Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Is er niet iemand bij jou in de buurt waar je even een avondje met een jeti kan spelen?
    Dat zou je enorm helpen in de knoop doorhakken vermoed ik?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    met de DS 12 heb je eigenlijk al meer dan wat een doorsnee piloot nodig is.
    En een model programeren is best simpel, en alle ontvanger uitgangen zijn naar wens toe te wijzen naar de ingeplugde servo’s
    Als je de basis snapt dan kan je ongelooflijk veel

    mijn aanbod staat nog om eens met mijn dc16 te spelen :thumbsup:
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Het probleem zit een beetje in de definitie van wat een doorsnee vlieger is. Maar ik denk dat alles wat nodig is om een vliegtuig in te stellen in de basisuitvoering aanwezig is. De extra uitbreidingen zijn vooral nodig als je telemetrie gaat gebruiken. Dat is ook te zien in de lijst met software uitbreidingen. Ook ik bied je aan met mijn DC 24 te experimenteren. Kan dan naar Maasland komen. De standaard DS 12 software is ook in de Dc-24 aanwezig. We wonen dicht bij elkaar.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2022
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Je bedoelt jij en Mugen.

    Dacht al . . .

    Vast wel, zal eens op de club informeren.

    Bijna 100 leden, dus . . .


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2022
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    In het verleden heb ik meerdere GPS sensoren die gegevens in het Jeti EX dataformat verzenden gebouwd naar een ontwerp van Nightflyer88, actief op het Duitse Jeti forum. De discussie met bouwbeschrijving en een link naar de benodigde software: https://jetiforum.de/index.php/do-it-yourself/8637-variogps-sensor?start=0

    Inmiddels heb ik de software een beetje aangepast om meer te voldoen aan mijn specifieke wensen.

    De ontvangers die ik gebruik zijn U-Blox Neo 6 of 8 GPS ontvangers.

    DSC_4131.JPG

    In het Te Koop deel van het forum biedt ReneZ gratis miniatuur GPS ontvangers aan. https://www.modelbouwforum.nl/threads/gratis-af-te-halen-voor-fpv.280736/ Een uitgelezen kans om een GPS sensor te maken die veel kleiner is dan de sensoren die ik nu gebruik.

    DSC_4133.JPG

    Een belangrijke voorwaarde is dat de kleine GPS ontvanger de gegevens in exact hetzelfde format verzendt als de U-blox Neo ontvanger. Anders werkt de software die de GPS gegevens moet omzetten naar het Jeti EX dataformat niet. Het is een gokje, maar het proberen waard.

    Contact opgenomen met ReneZ en hij heeft mij een paar GPS ontvangers toegezonden. Het aardige is dat we elkaar kennen, 30 jaar geleden zijn we lid geweest van dezelfde modelvliegvereniging!

    Dan is het tijd om het allemaal werkend te krijgen. Eerst de GPS-ontvanger aangesloten op een voeding en met een oscilloscoop gekeken of de ontvanger data verzend. Dat bleek zo te zijn. Het was te zien dat er meerdere datablokken per seconde werden verzonden.

    Vervolgens een Arduino Pro Mini voorzien van de benodigde software en de GPS ontvanger en de Arduino met elkaar verbonden. Hiervoor zijn 4 verbindingen nodig. Dan nog een servokabel en een weerstand monteren en dan komt het moment van de waarheid. Verstaan de GPS ontvanger en de Arduino elkaar.

    En wonder boven wonder het werkt! Na een wachttijd geeft het display op de Jeti zender aan dat er GPS satellieten worden gevonden en even later staat de GPS locatie op het Jeti scherm.

    DSC_4132.JPG

    De nieuwe sensor is een flink stuk dunner dan de oude. Van 17,5 mm naar 8,5 mm en ook een stuk lichter. Van 23 naar 9 gram.

    DSC_4134.JPG

    Nu eerst de sensor in de praktijk testen. Even wachten op wat beter weer.

    ReneZ nogmaals bedankt voor het aanbieden van de GPS sensoren!
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2022
    Peter Den vindt dit leuk.
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Lua programma's zijn erg handig als je meer wilt dan met de standaard-programmering van een Jeti zender mogelijk is. Vaak komt dit neer op verwerking van telemetrie-gegevens. Maar dan is er wel een probleem. Hoe test je zo'n programma dat "iets" moet doen als de hoogte b.v. 150 meter is. Je krijgt de hoogtemeter thuis niet zo ver dat hij 150 meter aangeeft. Testwerk vindt daarom meestal in de praktijk plaats tijdens het vliegen. Dat dit omslachtig en tijdrovend is, is duidelijk.

    Op de site RC-Thoughts.com https://www.rc-thoughts.com/ die vrijwel geheel gewijd is aan Jeti is een testsensor te vinden. https://www.rc-thoughts.com/jeti-test-sensor/ Hiermee is het mogelijk twee twee telemetriewaarden te verzenden die met een potmeter in zijn te stellen. Daarbij zijn drie bereiken te selecteren, te weten 0-100, 0-1000 en 0-10000. Nu is het mogelijk Lua programma's thuis te testen. De testsensor wordt aangesloten op een EX telemetrie-poort van de ontvanger en werkt probleemloos.

    Het bouwen van de testsensor is eenvoudig. Er is nodig: 1 Arduino Pro Mini 3,3 volt 8 MHz, 5 weerstanden, 2 3-standen schakelaars, twee potmeters en een servo-snoertje. De sensor werkte direct zonder problemen. Dan is er nog een kastje nodig. Op de site van RC-Thoughts is een stl-file te vinden om het kastje met behulp van een 3D printer te maken. Aad, nogmaals bedankt voor het printen van het kastje!

    TestSensor.jpg
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Het afgelopen weekeind de mini GPS-sensor getest en deze blijkt prima te werken. Daarom vandaag een druksensor geplaatst. De GPS sensor is nu een varioGPS sensor.

    DSC_4135.JPG
     
  9. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Hoi, Hoi,

    Een snelle programmeervraag, ik heb een grote Pitts Challenger die wat rem kan gebruiken op de final. Ik zag op you tube dat de Premier Aircraft Mambo een remprogramma heeft op hun gyrosysteem. Zo kwam ik op het idee om het ook eens te proberen.

    Ik heb een DC24 samen met een RX10 assist, ik heb 4 rolroerservo's elk op een apart kanaal (rolroer 1,2,3,4) en aparte modusschakelaar (voor gyromodus).

    Ik wil de rolroeren in de remmodus zetten met een schakelaar, maar als ik de flight mode trimmodus gebruik, kan ik maar 1 waarde gebruiken voor alle 4 servo's, wat resulteert in 4 rolroeren die naar boven wijzen (maar 2 moeten naar boven wijzen en 2 moeten naar beneden wijzen) . Als ik het percentage van elke servo individueel zou kunnen aanpassen, zou het opgelost zijn. Is er een andere manier om dit op te lossen?

    Ten tweede kan de remfunctie alleen actief zijn als modus 2 van mijn gyro is geselecteerd omdat de gyro aan moet staan om te remmen (omdat het vliegtuig aanzienlijk onstabiel wordt).

    Iemand ideetjes?
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  11. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    2 ailerons als flap aanduiden werkt dus. Bedankt voor de hulp
     
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    als je je eigen google earth software wilt delen dan zou ik (en wellicht meerdere) dat zeker waarderen.... ik heb mn Arduino bestelling binnen en ga vanavond eerst eens verdiepen in het arduino GPS Vario sensor project, heb gelijk wat extra Pro mini's en sensoren mee besteld om er nog een te maken voor een ander toestel, daarna een arduino met druksensor om airspeed te gaan meten en loggen .... dit lijkt me weer handig om als stall warning te gaan inzetten, later nog een fuel flowmeter bouwen en dan is het wel even genoeg........ straks ben ik meer met de logging bezig dan met vliegen :D

    altijd al met bewondering naar de verrichtingen van Nico gekeken, nu eens kijken of ik dit ook kan :)
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Het delen van mijn GPS software vind ik niet verstandig. Er komen af en toe nog foutjes uit en het maken van de benodigde kaarten op basis van Google Earth met de juiste coördinaten is redelijk lastig. Dat leidt alleen maar tot teleurstellingen.

    Maar er is een oplossing. Er is sinds kort een gratis Lua programma beschikbaar met een geautomatiseerde aanmaak van de benodigde kaarten. Het gaat om dit project: https://www.jetiluadfm.app/ Dit Lua programma is zelfs geavanceerder dan mijn programma. De benodigde kaarten moeten voor mijn uitvoering altijd noord georiënteerd zijn, voor het programma uit de link is dit niet nodig.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Even een vraagje ik wil graag op mijn de 16
    Een mix maken met behulp van de Vario .
    Ik wil eigenlijk op mijn sleper dan standaard dat deze zodra hij boven de 30 meter komt het stationair iets verhoogd .
    Dit is om na de sleep je volgas hebt gewerkt .je het gas dicht drukt en omlaag komt . Hier krijg je dus even warmte stuwing in de motor en met te laag stationair is dit een kans op warmloper aanwezig . Met een hoger stationair komt er meer mengsel door het blok en dus ook meer koeling .
     
  15. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Met een telemetry control (Mx) kun je een schakelaar maken die aan gaat bij hoogte > 300m.

    Vervolgens zal je een logical switch moeten maken die aan gaat met de Mx en vervolgens aan blijft; ook als de hoogte weer minder dan 300 is en de Mx dus weer uit gaat. Dat kun je doen met een A - B condition (in logical switch). Aan bij Mx en dan weer uit met een andere schakelaar.

    Als je dan gebruik maakt van flight modes kun kun je die Logical switch gebruiken om naar een flight mode te schakelen met een hogere trim voor throttle. Alternatief is om de idle up functie te aan of uit schakelen met de logical switch.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Er is een nieuwe versie beschikbaar van de Jeti Studio. Het gaat om versie v 1.15. De verschillen met de oude versie zijn minimaal.

    Uit het changelog:

    JETI Studio Changelog
    V1.1.5 - March 2022
    News
    • Added support for new JETI devices.
    Modifications
    • Fixed issue with transmitter detection on macOS 12.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2022
  17. warbird

    warbird

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    226
    Locatie:
    wuustwezel
    even een vraagje ik heb enkele upgrades gedaan gisterenavond, alles betaald en tot op heden nog geen files binnengekregen

    is dit normaal dat je hier op moet wachten?
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Soms duurt het een paar dagen voor je de updates ontvangt. Maar soms komen de files in de spammap van je mailprogramma. Heb je daar gekeken? Heb ook begrepen dat het mogelijk is dat je de files, als ze door Jeti zijn aangemaakt, kan downloaden van je persoonlijke pagina bij Jeti. Heb hier geen ervaring mee, maar heb dit ergens gelezen.
     
  19. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Klopt , Kan soms wel een dag duren
    Wordt handmatig gedaan
    H,
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen

    Ik zag er als een berg tegen op en het ging ook niet direct de eerste keer goed, maar toch: het werkt. :banana:

    Maar het werkt niet direct voor al mijn modellen met e-motor.

    Moet ik voor ieder model apart . . . nee toch?

    Kun je die logical switches tussen modellen kopiëren?


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina