HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Persoonlijk vind ik de bruine kleur mooier, hoewel men beweert dat het rose meer historisch correcter is.
    Hierbij een gezicht op de kaptiteins ingang.
    [​IMG]
     
    Hansa, TIMBERWOLF, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    Vandaag gearriveerd in het Historical Dockyard in Portsmouth, voor een meerdaags bezoek. Onze eerste indruk "Wat een enorm en prachtig complex".
    Maar wat een enorme tegenvaller. De Victory ligt erbij alsof hij net uit een zware zeeslag komt en nog net niet tot zinken is gebracht. Alle masten eraf en over nagenoeg het hele schip staat een enorme tent, met daar binnenin enorme steigerconstructies. Alleen het puntje van de boeg (ik meen dat dat de snavel heet) en de galerijen en een paar geschutspoorten steken uit deze tent.
    In de tent aangekomen blijkt dat een groot gedeelte van de beplanking van de romp verdwenen is. Ik had me nog zo voorgesteld om heel veel foto's van de buitenkant te kunnen maken, eea gezien de fase waarin mijn project nu verkeert.
    Mijn vrouw en ik zijn vanmiddag maar een paar uur geweest, dus hebben we snel een rondje door het schip gemaakt om ons een beetje te kunnen oriënteren. Binnenin lijkt alles nog intact en ook op de bovenste dekken is nog wel eea te zien. Bukken is hier vaak het devies. Zou de bemanning vroeger ook bouwhelmen gedragen hebben?
    Al met al op dit moment een zware tegenvaller. Morgen en overmorgen gaan we terug. Misschien kunnen we hier en daar nog wat mooie foto's scoren. Ik had zo gehoopt hieraan veel steun te vinden tijdens mijn project. Het is niet anders.
    Van de andere kant, als hij straks helemaal klaar is, zal het zeker de moeite waard zijn om nog eens terug te gaan. Ik vrees dat mijn Victory dan al in de vaart is.

    01010061.jpg

    01010070.jpg

    IMG_0552.JPG
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2023
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Wel een mooi en uniek zicht op de spanten. Lijkt een beetje op de Commerce de Marseile van @Ronald Vis :)
    Ik denk dat ik toch ook maar nog een paar jaartjes wacht voor een revisit.
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  4. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Heb ruime tijd geleden al een foto geplaatst van de bouwtent op de locatie.;)
     
  5. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    Vandaag hebben we ons meerdaagse bezoek aan de Historical Dockyard in Portsmouth afgerond. We zijn uiteindelijk 2,5 dag op het museumterrein geweest. Wat een prachtige locatie en wat een mooi museum. Absolute aanrader voor iedereen.

    In mijn vorige topic beschreef ik in eerste instantie de enorme tegenvaller, toen ik zag dat de Victory zwaar in de revisie is.
    @ Mees ik heb jouw foto van de tent niet gezien in mijn blog, maar als ik beter op de site had gekeken, dan was ik hierop voorbereid. Maar dat is allemaal achteraf natuurlijk. Ondanks alles hebben we ons uitstekend vermaakt en heb ik toch een heel goede indruk gekregen van de Victory. Natuurlijk heb ik veel foto's gemaakt, dat spreekt voor zich.
    @ Jan jouw idee om mijn fotowerk te rubriceren heeft enorm geholpen. Bedankt voor je tip.
    @ Herby het was inderdaad heel bijzonder om de Victory onderhuids te kunnen aanschouwen. Als je dit ziet krijg je een indruk van de gigantische hoeveelheid hout die verwerkt moet zijn.

    Naast de Victory hebben we ook de Warrior en de Mary Rosé uitgebreid bezocht. Enerzijds de enorme omvang van de Warrior versus het bergingsresultaat van de Mary Rosé. Twee totaal verschillende zaken, maar toch. Los van deze drie heeft ook de rest van het museumterrein veel indruk bij ons achtergelaten.

    Gisteren werden we onverwachts getrakteerd op een extraatje. Wat bleek, rond 4 uur kwam de HMS Queen Elisabeth de haven binnen gevaren, het huidige vlaggenschip van de Royal Navy. Toen we naar de Warrior gingen, werden we al getipt voor deze uitzonderlijke gebeurtenis. Wat wil je nog meer twee vlaggenschip in één beeld, met 250 jaar geschiedenis er tussenin. Er is in die tijd veel gebeurd!

    01010464.jpg
    01010473.jpg
     
    Timber, TIMBERWOLF, Erik B en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Mooie belefenis!
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zo te zien toch een mooi reisje geweest Wil :):)
     
  8. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    Jaren geleden ook paar dagen daar geweest, gelukkig was toen Victory in volle glorie, had toen de pech dat de Mary Rose niet toegankelijk was.
    Maar ondanks dat blijft het een mooie bestemming
     
  9. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    Voordat we op 6 juni vertrokken naar Engeland om de Victory te gaan bezoeken heb ik een proefje ingezet voor het verouderen van de koperplaatjes, patineren heet dat. Dit kun je doen met een mengsel van ammoniak, azijn en zout. Aanvankelijk ging het proces langzaam en was het resultaat heel erg verschillend op de diverse plaatjes. Vervolgens heb ik de proef een beetje in de steek gelaten en de tijd zijn werk laten doen. Nou verouderd zijn ze, zelfs zo erg dat een deel van de plaatjes is opgelost.
    Ik kan me voorstellen dat er modelbouwers onder ons zullen zijn die hierop kicken, maar ik niet bepaald. Los van hoe dit in de praktijk moet met zoveel plaatjes, vind ik het niets deze uitstraling.
    Hieronder de resultaten. Iedereen mag ervan vinden wat hij/zij wil.

    P1010916.JPG

    Nu we weer terug zijn van ons uitstapje naar Engeland even een korte update. De belangrijkste discussie, waarmee we op reis gingen was de uiteindelijke “gele kleur”. Nou in Portsmouth zijn we daar niet veel wijzer van geworden, behalve dan dat heel veel kleuren goed zijn.
    Dan maar aan de slag met de kleuren, die Caldercraft bij het pakket heeft geleverd. Het is een verfset van Admirality Paints, die volgens de leverancier de “echte” kleuren zou moeten bevatten. Jullie proeven het al, de meegeleverde kleur okergeel wijkt wel heel erg af van hetgeen we in Engeland gezien hebben en van de vele foto’s die her en der te raadplegen zijn.
    Zoals ik in een eerdere topic al had aangegeven heb ik eerst de romp een paar keer gegrond om met te gele verf een dekkend resultaat te krijgen. Hiermee heb ik nog een laatste hand kunnen leggen aan de kwaliteit van de diverse naden, met name in de berghouten.

    DSC_4342.JPG

    Dan het okergeel erop. Ook hier weer een paar dunnen lagen, want dekken ho maar. Op onderstaande foto zijn dat de donkere banen.
    Deze kleur wijkt naar mijn gevoel teveel af van wat het ooit was en vind ik ook niet mooi. Dus verder mengen. Uiteindelijk moet het gaan worden zoals de lichtere banen op de foto. Deze zijn nu twee keer geschilderd en dekken ook nog niet helemaal, dus de exacte weergave zal nog wel ietsjes anders worden. Het voordeel van deze gele verf is dat je de begrenzing met het zwart maar eén keer hoeft af te tekenen. Je blijft deze lijnen zien, waar ik me straks met de afplakband voor de zwarte kleur op moet richten.

    P1010911.JPG

    P1010913.JPG

    Tussen al het geschilder door is er voldoende tijd voor wat ander priegelwerk. De onderdelen voor de inrichting van het bovenste kanonnendek zijn gereed. Zodra dit dek is aangebracht kan dit worden gemonteerd. Ik heb ook alvast de kogels aangebracht in de rekken. Dit lijmwerk doe ik met blanke lak, dat vereenvoudigd het werk aanzienlijk. Je hebt immers meer tijd om e.e.a. goed op zijn plaats te krijgen en je ziet er na droging niets van. Ik moet er niet aan denken dat ik dit met secondelijm had moeten doen. Als dit lijmwerk is uitgehard, nog even checken of alle kogels goed vastzitten en eventueel nog een klein laagje blanke lak over het geheel heen, en klaar is Wil (denk ik).

    P1010907.JPG

    P1010910.JPG

    Ook alvast de rekken voor de deadeys aangepakt. (Is hier overigens een Nederlandse naam voor?) De stroppen om de deadeys ook hier eerst met wat blanke lak gefixeerd, voordat de afdeklat gemonteerd kon worden. Later moet het geheel, incl. deadeys en stroppen zwart gemaakt worden. Dit heb ik nu nog niet gedaan zodat ik later de deadeyes nog in de juiste richting kan verdraaien.

    P1010903.JPG

    P1010904.JPG

    Voor de komende dagen zal het afronden van het schilderwerk tot aan de bovenste sierlijst het belangrijkste doel zijn, inclusief de zwarte banen. Daarna gaat de focus volledig op het bekoperen van één zijde van de romp.

    Tot zover deze update.
     
    Timber, Herby63, Erik B en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Het patenteren op die manier is wel het meest vergelijkbaar wat zeewater met het koper doet. Ik persoonlijk vind het wel wat hebben. Alleen wellicht korter patenteren. Opgeloste plaatjes, daar heb je natuurlijk niks aan. Volgens mijn info is 24 uur genoeg. En dan spoelen. Het schijnt daarna nog flink na te kleuren.
     
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Hoi Wil,
    Toen ik in de jaren 80 HMS Victory bezocht zagen de koperplaten er ook zo uit. :)

    Geen wonder dat ze deze verwijderd hebben, daar kroop allen maar vocht, schimmel en ongedierte onder.
    Je kan trouwens memorabilia kopen met onderdelen van de originele koperplaten. Met 1 plaat kan je een model of 4 uitrusten :)

    Jufferblokken

    Andere belichting geeft een andere tint, zeker bij geel, dus "no worries" :)
     
  12. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    Stephan en Herman, bedankt voor jullie reactie.
    Ik heb vanochtend nog een setje koperplaatjes uit het patineermengsel gehaald. Deze hebben 3 weken onder de vloeistof gestaan en hebben op het oog niets geleden, ze zijn wel een beetje dof geworden. Kennelijk is het nodig om zuurstof aan het proces toe te laten, zodat koperoxide kan ontstaan (groene kristalvorming op het koper). De plaatsjes die al die tijd in de vloeistof hebben gelegen hebben dit totaal niet. Als Stephan gelijk heeft, zou dit een mogelijkheid zijn. Eerst door het mengsel het proces in werking laten stellen, zodat het daarna sneller verouderd. Dit betekent dat er enige vertraging komt in het proces, maar er is vast en zeker nog werk genoeg.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Je moet het ook niet onderdompelen. Als ik de werkwijze goed begrepen heb dan moet je het metaal inwrijven met zout/azijn(water) en ernaast een schaaltje ammoniak. Het geheel in een afsluitbaar potje en de ammoniakdampen doen hun werk. Ik zal een video opsnorren.
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort




    En niet te vergeten te ontvetten voorafgaand het patineren. Aceton is een goede ontvetter.
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  15. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Stephan,
    De methode die ik gebruikt heb is als volgt:
    1 ontvetten met glasex
    2 onderdompelen in een mengsel van ammoniak, azijn en keukenzout. In de beschrijving stond insmeren met dit mengsel
    3 in een plastic bak met deksel gelegd op keukenpapier doordrenkt met het mengsel. In de beschrijving stond in een afgesloten plastic zak doen
    4 daarna een tijdje laten liggen en insmeren evt herhalen
    5 en tot slot afspoelen
    Bij mij heeft punt 4 te lang geduurd
    Het probleem is dat dit voor 1500 plaatjes niet te doen is.
    Daar waar de plaatjes contact maken gebeurt het proces niet of slechts ten dele, waardoor blanke vlekken ontstaan.
    Ik had dus nog een restant mengsel staan met een stuk of 10 plaatjes erin. Toen ik deze vanochtend tevoorschijn haalde bleek dat de plaatjes dof waren geworden, zonder te verkleuren.
    Misschien is dit wel iets om met de hele partij te doen, dan is in ieder geval de glans van de plaatjes. Dat lijkt me dan weer wel mooier.
    En misschien gaat het proces van veroudering daarna wel (sneller) door.
    Wie weet, het is maar één idee.
    In ieder geval bedankt.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  16. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    misschien dat je hier iets aan hebt, zo heb ik het gedaan.


     
    Scheepshoorn en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  17. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Boris,
    Bedankt voor je reactie.
    Wat bedoel je met een lichtfilter en hoe heb je dat gedaan?
     
    boris279 vindt dit leuk.
  18. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    nadat ik het koper grondig heb schoon gemaakt en ontvet. Heb ik het koper ingesmeerd met zoutwater uit de zee (hebben we hier tenslotte genoeg van)

    Daarna heb ik de romp op een standaard met daaronder een bord ammoniak in een plastic bak gezet en deze afgedekt, en dit een klein uurtje laten staan, daarna het koper licht opgeschuurd met staalwol.

    Vervolgens heb ik het koper opnieuw ingesmeerd met zoutwater, en vervolgens opnieuw in de plastic bak geplaatst, en zo weer een uurtje laten staan,
    Vervolgens heb ik alles weer opnieuw licht opgewreven met staalwol, vervolgens alles schoon en drooggemaakt, en vervolgens een blanke/transparante laag vernis aangebracht, hier vervolgens een zeer sterk verdunde laag koper verf over heen gespoten, en dezevervolgens gefixeerd met een laag vernis.

    Test plaatjes die 3 week in natuurlijk zeewater hebben gelegen, en waar ik een lichte filter van groen/blauw heb op aangebracht.

    Het filter is een sterk verdunde mix van groen/blauw wat ik middels een airbrush opbreng en vervolgens fixeer met een vernis, filters zijn zeer dunne lagen verf die bij dragen aan een kleur effect.
     
    Scheepshoorn en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  19. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Boris, bedankt voor je uitgebreide uitleg.
    En test met vers zeewater zit er hier aan de Maas niet in.;)
    Begrijp ik het goed dat je dit allemaal hebt gedaan, nadat de plaatjes op de romp waren gelijmd?

    Ik ben jullie nog even het resultaat schuldig van het experiment dat ik heb uitgevoerd met het restant van de plaatjes die een paar weken in de vloeistof hebben gelegen.
    Misschien is dit iets om te doen. Het geeft in ieder geval een heel ander schakerend beeld dan die glanzende nieuwe plaatjes.
    Ik ben benieuwd naar jullie mening.

    IMG20230625131602.jpg
     
    Hansa, Jaques, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Uden
    Persoonlijk vind ik dit een hele mooie kleurschakering. Dit zie ik liever dan dat echt door en door verweerde.
     
    Hansa en Scheepshoorn vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina