HMS Bounty 1/50 van Constructo

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Velasque, 2 jan 2021.

  1. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Super, bedankt voor de duidelijkheid. Ik ga er later op de dag mee aan de slag met frisse moed
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Het eerste verkorte latje alvast erop geplakt.
    IMAG0647.jpg

    Vervolgens heb ik een nieuw latje daarboven geplaatst om die een klein beetje te laten buigen en zal dit later bijsnijden zoals Pietsan liet zien.
    IMAG0648.jpg
     
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Als ik nog een kleine bemerking mag maken: verjongen doe je altijd aan de kant die tegen de vorige lat komt.
    Ik heb nu de indruk dat je een stuk van de bovenzijde afgesneden hebt. Het plaatsen van de volgende lat lijkt hier niet echt een probleem op te leveren, maar het is misschien wenselijk dat voor de volgende latten mee te nemen.

    Succes en veel modelbouwplezier,
     
    Velasque vindt dit leuk.
  4. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Uiteraard is je bemerking welkom, daar kan ik alleen maar voordeel uit halen. Jouw indruk klopt inderdaad, in dit geval heb ik de bovenkant afgesneden. Dit is meer een vergissing geweest.

    Ik zal de volgende lat (diegene die nu aan het buigen is) aan de juist zijde afsnijden en zien hoe ik uitkom. Bedankt voor de tip!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Herby heeft al laten weten dat je laatste (afgeschuinde) lat eigenlijk verkeerd om zit, dat zag ik even over het hoofd, maar hoeft niet persé een probleem te worden alhoewel het natuurlijk beter is om alle latten gelijk goed te leggen ;).

    Nog een puntje van aandacht om het nog beter pas te krijgen is het volgende; De knik op onderstaande foto zorgt ervoor dat de volgende lat die je aansluit kleine kiertjes gaat vertonen, dus dit zou je nog wat bij moeten schuren tot de lat op dat punt wat 'rechter' word en de overgang mooi gelijkmatig verloopt,
    IMAG0647_bewerkt-1.jpg
    Op de volgende foto waar je de volgende lat plaatst is te zien wat ik bedoel. Bij de witte pijltjes zit de knik, waardoor links en rechts boven de streepjes de openingen zichtbaar zijn. (Je kan natuurlijk de lat hier een beetje geforceerd lijmen waardoor de knik minimaal word of misschien zelfs verdwijnt, maar er is ook een minder rigoureuze oplossing)
    IMAG0648_bewerkt-1.jpg

    Ter verduidelijking;
    Op de volgende foto de knik bij de rode pijl en in dit geval rechts de opening,
    JPG_0937_5944_bewerkt-1.jpg
    Oplossing, de knik wegschuren zodat de overgang naar de afschuining wat rechter verloopt, bij de rode V zat de knik en die word weggeschuurd over een lengte tussen de rode streepjes,
    JPG_0939_5946_bewerkt-1.jpg
    Nu kun je de lat zonder openingen netjes verlijmen op de voorgaande,
    JPG_0938_5945_bewerkt-1.jpg
    Succes verder met het beplanken....
     
    Velasque, walter10 en Herby63 vinden dit leuk.
  6. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Ik heb het latje waar Pietsan het over had op de de bovenkant iets meer afgevijlt om het geheel wat meer af te vlakken. Vervolgens heb ik het volgende plankje verjongd en daar weer bovenop gezet.

    Ik zie wel enige kleine kiertjes en uitsteek van het latje eronder, maar heb (naar mijn weten) wel het idee dat ik dit wat netter kan maken met wat schuurwerk.

    IMAG0649.jpg

    IMAG0650.jpg
     
    Pingu57, Ronk, pietsan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nu gaat het een stuk beter Velasque:):)
     
    Velasque vindt dit leuk.
  8. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Bedankt Pingu, altijd fijn om te horen! :bye:
     
  9. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Voor mijn model zit ik een klein beetje gespannen door het aantal overgebleven latjes voor de beplanking.

    Nu ga ik komende tijd nog even aanzien hoever ik kom met hetgeen dat ik nog heb van de kit, maar hebben jullie (positieve) ervaringen met een bepaalde website waar dergelijke latjes verkocht worden?
     
  10. Bij G Plat, in st Annaparochie :p. Nee geintje . Bij de fa Kolderstok onze Admiraal die heeft alles wel op voorraad liggen, even mailtje naar hen sturen met wat je nodig hebt.
     
    Velasque vindt dit leuk.
  11. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Haha, het zou wel handig wezen als het om de hoek was ;).

    Tegen de tijd dat het (bijna) nodig is zou ik wel een mailtje sturen aan kolderstok. Bedankt voor de tip!
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Meestal zitten er ruim voldoende in elke kit, waarbij rekening word gehouden dat er wel eens iets mis kan gaan, ik heb meestal wel wat materiaal over zelfs. Misschien is Constructo wat zuinig geweest met het aantal latten :rolleyes:. Maar je kan natuurlijk altijd wat bij bestellen als je te kort komt....
     
    Velasque vindt dit leuk.
  13. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Het zou ook wat voorbarig kunnen zijn. Wie weet hou ik nog wel wat latjes over, maar weten dat er altijd bijbesteld kan worden als dit niet het geval is geeft enige gemoedsrust. ;)
     
  14. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Uiteraard ben ik de afgelopen dagen nog bezig geweest met de Bounty. Het plankje dat ik nu ging leggen kwam op het enigszins kritieke punt waar ik eerder in de fout ging (latje bij bakboord kwam bij lange na niet tegen de voorste spant).

    Het latje bakboord komt helaas niet volledig synchroon uit in vergelijking met stuurboord (deze komt wat verder uit). Echter ben ik wel tevreden met het feit dat het latje stuurboord mooi aansluit met de spant voor.

    Bij de komende latjes hoop ik de latten weer wat meer synchroon te laten lopen.

    IMAG0653.jpg


    IMAG0654.jpg
    IMAG0652.jpg
     
  15. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk, met de hulp van het forum begint het al een aardige romp te worden zo :thumbsup::thumbsup:
    Succes verder
     
    Velasque vindt dit leuk.
  16. Ja dat gaat helemaal goed komen :)
     
    Velasque vindt dit leuk.
  17. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Het is wel fijn om zo professionele ogen mee te laten kijken. Tot zover al heel wat erbij geleerd! :thumbsup:

    We gaan weer lekker door!
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zij wordt netjes Velasque :):)
     
    Velasque en Herby63 vinden dit leuk.
  19. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Even een vraag, dienen scherpe punten niet vermeden te worden door middel van inlaten in de volgende gang?
    Ik ben niet bekend met deze opbouw van gangen bij de boeg, vandaar even de vraag

    upload_2021-1-14_17-28-8.png
     
    Velasque en Herby63 vinden dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Daar heb je wel gelijk in Hans, de inlaten zijn echter een stuk moeilijker dan het gewone puntje...
     
    Pingu57, Velasque en Herby63 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina