het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Right Paul een panda blokkie in een corvette .Maar is er in de modelwereld geen motormaker die hoogwaardige motortjes maakt voor onze heli(en dan gewoon met borstels)Zal meer kosten maar dat geeft niet als het maar duurzaamer is Gr jaap

Dag allemaal,

Vanmorgen kwam ik erachter (na een crash tegen de tafel) dat de heli iets meer geluid maakte dan normaal. Na een korte inspectie bleek dat er bij het tandwiel van de main motor een tandje was afgebroken.

Heeft er iemand zijn main motor al vervangen, zo ja... heeft die persoon dan misschien een tandwiel voor mij over? :D

denk dat je net zo goed een nieuw motortje kan bestellen en daarvan het wieltje gebruiken. Het hoofdmotortje slijt namelijk het hardst mits je niet crasht, dus een reserve is nooit weg.

gebruikt deze heli niet het zelfde formaat motor als die in de kyosho mini-z auto's zitten?
zoja zou je eventueel naar die motors kunnen kijken als ze beter zijn ja of nee.
daar heb je namelijk ook verschillende motors voor.

Kijk even in post #188 en #189 in dit draadje. We hebben het dan volgens mij over hetzelfde motortje. Volgens JaapV hebbenm die motrortjes ook geen verwisselbare koolborstels.

Paul

De standaard motortjes van de mico-t hebben idd geen verwisselbare borstels.Wel zijn er een paar lieden die dit autotje borstelloos gemaakt hebben of motoren van atomic met borstels gemonteerd hebben maar die motoren zijn fisiek groter.Ik denk dat de standaardmotor van de micro-t wel in dit model past wbt de afmetingen maar of hij dezelfde specs heeft als de bestaande motor?????????????????T/min .Denk ook niet dat de techniek beter is van die motoren allemaal hetzelfde china spul.Nee ik vraag me af of er fabriekanten zijn die hoogwaardige electromotoren maken voor deze heli want dan zal die echt ontsterfelijk zijn (mits je niet uit de lucht valt).Ach motortjes kosten niets en je heb wat te sleutelen

Even wat ringetjes op de bladegrip gezet en hij is weer een stuk stabieler en beter getracked. Heb nu alleen echt een veertje oid nodig om de speling uit de swash te halen, word een beetje kriegel van dat TBE / pendelum effect.

Uit mijn werk even door de stad heen gewaait maar eigenlijk alleen maar electrische aanstekers kunnen vinden. Zal morgen nog eens verder kijken.

@ Styreta;
Heb je enkele blz'en terug gezien dat ik het met een pennenveertje heb gedaan? Effect is hetzelfde.
En waar heb je die ringetjes precies geplaatst, bladegrip? Tussen de bladeholders en de bladen?

tussen de bladeholder en de hoofdas. Zat een paar millimeter speling in en ik merk het verschil.

Heb naar wat pennen gekeken maar zijn allemaal van die hele dikke veertjes en die duwen dan op de lagers.

denk dat je net zo goed een nieuw motortje kan bestellen en daarvan het wieltje gebruiken. Het hoofdmotortje slijt namelijk het hardst mits je niet crasht, dus een reserve is nooit weg.

Heb je gelijk in, was ik ook van plan maar ik kan nog geen site vinden waar ze de motortjes op voorraad hebben...

Zo, ook ik ben afgelopen avonden bezig geweest met de speling in de rotorkop. Het experiment deze week was om de deze iets stijver te maken. Het is gelukt met een klein stukje aluminiumtape welke ik om het kleine asje heb gerold zodat ik ogenschijnlijk een dikker asje gebruik waardoor de ruimte in de rotorkop afneemt. Hierdoor is de kanteling van de rotor behoorlijk afegenomen. Vergeet niet dat het asje samen met twee O-ringetjes en twee zéér kleine klemveertjes in de rotorkop op zijn plek wordt gehouden. Deze is vrij makkelijk los te halen (één is voldoende) maar erop zetten is een drama! Ik ben heel goed in klein werk maar ben toch ruim 20min met de zaklamp over het parket gegaan, en niet voor m'n lol ;-). Kijk dus uit met die kleine dingen.
Om eerlijk te zijn heb ik de eerste keer vliegen gemerkt dat hij toen welliswaar normaal stuurde maar tevens wat begon te schudden na wat heen en weer vliegen. Dus zodra ik de heli wegvloog en terughaalde was er ergens een punt waar het staartje vrij hard begon te resoneren. Rustig hoveren en na een seconde is het weer weg. Wel hinderlijk.
Boeltje weer losgemaakt en het asje opnieuw gewikkeld maar dit keer een halve wikkeling minder alu-tape erop. (effect: iets minder dik gemaakt)
Hierna bleek het toch redelijk te werken. Ik moet nog even met de uitslag van de servo's rommelen om te zien of het het werk wat je eraan hebt echt de moeite waard is. Mijn hoop dat hij werkelijk veel stabieler zou worden is nog niet geheel bevestigd. Ik moet nog steeds erg veel sturen en kan praktisch geen enkel moment de sticks loslaten, ondanks de tochtvrije woonkamer :-)
Op dit moment staat ze weer in de hangar voor een kleine verlijming van het carbonstaartje... Balked landing moeten maken om mijn vriendin te kunnen ontwijken...volgas en daarna autoroterend met een klap tegen de bar aan :-(

Ik wilde jullie de foto'tjes niet onthouden dus hier zijn er enkele.

- Rotorkopje, asje met rubberdemping en borgveertje…
- Duidelijk zichtbaar is de ovale ruimte waarbinnen de as kan bewegen…

Rotorkopplay1.jpg
Rotorkopplay2.jpg

Het asje en daarna het wikkelen van de alu-folie…
Rotorkopplay3.jpg
Rotorkopplay4.jpg

Rotorkopplay6.jpg
Rotorkopplay7.jpg

Teruggeplaatst in de rotorkop…

Rotorkopplay8.jpg

Kleine stukjes alu-tape om de speling van de bladhouders te verminderen…Eindresultaat…
Rotorkopplay9.jpg
Rotorkopplay10.jpg

Hoi Danny,

Je hebt een interressante mod aangebracht. Ik heb zelf nog niets gemerkt van speling, zal zo eens kijken. Dat ovale gat in die rotorkop, is dat slijtage??? (was ie vroeger rond?), of is ie ovaal vanaf de fabriek.

Paul

Toch raar dat ie bij jouw niet stil blijft hangen bij het hooveren, de mijne hangt soms wel een seconde of 5 stil, voordat ie langzaam begint weg te lopen (daarna steeds sneller als ik niet corrigeer).

Misschien heb ik dit al eens gevraagd, maar heb jij je paddles horizontaal staan, of met een beetje positieve pitch?

Paul

Danny en Yeti,

Ben effe helemaal de weg kwijt..... heb mijn heli gechecked en ook ik heb behoorlijk wat speling op die kop.

De rotorbladen kunnen kantelen om hun lengte-as (de paddlestang gaat dan op en neer), daar zorgt dat asje voor wat jullie omwikkeld hebben.

Aangezien het gat waardoor het asje loopt, ovaal is (zie Danny's foto's), kan je de rotorbladen ook naar boven en naar onderen bewegen, eea wordt daarbij enigszins gedempt door die rubber ringetjes. Maar waarom is deze beweging nodig............ ??? Dat snap ik niet, als ze het gat rond hadden gemaakt, dan had je die speling niet gehad, ontwerpfout of vliegt ie dan niet???

Tevens heb ik ook die speling op de bladhouders. Ik kan de bladen in de lengterichting heen en weer bewegen. Danny, jij hebt dat opgelost door die alutape aan de binnenkant van je bladhouders te plakken. Ook die speling is mi niet nodig. Hadden ze nou die bladhouders iets anders gemaakt, dan hadden we ook die speling niet gehad. Ook onwerpfout of begrijp ik het niet helemaal?

Ondanks beide spelingen heb ik niet het idee dat ie beroerd vliegt, of ben ik al zover dat ik het beroerde vlieggedrag met stuurcorrecties binnen de perken houd, waardoor het niet opvalt...... kan toch niet waar zijn, heb nog niet veel heli-ervaring.

Paul

Laatst bewerkt:
Mijnes kan ik nog geen 2 seconden los laten, of hij pendelt de halve kamer door. De eerste cycli gaan wel maar na 2 a 3 rondjes kneurt hij de hoek in.

Waar Fuelflow rubberen ringetjes heeft heb ik daar stalen ringetjes op gezet op de speling tussen de rotorkop en de bladeholder eruit te halen, dat scheelde al wat maar nog niet genoeg.

Net BIC veertje uit een aansteker gesloopt die ik er nu op ga zetten.

Hoi Styreta,

Maak em wel wat korter he..... geintje. De afstelling is wel kritisch, begin met 7 a 8 windingen, als ie te strak staat steeds een stukje afknippen, of wat in elkaar duwen.

Maar weet jij waarom dat gat ovaal is ???

Paul

Back