleem.
Die andere lipo's geven max 17 Amp. als ze echt kunnen leveren wat erop staat.....en dan ook maar voor een korte tijd.
Ik zou gewoon die 2S 2200 er onder hangen !

Maar heb je al gevlogen met de standaard setup van de slowstick ?

standaard setup voldoet prima inderdaad prima ....tuurlijk zou ik hem ook zo kunnen houden maar ja .....aard van het beesie zegt maar :wink:
Hou ervan om een beetje te expirimenteren met mijn spullen ........

:offtopic:
Mijn 2 piccolo's zijn ook helemaal niet meer standaard en lijken niet eens meer op een pic, alu frame brushless, trexframe etc etc
:ontopic:

Inmiddels ligt de stick uit helemaal uit elkaar ...... had nog wat andere servo's liggen die gaan erin ( 5 gram zwaarder maar moet wel lukken)
motortje is besteld..... dus we kunnen aan de slag......tis toch niet echt vliegweer :)
er zat een oud 3 Ch ontvanger in (was erg storings gevoelig...27Mhz) die wordt vervangen voor een JETI model REX 5 plus ....kan ik hem eindelijk met mijn FX18 vliegen :yes:
Ben ook nog op zoek naar andere wielen ( wat groter ....zeg maar soort ballonband )
en ben me ook maar eens gaan inlezen in een mooi draagsysteem voor mijn camera

en zo hou ik me zelf lekker van de straat..... :D

Ik kon niet terug vinden dat je er al mee gevlogen had, vandaar. Maar dan zal BL een behoorlijke verbetering zijn :D
En maar te zwijgen over het geluid van die gearbox die je niet meer hebt.

Wat mij heel erg irriteerd is dat het vaak overdag erg mooi vliegweer is, zoals nu dus !, en ik dus aan het werk ben.
Vervolgens in het weekend regent / waait het enz enz.
Maar de lange avonden komen er weer aan !

Voor mooie wielen kijk ik altijd bij ACW, vaak niet duur ook.

Het fototoestel heb ik tussen me landingsgestel gemaakt, met een beetje lood in de staart heb ik hem dan goed in balans.
Ik ben alleen wel een beetje voorzichtig met het fototoestel eronder vanwege het extra gewicht en de druk die dan op de vleugels komt te staan.
Je kan niet even een looping maken of een een duikvlucht bijv. daar zijn de vleugels net iets te fragiel voor.
Maar met rustig vliegen is het geen probleem.

Als je nog wat leesvoer wilt,ook leuke plaatjes, kan je hier terecht.

Succes

nou volgens mij ben je niet de enige die baalt :cry:
als ik vandaag zo eens naar buiten keek van achter mijn buro....... veel te mooi weer.

Ik heb één geluk ...de stick ligt toch uitelkaar
en met de mini heli's vlieg ik eigelijk alleen maar binnen

Bij ACW had ik inderdaad nog niet gekeken ....... zijn inderdaad de soort wielen die ik zoek....
en je draadje bij RCGroups heb ik al aardig doorgespit

hopelijk vooor jou werkt het weer mee van het weekend :wink:

halo alle slowstick vliegers
ik wil mijn slowstick met een camera uit rusten
heb er een 370 motor met 3s lipo onder hangen
totale setup 550 gram met camera 740 gram
zal wel los komen maar de vleugel hoor je kraken denk ik
zijn er mensen die weten tot welk gewicht je kan gaan
alvast bedankt rob

@Robot,

Een paar pagina's terug heb ik een filmpje staan ( nu even off-line zag ik) maar daar vlieg ik met een slowstick met een totaal gewicht van 750 gr.
Ik vlieg hem wel met een wat zwaardere BL motor.
Je kan het gewicht mee omhoog nemen, geen probleem. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat je geen gekke dingen kan doen.
Gewoon rustig omhoog, foto's of video maken en rustig naar beneden.

Of het allemaal gaat lukken met de standaard motor...geen idee. Gewoon een kwestie van uitproberen.

Succes.

René

Edit : Filmpje weer online

Back