Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Handig overzicht.
    Het "grote verschil tussen de DC-24 en de DC-16 V2 zit, als ik het zo bekijk in de 900 MHz backup. Wil je die gebruiken, dan kost je dat 90 euro om het te activeren en de aanschaf van een 900 MHz NG ontvanger. Alle andere functies zijn aanwezig en kunnen tegen betaling worden uitgebreid. Je moet het toch wel heel dol maken als je bij voorbeeld aan 20 vrije mixers niet genoeg hebt...

    Voice Commands,is een andere optie waar de DC-16 V2 standaard niet over beschikt. Mijn ervaring met Voice Commands zijn tot nu niet zo positief. Ja, het werkt. Maar alleen in een stille omgeving. De ingebouwde microfoon pakt buiten te veel omgevingslawaai op en ook b.v. de variotoon werkt verstorend. Een oplossing zou een externe microfoon. Maar dat heb ik niet getest.

    Gebruik in een van mijn vliegtuigen een 900 MHz backup ontvanger die was bij de zender meegeleverd. In drie jaar nog nooit gezien dat er van de 2,4 GHz naar de 900 Mhz is omgeschakeld.
     
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.105
    Locatie:
    Thuis
    Overzichtje kreeg ik van Jeti naar aanleiding van mn vraag naar de exacte verschillen.

    Die 900 Mhz back-up is in mijn ogen voornamelijk van belang indien je grote peperdure Jets zou gaan vliegen, voor de meeste toepassingen lijkt mij een extra satelliet ontvanger meer dan voldoende
    de tijden van storing roepen is met het verdwijnen van de 34 Mhz nagenoeg verdwenen,
    ik zag zo af en toe op mn jeti minibox het antenne level naar 2 zakken in bepaalde hoeken, het herplaatsen van de antennes loste dit vrijwel altijd op
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een van m'n Jeti-Lua programma's heb ik vandaag uitgebreid met een tamelijk nutteloos extra, een grafische indicator van de resterende accucapaciteit op het display. Waarom nutteloos? Tijdens het vliegen kan je niet op het display kijken, maar voor- en na het vliegen staat het wel leuk, zo'n accusymbool op het scherm.

    Als de ontvanger niet is ingeschakeld, wordt van het symbool alleen de buitenste lijnen afgebeeld en waar de capaciteit en stroom behoort te staan, zijn streepjes zichtbaar.

    DSC_3584.JPG

    Is de ontvanger aan, dan wordt de ladingstoestand aangegeven met een groene inkleuring van het accusymbool op het scherm. De hoogte van de groene inkleuring geeft de ladingstoestand aan. Ook worden de actuele stroom en ontnomen capaciteit aangegeven.

    DSC_3585.JPG
    Als de accu voor 35% is ontladen, dan wordt de accu geel.

    DSC_3586.JPG

    Tenslotte, bij 70% ontlading wordt de kleur rood.

    DSC_3587.JPG

    Tijdens het vliegen wordt dit ondersteund door voice meldingen.
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2020
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.105
    Locatie:
    Thuis
    Is dat de “Battery monitor” LUA app ??
    En welke sensor heb je hiervoor nodig, volstaat de mui 50 hiervoor.
    Ik zat te denken om een sensor te plaatsen om de celspanning te loggen, zodat ik op t display de actuele celspanning kan aflezen.

    Die telemetrie functie bleek voor mij al ideaal tijdens mn eerste vlucht met de DC16 v2, ik kreeg heel af en toe als ik hoog en ver zat in een bepaalde hoek een lage antenne signaal melding op mn graupner
    Nu met jeti heb ik hem uitgelezen en blijkt dat ten tijde van de melding 1 antenne zwak ontvangst had en de andere daarintegen juist een sterk signaal....... geen zorgen meer maken dus :thumbsup:
    De prijs heeft me lang tegen gehouden maar nu denk ik echt.... ik had hem veel eerder moeten kopen:worship:
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Voor deze uitbreiding met een scheef oog gekeken naar dit https://www.rc-thoughts.com/battery-percentage/ en daar onder meer het formaat van de accu uit gehaald.

    De celspanning, neem aan dat je daar de accuspanning mee bedoeld en niet de spanning van de individuele cellen, is niet zo interessant. Belangrijker is de ontladen capaciteit. Als je weet hoe je accu's presteren geeft dit exact aan wanneer een accu leeg raakt. Spanning, stroom en capaciteit kan je met een Jeti MUI meten. Maar kijk ook even naar een SM-Modelbau Unisens E https://www.sm-modellbau.de/UniSens-E Die is wat duurder dan een MUI maar dan zit er ook nog een hoogtemeter, een vario en een toerenteller in. Als je prijs van de Jeti componenten optelt, dan is een Unisens opeens goedkoop... En bovendien alles in één. Er is maar één connector op de ontvanger nodig.Met Jeti sensoren drie.

    Zin prima apparaten. Kan ze goed vergelijken. Gebruik zowel Jeti MUI's als Unisens-E.

    Dat van de twee antennes en één een lagere signaalwaarde heeft, dat zie ik ook in mijn logfiles. Die antenne zit dan waarschijnlijk in de schaduw van een motor of een accu.
     
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.105
    Locatie:
    Thuis
    Met velspanning bedoelde ik een aandrijfaccu, om zodoende bij een 4s de spanning per cel af te lezen, maar in princiepe moet een voltmeting en een alarm die afgaat op een instelbaar voltage ook afdoende moeten zijn

    Ik ga eens kijken naar die unisense sensoren
     
  7. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    ik lees hier een hoop over de DC-16 V2 die er nu al weer even is, maar kunnen we in de toekomst ook een DS-16 V2 gaan verwachten voor de hend-held vliegers onder ons!!??
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ja, de DS16 V2 zal er vast komen. Alleen is het de vraag wanneer. Officiële uitspraken zijn daar niet over. Maar een DC zender is prima als handzender te gebruiken. Dat doe ik ook. Spaart ook nog eens kosten...
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.105
    Locatie:
    Thuis
    Dat kan ook zeker Nico, maar als je een kleine handzender gewend bent dan is een DC 16 een best groot ding...
    Ik dacht ook een DS 16 met een strap als pultzender te kunnen gebruiken, ik vind het ding akelig smal dat het voor mij gelijk al ongewennig voelt......
    Ieder zn voorkeur..... en die DS 16 v2 gaat zeker komen .... let maar op
     
  10. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    ik heb enkelen vluchten gemaakt met de DC-16 van een club genoot. voor mij was dit niet te doen... de zender lag net op me pink en ring vinger en dan kwam ik net bij de knuppels met me duimen.

    nu heb ik zelf een DS-16 en dat is dag en nacht verschil. nog steeds een flink stuk groter dan de multiplex cockpit sx waar ik vandaan kwam, maar dat was goed te doen.

    hoe wel beiden zenders voor sommige als pult en handheld te gebruike zijn merk je bij gebruik toch wel de nadelen als je de 'verkeerden' zender heb voor jouw vlieg stijl... maar dat is mijn mening;):p

    ik kijk uit naar de DS-16 v2:banana::beer:
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb 2 DS16's gehad.
    Waardeloze zender, ligt niet lekker in de hand.
    Altijd eerst even ergens in de hand nemen voordat je hem koopt.
    Hou er rekening mee dat de zender in de winter vreselijk koud aanvoelt omdat ie metaal is.

    GJ
     
  12. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Ik heb een programmatie vraagje voor mijn DS24 (ik weet het is het DS16 topic, maar ik wou niet onnodig een nieuw draadje starten).

    Ik heb een zwever met een uitklapbare edf, als de edf is ingeklapt wil niet dat de edf werkt (degelijke krachten in de romp zijn geen goed idee).

    Iemand een idee hoe dit te programmeren?
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je hebt in de ontvanger de optie een servo-aansluiting te veranderen in een telemetrie ingang. Hier kan je een schakelaar op aansluiten die schakelt als de EDF in een positie komt dat deze niet meer mag werken. In de zender is dit schakelen zichtbaar als telemetrie-control. Die moet je koppelen aan het gas, zodat de motor uit gaat of niet kan starten als de schakelaar in het toestel geactiveert wordt.

    Gebruik iets dergelijks om de displayverlichting hoger te zetten als er verbinding is met een ontvanger. Geen contact met een ontvanger, displayverlichting laag. Contact met ontvanger displayverlichting hoog.
     
  14. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mogelijk de zelfde switch als die je gebruikt voor de edf in/uit instellen als trottle cut?

    Klinkt een stuk makkelijker dan een switch inbouwen en die telemetry data weer gebruiken om een switch aan te sturen.
     
  15. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Hoi dementor, lijkt een zeer goede optie, juist nog even zoeken in welk menu ik die throtle cut instel.
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als er bij het uitklappen van de motor mechanisch iets mis gaat, dan kan je een niet volledig uitgeklapte motor met oplossing 1 niet starten. In oplossing 2 is dat wel mogelijk. Als dat geen probleem is, dan is oplossing 2 een goede.
     
  17. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    dat licht er maar net aan. als je de magneet schakelaar zo inbouwt dat hij actief is als de edf dicht is kan de motor nog steeds draaien als de edf niet volledig uit is geklapt. de magneet schakelaar kan immers enkel zien of de motor volledig binnen is. alles voor volledig dicht is een groot raadsel.

    andersom heeft denk ik ook ze nadelen ( magneet schakelaar activeert als de motor/ edf volledig buiten is). als het gaat om een serieuze edf kan het zijn dat het klap mechanisme licht vervormd bij vol gas. het kan dan zomaar zo zijn dat de magneet van de magneetschakelaar woord gedrukt.

    de veiligste en meest handige oplossing lijkt mij de combinatie van de switch voor de servo en de throtle cut.
     
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.105
    Locatie:
    Thuis
    Je kan ook een logische schakelaar programmeren, zodat je pas de motor kan activeren als de edf is uitgeklapt.
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    En ik vind het de fijnste zender die ik ooit heb gehad. En in al die jaren niet de geringste storing. Goed spul.
     
  20. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    Contact gehad met jeti. Zij vertelde mij dat de productie van de DS-16 II start op de eerste van October!
     

Deel Deze Pagina