Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Voor alle??? Jeti zenders is software versie 5.05 via de Jeti Studio beschikbaar. Deze maal geen grote aanpassingen. Wacht nog maar even met updaten. Dit is de moeite niet waard....
     
  2. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi.
    Ik heb een REX7en een REX3 liggen die ik wil gebruiken in een F5J zwever. De REX7 komt onder de vleugel bij de achterlijst waar de antennes achter de vleugel eruit gaan. De REX3 komt dan voor de voorlijst van de vleugel in de romp. Nu kan ik deze aansluiten met dual path met EX bus maar dan ben ik 1 van de 7 kanalen kwijt van de primaire ontvanger. Ik heb ze alle 7 nodig. Kan dit ook op een andere manier of misschien 1 kan gebruiken van de REX3?

    gr. Adrie
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Het kan met dit:https://www.aliexpress.com/item/400...chweb0_0,searchweb201602_6,searchweb201603_52

    Het kan de kanalen 1-4 of 5-8 in een PPM of Sbus signaal op de uitgangen beschikbaar maken. Sluit het b.v. aan op K7(E2). Stel deze in op Sbus of PPM negatief en als decoderprintje is ingesteld voor decoderen van de kanalen 5-8 komen die op de uitgang keurig te voorschijn. Ook kanaal 8. Alle Jeti ontvangers zijn op serieele uitgangen 16 kanaals. De kanalen 5 en 6 blijven ook op de ontvangerpinnen beschikbaar. Hou er wel rekening mee dat de stroom voor op het decoderplaatjeaangesloten servo's door één kabeltje moet en door één ontvangerpin. Geen zwaar belaste servo's aansluiten!
    Het decoderprintje herkent zelf het aangeboden ingangssignaal. Daar valt niets aan in te stellen.

    Gebruik deze oplossing voor servo's in een vleugel, Decoderprintje in de vleugel en één kabel naar de ontvanger. Geen kans een servo op het verkeerde kabeltje uit de ontvanger aan te sluiten.

    Een vergelijkbare versie van het printplaatje is hier verkrijgbaar. Er zijn twee versies, kanaal 1-4 en 5-8

    https://www.hacker-motor-shop.com/s...?SessionId=&a=article&ProdNr=29854845&p=10487
    https://www.hacker-motor-shop.com/s...?SessionId=&a=article&ProdNr=29854846&p=10487
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2020
  4. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Dank voor je reactie. Laat ik nu 2 decoders hebben liggen. Éentje van digitech en van hoelein zelf. Laat ik daar zelf nu niet aan gedacht hebben.
     
  5. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    misschien een "domme " vraag , maar is 1 ontvanger niet betrouwbaar genoeg ?
    Ik ben het afgelopen jaar overgestapt naar Jeti , maar lees steeds vaker dat men extra modules of andersoortige extra's moet aansluiten.
    Is het zo slecht gesteld met de ontvangst van Jeti ? , Ik heb 30 jaar met Futaba gevlogen en never nooit een een extra ontvanger of moduul hoeven plaatsen vanwege slecht ontvangst
    Ik ben juist overgestapt ten eerste voor de "geroemde" betrouwbaarheid en voor de vele telemetrie en handige zender menu's en instellingen .
    Maar krijg zo langzamerhand wel mijn bedenkingen hierover .

    H :weetnie:
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Mooi! is dat ook weer opgelost.
     
  7. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi.
    Jeti is absoluut betrouwbaar hoor. Alleen met F5J zoeken wij wij wel eens een grens op wat betreft hoogte icm afstand. Het komt wel eens voor dat we 500 tot 1000 meter downwind meevliegen met een thermiekbel. Soms ziet de ontvanger dan één van de antennes niet. En geeft dan een waarschuwing signaal. Zo’n F5J zwever is hoofdzakelijk carbon. Daarom kan het wenselijk zijn om zowel voor als achter de vleugel antennes te hebben.
    Gr. Adrie
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Vlieg inmiddels bijna 10 jaar met Jeti. Heb twee toestellen met een satellietontvanger, waarvan 1 zelfs met een 2.4 gHz en een 900 mHz satelliet. De twee 2.4 satellieten heb ik bij wijze van experiment bijna 10 jaar geleden gekocht en ingebouwd. De 900 Mhz satelliet werd meegeleverd met m'n DC-24 zender. En dat laat je niet in de doos liggen maar ga je gebruiken. Heb nog nooit gehoord dat er is overgeschakeld naar een satelliet (de zender laat dit weten via een voice melding). Ook in de logfiles (elke vlucht wordt gelogd) nooit iets gezien van een omschakeling.
     
  9. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Adrie, bedankt voor je snelle reaktie , Je moet wel bizar goede ogen hebben om die afstanden te vliegen , met helder weer houdt het bij mij persoonlijk op 300M hoogte op :)
    Ik heb om te proberen wel een 900Mhz Ng moduul voor de DS12 besteld , meer om te proberen . na uitlezen telemetrie zie ik dat never nooit beneden de 90% signaal zit in de lucht

    Gr, Arno:)
     
  10. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Nou ja, 1000 meter is wel iets overdreven hoor Maar af en toe zoeken we wel een grens op. Dat zal met heli vliegen niet zijn wat afstand betreft
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  11. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Ik weet dit is het DS/DC- 16 draadje dus een beetje off-topic.

    Ik meende gelezen te hebben dat je een DS-12 hebt. Ik heb ook gelezen over reikwijdte problemen met deze zender. Derhalve ben ik wat huiverig om mijn inmiddels in de jaren gekomen DS16 (gaat binnenkort op reis naar Tsjechie) te backuppen met deze lekker lichte zender. Mag ik hieruit concluderen dat je deze ervaringen niet kan delen? Geen beperkingen voor carbon zweef met een DS-12?

    Dank

    Johnny
     
  12. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi Johnny.
    Ik heb geen reikwijdte problemen hoor met de de DS12. En nooit gehad ook. Ook weer een super zender. Maar als je ver weg vliegt dan valt 1 van de antennes wel eens uit het zicht van de zender. En een signaal komt nu éénmaal niet door carbon. En dat laat de DS12 je dan weten als dat gebeurt door een melding te geven. Maar dat is een telemetry signaal en telemetry reikt minder ver.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2020
    MicropropSport en soarer vinden dit leuk.
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Dat reikweidte probleem heeft te maken met het retour signaal wat de zender van de ontvanger terug krijgt,
    Daardoor denkt de zender dat het ontvangst signaal is verbroken en de zender “signal loss” meld maar tijdens stug doorvliegen geen enkel teken van slecht ontvangs laat merken.
    Dit schijnt met een update van de zender verholpen te zijn
     
    soarer vindt dit leuk.
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De ontvanger heeft een lager zendvermogen dan de zender. Onder normale omstandigheden krijgt de zender van de ontvanger een bevestiging dat een verzonden datapakket in goede orde is ontvangen. Als de zender de bevestiging niet ontvangt, word de melding "signal loss"gegeven. Veel gebruikers interpreteerden dit als verlies van de verbinding tussen zender in ontvanger, wat onjuist is. Het vliegtuig bleef volledig controleerbaar. Het gaat om het verlies van de verbinding tussen ontvanger en de zender, het telemetrie kanaal. Om deze onduidelijkheid weg te nemen heeft Jeti de melding "signal loss" in de zendersoftware v5.05 gewijzigd in "telemetry loss", wat de ontstane situatie veel beter weergeeft.

    Heb zelf de melding "signal loss" nog nooit gehoord.
     
    MicropropSport en soarer vinden dit leuk.
  15. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Heren,

    Dank voor de snelle en adequate reactie.

    Werd wat huiverig, m.n. van de manier van "discuseren" op het jeti-forum.
    En toegegeven, heb het signaal "empfangsverlust" op mijn DS-16 jaren geleden op 0 gezet. Broek vol van de schrik, maar de kist gewoon stuurbaar en geen ingrijpen van de failsave.
    Maar zag wat video's van de logs met Q waarden, zender achter je houden en meer van dat soort fratsen. En inderdaad, geen telemetrie is voor mij geen probleem. Binnen het F5J reglement is het toegestande gebruik daarvan toch zeer beperkt.

    Johnny
     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Als ik me niet vergis komt dit bij de ds12 voor omdat deze minder, of minder krachtige ontvangst antenne bezit
    Ds12 heeft meen ik 3 antennes, 2 zend en 1 ontvangst, de 16 v2 heeft er 5 totaal
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Precies Johnny.

    Het heeft met reikwijdte verder niets te maken. Maar de zenders van tegenwoordig bemoeien zich overal mee als het gaat om meldingen die je liever niet wil horen tijdens het vliegen.
    Dit is er dus 1 van. Je kunt die melding uitschakelen maar dan krijg je van die iritante piepjes te horen. Dus ik ga een soundfile aanmaken zonder geluid erop, en zet ik er voor in de plaats. Dat hoor je in ieder geval niets meer al de telemetry nog een keer wegvalt:D
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De DS-12 heeft één 2.4 GHz module met twee antennes die zowel zenden als ontvangen. Beide antennes staan onder een hoek van 90 graden. De derde antenne is voor het 900 MHz backup systeem. De DC/DS16 V2 en de DC/DS-24 hebben twee 2,4 Ghz modules met elk 2 antennes. In totaal dus vier 2.4 GHz antennes. Daarnaast is er het 900 MHz backup systeem met een antenne. In de DS zenders maken de 2.4 GHz antennes een hoek van 90 graden. Bij de DC zenders liggen de 2.4 GHz antennes vrijwel in elkaars verlengde.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Signaal verlies wel gehad bij hack module in Evo-9 zender... 1x een gebroken RX antenne... kist weten te redden... en 1x een zendtrap opgerookt bij een slechte antenne verbinding. Tijdig ondervangen. Bij aanschaf van een verse module zat daar een verbeterde antenne aansluiting op... gaf een betere inbouw...
    retour signaal pieper minder kritisch gesteld.
    Reikwijdte is algemeen goed. Zelfs over water met deze modules. Modelschip tot een stipje... verbazingwekkend... verwacht van een DS16 een overtreffende trap.
     
  20. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Dan toch wel knap dat Futaba dat allemaal met 1 antenne kan :)
     

Deel Deze Pagina