HMS Victory - Caldercraft - 1:72

The only diffirence between man and boys
Is the size and the price of their toys...

De boten zijn dan wel relatief klein, maar er gaat inderdaad veel geld in frutseldingetjes zitten!
 
Nu gewoon weer verder met bouwen:D.

De tweede en derde strip met geschutpoorten in de juiste vorm gemaakt. Het bleek dat verwarmen wel aardig is voor kleine correcties, maar niet om de strips rond de boeg te buigen. Uurtje in het water (in bad, ondergehouden met potten smeerseltjes van mijn vrouw. Zijn die ook nog ergens goed voor:wink:).

De stuurboord en bakboord strips nat in de goede vorm gezet. Even spannend want als zo'n strip breekt is dat vrij vervelend, omdat ze niet vervangbaar zijn. De hele nacht in de goede vorm laten drogen

37409650665_6884a1db9c_z.jpg


37409651265_462a6129e9_z.jpg


Lekker om goed in de klemmen te zitten.

full

De derde strip op dezelfde manier. Ik gebruik wat hulplatjes om de druk van de klemmen te verdelen. Anders ontstaan er deuken in de strips.


full

Stuurboord in klaar wat betreft de strips....

37220506266_8f67d1a733_b.jpg


full

bakboord staat nog in de lijmklemmen.
Overigens: die profielkam werkte prima. Ik heb een metalen; het enige nadeel was dat de tanden wegzakten in het zachte balsahout. Daar moest ik soms wat voor corrigeren.

Gr. Paul
 
Laatst bewerkt:
Verdorie......
Dat gaat bij de Victory wel sneller als bij mij hoor.
Ik heb maar 1 zo'n stuk triplex voor de bovenste poorten.
De andere 56 poorten moet ik zelf door en door uitzagen:(
 
Een uurtje in het badwater en het voelt als half zacht plastic. Als je het in de goede vorm laat drogen blijft de strip in die vorm staan, zodat er weinig spanning op zit bij het lijmen. Dit werkt trouwens niet bij elke houtsoort. Soms is verhitten beter.
 
Je kunt ook een beetje Glassex of ammonia toevoegen aan het water, dan versnel je het proces ook. Stinkt alleen wat meer.
 
Tja, daar worden ze thuis niet blij van, vooral niet van de ammonia.
Daar heb je dan weer oplossingen voor, met afdopbare PVC afvoerpijpen.
Hangt allemaal een beetje van de houtsoort en de kit af of dat nodig is.
Tijdens een uurtje weken is er altijd wel wat klein werk aan het model te doen, of natuurlijk je werkplek schoonmaken en opruimen:(.
 
Bij het passen van de eerste huidgang van de beplanking, vlak onder de geschutpoorten zag ik dat de strip aan de onderkant niet goed tegen de spanten lag.

full

Als je dit zo laat sluit het niet goed aan. Dat blijf je zien omdat het nauwelijks meer te corrigeren is.


37220506836_ab5fbd1027_b.jpg



full

Alle onderkanten van de onderste strip losgehaald, de overtollige uitgeharde lijm verwijderd en opnieuw gelijmd. Kost wat tijd, maar uiteindelijk zal ik blij zijn dat ik het heb gedaan.

37220507126_5efe88ef7d_b.jpg


full

full

Dan de achterzijde van de strips. De achterrand moet vloeiend lopen en gelijk met de steunen die ik eerder al gelijmd had.
Dat bleek alleen maar mogelijk als spant nr. 17 gedeeltelijk zichtbaar was door de achterste geschutpoort van de onderste strip. (het schip ligt hier ondersteboven, zie de rode cirkel).

37220507826_aa2374742d_b.jpg


Ik heb zitten kijken naar de bouwtekening en foto's van de originele HMS Victory, maar de geschutpoorten lijken alle op de goede plek te zitten. Zo geaccepteerd en met 2-componentenlijm de strips vastgelijmd aan de steunen. De steun aan stuurboord had een extra blokje nodig, anders werd 'ie naar buiten getrokken. Het probleempje met spant 17 los ik later wel op. Eerst maar eens kijken hoe daar de kozijnen moeten komen.
Niet vergeten ook daar de binnenkant zwart te schilderen:).
Gr. Paul
 
Laatst bewerkt:
Blijven toch altijd de kleinigheidjes die je tegenkomt. Stukje spant ernaast lijmen en dat deel wegfrezen?
 
De laatste hand gelegd aan de spanten en de geschutpoort strips.

full

Allereerst gezorgd dat alle strips van boven en van onderen goed vastzitten.

full

Vervolgens de voorste en achterste spanten afgeschuind zodat de planken er een redelijk contact hebben. Sommige spanten zijn aan de korte kant, dus heb ik daar niet de volle breedte afgeschuind.

36597839413_79080cde29_b.jpg


Verder kun je hier zien dat de kiel dunner is gemaakt: van 5mm naar 2mm. Na de eerste beplanking is 'ie 6mm dik, dus dan moet ik 'm weer dunner maken, zodat de 'ie net zo dik is als de notenhouten strip (valse kiel?) die er nog opgelijmd moet worden.

36597839413_79080cde29_b.jpg


full

Hier zie je ook de twee blokjes tegen spant 17 ter versteviging nadat ik het stukje spant dat een gedeelte van de geschutpoort blokkeerde, had verwijderd. (met dank aan Hans:D)

37267203361_e9d129defa_b.jpg


full

Hier zie je dat de geschutpoort (links boven; bakboord) helemaal open is.

37267203591_2e443c004c_b.jpg

full


De steun voor wanneer het schip ondersteboven ligt. Een bodemplaat met drie opstaande planken, die alle drie tegen een spant en de verschansing aanliggen. Dat geeft redelijk wat stevigheid bij het beplanken en het schuren. Bovendien gemakkelijk bij het aanbrengen van de koperplaatjes.

37220511896_ffe4efcae7_z.jpg

full

Voorste spanten ook afgeschuind.

37267204151_8692123f2d_z.jpg


full

En een overzichtsfoto. Het is belangrijk de hoeken tussen de spanten en de strips/beplanking vrij te houden van opgedroogde lijm, anders past de volgende plank niet vlak tegen die daar boven.

37267202661_6207f26cc6_z.jpg


Ik twijfel nog hoe ik de eerste beplanking ga doen (die helemaal bedekt wordt met (onder de waterlijn) koperplaatjes of (boven de waterlijn) een tweede beplanking). Ga ik het netjes doen met keurig verjongen en stealers (wat is ook al weer het Nederlandse woord?), of gewoon zorgen dat het dichtkomt.
Ik neig naar het eerste: het is een goede oefening voor de tweede laag, en je komt niet in de problemen mocht een uiteinde van een plank niet uitkomen op een spant. Ook geeft een mooie beplanking voldoening, ook al zie je er later niets meer van.

Gr. Paul
 
Laatst bewerkt:
Ik twijfel nog hoe ik de eerste beplanking ga doen (die helemaal bedekt wordt met (onder de waterlijn) koperplaatjes of (boven de waterlijn) een tweede beplanking). Ga ik het netjes doen met keurig verjongen en stealers (wat is ook al weer het Nederlandse woord?), of gewoon zorgen dat het dichtkomt.

Ik zou het doen zoals het hoort Paul, het is idd. 'n goede oefening en je krijgt 'n mooi gladde romp voor de tweede beplanking.
Als je hier je tijd voor neemt werkt het later alleen maar makkelijker en zal uiteindelijk de romp alleen maar mooier worden.
 
Ik zou ook voor een correcte 1e beplanking gaan hoor Hans, doe ik momenteel ook.
Dan gaat de 2e laag alleen maar makkelijker.
De tijd die je er nu insteekt is zeker niet verloren;)
 
De beplanking gaat volgens de klassieke methode.
De manier van beplanking die ik bij mijn botter heb gebruikt voldoet hier niet. Toen heb ik de lengte van de spanten opgemeten en gedeeld door het aantal planken. Dat ging goed omdat het een klein scheepje was, en ik niet meer dan de helft hoefde te verjongen (de planken in de breedte smaller maken).
Die truc gaat bij de Victory niet op. De verschillen in lengte van de spanten zijn te groot. Bovendien krijgen een aantal planken op deze manier een onnatuurlijk verloop.
Ik heb de methode gebruikt "Simple Hull Planking Techniques for Beginners" van Dirk de bakker en Greg Brooker. (http://modelshipworldforum.com/resources/Framing_and_Planking/plankingprojectbeginners.pdf) Is ook in het Nederlands te downloaden.
Het principe is dat je eerst op de langste spanten op vaste afstanden zgn senten vastzet. De onderlinge afstand hangt af van de breedte van je planken. Die zijn in deze kit 6mm. Ik heb als afstand 4x6mm=2,4cm gekozen. Vervolgens laat je de senten op een natuurlijke wijze naar boeg en spiegels lopen, dus niet duwen, trekken en draaien.
Dit is klaar en daar zijn de volgende foto's van.

full


Je ziet: midscheeps zijn de afstanden gelijk, maar naar de uiteinden toe niet meer.

full


De boeg: het is van belang dat de senten symmetrisch aankomen bij de boeg.

full


En ook bij de spiegel. Hier is symmetrie gemakkelijk te doen met behulp van de valse kiel.

full


En nog een overzicht.
Volgende stap is het op de spanten met potlood aftekenen van de onder- en bovenkant van de senten. Daarna gaan ze er allemaal weer af en kan ik gaan beplanken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er indrukwekkend uit. En het is een methode die mij het gewenste resultaat leverde. Gaat helemaal goed komen zo :)
 
Dat is met dit formaat en rompvorm van de schepen inderdaad dé manier:cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top