De laatste hand gelegd aan de spanten en de geschutpoort strips.
Allereerst gezorgd dat alle strips van boven en van onderen goed vastzitten.
Vervolgens de voorste en achterste spanten afgeschuind zodat de planken er een redelijk contact hebben. Sommige spanten zijn aan de korte kant, dus heb ik daar niet de volle breedte afgeschuind.
Verder kun je hier zien dat de kiel dunner is gemaakt: van 5mm naar 2mm. Na de eerste beplanking is 'ie 6mm dik, dus dan moet ik 'm weer dunner maken, zodat de 'ie net zo dik is als de notenhouten strip (valse kiel?) die er nog opgelijmd moet worden.
Hier zie je ook de twee blokjes tegen spant 17 ter versteviging nadat ik het stukje spant dat een gedeelte van de geschutpoort blokkeerde, had verwijderd. (met dank aan Hans

)
Hier zie je dat de geschutpoort (links boven; bakboord) helemaal open is.
De steun voor wanneer het schip ondersteboven ligt. Een bodemplaat met drie opstaande planken, die alle drie tegen een spant en de verschansing aanliggen. Dat geeft redelijk wat stevigheid bij het beplanken en het schuren. Bovendien gemakkelijk bij het aanbrengen van de koperplaatjes.
Voorste spanten ook afgeschuind.
En een overzichtsfoto. Het is belangrijk de hoeken tussen de spanten en de strips/beplanking vrij te houden van opgedroogde lijm, anders past de volgende plank niet vlak tegen die daar boven.
Ik twijfel nog hoe ik de eerste beplanking ga doen (die helemaal bedekt wordt met (onder de waterlijn) koperplaatjes of (boven de waterlijn) een tweede beplanking). Ga ik het netjes doen met keurig verjongen en stealers (wat is ook al weer het Nederlandse woord?), of gewoon zorgen dat het dichtkomt.
Ik neig naar het eerste: het is een goede oefening voor de tweede laag, en je komt niet in de problemen mocht een uiteinde van een plank niet uitkomen op een spant. Ook geeft een mooie beplanking voldoening, ook al zie je er later niets meer van.
Gr. Paul