Bad hawkday...
Ha! Vandaag (zaterdag) was het weer eens echt weer... om te vliegen...
Dus... vandaag was het Wilco tijd... een remaiden... met pep... en een venijnig straartje
Vlucht dus van behoorlijk korte duur... secondenwerk... starten en klapbam... einde verhaal gearbox... kist in compromiterende stand....ik kon em net redden... na de worp... dus geen schade aan de kist... wel een ruige landing...
Bij de test voorafgaand... natuurlijk trekken als een lier... dat gaf de burger moed...
Van de gearbox is een van de vier planeten afgebroken op de as... pignon zat ook los....
Wel hij liep al niet zo lekker... Dat was in Dalfsen al rondgetengelt... en geopperd... souplesse kon beter....
Het probleem kan zijn dat op de motor een fabrieksmatig afgevlakte as zit... dat geeft minder hechtoppervlak aan het rondsel?
Het kan ook zijn dat door het losbreken van de planeet-as het pignon is losgeslagen. Een ander asje is blauw verhit geraakt.
Motor heeft behoorlijk koppel... en wil graag rond.
Wat mij ook opviel was dat de planneten tandwieltjes het aluminium lagerhuis raakten op de flens. Volgens het boekje moet dat inlopen... Geloof niet dal aluminium snippers goed zijn voor een box...
Die zaak is mogelijk ook gaan vreten? Kan een oorzaak zijn.
Dan... Als ik goed naar de tandkrans kijk onder de loep... lijkt deze vrij onzuiver geslepen.
Ofwel... de tanden zijn aan weerszijden niet even puntig en diep uitgefreest, het lijkt iets ovaal te zijn gebeurt. ...loopt taps toe...? Zijn er geen tanden afgebroken... Mondaymorning boxje? Vast.... boxjes zijn ook overal uitverkocht

Een teken aan de wand? Vast!
Dat alles is natuurlijk weer jammer... Weer geld en veel tijd... en geen vooruitgang. Budget illusie...
Laatste snelle optie om dat ding nu weer in de lucht te krijgen, een wat minder pittige drive.. AXI 2820 met die PG33. Die past meteen ook op het motorspant...
Weegt de zaak ook geen knallende 1700 gram meer... ik duik nog wel even in de óude receptjes van GJVO...
en anders stop ik er helemaal mee...
Gr Bas