HMS Diana - Caldercraft model

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard Renger, 11 mrt 2017.

  1. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Alle hulp is inderdaad geweldig! Ik vind dat er relatief weinig te vinden is op internet over bekoperen, dus ik word ook heel blij van alle hulp.

    Piet, dank weer! Ik wist niet zeker of het aanpassen op de korte zijde ook hoorde, maar blijkbaar wel, dan moet het inderdaad te doen zijn.
    Ik heb besloten te gaan voor de vijf rijen onder de waterlijn. Dat zie ik toch wat vaker opduiken dan 1 rij. Overigens las ik in een ander forum dat die gewoonte pas in de 19e eeuw ontstond terwijl ze in de 18e eeuw op engelse schepen gewoon de platen schuin afhakten bij de waterlijn. Voor het model vind ik alleen een strakke waterlijn mooier en dat gaat met deze plaatjes niet lukken als ik ze schuin moet afsnijden.
    Knippen heb ik idd ook geprobeerd, is wel makkelijk, maar trekt idd krom. Het wordt dus snijden.
    Eerst nog het roer op dikte maken, want dat is met de plaatjes erop moeilijker denk ik. Omdat ik dan geen goed vergelijk meer heb. Het roer moet net zo taps toelopen als de achtersteven nu doet.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Dag Eduard, Op mijn site heeft een oud forumlid een paar jaar geleden een kennisbank gemaakt. Die worstelde destijds ook flink over de vraag of hij zijn romp moest voorzien van koperen plaatjes. Het liefst wilde hij de romp schilderen met koper kleurige verf of het koper weg laten, maar hij was enorm van het historisch correct bouwen van scheepsmodellen. We hebben uiteindelijk zelfs een e-mail gestuurd naar Bucklers Hard, waar zijn schip destijds gebouwd is en die gaven aan dat het schip tijdens haar bouw al bekoperd was. Dus feitelijk kon hij niet meer onder het bekoperen uit.

    Ik heb hem toen gevraagd een verslag te maken van het bekoperen van zijn romp. Wellicht kan dit verslag je iets helpen: https://www.henkvanluinen.com/kennisbank/bekoperen-van-de-scheepsromp

    Succes
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2018
    Eduard Renger en Jaques vinden dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Prachtige site, waarop alles duidelijk word uitgelegd. Als je dat bekijkt, dan zie je meteen dat het bekoperen een hele klus is, waar je voldoende tijd voor moet nemen.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  4. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Henk, veel dank ook weer voor deze tip. Mooie site inderdaad was al weer lang geleden dat ik hem had bezocht. En natuurlijk dit verslag allang weer vergeten. Nu weer aandachtig doorgelezen. Zoals Piet zei, kies ik nu voor de methode met een strook langs de waterlijn. En dus niet de houten lat erlangs, alhoewel dat er ook erg mooi uitziet! Stick to the plan zeg maar.
    De grap is dat ik voor het bekoperen ook een paar maanden had uitgetrokken. Toen ik begonnen was, vond ik het al snel gaan. Mijn vrouw zei nog dat ze het zo gek vond dat het zo snel ging, het meeste duurt veel langer. Geen idee wat ik bezielde toen ik zo voortvarend de fout in ging :)

    Anyway, nu eerst het roer beplankt omdat ik dat taps moet bijschuren even dik als de achtersteven. Nu kan ik ze nog gelijktijdig schuren als de plaatjes erop zitten gaat dat natuurlijk niet meer. Dus vandaar maar even zo. De beschrijving geeft weer niets aan over beplanken, wat volgens mij niet kan kloppen omdat het roer dan 2mm dunner blijft dan de achtersteven.

    0464471E-B464-4057-904E-4F540D7ABA06.jpeg
     
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  5. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Het roer is taps gemaakt. Omdat het zo weinig is, maar moeilijk in beeld te brengen. Hopelijk geeft onderstaande foto een beeld. De bovenste lijn loopt recht. Naar rechts toe (de onderkant) loopt de boel taps toe. Ook gemeten langs de achtersteven en die lopen nu mooi gelijk. Handig voor later :)

    21782A77-BD80-455D-AAFD-97234CF6E615.jpeg
     
  6. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Nadat het roer was aangepakt alvast een paar plaatjes langs de waterlijn geplaatst. Dat leek heel aardig te gaan, tot ik wat beter ging kijken en de waterlijn meer een golfslagbad leek.... die heb ik er dus maar weer afgehaald en helemaal opnieuw gedaan. Dat bleek wat meer werk dan verwacht. Eén probleem was een waterpas en vlak oppervlak vinden. Tafel en vloer vielen af. Uiteindelijk de inductie plaat gebruikt. Die is glad, groot en waterpas. Dat bleek te werken. Eerst de geplakte plaatjes maar weer verwijderd daarna een avond bezig geweest om de lijn van dik naar dun te krijgen. Mijn waterlijnconstructie was niet stabiel genoeg om een strakke lijn te krijgen dus achteraf met vulpotlood alsnog strak getrokken. Aan beide zijde exact dezelfde afstand vanaf de kiel en vanaf het berghout. Ook dat lijkt dus goed te gaan.
    Inmiddels zit er nog geen fatsoenlijk plaatje op en ben ik vier dagen verder. Gelukkig is het vakantie dus dat mag de pret niet drukken. We houden de moed erin :) geen foto deze keer want de potlood streep is zo dun dat hij op de foto bijna niet te zien is.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Je kent het gezegde Eduard, "De aanhouder wint":yes:
    Succes verder
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  8. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Toch even een fotootje van de waterlijn. Nu met geel schilderstape gemarkeerd. De onderkant van de tape is de lijn. Het raster laat zien dat hij redelijk recht loopt nu.
    Slechte kwaliteit foto, maar voor het doel voldoende.

    F69E63F7-BFA7-4B56-8366-BAC3790D2C3B.jpeg
     
    TIMBERWOLF, Hansa, Pingu57 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Omdat ik het niet kon uitstaan dat ik het patroon wat Henk had voorgesteld van Paul niet goed kon afleiden uit de tekeningen. Die leken echt voor een veel rondere boeg te zijn, heb ik het over een andere boeg gegooid :koud:
    Op de computer heb ik op ware grootte de plaatjes nagemaakt. Die uitgeprint aan elkaar geplakt vervolgens strook voor strook afgesneden tot vlak voor het einde. Op die manier kon ik de stroken apart van elkaar plaatsen alsof het echte rijen plaatjes zijn. Pas toen kon ik goed zien waar de plaatjes echt schuin afgesneden moesten worden. Omdat ik een enkele strook langs de waterlijn toch wat gek vind, ook omdat het historisch pas vanaf de 19e eeuw zo werd gedaan kies ik voor het andere voorbeeld van Henks website. Daar wordt de waterlijn met een latje van 1x1mm afgewerkt. Dan verdwijnen evt oneffenheden achter het latje.

    Op de foto is nu perfect te zien waar de snijlijnen lopen. De eerte komt op 11 plaatjes vanaf de waterlijn dan helemaal onder het schip nog 1, maar die zie je niet.

    Als het me nu nog niet lukt weet ik het ook niet meer ...

    32326C47-8459-4204-AA66-20478BD7260D.jpeg
     
    Stephan Kertész, Hansa, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Het begin is er... maar mijn papieractie lijkt toch niet te kloppen :(
    Nou ja ik denk dat het ondanks dat toch wel gaat lukken zoals ik het nu aanpak.
    Updates zullen nu wel even uitblijven, omdat het nu gewoon heel veel plaatjes plakken is. En dat gaat allesbehalve snel.

    71BAE0EF-099D-49A5-9ADD-0C581588B748.jpeg
     
    Jaques vindt dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk nou het begin is gemaakt, succes verder met de plaatjes, maar let wel op met de oliebollen Eduard die geven vette vlekken af;);)
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  12. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Deel 1 van het plan is gelukt. De eerste 9 rijen zitten er in tact op. Hier en daar ietsjes moeten smokkelen, maar op het eindresultaat zie je dat alleen als je het weet. Het patroon verschuift helaas wel iets, maar daar was niets aan te doen.
    Nu midscheeps doorkoperen naar de kiel en dan vanaf de kiel weer naar de voorsteven zodat ik de rondingen tegen de lijn aan kan leggen.
    Hopelijk lukt dat ook. Dan nog de achtersteven bedenken.

    90923BDA-6D49-41A7-896B-7761BA17A092.jpeg
     
    Hansa, Johan Verschuren, janzwart en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    :thumbsup:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  14. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Tot nu toe gaat alles zoals gehoopt. De lijnen lopen naar wens en ik heb bij de boeg 1 “insteker” die ook nog precies op de breedte van twee plaatjes uitkomt. Alhoewel dat niet zo lijkt, maar door de schuine lijn is het beeld vertekend.
    Zo blij dat ik opnieuw ben begonnen. Dank aan een ieder voor de aanmoedigingen :)

    DF67D448-F7F7-46DE-AC4E-4D21731F4E9F.jpeg
     
    TIMBERWOLF, Building Mouse en Jaques vinden dit leuk.
  15. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    dat ziet er erg netjes uit ben blij dat je terug opnieuw begonnen bent dit ziet er een stuk beter uit hoor
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    :thumbsup::thumbsup:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  17. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Eerste ‘breuklijn’ is dicht. Nu aan de onderkant begonnen.

    DF18E4CC-C305-47DC-A053-D9771CE28489.jpeg
     
    amazone, Jaques en Henkl vinden dit leuk.
  18. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    En de boeg zit dicht. Op het stukje bij de kiel na dan. Maar dit geeft wel goed beeld van het resultaat.
    Helaas verkeerde keus gemaakt bij het volgen van het patroon. Had achteraf anders gemoeten, maar goed valt gelukkig niet heel erg op.
    959FEB08-76D8-414B-A1CB-674EDE9804BE.jpeg
     
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Als je het niet zegt zal niemand het denk ik zien.
    Mooi gedaan :)
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  20. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Misschien had ik achteraf ook niet de onderste lijn moeten volgen bij het laatste stukje, maar de bovenste lijn. Dan waren bij de boeg de lijnen denk ik mooier geweest. Hmmm nog even over nadenken. Was best een klusje om die schuine stukjes erop te krijgen nl.
     

Deel Deze Pagina