Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Maar ik heb daar al,getest met iets anders,,en dat werkt!!!ja en op den duur beging je aan vanalles te denken!!!!
 
Veel elektrovliegers gebruiken op de zender een schakelaar die voorkomt dat bij het per vergissing bewegen van de gasstick de motor start. Dat wordt meestal een "killswitch" genoemd. Deze oplossing biedt geen 100% veiligheid. Er zijn situaties denkbaar waar dit toch fout kan gaan.

Stel, bij een op scherp gestelde ESC wordt de killswitch opnieuw geactiveerd. De motor is met de gasstick niet te starten. Als de gasstick niet in de "gas dicht" positie staat en de killswitch wordt uitgeschakeld, dat start de motor, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Een oplossing hiervoor vond ik op RC-Groups. Het starten van een motor is pas mogelijk als de killswitch is uitgeschakeld én de gasstick in de "gas dicht" positie staat.

De programmering is hier https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2841864-Latching-Throttle-Cut te vinden. Het werkt met drie Logical Switches waarvan er twee een flip-flop vormen.

Het voorbeeld op RC-Groups werkt in mode 2 (gas links) en als killswitch wordt schakelaar SB gebruikt. Het voorbeeld is gemakkelijk aan te passen naar mode 1 (gas rechts) en een andere killswitch. Bij mij werkt het in mode 1 en met killswitch SI.

Dit is een stukje slim programmeren dat je in geen handleiding tegen komt.
 
In de DS16/DC16 is gas inactief maken drukken op menu knop en dan meest linkse knop onder het scherm indrukken om gas inactief te maken. Klaar. Geen ingewikkelde programmatie nodig. Werkt altijd want werkt op de gas functie dus werkt ook als je gas op een stick of switch staat.

R.
 
Het gebruik van de meest linkse keuzeknop (F1) op de Jeti zender voor het (de-)activeren van de motor heeft belangrijke nadelen. Ten eerste zit de functie wat verstopt. Je moet eerst op de "menu"toets drukken voor de F1 toets als motorlock schakelaar actief wordt. Vervolgen moet op de "ESC" toets worden gerukt om weer in het hoofdscherm te komen. Dat zijn drie toetsdrukken om een motor te (de-)activeren!

Bovendien ontbreekt de veiligheidsvoorziening die er in het hierboven aangehaalde simpele programmaatje, die er voor zorgt dat de motor pas actief wordt als de gasstick volledig in de "gas dicht" positie staat. Als de gasstick niet in de "gas dicht" positie staat zorgt een druk op F1 er voor dat de elektromotor start!

Ten tweede, de F1 toets is verder niet te programmeren. De schakelaar die ik gebruik om de motor te activeren doet nog veel meer. Onder meer wordt de startlocatie in de GPS vastgelegd en wordt het starten van de flighttimer voorbereid.

Er zitten dus nogal wat voordelen aan het gebruik van het programma. Je moet er wel wat eenvoudig programmeerwerk voor doen.
 
Vraagje, kun je in de leraar/leerling configuratie met Jeti zenders Mode 1 en 2 door elkaar gebruiken? Dus de instructeur bvb mode 1 en de leerling mode 2 of omgekeerd? (ben zelf geen Jeti gebruiker dus kan het niet nakijken, maar moet het ff weten)
 
Vraagje, kun je in de leraar/leerling configuratie met Jeti zenders Mode 1 en 2 door elkaar gebruiken? Dus de instructeur bvb mode 1 en de leerling mode 2 of omgekeerd? (ben zelf geen Jeti gebruiker dus kan het niet nakijken, maar moet het ff weten)

Het antwoord is JA, en het maakt niet uit met welke zender je dit toepast zo lang het maar een jeti zender is. Heb af gelopen week met DC-16 mode 1 en DS-14 mode 2 toegepast.
 
Dat hangt van het zendertype af. Sommige zenders hebben universele sticks. Dat staat in de omschrijving van de zender op de Jeti site. Elke stick is dan eenvoudig aan te passen aan de gewenste mode.

Bij andere zenders zijn beide sticks mechanisch verschillend opgebouwd. Als je van mode wilt wisselen dan moet je de sticks van plaats laten wisselen. Ook dat is eenvoudig te doen. Een paar schroeven en connectors los nemen, sticks verwisselen, schroeven en connectors weer aanbrengen en opnieuw calibreren.
 
Veel elektrovliegers gebruiken op de zender een schakelaar die voorkomt dat bij het per vergissing bewegen van de gasstick de motor start. Dat wordt meestal een "killswitch" genoemd. Deze oplossing biedt geen 100% veiligheid. Er zijn situaties denkbaar waar dit toch fout kan gaan.

Nadat ik zaterdag voor het eerst in 20 jaar geraakt ben door de propeller van één van mijn elektrozwevers (ADAMAS in dit geval) ga ik dit stukje programmering toch maar toepassen.....

Ik ben er héél best vanaf gekomen. Een tweede keer heb ik vast niet zoveel geluk.
 
Fijn om te horen Berrie
Heb je ook het stukje gelezen over het aanpassen van de 97% naar 95 % in L1
Anders staat hij te fijn, bij warm weer,
De sticks zijn zo gevoelig dat de temperatuur invloed heeft op deze waarde...

Groeten johan
 
Dat stukje heb ik inderdaad gelezen. Daar ik ook 10% offset op gas heb is als het goed is genoeg 'speling' geprogrammeerd.

Bedankt voor je opmerkzaamheid.

Ik ga nu ook eens kijken of ik de zender anders om mijn nek kan hangen. Nu bengelt deze aan de standaard mee geleverde riem. "vroeger" had ik mijn stoeptegel uitgevoerd met twee van die beugels. Dan hangt hij breder en zwaait minder makkelijk om waardoor je ongewenst een schakelaar kan bedienen. Je hebt die brackets voor de DS-16, maar of dan de zender nog in de koffer past...
 
Laatst bewerkt:
Bij Jeti gaat de ontwikkeling weer verder. Sinds vanmiddag is Jeti Studio v1.05 beschikbaar. Een nuttige uitbreiding is dat het downloaden van files uit de GPS sensor MGPS EX in de Jeti Studio is opgenomen. Het aparte programma GetGPS1 is nu niet meer nodig.
 
Back
Top