Update 223
Even geen emmertjes en hangmatnetten. Ik had zin in wat anders.
Het poopdek is het laatste dek dat gedetailleerd moet worden. Daarop bevindt zich o.a. een lichtkoepel om wat meer licht in de kapiteinsverblijven toe te laten.
Foto: Lichtkoepel op het poopdek van de Victory.
In de Caldercraft beslagset zaten 54 messing raampjes in drie maten. 3,7 x 3,7 mm voorde bovenkant en 4,0 x 3,7 en 5,0 x 3,7 voor de zijkanten. In het Caldercraft pakket zitten ook laser gesneden houten plaatjes met openingen voor de messing raampjes met de goede afmetingen. Maar die heb ik dus niet, wel 1 mm triplex. Maar om daar vierkantjes uit te zagen met spijltjes van 1mm of minder zag ik niet zitten.
Ik besloot om de raampjes direct op hard doorzichtig plastic van verpakkingsmateriaal te lijmen met daartussen styrene stripjes. Ik heb stripjes van 0,75 1,0 en 1,5 mm.
Dus naar de teken/reken tafel om uit te zoeken wat de maten moeten worden.
Foto: De teken/rekentafel. Boven: de messing Caldercraft raampjes. Verder enkele geverfde styreen stripjes, een stukje plastic met de eerste rij raampjes en een strip erlangs en een stukje triplex met het raam afgetekend.
Foto: Raam halverwege voltooiing. Tussen de verticale strips zijn korte (3,7 x 1.0 mm) horizontale stripjes gelijmd.
Toen dit raam helemaal klaar was en ik de beschadigde stukjes verf had bijgetipt vergeleek ik het resultaat met de eerste foto. Ik vond het wel wat vreemd dat ik 6 raampjes overhad maar van die hele kleine dingetjes zitten er wel meer wat extra in (tegen spoorloos verdwijnen).
Bij het vergelijken zag ik ineens dat ik maar 7 rijen van 4 raampjes had terwijl het er 8 moeten zijn.
Daarom had ik dus zoveel raampjes over. Ook het triplex raampje zat er al strak omheen.
Wat te doen? Accepteren? Maar dan zal er altijd wel een oplettende volger zijn die mij daarop zal wijzen. En dan wordt ik verbannen van dit forum wegens geschiedvervalsing. Dat risico kan ik niet lopen. Dus:
Foto: Gesloopt.
En weer terug naar de teken/rekentafel. Raampje erbij stripjes eruit en dan rekenen hoe het dan uitkomt. En weer aan de gang.
Foto: Nieuwe poging. Zijschotjes op rechter foto hebben geen ronding voor het dak.
Het dak van de koepel is licht gebogen. Ik had al bedacht dat ik dat kon realiseren door de korte zij schotten een lichte ronding te geven aan de bovenkant en dan het dak er geforceerd tegenaan lijmen. Ik was alleen vergeten deze schotjes met een ronding uit te zagen, en nu zat het dak er vlak op. Accepteren? Nee. Dus dak weer los gesneden.
Op de zij schotjes een latje van 1,5 x 1,5 mm gelijmd en dat in een bolling geschuurd.
Bij het passen van het dak zag ik dat de ronding aan de onderkant van de zijschotjes zat. De bovenkant van de schotjes is namelijk 1 mm minder breed dan de onderkant. Accepteren? Nee.
Onderkant weer vlak geschuurd en nu de bovenkant van een ronding voorzien en dak erop gelijmd.
En nu is dit het resultaat geworden. Ik accepteer het.
Foto: Lichtkoepel op het model.
Wordt vervolgd.