Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

  1. Repel

    Repel

    Lid geworden:
    3 aug 2013
    Berichten:
    510
    Dank NPS,

    Clone mode wordt maar eenmaal in de manual beschreven op pag.105 van FW4.24 EN "Pairing the transmitter with receivers in Double Path mode 1 -Make sure that receivers are set in Normal mode, not in Clone mode"

    Dacht aan vier 2.4ghz Rsat's in een 2.70m kist, ben nog niet helemaal ontwend van Spektrum met vier satellieten maar vermoedelijk is het ook niet nodig met Jeti.
    Voor de 3.00m kist denk ik aan 2 Rsat's en de RSAT900.


    Vermoed dat het de BIN en devices folder van V4.25 is daar heb ik om gevraagd. De inhoud van de ontvangen folder is anders en de BIN is iets groter dan van V4.24.
    Was bang dat ik verbeteringen en functies zou missen, als V4.24 bij jou goed werkt dan wacht ik i.d. liever op V4.26
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    In de aparte handleiding voor de ontvanger (het boekje dat bij de ontvanger was verpakt) is meet informatie over de clone mode te vinden.

    Vier ontvangers is wel erg veel van het goede. Met twee 2.4 GHz ontvangers heb je vier antennes. Als je die goed plaatst moet alles zonder enig probleem weken. In het uiterste geval kan je nog een 900 MHz ontvanger installeren.
     
  3. Repel

    Repel

    Lid geworden:
    3 aug 2013
    Berichten:
    510
    Firmware V4.24 gaf de melding Switch position is changed als de rc switch werd gebruikt terwijl er nog geen accu op de CB was aangesloten, soms kon daarna de cb ook niet meer ingeschakeld worden met aangesloten accu.
    Na update met v4.26 is het probleem is opgelost.

    Ontvanger clone mode on/of via JetiBox emulator:

     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2018
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Er is nieuwe software van Jeti

    In de eerste plaats versie 1.10 van de Jeti Studio. Het is nu ook mogelijk met de Jeti Studio de zender te beheren/te updaten. Is nu net als bij het updaten van de firmware van ontvangers en sensoren een automatisch proces geworden.

    Verder is er nieuwe firmware voor alle zenders. Het gaat om versie 4.27 met weer vele vernieuwingen. Moet dat nog verder uitpluizen, maar deze update corrigeert in ieder geval een verwisseling van schakelaars in de backplate van de DC-24.

    De update van Jeti Studio wordt aangeboden na het starten van de huidige versie.Updaten van de zender via Jeti Studio via Tools > Transmitterwizzard of op de oude manier via het downloadcentrum op de Jeti site en de files handmatig op de SD-card van de zender plaatsen.

    Er wordt nog een firmware update voor REX ontvangers verwacht.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De v1.10 update voor REX-ontvangers is inmiddels beschikbaar via Jeti Studio of als download via de Jeti site.
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb ook een DS-16 besteld. Hij ligt op me te wachten op mijn vakantieadres waar ik komende week heen rij. Ich bin gespannt!
    Ik zal hier vast nog een paar keer terugkomen met wat vragen.
     
    Berrie en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Van harte welkom bij de Jeti gebruikers. Je zal geen spijt krijgen van je aankoop!
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Tot nu toe heb ik inderdaad nog geen spijt van mijn aankoop. Wat een mooie stevige zender. Programmeren is hier en daar uiteraard even wennen en zoeken, maar ik kan me prima vinden in de filosofie. Berrie heeft me al met enkele dingetjes kunnen helpen.

    Een dingetje waar ik nog tegenaan loop: ik heb wat wav files van het web getrokken en in de voice/en map gezet (mijn zender staat op de Engelse taal ingesteld), maar ik kan de betreffende geluiden niet in de zender selecteren bij een event. De software van de zender lijkt de bestanden niet te zien. Iemand een suggestie wat ik fout zou kunnen doen? Kan het bijvoorbeeld zijn dat de sample rate van de wav bestanden niet klopt?
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Eigen voicefiles moeten in de map audio/en.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Nog even een wat uitgebreider antwoord.

    Eigen engelstalige voicefiles moeten, zoals aangegeven in de vorige reactie, worden opgeslagen on de map voice\en.

    Zelf gebruik ik het formaat 22050 Hz (samplefrequentie) en mono. Dat is hetzelfde formaat als de standaard Jeti soundfiles. Echter meer opties zijn mogelijk http://www.jetimodel.com/en/DC-16-amp-DS-16-1/Personal-WAV-audio-files/

    Met het vrij verkrijgbare programma Audacity https://sourceforge.net/projects/audacity/ kan je audiofiles aanpassen. Ook het aanpassen van de samplefrequentie en het aanpassen van stereo naar mono is mogelijk. Ook is het mogelijk geluid dat via Internet wordt afgespeeld via de PC luidsprekers als wav file op te slaan (audio grabber).

    Er zijn veel bronnen voor kant-en- klare Jeti audiofiles op het Internet. ook op de site van Jeti zijn deze te vinden http://www.jetimodel.com/en/From-Ou...-announcements-for-the-DC-DS-16-transmitters/

    Ook is het mogelijk eigen meldingen te maken. Hiervoor is een tekst naar voice onzetter nodig. Die zijn te vinden op het Internet, bij voorbeeld hier https://www.rc-thoughts.com/ onder "TTS" . Dit is overigens een interessante site met veel Jeti informatie, waaronder zelfbouwprojecten voor sensoren. Heb zelf een prima functionerende GPS/Vario gebouwd. Niet van deze site maar volgens hetzelfde principe. Een Arduino bordje, een GPS module en een druksensor..Kosten, iets meer dan 20 euro.

    Een andere optie is een tekst to voice omzetter op de PC. Gebruik daar een Ivona programma voor https://www.ivona.com/ Dan is het mogelijk zelf een op de Jeti stem gelijkende Ivona stem te kiezen. Ivona is als bedrijf overgenomen en het is lastig een goed demoprogramma te vinden. Maar deze werkt soms https://text-to-speech-demo.ng.bluemix.net/#reset

    Informatie over het zelf maken van soundfiles vind je hier http://www.mfv-marbach.ch/index.php...012-sounddateien-fuer-jeti-dc-ds-16-erstellen Is wat verouderd omdat er van programma's inmiddels nieuwe versie's zijn, maar het geeft wel een idee hoe alles werkt.

    Zo zie je maar een Jeti zender betekent een hobby er bij!!!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    NPS, bedankt voor het uitgebreide antwoord.
    Hier moet ik eens rustig voor gaan zitten. Dat gaat waarschijnlijk niet op hele korte termijn, maar ik ga hier zeker naar kijken. Leuk als je dit voor elkaar krijgt.
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Het lijkt ingewikkeld, maar als je het door hebt valt het best mee. Heb al meer dan 150 eigen meldteksten gemaakt.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Op het Duitse Jeti forum loopt een discussie over de combinatie SM Modellbau GPS-logger 2 en de Jeti REX ontvanger, waarbij de GPS is aangesloten op de EXT poort van de ontvanger. De ontvanger zou na inschakeling in de bind mode komen. Dat is ongewenst omdat de ontvanger zich zou kunnen binden aan een andere zender.

    Een voorlopige oplossing is simpel. De GPS aansluiten op de E1 of de E2 poort het verschijnsel treedt dan niet op.

    SM Modellbau werkt aan een software-update die het probleem definitief verhelpt.

    Toch iets om even rekening mee te houden...

    Let op, dit treedt alleen op bij de nieuwe REX ontvangers. Niet bij de "oude" EX ontvangers.

    Zie ook: http://jetiforum.de/index.php/4-jeti-sender/9316-merkwuerdige-ansage-nach-der-winterpause
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Er is weer een update voor de Jeti zenders. Het gaat om versie v4.28. Deze bevat wat functionele uitbreidingen en vernieuwingen. Verder is er het gebruikelijke foutherstel. In de Release Notes http://www.jetimodel.com/en/Downloads/DC-DS-Firmware-Update-Version-4-28/ zijn alle wijzigingen terug te vinden.

    Dit is de eerste update die niet handmatig is door te voeren. Het is uitsluitend mogelijk te updaten via de Jeti Studio.
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Berrie vindt dit leuk.
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    In een grote schaalzwever heb ik een R18 met daaraan gekoppeld een Rsat2 liggen. Soms zegt de zender na het aanzetten van het model "Wrong model selected!", waarna hij vraagt of ik een ontvanger toch wil binden. Als ik dan zeg dat ik de ontvanger wil binden bindt hij wel met de zender, maar het model reageert vervolgens niet. Opnieuw binden met een bindplug lost dit probleem op.
    Andere keren reageert het model gewoon normaal na het aanzetten van het model.
    Of de ontvanger wel of niet goed reageert op de zender lijkt willekeurig te zijn.

    Mijn hypothese is dat de zender soms reageert op signalen van de R18 (waarna het model goed reageert), en soms op signalen van de satelliet ontvanger (waarna de zender zegt "wrong model!"), net wat toevallig het eerst bij de zender binnenkomt.

    Zou deze hypothese juist zijn? Heb ik iets verkeerd aangesloten? Of gewoon model even uit en weer aan zetten als de zender 'wrong model' zegt?
    Zijn er meer mensen met deze ervaring?
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Voor zover ik weet heeft dat er niets mee te maken. De twee zendmodules in de zender rcommuniceren om beurten met beide ontvangers. Als de R18 geen geldig signaal ontvangt wordt overgeschakeld naar het signaal van de satelliet, de RSat2.
    Het gebruik van de bindplug is per ontvanger normaal gesproken maar 1 keer nodig. Daarna 'kent' de zender de ontvanger. Zelfs als die in een ander toestel wordt geplaatst. Binden vindt dan plaats na de vraag 'deze ontvanger gebruiken?'.

    Heb je in Dual Path mode de R18 als primaire ontvanger gebonden en de RSat2 als secundaire ontvanger? Zijn beide ontvangers voorzien van de laatste softwareversie?

    Gebruik Dual Path in twee toestellen dat werkt prima. Zelfs met nog een 900 MHz ontvanger als derde ontvanger.

    Krijg je het niet aan de praat, plaats hier dan de modelfile. Dan kan ik er even naar kijken.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2018
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb gehoord dat dual path vaker problemen geeft.
    Ik weet niet meer wat het probleem was.
    Als je echt het naadje van de kous wilt weten en alles goed wilt hebben moet je Uwe Neesen van Hacker even bellen.
    Die kan je haarfijn alles uitleggen.

    GJ
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Zie ook dit:
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voor zover ik weet vliegen de meesten met een "echte" ontvanger en dan 1 of 2 sats als clones en dat allemaal in normale modus.
    Dat geeft geen enkel probleem.
    Zodra mensen in dual mode gaan zitten komen er problemen, op een show in Duitsland heeft dat geleid tot een crash (zei de eigenaar van het model).
    Er gaat dan gewoon iets niet goed maar helaas werkt mijn geheugen niet meer zo best, maar het zou software of een bug in de software kunnen zijn.
    Vaak is simpel beter, dus 1 ontvanger met 1 of 2 clones.

    GJ
     

Deel Deze Pagina