HMS Diana - Caldercraft model

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard Renger, 11 mrt 2017.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi geworden eduard
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  2. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    En inmiddels zit de kiel ook dicht. Nu zal het wel weer veel langzamer gaan. Vakantie die voorbij is enzo... maar goed voorlopig houden de plaatjes me nog wel even van de straat!

    135ADD12-C12C-4CEC-9899-5033CE5D6CE1.jpeg
     
    SjorsZ, pietsan, Pingu57 en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk dat ziet er heel netjes uit Eduard, complimenten:thumbsup:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit wordt prachtig Eduard.:offtopic:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De plaatjes zitten er mooi strak op Eduard:thumbsup: Wat ik me wel stiekem afvraag is; waarom je zo halverwege van patroon bent veranderd?
     
  6. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Heren dank!
    Dat patroon was een beetje een denkfout. Bij de insteker ben ik zo begonnen dat ik precies tussen de twee banen waar de eerste insteker tussenkwam goed uitkwam. Daardoor verspring ik ineens de verkeerde kant op.
    Achteraf niet zo slim natuurlijk, maar ik ga dat nu niet meer herstellen, daarvoor valt het te weinig op.
     
  7. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Inmiddels een aanvang gemaakt met de achterstevenzijde. Begint al aardig op te schieten.

    Er ontstaat nu al een behoorlijk kleurverschil tussen voor en achterkant. Ik wil deze dus eigenlijk zo snel mogelijk afmaken en behandelen. Hebben jullie tips?
    Mijn gedachte was de boel goed schoon te maken met Alabastine stickerverwijderaar, daarna met heel dunne staalwol schuren, afnemen met een doek en daarna in de blanke metaalvernis zetten. Mede gebaseerd op Mondfeld.
    Maar andere tips zijn ook welkom!

    C0DEDEC7-2A1E-467F-AE30-ED63FF69EB4A.jpeg
     
    Jaques vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Persoonlijk zou ik er niets aan doen, maar de plaatjes langzaam laten verouderen, ook iedere vorm van lak of vernis houd dit tegen. De plaatjes worden met de tijd steeds mooier en het glimmende gaat er af. Ik weet dit omdat ik mijn doorsnede van de vIctory ook heb bekoperd en dat word alleen maar beter. (het geringe kleurverschil in het begin verdwijnt vanzelf)

    ps, het schoonmaken zou ik wel doen om eventuele lijmrestjes goed te verwijderen, want die geven later vlekjes.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  9. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Dank Piet. En evt heel kleine lijmrestjes, geven die nog ‘vieze’ verkleuring? Of gewoon laten zitten.
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik zou alle zichtbare lijm verwijderen.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Die verkleuring zal waarschijnlijk vooral huidvet zijn, dat gaat vanzelf op alle plaatjes zitten. Je kunt hem of helemaal schoonmaken met een alcohol, of gewoon zo laten. Lijmrestjes er inderdaad wel afhalen want die zorgen ervoor dat er verder geen huidvet of lucht bij je plaatjes kunnen, en daardoor zullen ze op die plekken glimmend blijven terwijl de rest wel verkleurt.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  12. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Één zijde is bijna gereed. Aan de achterkant en bij de kiel nog een paar plaatjes dan is hij gereed.
    Nog een vraagje, moet de kopse kant aan de achterzijde waar het roer tegenaan komt ook bekoperd? Of blijft dat zo?

    9B7465C0-F91E-404A-A8C9-2E7E11576D55.jpeg
     
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  13. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    bij de meeste zie je het wel ook het voorsteven word bij de meeste vooraan bekopert maar of dit nu juist is of niet zou ik ook niet kunnen zeggen
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Voor zover ik weet word alleen de onderkant van de kiel niet bekoperd .
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  15. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Bakboordzijde eindelijk gereed. Duurde nog even door wat andere bezigheden, maar na twee maanden toch zover. Alle lijmresten verwijderd met stickerverwijderaar van Alabastine en daarna met fijne staalwol een flinke schrobbeurt gegeven. Ik ben wel tevreden over het resultaat. In ieder geval voor de eerste keer. Nu stuurboordzijde nog....
    M’n hoeveelheid plaatjes is vrees ik wel wat sneller gegaan dan de bedoeling, dus daar ben ik al wel ruim mee over de helft. Piet staat jouw aanbod nog om er wat op te sturen als het zover is? Anders bestel ik ze in Engeland.

    DAD4141C-F239-4438-B528-BD337FA91846.jpeg B0D16BE5-CC8D-407D-A2A9-5CC57E1511AB.jpeg AE6A6287-3A05-4BC7-B30E-0DE442ADB5C0.jpeg
    B6FCA509-1747-4C91-9894-530BD6A740AE.jpeg
     
    SjorsZ, Building Mouse, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je schip staat mooi strak in het koper Eduard..:beer:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Potverdorie Eduard, dat ziet er netjes uit, ondanks je "opstart problemen" is het de moeite wel waard geweest, complimenten:thumbsup::thumbsup:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het aanbod staat vanzelf sprekend nog Eduard, beloofd is beloofd! Laat maar weten hoeveel je er nodig hebt + je adres in een persoonlijk bericht, dan komt het wel in orde.
     
    Hans Groenenberg, boris279 en Eduard Renger vinden dit leuk.
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    mooie strakke romp geworden eduard
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  20. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Inmiddels aan stuurboordzijde begonnen. Helaas toch weer wat herstelwerk moeten doen. Bij de boeg had ik keurig netjes de waterlijn uitgezet, maar als ik die volgde was de afstand tussen het berghout en de waterlijn aan bakboordzijde iets groter dan aan stuurboordzijde.

    Dus had ik besloten de afstanden gelijk te trekken. Dat had echter tot gevolg dat de waterlijn niet meer rechtliep. Goed te zien op de eerste foto. De koperen plaatjes lopen daar aan de linkse kant in een bocht. Terwijl ze rechts strak met het raster meelopen.
    Toch maar weer uitgehaald en nu loopt alles weer strak. Zie foto 2.
    Ik blijf het gek vinden dat de afstanden tussen het berghout en de waterlijn verschillen. Ik heb toch echt de indruk dat het berghout aan beide zijden identiek loopt. Maar blijkbaar wijken ze toch een millimeter of zo af...

    De kromme waterlijn
    4A79938B-BE02-4008-9F69-A305BD9575C6.jpeg

    En toe was ie weer recht
    DEB83D5D-112D-4C97-AB9C-0F87E41CF406.jpeg
     
    pietsan, janzwart en Jaques vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina