Het Wilco reparatie draadje.

Nu maar eens proefpassen met spant, gearbox en spinner...

Gearbox en spant in de draaibank opgespannen, zoveel afgenomen met een schuurlat, dat het spant nu iets van 1,5 tot 2 mm van het randje staat. Kan er nog net een lusje carbon streng voorlangs worden verlijmd.

Wordt nu tijd de instelhoeken te gaan meten... kan het spant zonodig gericht worden... of de staart etc.
De instelhoek in het horizontale vlak is reeds 0 graad. Moet de domping nalopen. Die hoort ook 0 graad te zijn volgens de overleveringen...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit net te kijken.
Ik had toch echt een witte spinner besteld bij Rudi....

GJ

Eigenlijk wel.. maar dit is ook best... kan in ieder geval voort... heb een witte op de Enigma... Kan dus uitruilen... Omruilen... Omspuiten in RAL F5B Orange...

Hmmm GJ... weet jij wellicht iets van SM-Modelbau... krijg em niet te pakken na een bestelling van de week...?

Instelhoek vleugel -vs- stabilo is om en de nabij -0,5 graad - graad met gradenmeter gemeten... (niet via spreadsheet)
Motorspant na het eten! Eveneens 0 graad! :)

Endfest aanlengen!

Laatst bewerkt:
Spant voorbereiden voor het verlijmen...

Vanmiddag nog even verder gewerkt. Verlijmen van motorspant met Endfest 300.

Gisteren de kist nagemeten op instelhoeken of alles correct stond. In orde.

Motorspant wordt door de romp heen, van binnenuit aangebracht. Dan moet je iets langs hebben om door de romp te steken. Maar naar mijn smaak ook een hulpstukje om het spant goed te positioneren, de spinner straks ook mooi recht op de romp aansluit.
Je kan het spant ook op het oog en vanuit de losse pols aanbrengen. Met een konisch stokje, waar je het spantje op klemt, of stukje draadeind met wat ringetjes, zodat het spantje er aan blijft hangen.Potloodstreepjes aan de binnenzijde van de romp en hoppa doorhalen... op hoop van zegen.

Mijn hulpstukje bestaat uit wat messing lampfittinggarnituur van de bouwmarkt, een nylon plaatje met een dikte van 1,75 mm (oud tandwieltje uit de scratch bak) als pas-shim, en een grote ring/flens (ook uit scratch bak..) om het zaakje uit te lijnen op de romp.
En een mooi lang penseel, beetje taps toelopend, waarop ik de zaak kan inklemmen, lijm aanbrengen en voorzichtig doorhalen... Vervolgens met de de shim en metalen flens de zaak netjes op de plek stel en zo laat uitharden...

full

Met lijm en al op z'n plek

full

Grote ring op z'n plek en aandraaien met de messing fitting...

full

Hierna heb ik de zaak een beetje warm gestookt om de lijm even te laten vloeien. Kan het verder uitharden op kamertemperatuur.

Volgende actie is nu de PG33-gearbox aan de Keda motor koppelen...

En nu 24 uur wachten.
Ik hang hem altijd aan het staartje op.

SM Modellbau, volgens mij bestaan ze nog ;-)

Wanneer heb je geprobeerd ze te bereiken, vrijdags zijn duitsers vrij of ze hebben weer 1 of andere feestdag.
Met internet kunnen ze nog niet zo goed overweg daar.
Vaak hoor je niks maar ligt er gewoon ineens een pakje.

GJ

Hangt ook aan't staartje... als een stokvis...

Grote vissen...

full

Tunnelvisje

full

Visafslag...

full

Hemmm... donderdag 21 grote bestelling gedaan... UniLog etc...

Motorspant verlijmd...

Fijn! Mwah.. Direct betaald notabene!

Ga vanavond even de Keda op 3S zetten via CC... weten of deze loopt... voordat ik ritzel gaat' plakken... je weet maar nooit...

Even software van CC-USB instaleren op PC. Jammer dat het niet op Mac past!
Hmmm... mooi spul is het wel!

Updeet...
Motortje zoemt :-). Mozes.. CC USB Link... dat programmeerd relaxed. Jammer dat deze nog geen logger aan boord heeft :-)

Spantje zit prachtig.. van de week nog een carbon rovinkje voorlangs...

full

full

Monteren van de gearbox aan de motor...

Motoras licht opschuren met schuurlinnen... ontvetten-schuren-ontvetten met aceton...

full

AXI PG/33 gearboxflens aan motor schroeven...

full

Gearbox-cup aan de flens geschroefd.
Pignon nog even passen, daarna met drupje Loctite 638 (bijgeleverd bij box) verlijmen, niet de hele inhoud van de mini-tube is nodig.
Lijm verdelen door te schuiven en te draaien (met beleid).
Pignon tegen de achterwand schuiven/aanzetten zonder druk.
5 minuten laten uitharden/reageren.
Vervolgens motor even aansluiten (d.m.v. krokodillenklemmetjes etc, aansluiten op regelaar en accu) en rond.
Bij aanlopen druppie olie. 12 uur laten rusten...

full

Potje met LM-vet op tafel gezet... Molybdeensulfidevet... in deze homokinetenvet.
Diverse Lancia's en Mini's de aandrijfassen mee onderhouden (stofhoeswissels). Spul houdt +30 jaar, die zo assen ook!

full

Tandkrans en planeten voorzien van bovengenoemd vet plus een aantal druppels motorolie (hier toevallig Agip 15W40). Een teveel aan vet doet de box heet lopen.
Anders... het werkt zich er ook gewoon weer uit...
dan heb je een Hotliner met een vette neus...

full

Even ronddraaien met de hand en weer inspecteren... (betengelen is gewoon leuk...)

full

Box opbouwen en de cups dichtdraaien, maar niet vast. Licht aanzetten.
Daarna wordt het geheel geborgd met 4 imbusboutjes die je stapsgewijs en gelijkmatig, kruislings aanzet (net als een autovelg).
Goed vast, doch niet overtrekken. Anders krijg je de imbus nooit meer los of draai je de imbus dol bij loshalen...

full

De budget drive HobbyKing Keda motor verenigd met de AXI PG/33 4:1 gearbox en 38 mm RFM spinner voor inlopen.
Onbelast met gematigde toerentallen in laten lopen. AXI adviseert iets van 5 minuten inlopen?
Bij het ronddraaien van de motor met de hand, lijkt het dat de box aanloopt...
echter hij doet dat 4x per omwenteling van de as... zijn de polen van de motor (twee polig)...
Bij het inlopen van de motor, 2,5 minuut, werd de motor handwarm, regelaar licht warm.
Geen zorgelijke temperatuur. Verder een mooie rustige goed te regelen loop... FAB!

full

Vet

Bas,

Het vet had wel wat minder gekund!!
Per gearbox maximaal de hoeveelheid vet als een kleine erwt groot is.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Dat zit er ook in... :-) Alleen die macro is zo enorm van de camera!
Vanavond loop ik hem weer een stukje in... licht spoelen met wasbenzine... magneetje langs... komt er weer schoon vet in...

Hmm, kan me niet herinneren dat ik mijne ingelopen heb.
Gewoon prop erop en knallen.

GJ

"first five minutes use gearbox at only 50% of full trottle''
Die van jou was 1900kv... deze is 3000kv... da's iets meer dandehelluf... dat knallen was dus relatief :D

Vanavond gaat ik eens wat solderen... SM hebt verstuurd... donderdag dan nog even een toerental sensor er bij. Hopelijk morgen Lindinger... Servo's plakken...

Bas, vraag even aan Gerben over de rpm sensor.
Er is iets met Castle en rpm sensoren.

GJ

In de Wilco komt de HiModel te zitten. De Castle wilde ik tzt in de edel Enigma plaatsen.
Die heeft idd reeds SM erin... Gut... moet dat nu weer ketsen? Hacker houdt ook al niet van sensoren, las ik in de manual...
Is Gerben dan al niet op pad?

Met mijn Hacker had ik geen problemen en technisch gezien zou de Castle ook geen problemen mogen hebben.
Maar ik heb vorig jaar wat printjes gebouwd met optocouplers die tussen de rpm sensor en regelaar moesten, hoewel de rpm sensor ook al een opto is.
Ik weet niet of Gerben al op pad is.

GJ

Hmmm... Johan en GJ...
Die link is leerzaam... maar... moet ik even aandachtig bestuderen...
Zal voortaan een onsje opto's bestellen in een puntzak...

Hmmm.... twee zwaardere weerstandjes... op microniveau? Hellup?
Maar UniLog2? Zou dat ook problematisch blijven?

Bas,

Gaat lekker zo, schiet aardig op, straks 2 kisten vliegklaar bij de training in Dalfsen?

Een 2-poler heeft geen zwaar punt, dus als je nog steeds 4 zware puntjes hebt zou ik eens kijken of er geen vuiltje in de tandkrans zit.
De Castle regelaar kun je alleen met rpm sensor gebruiken met of een opto tussen de rpm sensor, of als je de min op de print van de regelaar verhuist (zie UK F5B ). Tegenwoordig verhuis ik de min en gebruik dan weer de standaard rpm sensor. Dit probleem zal ook spelen met de UL2, is een massa probleempje.
De Himodel regelaar heeft dat probleem niet.

Is dat vet bestand tegen 40.000 rpm en hoge drukkrachten?
De box van GJ draaide weliswaar op een 1900kv motor, maar wel op 5s en met 3kw+, ging goed, motor doet tegenwoordig in Belgie dienst in een F3B achtige e-zwever.

Gerben

Back