HMS Diana - Caldercraft model

Had de Diana nou een dubbel stuurwiel? ;):)
B586E68A-32F8-41A3-A11B-C73BF5A9FEC8.png

Heren dank voor alle aanmoedigingen. Is wel nodig, want ik ben er nog lang niet. Vandaag een nieuw draaibeitelsetje binnengekregen en kersen en perenhout, dus daar ga ik maar eens mee experimenteren
Precies deze maak ik na. Daar zijn de maten ook van afgeleid. Alhoewel ik de spaken iets dikker moet maken, want volgens deze tekening zouden die in mijn schaal zo’n 0,8mm of zo zijn en dat breekt gewoon echt te snel. Dus ik maak ze 1mm dik.

Uitdaging hoor! Ik meen op je foto's te zien dat je de spaken onderbreekt t.p.v. de wielen. Volgens tekening zou je 4 wielen nodig hebben of de spaken door het wiel moeten laten lopen. Lijkt me bijna ondoenlijk op deze schaal.
En dan nog de vorm van de kolommen...

Laatst bewerkt:
Oh haha grappig... ik heb nooit naar die tekening rechtsonderin gekeken, daar kon ik geen kaas van maken. Maar ik zie wat je bedoelt. Dat wordt inderdaad iets te klein voor mijn schaal. Ik maak dus één ring en maak daar dan wel weer een inkeping in. zodat de spaak glad ligt met de ring aan één kant (dat wordt de binnenkant) en iets in het wiel valt aan de buitenkant (zoals op de tekening rechtsonderin het geval is, maar dan aan beide kanten). Bedoel je met kolom wat op de tekening stanchion heet? Ik denk dat daarvoor iets in de kit zit, maar dat heb ik nog niet uitgezocht. Dat zou iig weer schelen idd.

Ja de stanchions.. Bij mijn kit van de Bounty is alles mbt het stuurwiel van messing. Echt lelijk. Zeker op schaal 1:48. Ik ga eens kijken of ik ergens iets mooiers kan bestellen. Zelf maken waag ik me vooralsnog niet aan.

De kleine gedraaide onderdeeltjes maken met een beiteltje zal moeilijk worden (ervaring) ik heb dit geprobeerd bij de lantaarns. Ging niet. Nu zou ik het wel kunnen. Met de vijltjes die ik nu heb. Ik heb een set goede sleutelvijltjes die gemaakt zijn voor dit fijne werk. Ook de houtsoort voor zulke onderdelen is belangrijk. Buxus is geschikt om tot 0,5 mm te draaien zonder dat het breekt. Succes, kijk uit naar je vorderingen in peer en kers.

Ja de stanchions.. Bij mijn kit van de Bounty is alles mbt het stuurwiel van messing. Echt lelijk. Zeker op schaal 1:48. Ik ga eens kijken of ik ergens iets mooiers kan bestellen. Zelf maken waag ik me vooralsnog niet aan.
Ja bij nader inzien denk ik dat ze bij mij ook messing zijn. Nou ja van later zorg.

De kleine gedraaide onderdeeltjes maken met een beiteltje zal moeilijk worden (ervaring) ik heb dit geprobeerd bij de lantaarns. Ging niet. Nu zou ik het wel kunnen. Met de vijltjes die ik nu heb. Ik heb een set goede sleutelvijltjes die gemaakt zijn voor dit fijne werk. Ook de houtsoort voor zulke onderdelen is belangrijk. Buxus is geschikt om tot 0,5 mm te draaien zonder dat het breekt. Succes, kijk uit naar je vorderingen in peer en kers.
De buxus kwam vandaag ook binnen. Dus ik ga gewoon eens experimenteren. Naast nieuwe beiteltjes heb ik ook al m’n zooi eens uitgezocht en daar bleken nog een stuk of vijftig vijltjes tussen te liggen. Daar moet dus anders ook wel iets bijzitten. :-)

Tsjonge… iets meer werk dan gedacht. Na veel experimenteren snij ik nu het grootste deel van de spaken en maak ze dan met een stukje schuurpapier van 2mm breed nog wat ronder. Linksonder op de foto hoort er niet bij. Die heeft teveel details die ik niet goed gekopieerd krijg. Maar dan nog twee spaken op een avond schiet nog niet echt op helaas…
Wat nog bijzonder lastig blijkt is die spaken in een rechte lijn krijgen. Met deze vier is dat redelijk gelukt.
Het ziet er nu allemaal grof uit op de foto, maar in het echt valt dat wel mee. En ik hoop dat met wat lak een en ander wat strakker wordt.
Ik heb intussen ook met buxus geexperimenteerd maar dat bleek lastiger dan gedacht. Een foutje is nog sneller gemaakt en tot nu toe heb ik nog geen geschikte spaak kunnen maken…. Maar wie weet

378BBCCC-43E1-4E34-985C-96D3F9A6227F.jpeg

Op deze schaal is het best een uitdaging. Tot zover ik het nu zie heb je een mooi resultaat bereikt. Dit lukt niet de eerste keer en je zal de houtsoorten moeten leren kennen en hun limieten wat mogelijk is.
De moeilijkheid zit hem volgens mij om gelijke spaken te krijgen. Je zou daar een mal voor kunnen maken. Ik heb wel eens een filmpje gezien hoe iemand dit deed om korvijnnagels te maken. Als je even geduld hebt zoek ik dit filmpje wel op voor je.

Ik heb dat inderdaad wel eens getracht te doen. Van een stanleymesje. Maar dat werd helemaal geen succes. Dus vermoedelijk deed ik iets fout. Een filmpje zou super zijn! En geduld ..... tja dat heb ik wel nodig bij dit stuurwiel :-)

Het principe is dat je het houtje in een vorm (boorgat) laat draaien dat een opening heeft en via die opening maak je de vorm. Je werkstuk kan dan geen kant uit. Ik ben zelf nu voor mijn draaibank hulpstukken aan het maken voor het draaien van jufferblokken op die manier. Ik kom erop terug.

Back