Het Schipperscafe deel 6

ja aanboord is een resin een probleem
maar je schrijft resin is duur ???? het voordeel van de resin is dat je heel kleine zaken kunt printen
je hebt geen afval als je zonder ondersteuning print .
of je nu 1 of 15 delen print (de plaat vol)het hoogste deel bepaald de print tijd
doe je dit bij een pla printer dan gaat het dus 15 keer langer duren voor je dezelfde delen geprint hebt
ook als het foutloopt met je print is er een verschil want je verbruikt op dat ogenblik geen resin meer
alleen print tijd gaat verloren terwijl bij een pla printer je een werk stuk krijgt wat je wel pla gekost heeft maar waar je niets mee kunt doen als ook de print tijd aan stroom
en dan de geur en giftigheid van het spul
de geur ik heb een afvoer geprint (anetje) en daar zit een darm op die in een verluchtings pan uit komt buiten
dan de giftigheid van het spul
kijk als je hand schoenen draagt dan ben je voldoende beschermd tot je de resin gespoeld hebt
daarna heb je geen handschoenen meer nodig want het is reeds gehard .
de alcohol die ik gebruik is die giftig ??? ik ga hem niet drinken dat niet
maar als je amerikanen moet geloven dan ga je het beste meteen dood want die hebben wel overal in elke handleiding zoveel staan wat giftig is
buiten fracking en het vergiftigen van grond water en zo wat dan weer door het geloby veroorloofd is
zelfs adem halen is volgens amerikanen dodelijk .

gewoon handschoenen dragen en ja handen nadien wassen is genoeg
dat stoffe kapje gaat ook de giftige dampen niet weg houden mijn gedacht net zoals het geen bal helpt tegen covid zeg maar

maar een kleinere nozzel en de juiste cura instellingen dan kun je reeds ver geraken
maar minder dan een kopje van 0,5 mm gaat moeilijk worden denk ik
voor een resin printer is 0,5 supper groot je kunt bij wijze de nummer op de bout mee printen als die 0,5 mm groot is

gr raf en mijn aanbod geld nog steeds

Zo had ik het nog jiet bekeken die resin als die faalt heb je gewoon een plak in dta bakkie zitten.

Die resin is toch net zon soort chemisch goedje als epoxy daarvan word ook veel gewaarschuwd voor epoxy allergie of hoe het ookalweer was.

Op die fiets bedoelde ik.

Maar ik ga van de week even beter bekijken hoe groot dat die ontluchter dan zou moeten.

Zou het dan mogelijk zijn een testprintje met pla te proberen?

Ben namelijk erg benieuwd wat ik dan moet verwachten van zulk klein spul.

Denk wel dat 0.2 mm nozzle het kleinste is wat ikk zla gebruiken.

Heb gezien op joetjoep dat 0.15 vaak verstopt raakt.

Trouwens bedankt voor de vele antwoorden.

Ik hebhet idee dat als ik nu een printer aan zou schaffen dat ik al redelijk uit de voeten zou kunnen haha.

joeptoep ja dat is inderdaad de juiste plaats ja

ik heb een keer een kop verstropt gehad na een paar 20 tal km te hebben geprint
de reden daarvan was dat de sensor uit de alu kop was gekomen en dus geen info meer doorgaf aan de print
daardoor werd de kop dus gloeiend heet en verbrande de pla in de kop
ok dus print naar de zwaantjes
een nieuwe kop gestoken (made in china)
de oude kop met een gas vlam heet gestookt en daarna door gestoken met een naald van 0,3
dit nam enige tijd in beslag maar nadien werkte de kop wel weer

je kunt naaldjes kopen om je kop proper te maken en dergelijke maar of dat allemaal nodig is ???
je maakt wel de verkopers rijk
zo ook al de UPDATES aan die printers het resultaat van die ketting was dat de draden die daar in liepen zeer snel versleten geraakte
met een defect moederbord als gevolg

wil je met echt hout printen moet je een grote kop zetten want dat spul doet wel echt je kop verstroppen .
heb ik gedaan en ik was blij dat de rol op was

flex pla moet je ook mee op passen want dan moet je andere instellingen gebruiken dan met gewone pla

inderdaad met de resin als het fout loopt heb je 1 laagje resin op je fep liggen en word er niet meer resin verbruikt

en nee als je een printer koop laat dan het redelijk er maar vanaf
zoals op joeptoep het instellen van de kop met een papiertje en dergelijke ??? allemaal zever
je steld de plaat af met een papiertje en dan print je een test patroon welk je tijd geeft om na te regelen
dus terwijl je print regel je de plaat bij tot de kop een mooie lijnen print die vast zitten aan je plaat
deze zijn meestal plat en dan heb je de juiste hoogte
anders ellende met loskomende prints

gr raf

Oooh dus dat valt ook allemaal wel mee dat verstoppen.

Die testprint had ik ook al gezien ja.

Dat was een van de weinige met een goede uitleg.

Blij toe dat ik daadwerkelijke modelbouwers vragen kan stellen haha.

een krabje en een garnaal
de garnaal is geen 2 mm lang
dit is een test en als het lukt deze zo te printen dan print ik een paar manden vol voor op het antje
dan kan ik aan die zeef en die kook pot beginnen tekenen

brabje.jpg

en hier is de krab geprint .nog een paar 100 te gaan voor de korven vol zijn
de volgende gaan wel in rode resin geprint worden zodat ik alleen de onderkant beige moet spuiten
krabje.jpeg

zo een vis en een krab .de platvis (tong)was wel gelukt maar hij is te dun
dus het was onmogelijk om hem in een stuk van de plaat te krijgen .
het staartje van de vis het zelfde probleem .zo dun geprint dat als je er naar kijkt breekt het af
vis en krab.jpeg

maar om in een korf te worden gestoken zijn ze zeker goed genoeg
nu terug aan die pladijs om die goed te krijgen

die pootjes zijn 0,01mm op hun dunste punt .
dus je moet heel voorzichtig zijn als je deze van de plaat afhaald
het spoelen is geen probleem dan zit alles nog vast
maar nadien het curen dat mag je NOOIT met de plaat doen al lijkt die de gemakkelijkste oplossing
doe je dit wel dan als er ook maar ergens nog wat vloeibare resin is hard deze mee uit en vernield je plaat

dus het los maken is het kritieke ogenblik

Met het hete weer maar een klusje binnen gezocht. Smit Finland moest nog een keer in dok om een tweede afgetopte schroef te laten monteren. De schroef zat er zo op, maar door de lange meenemer moest de 4 mm as tussen de kruiskoppelingen ook langer worden. Bij het verwisselen van de vorige schroef was de voorraad 4 mm as op geraakt. Gelukkig vond ik nog een stukje 4 mm alu pijp en een 3 mm RVS asje uit een DVD speler. Pas gemaakt en nu heeft Smit Finland 2 afgetopte 4-blads schroeven met een iets grotere spoed. Door de lange meenemers zitten de schroeven voor mooi te ver naar achteren in de straalbuizen. Helaas waren de afgetopte schroeven niet met een 4 mm asgat te vinden. Anders had ik daar net als bij de andere M5-draad in getapt. Eerst maar eens proefvaren. Misschien vanavond als het beetje is afgekoeld. Helaas proefvaart mislukt. Accu was al niet best meer, maar nu helemaal plat en pakt geen stroom meer op. Over een paar dagen nieuwe poging met 2 nieuwe 12 Volt 7 Ah. Gr. Klaas.

20210616_144223.jpg

Laatst bewerkt:
Zo! Terug van een kleine week weg geweest met de camper, in de zon in slaap gevallen en flink verbrand :oops:.
Stom, moet nu op de blaren zitten zoals dat heet. Maar ff nix doen, alles doet zeer.
Eigen schuld dikke bul..... benen.
Grt peter.

crabjes productie.jpeg

de crabjes in productie want in die korven en netten gaan er een heel pak in
straks als deze gedaan zijn dan komen de vissen aan de beurt

vissen.jpeg

zo de vissen op de plaat deze komen in het wit
de crabben worden in rode resin gedaan
20210618_182741[2].jpg

niet allemaal zijn ze gelukt maar ach morgen een nieuwe poging tot de manden vol zijn
maar die garnalen die zijn echt zo klein dat ze een probleem zijn maar we zien wel waar het schip strand

Laatst bewerkt:
Vandaag 2 nieuwe accu's in Smit Finland gezet en opgeladen. Morgen maar eens kijken voor een proefvaart met de afgetopte schroeven.
En Peter, tijdens het zonnen de zwembroek aanhouden. Dan hoef je niet op de blaren te zitten. Weet uit ervaring dat een verbrande huid geen pretje is.
Hoop voor je dat het gauw een beetje bijtrekt. Gr. Klaas.

Vanmiddag naar het Zwanenmeer voor schroeventest. In combinatie met nieuwe accu's was dat een succes. Helaas batterij van de bagageweegschaal leeg, dus een trekproef zat er niet in. Schat dat het 1,5 x zoveel is dan met de oude schroeven. Gr. Klaas.

1,5 keer beter?
Kijkend naar de video, komt zij volgens mij boven de schaalsnelheid.
Werkelijk mooi, het reageren op het vooruit-, achteruitslaan.
Gefeliciteerd met het behaalde resultaat.
Groet, Henk.

Heb bij de vorige schroeven 900 gram gemeten Henk. Dit is het 3e stel schroeven dat eronder zit. Eerst afgetopte messing schroeven. Zelf gemaakt, maar met te weinig spoed. Daarna een paar Chineesjes met een mooi profiel in de bladen, maar ook te weinig spoed (40 mm). Deze zijn, met een spoed van 78 mm, beter. Vragen wel wat meer power, maar met 2 x 7 Ah accu is daaraan wel te voldoen. Bij een snelheid van de echte boot van 12 knopen zou de schaalsnelheid ongeveer 3,86 km/u zijn. De theoretische rompsnelheid van het model is 4,26 km/u en veel harder zal ze niet gaan. Graaft een gat van boeg tot hek en daar kan ze niet uitklimmen. Gaat ook niet in de kont hangen. Het gekke is dat met deze schroeven het wel lukt om achteruit varend te sturen. Ben wel blij met het resultaat. Nu nog een sleepobject. Gr. Klaas.

Berekening Smit Finland.jpg

Laatst bewerkt:
Zo hee Klaas die doen het best goed, zit aardig wat porren achter. Gefeliciteerd met de nieuwe schroeven :) :thumbsup:
Grt Peter

Back