HMS Diana - Caldercraft model

En de derde is ook af.
Alhoewel ik het eigenlijk nog nooit zo gezien heb op een model vind ik het wel leuk zo. Net weer wat anders. Dit is de kleinste van de drie. De spieën zijn hier eigenlijk niet meer zichtbaar. Maar ik vind het goed zo.
00FEAF53-9D7E-4EE5-A571-081DAE60140A.jpeg

De eerste beting is ook af. Tenminste staat nu in de eerste laag verf. Ik heb van de kit de paaltjes niet gebruikt, maar het materiaal dat tussen de paaltjes zat. Daarmee kon ik de inval in de paal makkelijker verkleinen. Ik vond dat de horizontale legger er teveel inlag. Dus heb ik hem er nu net een fractie ingelegd. Wel met speldpunten goed vastgezet. De vorm is gebaseerd op de vorm van de betings op de Victory. Vond ik net leuker dan die strakke paaltjes.
Hier nog zonder verf op de plek op het dek waar hij ongeveer moet komen.
71F90835-89B3-473E-9FC6-21E6FF233A09.jpeg

en met de eerste laag rode verf.
1B643AD2-28DE-4F1E-A92E-F72D271896CB.jpeg

Laatst bewerkt:
De betings zijn klaar. Wel weer een klusje. Ik heb uiteindelijk alleen de restmaterialen gebruikt en geen van de paaltjes die in de kit zat.
7F114217-FE66-4DFE-8E47-0DD9D4D37B2B.jpeg

38769B3C-342E-497D-8681-52E1F9D54DE5.jpeg

5ED956C7-3A55-4AEC-BD24-4F6CFD6C6B25.jpeg

Het volgende klusje is het stuurwiel. Ik wil die eigenlijk zelf maken, want het wiel dat in de kit zit is van messing en dat vind ik een beetje gek. Ik ben al wat aan het oefenen. Hieronder een opzetje van de aanpak.
50B0D906-59D8-4B8D-B4F5-D079D9EEAA69.jpeg

Het idee is tien van die spaken te maken. Wel wat netter dan dit, dit was een probeerseltje. Eerst een ring lijmen op die stukjes hout. Dan uit het malletje te drukken en de spaken tussen die stukjes te leggen, daar nog een ring op te leggen en in het midden worden ze in een soort sterelementje gelegd met daarop aan iedere zijde een ring. En voila… Ik heb wat mahoniehout besteld, daar waren ze dacht ik vroeger van gemaakt. Eens kijken of dat wat wordt. Mocht het nou echt lelijk worden dan zoeken we een alternatief :)

De bettingen zien er best leuk uit, maar moeten er geen gaatjes in voor de korvijnagels?

Veel succes met het stuurwiel, persoonlijk zou ik het niet aandurven dat te scratchen.

De bettingen zien er best leuk uit, maar moeten er geen gaatjes in voor de korvijnagels?

Veel succes met het stuurwiel, persoonlijk zou ik het niet aandurven dat te scratchen.
Dank! Nee volgens mij hoeven er geen gaatjes in. Tenminste dat staat niet in de beschrijving en ik zag het op de foto’s van Piet ook niet.
Volgens mij op msw kan je een pdf downloaden met een hele handige uitleg hoe je dit kan aanpakken.
Ik ga zoeken. Ik heb nu een handleiding van Syren gedownload. Die hebben er ook een kit van. Dus mocht het echt niet lukken kan ik die altijd nog bestellen
Dit wordt een moedige poging Eduard, veel succes met je stuurwiel :):)
Haha dank! Moedig vind ik het ook … verstandig? Da’s iets anders he…

Heren dank weer voor de complimenten. En Stephan veel dank voor de link, die is zoals Jan ook zegt heel waardevol. Of de instructie voor het stuurwiel bruikbaar is weet ik nog niet. Het lijkt erop alsof ze een xy apparaat gebruiken. Die heb ik helaas (nog) niet... Maar ik ga er zeker nog tussen grasduinen.

Nee dat model ken ik niet…. Oei je legt de lat wel hoog! Dat ziet er echt prachtig uit! Ga ik eens heel goed bestuderen. Er is veel te zien en te leren! Dank voor de tip!

Haha.. geenszins de bedoeling om jouw lat te verhogen. Die ligt al hoog genoeg volgens mij!
Omdat het een zeer gedetailleerd Brits fregat is dacht ik inderdaad dat je het interessant zou vinden

Nog een vraag. In de Pdf die Stephan aanhaalt wordt verwezen naar het boek
The Fully Framed Model, The HMN Swan Class Sloops 1767-1780. Volume 2 van David Antscherl
kent iemand dat boek toevallig? Of heeft iemand dat zelfs?

Haha.. geenszins de bedoeling om jouw lat te verhogen. Die ligt al hoog genoeg volgens mij!
Omdat het een zeer gedetailleerd Brits fregat is dacht ik inderdaad dat je het interessant zou vinden
Haha gelukkig! Mijn zoon zegt altijd: hoe hoger je de lat legt, hoe makkelijker je er onderdoor loopt… omdenken noemen ze dat geloof ik :-)
Ik zag dat dat model schaal 1:36 is. Daarom heeft het zoveel details. Maar het is echt schitterend!

Back