HMS Diana - Caldercraft model

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard Renger, 11 mrt 2017.

  1. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Hmm, nog een raar probleem. Bij de boeg komen de banen ongeveer gelijk uit. Links misschien een mm hoger dan rechts, maar dat lijkt verwaarloosbaar. Rechts op de foto boven (bakboord) heb ik vier hele banen die bij de boeg aankomen. Als ik dat links (aan stuurboord zijde) ook doe dan heb ik acht banen gelegd terwijl ik er aan de andere kant dan al negen heb gelegd. Ik heb dus aan bakboordzijde 9 rechte banen nodig om met vier banen bij de boeg uit te komen, en aan stuurboordzijde maar acht. Toch denk ik dat ik het bij die acht hou, omdat dan de ‘breuklijn’ wel gelijk loopt als je van voren kijkt.
    Aan de achterzijde lopen de hoeveelheid banen wel goed, dus daar doe ik er dan negen. Gewoon maar even proberen, en bezien wat het mooist is.

    Een verklaring heb ik er niet voor helaas. De waterlijnen zitten allebei even hoog. Het enige dat dan kan is dat de vorm van de romp aan beide zijden heel anders is. Maar zo anders....?
     
  2. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Kreun, het probleem is me inmiddels duidelijk. De plaatjes lopen aan bakboordzijde net iets stijler omhoog, waardoor ik daar meer lagen gebruik voordat ik bij de boeg ben.
    Wat ik had moeten doen was in het midden van de romp eerst negen lagen bekoperen daarna met tape vanaf de onderste laag een lijn moeten maken naar de boeg die gelijk loopt aan de lijn aan bakboordzijde. Daarna vanaf die lijn naar boven bekoperen. Dan kom ik altijd gelijk uit..... als ik dat nu zou herstellen betekent dat, dat ik acht lagen moet verwijderen over de helft van het schip.... hmm da’s best veel.
    Zou het erg storend zijn als ik het laat zitten? Iemand ervaring met een ongelijk lopende bekopering? Of is dat echt lelijk?
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Je kunt nooit twee kanten tegelijk bekijken. Het is dan iets wat jij weet, maar een ander zelden zal zien.

    Maar wanneer je je er aan blijft ergeren....
     
    Jaques vindt dit leuk.
  4. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Dat is natuurlijk zo, maar vanaf de voorkant kan dat weer wel een beetje.
    Ik ga er nog eens over dubben. Kom er voorlopig toch niet aan toe :)
     
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Eduard, ik ben het wel met "Hans" eens, en als je zo kijkt valt het wel mee of je moet echt de banen gaan tellen en dat zal straks in het geheel bijna niet meer te doen zijn, zeker niet voor je publiek.........
    Succes met je besluit en verdere actie's;);)
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik zou ook niet gaan slopen hoor, dan blijf je bezig. Je kan inderdaad maar één kant gelijk bekijken en daar komt nog bij dat foto's meestal meedogenlozer zijn dan het blote oog, In ieder geval doe je zo al doende wel wat ervaring op en zal het bij een volgend model stukken beter gaan;)
     
    Eduard Renger en Jaques vinden dit leuk.
  7. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Ach het ligt eraan hoe hoog leg je de lat / niveau, en waar ben jij tevreden mee, stoort het je, en kan je het verwijderen zonder al teveel schade aan te richten ?, dat zal jij zelf het beste kunnen bepalen.
    Ben zelf altijd van mening "doe wat je moet doen tot het einde toe goed"
    Je zult er zelf rust mee moeten hebben, als je iets niet goed doet, en denkt "ach laat maar zitten zal niemand zien" vraag ik me zelf altijd af wie hou je voor de gek ?

    Maar dit is puur zoals ik het zie.

    Het is per slot van rekening jouw model en jou besluit.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  8. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Heren dank voor jullie adviezen! Slopen zou in dit geval denk ik best wel invasief zijn. Ik laat aan stuurboord zijde de lijn aan de boeg doorlopen met bakboordzijde. Daar komen dus acht stroken ipv negen. Aan de achtersteven doe ik er wel negen omdat daar de boel wel gelijk loopt. Ik verwacht dat er dan het minste van te zien is.
    Voor de volgende breuklijnen weet ik in ider geval dat ik van onderen moet beginnen.
    @johan, mocht je dit allemaal meelezen, dan hoop ik dat je er nog wat aan hebt! :)
     
  9. Johan Verschuren

    Johan Verschuren

    Lid geworden:
    7 nov 2016
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Breda
    @johan, mocht je dit allemaal meelezen, dan hoop ik dat je er nog wat aan hebt! :)[/QUOTE]

    @Eduard, maar natuurlijk volg dit heeeeeel nauwkeurig. Ben gisteren begonnen met de eerste rij plaatjes aan de waterlijn.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  10. Johan Verschuren

    Johan Verschuren

    Lid geworden:
    7 nov 2016
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Breda
  11. Johan Verschuren

    Johan Verschuren

    Lid geworden:
    7 nov 2016
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Breda
  12. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Haha heel herkenbaar! Ik heb het daarom ook even een paar weekenden aan de kant gelegd. Even een andere hobby ter hand genomen. Nu spontaan dagje vrij vandaag dus maar weer aan het plakken gegaan.
    Deze keer met tape eerst de lijn uitgezet zoals hij ook aan de andere kant loopt zodat ik zodadelijk wel twee gelijke zijden heb. Daar waar dat eerder dus misging.

    Ik zie op jouw foto trouwens dat je niet eerst naar de kiel toe hebt doorgeplakt. Kom je nu met je plaatjes in het midden wel uit, of krijg je over de hele lengte van het schip een breuklijn? Bij mij kun je zien dat ik midscheeps eerst tot de kiel heb doorgeplakt zodat ik zoveel mogelijk hele plaatjes hou.

    768837C4-D36C-4208-9B50-849BEDE2D3E6.jpeg
     
    Hans Groenenberg en Jaques vinden dit leuk.
  13. Johan Verschuren

    Johan Verschuren

    Lid geworden:
    7 nov 2016
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Breda
    Eduard,
    In het middendeel kom ik mooi uit, ik had het uitgezet met plaatjes met dubbelzijdig tape. De kop en de kont loopt natuurlijk wel schuin. Jou keuzen ziet er best wel goed uit, maar ik kan er mee leven zoals ik het gedaan heb.
    Het is mijn eerste bootje van dit formaat. Er moet natuurlijk altijd wat ruimte tot verbetering zijn voor bij het volgende project.

    Gr Johan.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  14. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Eindelijk zitten ze erop! Met veel dank aan Piet voor het belangeloos opsturen van het tekort dat ik had opgelopen door een aantal keer opnieuw te beginnen. Echt top!!

    Hieronder wat fotootjes van het resultaat. Nu alleen nog het roer. Dan zijn de plaatjes weer klaar :)

    926B542D-6F3E-406C-B803-4451CF146558.jpeg CA67D228-455D-4B62-8AB9-5A611CDC08E4.jpeg CE54CCBF-5088-4C49-833B-A984E0F86AFF.jpeg FEAEC214-AF5C-4C1C-9504-B221BE48166D.jpeg F1A8073A-B7A7-4598-B0A3-F4E7B32C06FB.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er mooi uit Eduard, TOP:bier:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Eduard, dat mag gezien worden ziet er knap uit:worship::worship:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  17. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Inmiddels wil ik dan toch echt beginnen aan de sierlijsten. Daarvoor moeten eerst de rusten op de goede plek worden geplaatst. Nu is de tekening die ik heb vast en zeker correct. Maar vanwege wat aanpassingen (of noem het foutjes) van mijn kant is de tekening niet meer helemaal hetzelfde als de werkelijkheid. De geschutspoorten zitten bij mij helaas iets te laag, waardoor ik daar weinig referentie aan heb.

    Waar het mij omgaat is dat ik nu geen grote fout maak als ik de rusten afteken zoals ze nu zitten. Uiteraard zitten ze nog dryfit dus mocht er toch nog iets mis zijn dan pas ik het aan. Ik verwacht eigenlijk dat er niks is, maar altijd beter eerst checken en dan eerst plakken :)

    Ik volg nu overigens weer een deel van het bouwverslag van Piet. De beschrijving is namelijk naadje... er wordt nu weer verwezen naar onderdelen die echt helemaal nergens te vinden zijn :frustie:

    1758671D-AD0C-4CC6-96B4-A1C79AE8A0C1.jpeg C5E2E657-1AD4-4143-8F0D-B2DA72D5E1AD.jpeg BBAB8800-D4EC-49D2-B988-82C814298959.jpeg D9D40A4C-08EF-42B6-A848-D8082F46B1BF.jpeg F6B42BF5-5F7D-4D42-A1EC-214CB6D6D162.jpeg E56D3A0E-8AD1-4980-94C9-C1AB42E9A388.jpeg C45B1BF7-4607-4BDD-8052-F0FCB176FD3C.jpeg 566BEB19-5821-4C31-9E47-AD4534ACB0ED.jpeg
     
    SjorsZ, TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Let er op dat de puttingijzers (de steunen onder de rusten) niet voor geschutpoorten langslopen. Dat is bij de achterste rusten wel het geval.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  19. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Kijk dat was precies waar ik naar op zoek was. Totaal niet op gelet en gaat inderdaad hier en daar fout. Dank Jan ik pas het aan!
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ondanks dat je wel in een vroeg stadium van de bouw de rusten al plaatst, zit de bezaan rust zo wel op de goede plek. De puttingijzers en schoren voor de rust(en) worden boven de geschutpoorten bevestigd, dus kunnen ze er ook niet voorlangs lopen.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2019
    Eduard Renger vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina