Theorie is handig, metingen zijn beter:
http://www.airmedia.se/Typhoon-15-10-test.htm
Volgens prop constanten van Wilhelm Geck:
http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/emeter/hp-propconstants.htm
9x6 prop constant=0.129 powerconstant=3.20
en
http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/emeter/hp-proptalk.htm
Watts = Prop Const * rpm ^ Power factor
8 cellen 16A, 8230 RPM, 66 km/h pitch speed, 816g thrust
watt in (1.1V per cel?) 140 watt
watt as = 0.129 x 8.230 ^ 3.2 = 109 watt
Rendement: 109/140 = 78%
10 cellen 21.7A 9600 RPM, 75 kmh pitchspeed, 1057 thrust.
watt in = 239 watt
0.129 x 9.600 ^ 3.2 = 179 watt
Rendement: 179/239 = 75%
Met 3 lipo's dus iets hiertussen. Aardig rendement (verbaast mij zelfs een beetje) en iets van 20A. 70kmh pitchspeed en 900g trekkracht.
140 watt op de as, 70% prop = >100 watt van de prop?
Even uit het hoofd van scratch:
1 watt = 1N per seconde, ofwel, met 1 watt kan je 1 newton (0.1kg) een meter per seconde laten stijgen.
Met 10 watt kan je een kg een meter per seconde laten stijgen.
Met 100 watt kan je 1 kg 10 m/s laten stijgen.
Hier gaat eigen dalen nog vanaf.
Mischien kloppen bepaalde aannames niet, maar meer dan 8 m/s zit er wel in. Lijkt mij lekker.
Vergeet die spoilerons.
Naar beneden in ieder geval niet (werket je rolroersturing niet meer, of door overtrek laagste roer zelfs tegengesteld!).
En bij omhoog verlies je lift, waardoor je wel steiler, maar tevens sneller naar beneden komt.
Deifferenceren allen bij "vlakke onderkant" profielen. Nooit bij symetrisch, en bij profielen daartussen eventueel een beetje.
Dat differentieren kan trouwens ook met 1 servo.
Zorg dat je stangen onder de vleugel langer zijn als de scharnier afstand, en als je van boven aanstuurd, moet het juist korter zijn.
Of gewoon niet. Lijkt mij niet nodig.
(bericht aan mezelf: kandidaat FAQ)