Jeti sensoren zoals een GPS en een vario zijn niet goedkoop. Inmiddels is het mogelijk voor een fractie van de prijs van de originelen zelf sensoren te bouwen. Zie voor voorbeelden de RC-Thought site
https://www.rc-thoughts.com/ onder de tab "sensors".
Er wordt gebruik gemaakt van Arduino Mini Pro processorbordjes aangevuld met een sensor. De benodigde software is via de site te downloaden. Om te ervaren hoe dat werkt heb ik de GPS sensor gebouwd. Deze is zelf uit de breiden met luchtdruksensor zodat ook hoogte, vario, luchtdruk en temperatuur gemeten kunnen worden. Meer informatie hier over en de benodigde software is in dit
http://jetiforum.de/index.php/do-it-yourself/8637-variogps-sensor?limitstart=0 item op het Jeti-forum te vinden.
Wat heb je nodig om de sensor te bouwen. In de eerste plaats wat handigheid met solderen. Het is allemaal erg klein.
Dan heb je nog wat hardware nodig. In de eerste plaats een Arduino Pro Mini, 3,3 volt 8 MHz en met een ATmega 328 processor. Dan de GPS module. Ik heb de GY-NEO6MV2 gebruikt.Verder nog een druksensor, de BMP280. Om het programma van de PC te uploaden naar de Arduino Pro Mini heb je nog een USB naar serieel adapter nodig. Hier is een ruime keuze in. Ik heb de FT232RL gekocht. Deze is om te zetten naar 3,3 volt. Tot slot is er nog een weerstand van 2,4 Kohm en een servosnoertje nodig. Dit alles is in Nederland te verkrijgen voor rond de 30 Euro.
Heb eerst een testopstelling met het Arduino bord en lange draden naar de GPS gemaakt.
Dan met het RC-Thoughts upload programma de software voor de GPS in het geheugen van het arduino board geplaatst. Vervolgens de hele set aan een onvanger gekoppeld, alles voor het raam geplaatst en even later kwam de GPS informatie binnen in mijn DC-24. Dat werkte dus in één keer.
Nu de uitbreiding met de druksensor. Dat is een heel klein printje met een nog veel kleinere druksensor.
Het kleine zilverkleurige vierkantje midden-boven is de druksensor.
De druksensor heeft een plaatsje gekregen tegen de GPS sensor.
Met het RC-Toughts programma geprobeerd de software met de druksensor ondersteuning te uploaden. Dat wilde niet werken.
Nogmaals geprobeerd met het programma Xloader en dat ging probleemloos.
De hele unit aangesloten op de ontvanger en alles werkt. De vario is heel gevoelig. Veel gevoeliger dan de originele Jeti vario's
Tot slot alles in krimpfolie ingepakt. Het gewicht is uitgekomen op 22 gram.
Voor de zekerheid getest of de krimpfolie invloed heeft op de werking van de druksensor. Dat bleek niet het geval.
Een definitieve test in de lucht zal door de weersomstandigheden nog wel even op zich laten wachten...
Conclusie:
Het is heel goed mogelijk zelf sensoren te bouwen. Deze zijn aanzienlijk goedkoper dan de sensoren die Jeti (en andere leveranciers) aanbieden. De GPS sensor lijkt in de thuistest goed te functioneren. Is er dan geen verschil met commerciële sensoren? Ja. De afmetingen van de eigenbouw sensoren zijn minimaal gebonden aan de maat van een Arduino bordje. Commerciële sensoren zijn veelal kleiner en lichter en zijn voorzien van flink uitgebreidere software.