Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja! Vervangen!
    Wel een goede bout en goede punt.

    Ik had eens een keer een fonkelnieuwe opgerookt.
    Vers uit de verpakking. Eigenschuld.

    Maar bewaard...

    Antenne breuk in mijn RX8. Een kraak waar de antenne uit het kastje komt.

    En dan valt het bereik weg. Kist weten te redden door er naar toe te rennen...
    Ging maar net goed...

    Je kan denk ik iedere antenne wel gebruiken, of inkorten... aan de kant van de ontvanger inkorten, afscherming weg peuteren, het niet afgeschermde deel niet wijzigen!

    De doorvoer heb ik extra afgeschermd met krimpkousjes.
    Zwak punt in het ontwerp.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2020
  2. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer

    Heren dank voor de info! Ik had gehoopt dat jeti net zoals mpx en futaba kleine goud plugjes gebruikten, maar hellaas.

    Hoe de behuizing er af te krijgen is inderdaad ook nog een ding. Lijkt ultrasoon dicht gelast te zijn. Al denk ik met een heel fijn kapzaagje we een nete snede te kunnen maken die naderhand weer dicht kan.

    Hoe de antenne er uitkomen lijkt inderdaat nog een zwak puntje in het ontwerp. Dus dat is bij de gene die ik nieuw koop toch iets om rekening mee te houden.

    Groet,

    Dementor
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Nee, niet aan zagen! Iets duns tussen de bovenzijde van de stekkerlijst van de ontvangerbehuizing steken en de stekkerlijst met de printplaat voorzichtig uit de behuizing trekken. Er zit aan de stekkerlijst een nokje dat in een groefje in de binnenzijde van de behuizing valt.

    De kwetsbaarheid van de antennes valt, althans bij mij erg mee. Vlieg sinds 2013 met Jeti en heb nooit een probleem met een antenne gehad.

    Voor je gaat solderen, eerst even oefenen op een oud stukje printplaat. Het valt niet mee om een antenne te solderen. Vooral de buitenmantel solderen is heel lastig. Wat meer informatie vind je hier http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/572123-Empfänger-Antenne-neu-anlöten

    Lees regelmatig dat Jeti heel coulant is bij het vervangen van antennes. Ontvangers worden soms omgewisseld voor nieuwe. Zou contact opnemen met Jeti of één van de importeurs. (Hepf of Hacker). De R9 is een te mooie ontvanger om te verknoeien.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2020
    dementor en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    Goed dat je het zegt over die behuizing!, maar nog beter over jeti zelf!! Ga ze straks is even mailen en wie weet.

    Het is inderdaat een mooie ontvanger. Ben blij dat ik er achter kwam want de vorige eigenaar had hem al in een kist gedaan. Toch altijd zo nieuwsgierig om alles even los te halle en te bekijken

    Veder zelf ook weinig problemen gehad met antenna. Mischien 2 stuks vervangen van mijn mpx sins 2010, maar Het kan altijd is gebeuren.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    2018... Yep! Wat N.P.S. al schrijft!
    Deksel lossen, voorzichtig de printplaat er uit pielen.
    Paar plaatjes geschoten... op plaatje 4 de geknakte antenne. De isolatie is beschadigd...

    De Breuk, geforceerd...

    IMG_3723.jpg

    De werkelijke breuk...

    IMG_3722.jpg

    De donor... oei wat doet dat pijn!
    Dus toch op moeten sturen? Naja... daar is het nu mooi te laat voor!

    IMG_3724.jpg

    Oude antennes, nog voor het forceren...

    IMG_3725.jpg

    De donor antennes Op de print staat R11... wat hebben ze weggelaten?
    om er een R9 van te maken?

    IMG_3721.jpg

    Bellen kost meer tijd. Ik was met een half uurtje klaar... met koffie meegerekend iets meer...
    Maar wel een donor. Inkorten kan ook. Zoalg die om en nabij antennehoek kan worden gemaakt. Type antenne draad tref je ook in LAN antennes.
    Ik bewaar die afgedankte elektromeuk altijd. Vol met nuttige componenten.
    Daar heb ik heel wat ander spul weer leven mee gegeven.

    Schuw het niet, wel vaste hand, en anders tevoren even oefenen op een oude printplaat...
    Punttangetjes, en soldeerstand-derde handje zijn wel handig om de print op positie te houden.
    Verder een comfortabele zit voor een vaste hand.

    Schiet nog wel even een plaatje van hoe de doorvoer met krimpkous is gedaan.
    De gaatjes in het kastje moet je wel vergroten.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2020
    dementor vindt dit leuk.
  6. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    Antwoord van jeti! Of ik de ontvanger op wil sturen naar hun voor reparatie en testen. Lijkt nog zonder enigen vorm van kosten.

    Groet,

    Dementor
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Veeeeel betere oplossing...
    Maarrrrr zo opgerookt als die van mij? Een asteroïde inslag op een chip?
    Blindelings stekkeren... 'zonder den brillemoos op den kneiter'?
    Moin... denk het niet... 'gedane fik keert niet' Haha...
     
    dementor vindt dit leuk.
  8. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    ben bang dat ze die inderdaad niet terug nemen. ik vraag me af of ze hem echt repareren of een nieuwe sturen. we zullen het zien...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    In de update voor Jeti zenders v5.02 die december 2019 verscheen, bleken toch nog een aantal kleine, maar soms irritante bugs te zitten. Vandaag is een verbeterde versie uitgekomen. Het gaat om v5.03. Deze is te installeren via de Jeti Studio.
     
  10. teckel

    teckel

    Lid geworden:
    6 apr 2013
    Berichten:
    30
    Zijn er ook die deze gebruiken voor boten of is dat overkill
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als je alleen een boot wilt besturen, dan is dit zoals je noemt "overkil". Dan zijn eenvoudiger, en goedkopere zenders een betere oplossing. De kracht van Jeti ligt in de uitgebreide mixing mogelijkheden en de telemetrie opties voor bijvoorbeeld hoogtemeting, vario en de GPS opties. Zaken die me voor een boot niet nuttig lijken. Maar als je het wilt, kan je een Jeti zender gebruiken voor het besturen van een boot.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2020
  12. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Na veel inlezen en op het net snuffelen en zoeken heb ik de Jeti DS12 besteld om mijn Futaba FX22 op te volgen .
    Ik ben erg benieuwd naar de DS12 en de plussen en de minnen , en zal hier laten weten ( of in nieuwe onderwerp als dat gewenst is) hoe het vergaat

    A :koud:
     
    Berto, Hobby4Life en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Veel succes met je aankoop!!! Benieuwd naar je ervaringen.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  14. demollie

    demollie

    Lid geworden:
    21 sep 2011
    Berichten:
    13
    Succes ik ben ook benieuwd naar u ervaring ermee nu twijfel ik zelf tussen een Futaba t16 sz of de Jeti DS 12
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    En welke kleur is het geworden?
     
  16. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Is er ergens een link waar ik duidelijk het verschil kan achterhalen wat de meerwaarde in functies is van alle dc modellen.
    Dus: wat kan de DC-24 meer dan de DC-16 en wat kan de DC-16 meer dan de DC-14

    Ben al een tijdje aan het rondkijken naar de beste keuze en kom steeds terug op het volgende, de DC-16v2 lijkt me nu de beste keuze maar voor iets meer heb je de 24 maar volgens mij heeft die alleen maar stickfibratie en nog 1 dingetje extra ??
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Heb ergens zo'n tabel gezien, maar kan deze niet terugvinden. Blijft over de eigenschappen van de zender op de Jeti site te vergelijken http://www.jetimodel.com/en/katalog/Transmitters/

    De verschillen tussen de DC-16 V2 en de DC-24 zijn niet groot. Als je de kosten voor de "upgradeble" opties meetelt is er niet veel verschil. Hou er wel rekening mee dat Jeti een vernieuwd systeem voor de 900 MHz backup heeft ontwikkeld. De DC-24 beschikt over het oude systeem (in de toekomst mogelijk te vernieuwen door JETI) en de DC-16 V2 beschikt over het nieuwe 900 MHz backup systeem (ontvangers hiervoor worden eind dit jaar verwacht, maar verbaas je niet als het later wordt) Bij de DC-24 wordt een 900 MHz backup ontvanger meegeleverd, Bij de DC-16 V2 een 10 kanaals 2,4 GHz ontvanger. Omdat de verschillen zo klein zijn verwacht ik dat Jeti een opvolger gaat uitbrengen voor de DC-24. Maar hier is nog niets van bekend.

    Als je LUA wilt gaan gebruiken, en welke JETI bezitter wil dat niet, dan zijn de oude DC-16 en de DC-14 minder geschikt. Deze zenders zijn ontwikkeld in een tijd dat er van LUA nog geen sprake was. De zender kunnen wel met Lua werken. maar met niet meer dan 2 niet al te grote programma's. Dacht ook ergens iets gelezen te hebben dat in de laatste update voor de DC-14 geen LUA meer beschikbaar is voor deze zender. Maar zeker weten doe ik dit niet.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2020
  19. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    388
    Locatie:
    Groningen
    D2D1A503-60E6-4210-A489-E07C459D55F7.png
    FF4C4CF7-E13C-4D0A-9894-C245E1C528D2.jpeg
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ook een tabel gevonden:

    Vergleich Jeti Sender.jpg
     

Deel Deze Pagina