Het Wilco reparatie draadje.

Beste Bas,

Soms moet je t gewoon accepteren, met deze setup vloog de WILCO zeer goed.
Dat heb je zelf gezien toen GJ m vloog.
Ergo: Model vloog goed.
Ik denk dat je niet alles wetenschappelijk kan beredeneren of hoeft.
Nu gewoon gaan oefenen, met in je gedachte dat ie goed vliegt.
Niet meer twijfelen, maar gewoon doen.

En vlieg ervaring opdoen ( moet ik ook nog erg veel )
Daarna kun je je eigen aanpassingen gaan doen.

Groeten Frank

Inderdaad Frank,

al dat gekloot aan een goedkope kist heeft helemaal geen zin, hij wordt er geen steek beter van.
Ik vond hem goed vliegen, zoals ik al zei is hij volgens mij iets te licht om het profiel goed te laten werken.
Dat de romp een beetje krom is heb ik niets van gemerkt, had je eigenlijk ook niets aan hoeven doen, of je moet knutselen leuker vinden dan vliegen.
En als je niet competatief vliegt zal je ook amper merken dat hij krom is.
Dus.. ding met rust laten, gewoon vliegen, daar is ie voor gemaakt.
En ik zou er een plakje lood van minimaal 100 gram bijleggen.
1400 gram lijkt mij het minimum vlieggewicht.
GJ

Naar mijn inschatting zat het tegen de 73 - 75 mm.
Kan dat kloppen?
Ik heb het nu denk ik op 71 mm staan. Morgen toch nog even nalopen met de schuifmaat. Dat plastic Great-Planes spul is zo hopeloos slap.
Ga zelf maar een eentje maken.

Ik vond het frappant. Vanwege die snap.
Maar dat had vast veel te maken met stand van het stabilo.
Stabilo stond scheef in het horizontale vlak. Had ik zaterdag al ook er uit getaped.

Meer gewicht komt de kist vast ten goede. Dat had ik al aan de zwaardere AXI en Scorpion gemerkt. Die laaste vloog het best.

Morgenmiddag heb ik voor mezelf vrij genomen. En ga er maar eens mee aan de slag. De landingen met de eHawk verliepen prima. Die stall je ook genadeloos als je de snelheid er niet in houdt.

Genoeg gepield! Jullie hebben gelijk. Avanti!

Laatst bewerkt:
Gisterenavond gevlogen. Niet lang wegens drupjes, het snel uit dovende daglicht en nog wat tuning werk aan het vlieggedrag.

In de loop op snelheid was de kist niet strak en zagen we de staart wiebelen. Brak niet uit.
Hebben eerst het zwaartepunt weer ietsie pietsie naar voren geschoven. Wat heet... accu pack slechts 3.5 mm naar voren. Het wiebelen was direct over.
Bij de loodrechte stijgvlucht resulteerde een knuppel neutraal in een straffe loop. Drukken dus. Ook de duik moest nog aardig gedrukt worden.
Hebben het stabilo aan de voorzijde nog verder iets opgehoogd met extra laagjes 3M polyester tape. (Magic tape)
Ik moet het nog nameten, maar wellicht is de instelhoek nu vast aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid rond de 0,5 graad.
Hadden natuurlijk ook de vleugel van achter kunnen tapen.

Gedrag van de kist goed zichtbaar door de windstilte. Dat hielp bij het afstellen.

Verder moest ik m'n motor rem weer eens instellen. Toch controleren waarom de instelling weg gefloept is.

De kist voelt nu stabiel in de handen. Top! Geland heb ik em niet. Dat heeft m'n clubgenoot Iep gedaan.. na wat showvliegwerk.

In het schemer is de kist lastig te zien. Denk dat de Gele Hawk in dat opzicht wel eens net iets beter zichtbaar zou kunnen zijn.

Daarna snel een half accuutje eHawk leeg gevlogen... totdat die ook bijna verdween in het niets. Toen was het inmiddels ver over tienen en begon de sterrenhemel het over te nemen. Tevreden en vele muggenbeten gaar.

Supersnel is de kist natuurlijk niet, wel spectaculair in het vliegbeeld. Maar dat is geen nieuws.
Dus helemaal top. Nu snel dit goed beheersen... en een aantal Wattjes omhoog!

Avanti!
Zondag verder!

Laatst bewerkt:
Tips voor tips?

Overigens vandaag weer goed gevlogen met de kist.
Yep! Solo! 1x accu leeg gesappeld en veel nette landingen! Daar ben ik een aardig tijdje mee bezig geweest.

Nog geen dartbordlandingen zoals Mark ze Calibreert. Maar prachtige laag ingevlogen strijkijzers. (dankzij simulator)
Kist niet verloren in de vlucht. Loops een rollen als boter. Maar er moet nog flink gevlogen worden om het in m'n systeem te imprinten. Geen klamme handjes, geen trillende knietjes!

Minpuntje van de dag... kletsen en inpakken gaat niet samen. Altijd het zelfde.
1x vleugeltipje naar z'n gootje. Die dingen zijn ook super kwetsbaar. Zja een leesbril op de snuit maakt je bijziend.
Dus de smoor er in. Die andere had ook al een zetje gehad...

Dus tips voor tips?

Tip in vorm trekken/buiten, paar kleine spelde gaatjes prikken in de knik in de huid en dunne ca in de gaatjes laten lopen, net zolang tot de ca niet meer wegloopt.

Cosmetisch niet de allermooiste methode, wel de sterkste en lichtste methode.

Groet,
Gerben

Nog geen dartbordlandingen zoals Mark ze Calibreert.
Dus tips voor tips?

Neus heeft daarvoor in 2008 er af gelegen.
Dit kwam door te laag en te langzaam vliegen en dan de motor aan te zetten.

Dardbord landing overleeft ie nu dus ook dankzij het goede reparatie vermogen van mijn vader.

De hawk is ook bijna klaar voor de training CC125 heeft nieuwe kabels en ook alvast de Unilog Mod.
Neus gerepareerd, instelhoek aangepast naar 0 - 0.5.
Morgen in de primer en dan weer een kleurtje er op.

Dank, Gerben. De tip is de cosmetische tip van de vleugel. Dat pieterige, knullige puntje van 4 vierkante mm.
Ik heb overigens niet goed gekeken met +2 brillemans op. M'n andere tip is nog prima. Ik heb m'n reeds gekeusde tip verder verprutst.
Maar... na al het geknutsel en onzekerheden.... het is een fijne vlieger geworden. En veel van jou en GJ te hebben geleerd!
Dat gaat straks naar heel veel meer smaken!

Euhhhh.... zja... Staat geheel niet in verhouding met je 'ondernemingslustige bij beunende' motor.
Zijdank dat je alles terug hebt kunnen vinden!

Laatst bewerkt:
De hawk is ook bijna klaar voor de training CC125 heeft nieuwe kabels en ook alvast de Unilog Mod.
Neus gerepareerd, instelhoek aangepast naar 0 - 0.5.
Morgen in de primer en dan weer een kleurtje er op.
@Mark! Mooi! Helemaal top!
Ik ben er de 14e ook weer bij. Al is het alleen al vanwege de omgeving.
(Ga als het weer en tijd het toelaten, gauw weer baantjes trekken.)
Dalfsen nog geen competitie. Wel lijkt het me leuk om eens rakken te gaan laveren en om de piep te draaien.

M'n landingen waren gestrekt, eitjes. Met de Spoilers schoot de kist omhoog. Dus te hoge snelheid, wist men mij te vertellen.
Dus geland zonder. Onze baan heeft de ruime.
Moet nog leren landen met een lagere inzetsnelheid of nog voor het naderen van het veld de spoiler-on zetten?

Hallo Johan,

Spoilers up. Hoogte fractioneel up.
Uitslagen hoogte staat op max 3 mm. (totaal 6 in de hele slag)
8% up bij spoiler, heb ik op de F5B-odoorn met Ruud ingemixt.
Spoiler zo verre, dat er nog corrigerende uitslag is op aileron.

Bij het landen met de spoilers... als veer omhoog, en moest hem stevig drukken. Niet geland... hop, spoiler uit... en dus maar weer steil omhoog.

M'n coach 'Iep' wist me te vertellen dat ik dus die te hoge snelheid had.

En zo heb ik maar een aantal landingen zonder gedaan. Laag over het veld, boterhammen smeren.

Om de snelheid er algemeen in te houden moest ik de kist een beetje drukken. Dus nog iets down getrimt voor het vliegbeeld. Mogelijk moet er nog meer tape onder de voorlijst van het stabilo?... anders een beetje onder de achterlijst van de vleugel? Heb het zwaarte punt niet te achterlijk gezet. Ietsjes terug op GJ z'n favoriete vliegbeeld. (wiebelende staart bij loop)
Maar het vloog zo zondag best lekker... daar niet van

Ik moet die balans in de landingsssnelheid nog zien te vinden?
Ziezo... uitgeëdit...
Groet Bas

Laatst bewerkt:
Ik had alleen last van stijgen toen ik de zender nog niet goed geprogrammeerd had. Het aandeel hoogteroer wordt nl in 2 delen meegemixt met in mijn geval butterfly. Toen ik het 1e deel niet gebruikte dan maakte hij inderdaad een "sprongetje".
Maar als Ruud gemixt heeft dan ga ik er toch wel van uit dat dat wel snor zit.

Ik zou zeggen dat ie down gemixt moet worden.
procentje of 8-10
Maar ik ben altijd in de war met spoiler up en dan down mixen, of up.
In jouw geval dus down erbij mixen.
Snelheid zou er niet veel mee te maken moeten hebben, je moet juist met veel snelheid spoilers kunnen zetten.

GJ

Laatst bewerkt:
Lijkt me eigenlijk ook. Met butterfly gebruik ik ook down. Maar extreem stijgen als de ailerons omhoog gaan vind ik ook wel een beetje raar (maar ik ben natuurlijk geen aerodynamicus)

Tip, zet je hoogteroer aandeel op 1 v/d 2 zwarte ronde knoppen zodat je die in de vlucht bij kunt stellen tijdens de trimvluchten (evo dingetje).

Hola... meerdere reacties... tijdens m'n antwoordje...

Maar als ik hem moet drukken?
En ik ben naderhand pas gaan tapen onder het stabilo.
Daar reageert het toestel onmiddelijk op.
Met het tapen heb ik de reparatiefout kunnen corrigeren. Natuurlijk ook de servouitslagen aangepast aan de nieuwe situatie.

Ik heb op de Wilco/Hawk geen flaps zitten. En moet het dus doen met de spoilerons.

Rick is denk ik druk aan het lappen en plakken? Schadeherstel...

Bij m'n eHawkje het zelfde gedrag. Bounced omhoog. Vergelijkbare mix waarden.... Ook die moet ik dan drukken.
Zet ik de spoiler op het laatst aan... lagere snelheid, net boven de grond... dan kussent de kist wel braaf naar benee...

Ik kan de kist wel weer eens op de instelhoek nameten. Alleen die meting is zo onnauwkeurig met die GP-meter. Anders wellicht maar de vlakke tafel en meetlat en het rekenprogrammaatje... van RC-Networks.

Laatst bewerkt:
Hawk heeft downtrim nodig bij het omhooggaan van de remkleppen/ailerons.
Afhankelijk van de mechanische verhoudingen varieert dit tussen 3% tot 9%.

Afstellen:
Mixer activeren zodat je hem makkelijk kunt verstellen, kist omhoog, uittrimmen voor normale vlakke vlucht, op grootste hoogte dat je hem nog goed ziet de remkleppen zetten en vervolgens de mix afstellen tot de kist daalt, maar geen snelheid wint of verliest. Zo nodig nog een paar keer herhalen, tot de mix goed staat. De finetuning hoeft al met al niet meer dan 1 vlucht te kosten.

Zorgen dat het hoogteroer gelijkmatig meeloopt met het omhooggaan van de ailerons. Vooral met Multiplex heb ik al de gekste mixen voorbij zien komen. Ook met Futaba lukt het schijnbaar, pas iemand zijn gloednieuwe Pike gecrasht door een mix foutje (eerste tandje butterfly gaf meteen de volle downmix, dat ging fout aan de hoogstartlijn).

Groet,
Gerben

Bijna ieder F5B toestel heeft wat down nodig bij het "remmen". Mij Robbe Arcus (oude, niet schuim)had niks nodig. Ik ken er geen die "up" nodig hebben. Het helpt ook als je bij remmen/butterfly de "slow" functie gebruikt.Als je traag genoeg aankomt dan is er niet zoveel down nodig, maar dan "remt" het ook niet heel hard....

Wat bedoel je precies met "slow" functie? Bedoel je dan vertraagd in laten komen van de rem indien deze op schakelaar zit?

Ha, Gerben,
Dank voor de uitleg.
Dat met het instellen tijdens de vlucht gaat wel lukken. Anders met assistentie.

En... ik probeer het zo lang mogelijk heel te houden. Jazeker. Eventjes genoeg geplakt. Wil uurtjes draaien... en naar Frank's set-upje toe.
Pieken hoef ik niet meer. Maar onderin de klasse jaartje meedraaien zou ik al heel wat vinden.

Dan... Zit de spoileron normaal op een schakelaar, of op een knuppel.
Nu heb ik het op een schuifpod staan. Ook ergonomisch niet ideaal.

Overigens staat op RC Network nog een echte Robbe Limit. Een oer-hotliner van bedenker Urs Leodolter. RG14. Die kan wel 1.5 Kw aan! Voor die tijd aanzienlijk. Naja... terzijde...iets voor verzamelaars.

Back