Update 214
Vanaf nu staat opbouw van het galjoen op het programma. Een uitdaging.
Hieronder ziet u de huidige situatie van het model en daarnaast wat het moet worden.
Foto: Situatie nu en wat het moet worden.
Om eerst een idee te krijgen hoe dit aan te pakken, heb ik enkele hulpstukjes gemaakt van karton. Afmetingen heb ik deels bepaald uit de tekeningen en deels uit de foto's. Ik was met name benieuwd hoe zit met de ondersteuning van dek onder de boegspriet. Ook wel de “mannetjes” genoemd, en hoe de verdeling over dekken uitkomt.
Foto: Kartonnen mallen geplaatst. Het karton onder de boegspriet dient om de juiste helling te krijgen.
Nou dit werkt niet. Te gammel.
Het dek onder de boegspriet nu van triplex gemaakt met een steun eronder om diens helling goed te krijgen. Uit de Caldercraft tekening een nieuw scheg gemaakt van karton met daarop de plaatsen van de mannetjes en de openingen voor de woelings aangegeven.
Foto: Dek van triplex met nieuwe scheg.
Daarnaast ben ik uitgegaan van de tekening van Caldercraft en heb daar het een en ander op ingetekend.
Foto: Tekening van Caldercraft met enige aantekeningen.
Met horizontale rode lijnen heb ik de dekscheidingen aangegeven. En met groene cirkels de probleemgebieden.
Cirkel A: Deze twee cirkels geven de plaatsen aan van de twee woelings om de boegspriet. Dwars daardoor loopt een dekscheiding. De woelings zal ik in het midden dus doorsnijden nadat ik ze met houtlijm heb gefixeerd. Dat moet lukken. De openingen in de scheg en de plaats op de boegspriet zitten echter recht boven elkaar. Op de eerste foto rechts is echter duidelijk te zien dat ze naar beneden en naar voren lopen. Qua krachtenverloop ook wel beter/noodzakelijk maar misschien haal ik dat niet. Jammer dan.
Cirkel B: De achterste drie mannetjes zitten geheel ter hoogte van het middeldek, maar het voorste zit voor de helft erboven. Dat deel heeft heel weinig houvast. Alleen maar aan de zijreling. Misschien moet daar maar een extra latje tussen.
Cirkel C en D: Ook voor het puntje van de scheg geldt dat het nergens op steunt. Daar zit dan ook nog het boegbeeld op dat over twee dekhoogten loopt. Ik ga het boegbeeld echt niet doorzagen.
Ik moet dus eerst even kijken hoeveel ruimte ik heb in mijn presentatie-kist. Hetzelfde geldt voor de boegspriet zelf. Die kan ik een heel eind inkorten waardoor hij lager uitkomt, maar hoeveel is nodig?
Ik heb nog iets uit te zoeken.
Wordt vervolgd.