HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Fantastisch Jan :thumbsup:
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je hebt een Fantastische prestatie geleverd, door het ganse bouwverhaal kan je enkel prachtige bouwwerkjes bewonderen , maar ook het totaal plaatje is er een waar ik een diepe buiging voor maak.
    Proficiat Jan met het eind resultaat
     
    janzwart vindt dit leuk.
  3. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 227
    De vorige keer meldde ik dat het laatste dek klaar was, en ik alleen nog maar wat details moest aanvullen. Gezien de reacties heb ik misschien de indruk gewekt dat ik met de bouw van het model daarmee klaar was, maar ….....
    Ik heb van die “details” eens een lijst van gemaakt en daar schrok ik toch wel een beetje van.
    Zie maar:
    • De boegsectie maken als apart stuk.

    • Vier luiken op lowerdeck repareren.

    • 30 luiken op middel dek maken, met takels aan de binnenkant tussen de dekbalken.

    • 8 luiken op het upperdek maken met takels.

    • Roer in twee delen ophangen.

    • Boordtrappen verder doortrekken.

    • Twee betings voor de fokkemast maken

    • Uitlaat van de kombuisoven maken op voordek.

    • 1 hangmatnet maken voor quarterdek en beide monteren

    • Paar sierstrippen aanbrengen.

    • Ankers maken

    • 2 kanons en 2 caronnades maken voor het voordek

    • 2 knieen onder de kraanbalk

    • Deuren en luiken op luizenplecht monteren.

    • 2 banken tegen achterwand in admiraalskamer en kapiteinskamer maken.

    • Kapiteinsbed maken en ophangen en nog enkele officiersbedden.

    • Aantal knechten op voordek maken en plaatsen.

    • Aantal kikkers en ringen plaatsen.

    • Bijboot (boten) maken

    • In gunnersroom enkele kasten maken met geweren.

    • Twee ventilatiekanalen op het orlopdek

    • Verfplekjes bijtippen.

    • Op onderkant spiegel enkele gele lijsten toevoegen.

    • Davids toevoegen

    • En wat ik nog vergeten ben.
    Dus ja, het laatste dek zit er wel op, maar is toch nog wel wat te doen. Weliswaar niets nieuws en alleen maar meer van hetzelfde, maar als het er niet opzit zullen “deskundigen” het missen.
    Ik waardeer alle complimenten ten zeerste, bedankt daarvoor, maar de laatste loodjes moeten ook nog.

    Nu het eind van de bouw van de “Victory binnenste buiten” in zicht komt heb ik de doorsnede van de Victory weer te voorschijn gehaald. Toen kwam ik ook weer de extra afleveringen van d'Agostinis Victory tegen die ik had gekocht voor de poppetjes op de Victory binnenste buiten. Ik was vergeten dat daar ook de materialen voor de bijboten van de Victory bijzaten. En laten die nou net nog op mijn to-do lijstje staan. Ik had al een pakketje van de Kolderstok bijboot gekocht en nu staan er dus drie bijboten in aanbouw.

    [​IMG]
    Foto: Drie bijboten in aanbouw. Links van D'Agostini en rechts van Kolderstok.

    En ook heb ik kans gezien het roer te maken en op te hangen. Ik zit nog te dubben welke kleur de bodem zal krijgen. Het is koperkleur geverfd met daar een waas van groen overheen. Groen is waarschijnlijk de kleur die het schip had tijdens Trafalgar.

    [​IMG]
    Foto: Het roer. Uiteraard in drie stukken, één per dek. De ketting moet eigenlijk met een touw worden verlengd tot het quarterdek maar dat kan natuurlijk hier niet, dus laat ik dat maar weg.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    Stephan Kertész, SjorsZ, Marc w en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoe krijg je dat toch iedere keer voor elkaar Jan??. Mooi Hoor.:thumbsup:
    En je hoeft je voorlopig nog niet te vervelen;)
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Maakt niet uit Jan dat je nog niet helemaal klaar bent, We genieten nog wel even verder van je bouwkunsten.
    Met dat lijstje van nog af te werken of te vervolledigen zaken word je werk alleen maar beter.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 228
    De lijst van openstaande activiteiten is nu genummerd. Kan ik er makkelijker aan refereren.
    1 De boegsectie maken als apart stuk.
    2 Vier luiken op lowerdeck repareren.
    3 30 luiken op middel dek maken, met takels aan de binnenkant tussen de dekbalken.
    4 8 luiken op het upperdek maken met takels.
    8 Uitlaat van de kombuisoven maken op voordek.
    9 1 hangmatnet maken voor quarterdek en beide monteren
    10 Paar sierstrippen aanbrengen.
    12 2 kanons en 2 caronnades maken voor het voordek
    13 2 knieën onder de kraanbalk
    14 Deuren en luiken op luizenplecht monteren.
    15 2 banken tegen achterwand in admiraalskamer en kapiteinskamer maken.
    16 Kapiteinsbed maken en ophangen en nog enkele officiersbedden.
    17 Aantal knechten op voordek maken en plaatsen.
    18 Aantal kikkers en ringen plaatsen.
    20 In gunnersroom enkele kasten maken met geweren.
    21 Twee ventilatiekanalen op het orlopdek
    22 Verfplekjes bijtippen.
    23 Op onderkant spiegel enkele gele lijsten toevoegen.
    24 Davids toevoegen
    25 En wat ik nog vergeten ben.

    De volgende activiteiten zijn uitgevoerd en uit de lijst verwijderd.
    5 Roer in twee delen ophangen. In vorige update al laten zien.
    6 Beide boordtrappen doorgetrokken

    [​IMG]
    Foto: De boordtrap aan bakboord en stuurboord

    7 Twee betings voor de fokkemast maken.
    [​IMG]

    Foto: Voorste beting bij fokkemast. Deze heeft drie schijven de achterste twee. De korvijnnagels zijn niet op schaal verkrijgbaar. De dikte/lengte verhouding moet 1:10 zijn. Deze zijn 1:4. I.p.v. 2,5 mm moeten ze eigenlijk 1mm dik zijn.
    Daarom heb ik een 1mm latje op een schuurpapiertje gelegd en dat met een schuurblokje heen en weer gerold. Het vierkante latje werd daardoor rond. Daar stukjes van 10mm van gesneden en die gebruikt als korvijnnagels. Dat levert het volgende op.

    [​IMG]
    Foto: Dunne nagels van 1mm doorsnede. Links van notenhout en rechts van een lichtere houtsoort. Vergelijk de “knuppels” eronder.

    Dat ik nog lang niet de realiteit benader ziet u hieronder.

    [​IMG]
    Foto: Nagelbank achter de fokkemast op de Victory. 17 stuks waar ik er maar 9 haal.

    De vraag is nu wat te doen? Gaan voor het mooie (de knuppels) of voor de dunne (lichte of donkere) nagels ? Of nog dunner zodat er 19 stuks gehaald worden.?
    Graag reactie.

    11 Ankers maken
    [​IMG]
    Foto: Twee ankers samengesteld, liggend op voordek. Ik kan ze niet ophangen ivm scheiding der dekken. Hoe dat moet worden opgelost weet ik nog niet.

    19 Bijboten beplankt en in de verf gezet. Nu nog de detaillering ervan.
    [​IMG]
    Foto: Drie bijboten beplankt, losgezaagd en inwendig geverfd. Nog verdere afwerking. Bij het beplanken heb ik de latjes op maat en in vorm gebracht en daarna met plakbank vastgezet tot de lijm is gedroogd.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    Stephan Kertész en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Jan het aantal korvijnnagels is denk ik niet zo belangrijk, maar het lijkt mij wel wat mooier als de bovenkant van de nagels wat dikker zijn als de onderkant. Wat je nu gemaakt hebt zijn in feite gewoon stukjes rondhout, de 'knuppels' op de Victory zijn boven ook een beetje dikker als onder. Eventueel heb ik er nog wel een aantal liggen van 11 mm lang en nauwelijks één mm dik, dus als je interesse hebt dan ben ik wel bereid om er een stuk of tien naar je toe te sturen. Laat het maar weten.
     
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    O Piet dat is fantastisch. Ik wil ze graag op mijn model plaatsen.
    En inderdaad, ik zit niet zo met het aantal maar wel met de dikte.
    Ik stuur je wat gegevens.
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    korvijnnagels-hout.jpg Jan, ik heb deze nog gevonden bij; joTika-ltd.com is de zelfde maat als de metalen die ik je heb gestuurd, maar dan van hout. (kon deze foto niet plaatsen in het postvak, vandaar dat ik het hier laat zien)
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    http://jotika-ltd.com/ hier heb ik deze nog gevonden Jan, de zelfde maat als de metalen maar dan van hout. (ik kon de foto niet plaatsen in het postvak vandaar dat ik het hier laat zien),
    korvijnnagels-hout.jpg
     
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 229
    Weer een paar puntjes uit de Nog-te-doen lijst weggewerkt.
    Drie bijboten afgewerkt, nog wel een paar steuntjes maken op de dekbalken en wat detail erin leggen. Roeispanen en zo.

    [​IMG]
    Foto: Drie bijboten.

    Verder heb ik in de admiraals en kapiteins dagverblijven een bank geplaatst tegen de spiegelwand.

    [​IMG]
    Foto: Achterzijde van het kapiteins dagverblijf met een lederen bank over de gehele breedte.

    Een zelfde bank is er nu ook in het admiraalsdagverblijf.
    Verder heb ik de laatste versieringsstrips aangebracht.
    Op het voordek staat nu een van de twee kanons op het voordek en verder zijn er enkele knechten geplaatst.
    We gaan rustig door met afvinken van de to-do lijst.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    Stephan Kertész, Marc w, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Super mooi !
     
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 230
    Ik heb even niets van me laten horen maar dat betekent niet dat ik niets meer doe. Alleen is het meer van hetzelfde en niet het vermelden waard.
    Ondertussen heb ik een groot deel van de to do lijst afgehandeld. Er resten nog enkele kleine niet belangrijke dingetjes en twee grotere klussen. Te weten:
    De aparte galjoensectie en de ontbrekende geschutsluiken.
    De Galjoen sectie ga ik later aan beginnen en ben nu begonnen met de luiken.

    [​IMG]
    Foto: Een aantal luiken in wording.

    De scharnieren zaten in de Caldercraft beslagset en zijn langer dan het luik. Caldercraft wil het uiteinde ervan rechtop zetten en het luik in de opening tegen de romp lijmen.

    [​IMG]
    Foto: Caldercraft instructie voor bevestiging van de luiken.

    Ik ga proberen het iets anders te doen. Het rechtopstaande stuk van het scharnier is zo lang dat ik het rond kan buigen zodat er een oog aan het eind ontstaat. Dit heb ik dicht gesoldeerd. Als het lukt ga ik de luiken met twee L-vormige haakjes vastzetten in de romp. Dan kunnen ze nog iets bewegen. Ze kunnen niet dicht want de meeste kanonnen staan uitgereden. We zullen zien of dit gaat lukken.
    Misschien kunt u het zelf al zien as zondag in Batavialand. Daar is dit model, en vele anderen, de hele dag te zien.
    Tot ziens.


    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    TIMBERWOLF, pietsan, SjorsZ en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Jan
    Ik vind het toch knap wat je doet en alles exact voor elkaar krijgen lijkt me ook onmogelijk en dat je dit schip in diverse delen hebt gemaakt is helemaal grandioos :)
     
  15. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    We zullen het is goed gaan bekijken zondag Jan...:):)
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hoi Jan, ik heb in de topic van Hendrik Mulder die de Victory maakt van DeAgostini gevraagd of het een idee is om een topic te maken over verlichting in de modellen. Daar jij daar ook altijd mee bezig bent en Hendrik dus ook, kunnen jullie misschien tekst en uitleg geven hoe dit nou precies in zijn werk gaat. Dus wat er voor nodig is en hoe je alles aansluit enz. Want ik heb daar helemaal geen verstand van en zou dit best willen leren... Denk er eens over na, zou ik echt heel erg leuk vinden.
     
    Jaques, TIMBERWOLF, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 231
    Het is weer enige tijd voorbij gegaan sinds mijn laatste update. Dat was een soort time out waarin ik wat andere dingen heb gedaan. Zie diverse andere verslagen.
    Ik ga nu weer het afmaken van deze Victory oppakken.
    Ik ben begonnen met het maken van de boeg. Het is niet mogelijk die per dek te maken. Mijn showkist is daar te klein voor en door de vele “zwevende” latten leent het zich daar ook niet voor.
    Daarom maak ik de boeg als een soort doorsnede, alleen alles vóór het schot van de luizenplecht.
    De volgende foto toont wat ik voor ogen heb.

    [​IMG]
    Foto: Opstelling voor het boegdeel.

    De tekeningen had ik in eerste instantie deels van Caldercraft en deels van McKay vergroot naar de goede schaal. Maar toch pasten die tekeningen niet bij elkaar. Kennelijk hebben ze de Victory toch verschillend opgemeten. Dus ben ik overgestapt om uitsluitend McKay te gebruiken.

    .[​IMG]
    Foto: De snebbe heb ik er afgezaagd en alles opgevuld met balsa en vurenhout.

    En verder gegaan met beplanken van de boeg en het luizendek.

    [​IMG]
    Foto: Deels beplankt.

    Ik had het idee dat dan de beplanking makkelijker zou verlopen. Maar na het lezen van een opmerking van Wim Hoogeveen in “Kolderstok schepen tips en vragen” Heb ik hem er weer op gelijmd en een kiertje opengelaten om de uiteinden van de gangen in de snebbe te laten vallen.

    [​IMG]
    Foto: Snebbe weer geplaatst na beplanking van het luizendekje en een deel van de boeg. De kier waar de planken in vallen is goed te zien.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    SjorsZ, TIMBERWOLF, cees050 en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is een mooi begin Jan:)
     
    janzwart vindt dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hier gaat weer wat leuks ontstaan. Succes Jan!
     
    janzwart vindt dit leuk.
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk Jan we gaan er weer voor zitten...:)
     
    janzwart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina