HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja, de noodrantsoenen moeten regelmatig worden ingenomen, maar dan ontstaan er ook de mooiste dingen op de Victory :):)
     
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt jan en gefeliciteerd met de 100.000 vieuws
     
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Uiteindelijk is het toch weer goed gekomen Jan en daar gaat het om.
    Ziet er allemaal weer gelikt uit, hartstikke knap allemaal wat je ons weer laat zien:thumbsup::worship:
     
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 224
    Afgelopen week heb ik me beziggehouden met lantaarns. De lantaarns voor de Caldercraft Victory zijn apart verkrijgbaar en die heb ik nu gemonteerd.
    Uiteraard moest daar ook verlichting in komen. Hoe monteer je een ledje van 3,5x6mm in een lantaarn met inwendige afmetingen van 7x8 mm? En dan ook de bedrading onzichtbaar weggewerkt natuurlijk.
    Hoe zit het op de Victory zelf?

    [​IMG]
    Foto: Bevestiging van lantaarn op de spiegel van de Victory.

    De lantaarns zijn bevestigd met drie steunen. Eén naar onder en twee opzij. De steun naar onder heb ik gemaakt van messing buis met inwendige diameter van 1 mm. De zijsteunen van gewoon messingdraad van 0,8 mm.
    In eerste instantie wilde ik de voedingsdraad door het buisje leiden en de min via het buisje zelf.

    [​IMG]
    Foto: Bedrading van de ledjes met één draad door het buisje en de min via het buisje zelf. Na elke stap heb ik direct getest of alles nog werkte.

    Het buisje is door een gat in de bodem in de lantaarn gestoken en moet iets boven de bodem uitsteken om daar de – pool va het ledje aan te kunnen solderen. De voeding draad aan de andere pool moet dan met een s-bocht in het buisje worden geleid. Dit leidt ertoe dat het ledje redelijk hoog in de lantaarn komt te zitten. Te hoog want het dak kon er niet meer op.

    [​IMG]
    Foto: twee manier voor montage van de led. Links met één draad door de buis en rechts beide draden door de buis.

    De bedrading voor de ledjes bestaat uit 0,45 mm gelakt koperdraad. De laklaag (of zoiets) is de isolatie van de draad. Twee maal 0,45 kreeg ik net aan door het 1mm buisje. De ledaansluitingen heb ik toen naar opzij van de led gebogen en daar de draden aan gesoldeerd. De draden aangetrokken tot het ledje bijn tegen het buisje aan kwam. Het buisje hoeft nu ook niet meer boven de bodem uit te steken. Het ledje zat nu wel 3 mm lager. Voldoende om het dak te kunnen plaatsen.

    [​IMG]
    Foto: Montage met beide draden door het buisje.

    Na montage van elke lantaarn de werking testen. Na de derde lantaarn werkt het nog steeds.

    [​IMG]
    Foto: Montage van de ledjes met beide draden door de buisjes. Hier is ook goed te zien dat de ledjes in serie staan.

    Vervolgens heb ik de lantaarns op de spiegel gemonteerd. Nog steeds met open lantaarns.
    Dat ziet er dan zo uit:

    [​IMG]
    Foto: Montage van de ledjes. De buisjes met de draden komen door drie gaatjes vlak boven het dek naar binnen. De horizontale steunen direct onder de lantaarns komen bovenaan naar binnen en zijn met een lat vastgeklemd. Hiervoor komt op 2mm afstand nog een schot om alles af te dekken.

    Tenslotte de lantaarn behuizing geplaatst en het een en ander wat geverfd, leidend tot het eindplaatje.

    [​IMG]
    Foto: De brandende lantaarns op het model.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    Prutsertje, M@rcel, Scheveninger en 10 anderen vinden dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is weer mooi werk wat je laat zien Jan.:rofl::rofl:
     
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Jan mijn complimenten dit ziet er geweldig uit:worship::worship:
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt jan
     
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 225
    In de afgelopen tijd heb ik de achterwand van het poopdeck verder afgewerkt.
    Tegen de achterkant staan twee vlaggenkasten en vier knieën. Twee daarvan gaan door de vlaggenkasten heen.
    De vlaggenkasten bestaan uit 4 rijen van 10 vakken. Een kastplank mag 2 a 3 cm dik zijn. Dat is dan in 1:72 0,3 tot 0,4 mm. En de vakken zijn 3x3 mm. Om de planken dan te maken van 1mm triplex is iets buiten verhouding. Ik heb gekozen om de planken te maken van dik wit karton van 0,3 mm.
    Dat kan je inknippen om daar haaks de verticale planken in te schuiven, maar knippen geeft geen ruimte dus dan gaat alles wringen.
    Ik heb daarom een aantal stroken karton op elkaar geklemd tussen twee stukken triplex en die om de 3 mm met een figuurzaag ingezaagd. Dat verwijdert wat materiaal uit het karton waardoor de verticale schotten wél er makkelijk in schuiven.

    [​IMG]
    Foto: Fabricage van de kastplanken.

    De kast zelf bestaat eenvoudig uit vier stukjes triplex. Nou eenvoudig? In eerste instantie had ik de knieën volledig als een L-vorm gemaakt. Om die door de kast heen te krijgen moet er door de achterwand en de bodem een stukje uitgezaagd worden. Het verband van de kast zit dan alleen in het stukje van de bovenwand vóór de knie. Zeg maar gammel. En uiteindelijk kon het niet mijn goedkeuring krijgen. Nog een keer geprobeerd, ook niet goed.
    Tenslotte besloten van de knieën alleen de uitstekende delen te monteren. Wat in de kast zit zie je toch niet. Dat was acceptabel. En leverde het volgende resultaat.

    [​IMG]
    Foto: Achterwand van het poopdeck met vlaggenkasten. Deze zijn gevuld met vlaggen en voorzien van zeildoeken afsluiting. Eén helemaal opgeklapt en de ander gedeeltelijk zodat de vlaggen ín de kast ook zichtbaar zijn. Drie uitgevouwen vlaggen liggen ervoor. Op de juiste manier opgehangen betekenen ze: “England”.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    SjorsZ, TIMBERWOLF, Marc w en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Mooi opgelost met de lantaarns.
    Een vraagje over de positie van de lantaarn: de twee buitenste zitten op de originele Victory meer naar buiten en hoger, dan zitten ze niet niet voor de "coat of arms". Heb je nog overwogen ze daar te plaatsen?
    Paul
     
  10. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Paul,
    De lantaarns hebben vooral houvast aan de horizontale steunen en minder aan de verticale waar de bedrading doorheen gaat. De horizontale steunen staan maximaal naar buiten. Verder zijn de coat of arms niet goed op schaal. Ze zouden veel kleiner moeten zijn. Daarom lijken de lantaarns ook te dicht daarbij te staan. Dus dit is het best haalbare met de gegeven middelen.
     
  11. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Ik snap het.
    Paul
     
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 226
    Dit zijn de foto's van het definitieve poopdeck. Het laatste dek van het model. Dus zijn we klaar??
    Wel, in principe komt er niets nieuws meer, maar er moet nog heel wat worden aangevuld en gerepareerd. Bijvoorbeeld zijn er een aantal geschutpoorten gesneuveld en nog niet allemaal geplaatst. En hier en daar nog wat bijwerken en details toevoegen. Bij elk kanon moet een kist met kruit, een kruitemmer, een watervat, een brandemmer en kanongereedschap. Bij veel kanons is dat er al maar nog niet bij allemaal.
    Waar het niet storend is zet ik dat er nog bij. Dus er komen nog wel wat foto's. Maar nieuws zal er niet meer te melden zijn.
    O ja, ik moet de boeg nog als een apart voorzetje maken. Dat is nog een klusje.
    Dus op 19 mei zal het model in volle glorie te bekijken zijn in Batavialand.

    [​IMG]
    Foto: Overzicht van het poopdek.

    [​IMG]
    Foto: Prepareren van het vlagsignaal “England”. De trompetter geeft alvast een overwinningssignaal.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    hgb1967, TIMBERWOLF, SjorsZ en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Pfff Jan, Chapeau! Ga je nu niet in een bouwgat vallen? Op heb je alweer nieuwe ideeën?
     
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb nog een half afgebouwde Victory doorsnede staan, een eenvoudig vikingschip pakket, en een half afgebouwde Bounty. Verder staat de (Kamper) kogge ook nog steeds hoog op mijn lijstje. Dus van een bouwgat is nog lang geen sprake.
     
    hgb1967 en *Hans* vinden dit leuk.
  15. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Jan, die zullen we daar dan eens heel goed gaan bekijken.
    Maar voor deze alvast gefeliciteerd met dit unieke resultaat en vooral de volharding van jou heeft mijn respect verdient ook voor die keer dat het wat minder ging, wist je altijd weer met een prachtige oplossing te komen.
    Hier nemen we ons petje dus hèèl diep voor af...:wave:wave

    Gr. Koos
     
    pietsan en janzwart vinden dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik kon het niet laten even te spieken wanneer je aan dit kleine wonder was begonnen..... niets dan lof voor dit prachtige project wat je nu dus hebt afgerond. .... geweldig Jan. Ik heb er van genoten.
     
    janzwart en Jaques vinden dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    9 Juni 2014....................... De aanhouder wint
     
    janzwart vindt dit leuk.
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    schitterend jan :worship:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ook ik vind het een heel bijzonder project Jan hetgeen respect afdwingt. Gefeliciteerd met het resultaat:wave
     
    janzwart en Jaques vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het is wel een heel mooi en bijzonder resultaat geworden Jan, als ik een pet had gehad, dan zou ik hem afnemen.
    Maar omdat ik geen pet draag, een hele diepe buiging voor deze prestatie :wave
     
    janzwart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina