HMS Diana - Caldercraft model

Geen idee of het een beetje overkomt, maar hier een fotootje van de voortgang van het stuurwiel. De eerste ring is klaar. Hij is 1,3 mm dik en 1,7mm breed. Wederom gemaakt van restjes noten hout. Hij bestaat uit tien gelijke delen waar de spaken in komen. Daarvan alweer een netter voorbeeld, maar ik heb gisteren een nieuwe draaibank ‘gekregen’ en dinsdag komen er nieuwe beitels. Even nog op wachten dus. Naast de draaibank trouwens ook direct een slijpschijf (schuurschijf), een nieuwe zaagtafel, een kruistafel, en een nieuwe multitool erbij gedaan. Als het nu nog niet lukt met de wiel weet ik het ook niet meer :)
Ik heb toch helemaal de methode uit de pdf van Stephan gevolgd. Dank Stephan! Was echt een goede tip!

12AF26B3-5379-4BBC-9211-CF7C4F4759FF.jpeg

Hieronder zijn de afzonderlijke deeltjes goed te zien. Ze zijn met epoxy twee componentenlijm aan elkaar gemaakt en met gele lijm op het draaischijfje gelijmd
0779EEEB-E5CF-45D8-9536-2C8508B466EB.jpeg

omdat ik morgen pas verder ga de ring alvast even verwijderd van de draaischijf met wat water. Anders droogt de lijm teveel
2911A2AB-3502-4306-84C6-44998C350B80.jpeg

Laatst bewerkt:
Nummer twee is ook af. Evenals de centerringen. Er zitten hier en daar afwijkingen van minder dan 0,1mm in de breedtes, maar daar zie je gelukkig weinig van. Het kleurverschil wordt hopelijk minder als er een laklaagje op komt. Er moeten ook nog ringen op van 0,2mm dik ofzo. Benieuwd of me dat gaat lukken. Het volgende klusje wordt de inkepingen voor de spaken. Dat schijnt heel nauw te komen omdat afwijkingen direct zichtbaar zijn. Maar even goed de tijd voor nemen dus.
4A1D4449-62BA-43E5-8735-C8830EB02022.jpeg

En weer even een testje. De eerste spaak heb ik nu met inkepingen in het wiel en het middenstuk gelegd. Aan een kant ligt hij dus vlak met wiel aan de andere kant valt hij er iets in. Dat wordt de buitenkant. Er zitten nog wat schoonheidsfoutjes in de spaak, maar dat is gewoon een kwestie van oefenen. Ik maak de spaken nu trouwens van 1x1mm notenhout. Restanten van de rompbeplanking

47D53212-2A34-4B2F-A4E8-E28E600E93D1.jpeg

Zo! Lijkt nog te gaan lukken ook dat stuurwiel. :thumbsup: zou je er eens iets bij willen fotograferen zodat we een beeld krijgen van de schaal waarop je het maakt? Je weet wel een muntje ofzo

Kersen en peren is besteld. Nu zag ik op marktplaats kantklos klossen van buxushout. Misschien is dat wel wat. Eerst maar eens door de eigen voorraad kantklos klosjes kijken. Wie weet zit daar wat tussen (tja…. Wij schijnen die dingen ergens te hebben liggen) :weetnie:

Dat grote stuurwiel begint wel aantrekkelijk te worden :-)
Hieronder een foto van de vorderingen. Nu denk je misschien, maar één spaak? Tja … die rotdingen zijn zo klein dat ze nog wel eens willen breken. En ze dan nog uitgelijnd tegenover elkaar krijgen is ook nog een dingetje. Om nog maar niet te spreken van het enigszins een gelijk uiterlijk geven…. Nou ja een avondje leuk gehobbied, veel geleerd, maar geen meter opgeschoten. Wel echt blij met het advies voor de buxus en dergelijke, want ik vrees dat het notenhout toch echt minder geschikt is en zo krijg ik in ieder geval nog een paar kansen…
Dat spinneweb hieronder moet helpen om de boel goed uit te lijnen, maar zelfs daarmee lukt het nog niet helemaal…

1813CE10-9E42-432A-A12B-22A0058CC65E.jpeg

Back