Hallo GJ, Ik zal eens kijken wat ik daar aan kan doen. Kunnen zelfs ook nog even stukje plaatsen bij RC-Network in het Hawk F5B draadje?
Nee, heb geen motorspant. Wel veel GFK-plaat in variërende diktes, carbonplaat (niet de zagen of te boren... beetje HHS is per seconde bot.. zo ook zaagje)...
Maar... ik heb al een eerste 'probleem' wat koelsleuven betreft in het spant. Zou ik de RFM Turbospinner effect willen geven... Dus daar wil ik omheen ontwerpen met een dubbelspant met uitsparingen.
De diameter dan de geerbox is behoorlijk. 33 mm doorsnee. (dat wist ik al) De 'cup' loopt iets konisch toe naar het spant. Aldaar is de diameter 31,5 mm. Iets winst. Maar dan nog.
M'n spant moet 37 tot 37.5 mm diameter gemiddeld hebben, wellicht oplopend tot 38 mm, iets meer de romp in. dat is een rand van 3 mm rondom. Baar kan dan een gaatje of sleufje van max 1,5 tot 2 mm ventiel komen. Er blijft niet veel over voor lucht. Maar wellicht is het genoeg. Of... de gaatjes zouden tegen de romp moeten liggen... houd ik minder lijm-verband over.
Door in het voorste spant gewoon ventilatie gaten te boren als een klavertjevier en van het achterste spant een soort barmhartigheidskruis... kan de lucht voor de box langs... naar buiten stromen...
Nadeel ervan is dat de RFM menemer wat meer op de punt komt te zitten. Nu is dat denk ik bij de PG33 niet zo heel erg, daar het lager behoorlijk fors is berekend. Serieus groter dan bij de Kontronik box, die daarmee veel meer op z'n lazer zou krijgen. Daarom heb ik die racefietsbracket benut in de Enigma... spant gaat daarmee iets de spinner in, propmenemer zit tot aan het Kontronik lager

Het paste als gegoten. Dus minder dwarse hefboom op die kwetsbaarder as...
Ik ga zo 'even' een technischtekeningetje maken in Illustator... modelletje... of het wat wordt.
Anders vlakke plaat... slechts sleuven in de neus... en ergens paar perforaties achter de vleugel...?
Spantmaat 2,5 tot 3 mm verzonken... is 38 mm (met een meetpasser)