Update 228
De lijst van openstaande activiteiten is nu genummerd. Kan ik er makkelijker aan refereren.
1 De boegsectie maken als apart stuk.
2 Vier luiken op lowerdeck repareren.
3 30 luiken op middel dek maken, met takels aan de binnenkant tussen de dekbalken.
4 8 luiken op het upperdek maken met takels.
8 Uitlaat van de kombuisoven maken op voordek.
9 1 hangmatnet maken voor quarterdek en beide monteren
10 Paar sierstrippen aanbrengen.
12 2 kanons en 2 caronnades maken voor het voordek
13 2 knieën onder de kraanbalk
14 Deuren en luiken op luizenplecht monteren.
15 2 banken tegen achterwand in admiraalskamer en kapiteinskamer maken.
16 Kapiteinsbed maken en ophangen en nog enkele officiersbedden.
17 Aantal knechten op voordek maken en plaatsen.
18 Aantal kikkers en ringen plaatsen.
20 In gunnersroom enkele kasten maken met geweren.
21 Twee ventilatiekanalen op het orlopdek
22 Verfplekjes bijtippen.
23 Op onderkant spiegel enkele gele lijsten toevoegen.
24 Davids toevoegen
25 En wat ik nog vergeten ben.
De volgende activiteiten zijn uitgevoerd en uit de lijst verwijderd.
5 Roer in twee delen ophangen. In vorige update al laten zien.
6 Beide boordtrappen doorgetrokken
Foto: De boordtrap aan bakboord en stuurboord
7 Twee betings voor de fokkemast maken.
Foto: Voorste beting bij fokkemast. Deze heeft drie schijven de achterste twee. De korvijnnagels zijn niet op schaal verkrijgbaar. De dikte/lengte verhouding moet 1:10 zijn. Deze zijn 1:4. I.p.v. 2,5 mm moeten ze eigenlijk 1mm dik zijn.
Daarom heb ik een 1mm latje op een schuurpapiertje gelegd en dat met een schuurblokje heen en weer gerold. Het vierkante latje werd daardoor rond. Daar stukjes van 10mm van gesneden en die gebruikt als korvijnnagels. Dat levert het volgende op.
Foto: Dunne nagels van 1mm doorsnede. Links van notenhout en rechts van een lichtere houtsoort. Vergelijk de “knuppels” eronder.
Dat ik nog lang niet de realiteit benader ziet u hieronder.
Foto: Nagelbank achter de fokkemast op de Victory. 17 stuks waar ik er maar 9 haal.
De vraag is nu wat te doen? Gaan voor het mooie (de knuppels) of voor de dunne (lichte of donkere) nagels ? Of nog dunner zodat er 19 stuks gehaald worden.?
Graag reactie.
11 Ankers maken
Foto: Twee ankers samengesteld, liggend op voordek. Ik kan ze niet ophangen ivm scheiding der dekken. Hoe dat moet worden opgelost weet ik nog niet.
19 Bijboten beplankt en in de verf gezet. Nu nog de detaillering ervan.
Foto: Drie bijboten beplankt, losgezaagd en inwendig geverfd. Nog verdere afwerking. Bij het beplanken heb ik de latjes op maat en in vorm gebracht en daarna met plakbank vastgezet tot de lijm is gedroogd.
Wordt vervolgd.