HMS Diana - Caldercraft model

Het begint nu ergens op te lijken. Maar… nu de uitdaging het ding weer van het hout te krijgen. Hopelijk werkt een beetje water nog….
En er moet nog een ring op. Die moet ik nog maken.

088FD005-C615-4E15-9229-D80CFCD1B31F.jpeg

nu de uitdaging het ding weer van het hout te krijgen
Ik heb eens bij een van mijn eerste modellen een spant verkeerd gelijmd met D3 houtlijm. Dit heb ik opgelost door met een verfafbrander (op de laagste stand) kort over de verlijmde delen te bewegen en met een hobbymesje tussen de spant en de falsekiel heel voorzichtig het zacht geworden lijm los te snijden. Om en om even verwarmen en snijden. Als je het met een verfafbrander niet aandurft kun je ook een feun gebruiken of het hout regelmatig bevochtigen met een beetje water.

dank heren voor de complimenten.
Ik heb eens bij een van mijn eerste modellen een spant verkeerd gelijmd met D3 houtlijm. Dit heb ik opgelost door met een verfafbrander (op de laagste stand) kort over de verlijmde delen te bewegen en met een hobbymesje tussen de spant en de falsekiel heel voorzichtig het zacht geworden lijm los te snijden. Om en om even verwarmen en snijden. Als je het met een verfafbrander niet aandurft kun je ook een feun gebruiken of het hout regelmatig bevochtigen met een beetje water.
Wat een goede tip weer! Ik had hem er al afgehaald en helaas brak de ring op drie punten. Ik had hem nog niet in elkaar waardoor er ook geen stevigheid was nog. Achteraf had ik hem beter denk ik eerst in elkaar kunnen lijmen en dan met jouw tip er af kunnen halen. Gelukkig moet ik er nog één, dus doe ik het de volgende keer gewoon zo.
Er af ziet het er zo uit. Dat uitgeslagen wit is nog wat zaagsel. Dat haal ik er nog af. Nu eerst even laten drogen
BF718645-F316-42C9-AF24-DE6D31BE0B98.jpeg

Een mooi Stuurwiel geworden Eduard:rofl:
De volgende ring kun je misschien ook gewoon op een paar kleine puntjes vastplakken.

Laatst bewerkt:
Wat een prachtig stuurwiel is 't geworden ! Leuk ook om de tip over de brander of fohn te lezen. Jammer dat je die niet zag, voor je het wiel van het blok haalde, maar de reparatie lijkt me geslaagd !

Back