HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoi Will, het boek is er ook in het Nederlands en Engels, op Bol.com staat het boek voor €61,00 en op boekwinkeltjes .nl voor €55,00 ex. verzending
    eventueel heb ik een gekopieerde versie voor je, maar dan zou je je email even via pb door moeten geven.
     
  3. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Nu ik tussendoor toch even online ben, graag jullie advies over het volgende:
    Ik heb deze week voor mijn 70e verjaardag van mijn vrouw een uitstapje naar Zuid Engeland cadeau gekregen.
    Bezoek aan de Engelse tuinen, wandelen langs de krijtrotsen en natuurlijk een bezoek aan de Victory in Portsmouth.

    We stellen ons bij dit laatste het volgende voor 1 dag samen voor de globale indrukken. Daarna mag ik nog een dag alleen terug voor (heel veel) foto's.
    Om niet helemaal te verdrinken in de vele onderwerpen die ik in de diverse bouwverslagen tegen ben gekomen, wil ik de tweede dag een beetje planmatig aanpakken,
    Dus niet van hot naar her en er dan later achter komen dat ik belangrijke dingen vergeten ben.

    Velen van jullie zijn hier al eens of meerdere keren geweest.
    Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
    Waar moet ik speciaal op letten?
    Hoe kan ik eea het beste categoriseren?

    Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie.
     
  4. leo55

    leo55

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    163
    Locatie:
    apeldoorn
    Hallo wil ik ben ook weer verder gegaan met de bouw van de Victory van deagostini ( heeft bij mij ook jaren lang stilgestaan)
    ik ben hem alleen van plan zonder zeilen te maken lijkt mij mooier ,
    ik wens je veel bouw plezier en volg graag je topic succes;
     
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Wil, Als je een dagje in Portsmouth wil doorbrengen moet je zeker naar de Victory, uiteraard, maar ook naar museum van de Mary Rose ernaast. Eventueel ook de Warrior. Dit is het eerste Engelse zeilschip met stoomaandrijving. Daar moet je van houden natuurlijk, Maar ook het scheepsmuseum van de Victory en de diverse shops op het werfterrein.
    Dit is allemaal op het werfterrein. Daar ben je dus wel even zoet.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    894
    Locatie:
    Thuis
    Hoi Wil,

    Ik kan je alleen maar de volgende tips geven. Je bouwbeschrijving zal voor jou voornamelijk leidend zijn. Met andere woorden, gebruik die dus als hoofdhandleiding en verdeel dit in hoofdstukken.
    Een hoofdstuk kan zijn een dek waaraan je werkt, kanonnen, masten, tuigage (staand) en (lopend), ankers. Wat jij denkt het beste werkt en hoe dit aansluit bij de bouwbeschrijving. Je kunt zoveel hoofdstukken maken als je zelf wilt natuurlijk.
    Als je dat gedaan hebt, dan naar het schip gaan en per hoofdstuk afwerken hoe het op het echte schip is. Dus fotograferen van de onderdelen per hoofdstuk die je nog moet gaan maken. Dit geeft je een heel goed naslagwerk als je wilt afwijken van de bouwbeschrijving en dingen wilt scratchen om je model meer aansluiting te geven met het echte schip.

    Kortom, dit is een goede aanpak en vergeet vooral ook niet om te genieten. ;)

    Oja, op de Victory wordt je "gedwongen" een bepaalde route te lopen. Dat betekent dat de volgorde anders kan zijn dan je eigen hoofdstukindeling. Daar zul je rekening mee moeten houden.
     
  7. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Ha, volgens mij wordt het hier op het forum meer tijd voor een Victory groepsreis.

    Maak er iets moois van. Prachtig in combinatie met de tuinen.
     
  8. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Leo,
    sorry dat het even geduurd heeft voordat ik pas reageer op je topic.
    Wij zijn echter pas net terug van een lange vakantie, jouw reactie was net voor ons vertrek, vandaar..
    Mijn idee is ook om mijn Victory te maken zonder zeilen. Ik vind dat die teveel zicht op het overige schip wegnemen. Volgens mij zie je ook meer modellen zonder zeil dan met.
    Dat je weer begonnen bent met jouw project is prachtig. Ik volg je graag, kun je me even een link naar jouw bouwverslag sturen. Hoewel we beiden met een ander merk bouwpakket bouwen is het toch vaak interessant om te zien hoe bepaalde zaken geïnterpreteerd worden. Altijd leerzaam, toch?
    In ieder geval veel succes, ik ga je volgen.
     
  9. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Jan en Peter, bedankt voor jullie adviezen inzake Portsmouth.

    Net terug van vakantie heb ik het resterende gedeelte van de 2e beplanking afgemaakt. Ik moet zeggen dat viel nog niet mee, om na een half jaar de draad weer op te moeten pikken. Je raakt kennelijk na zo’n periode toch de flow en het fingerspitzengefühl een beetje kwijt. Althans ik wel.
    Maar goed de 2e beplanking is af.

    Zoals jullie weten wil ik mijn schip onder de waterlijn aan één kant bekoperen en de andere kant transparant afwerken, ik denk met danisch oil. De vraag welke kant hoe, hing nog even in de lucht. De mooiste kant moet natuurlijk in de olie worden gezet. Het antwoord op deze vraag kwam echter toch sneller dan ik dacht. Bij het schrapen van het laatste stukje van de 2e beplanking ben ik namelijk door het notenhout heen geraakt. Het spreekt vanzelf dat deze zijde bekoperd gaat worden.

    Vraagje: is danisch oil een goede eindafwerking voor de 2e beplanking, of moet daar nog wat overheen?
    Kan ik dit product ook gebruiken op de dekken? Blijft dit niet vettig en geeft dat geen problemen met het assembleren van de dekinrichting?
    Graag jullie advies hierover.
     
  10. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    894
    Locatie:
    Thuis
    Danish Oil is een hele mooie eindafwerking. Aanbrengen, even laten intrekken en met een droge doek opwrijven. 24uur laten "drogen" en dan nog een keer aanbrengen tot 3x toe.
    Je kunt dit ook toepassen op de dekken, maar doe dit pas als alle dingen zijn gelijmd op de dekken. Dus pas als laatste aanbrengen. Je houtlijm werkt minder goed nadat het in de olie gezet is.
    Met mijn schip heb ik de dekken ook pas gedaan nadat ik niets meer op de dekken hoefde te lijmen.

    Succes,
    Peter
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    De volgende stap in mijn project is het aanbrengen van de berghouten.
    De maatvoering is goed te herleiden aan hun positie t.o.v. de geschutpoorten op de bouwtekening

    Het onderste berghout wordt opgebouwd uit 2 stroken van 10 mm walnoot van 1 mm (topp and butt systeem), met daarboven een walnoten strip van 4x0,5mm. De bouwbeschrijving gaat echter uit van 4 latten van 5x1 mm, dus ik heb latten van 10 mm bij moeten kopen. Uiteindelijk kom ik uit op latjes van 105 mm, waarbij de top op 1/3 van de lengte zit. Het breedste deel wordt 6,5 mme, het smalste deel 3,5 mm. Voor de mal ga ik brede zaagbladen gebruiken.

    Het middelste berghout wordt 10,5 mm breed van walnoot 1mm (ankerstock systeem). De bouwbeschrijving gaat echter uit van 3 latten van 3,5x1 mm, dus ik heb latten van 10 mm bij moeten kopen. Uiteindelijk kom ik uit op latjes van 70 mm, waarbij de top in het midden zit. Het breedste deel wordt 6,75 mme, het smalste deel 3,75 mm.

    Het bovenste berghout wordt een doorlopende strip 10x1mm met daarin (nep)lassen volgens het vertandingsprincipe.
    E.e.a. allemaal met dank aan de discussie tussen Paulbo en Klaas in het bouwverslag van Paul

    We gaan het zien.
     
    Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  12. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Vandaag de eerste voorbereidingen getroffen voor de berghouten. Eerst uit een oud zaagblad de mallen geslepen voor het topp and butt systeem en het ankerstock systeem. Met een houten latje onderin heb ik de twee stalen malhelften in mijn kleine bakschroefje gelijmd, op deze manier kan ik straks 8 latje tegelijkertijd in hun vorm schaven en schuren.

    DSC_4222.JPG

    Vervolgens aan stuurboord de lijnen uitgezet voor het onderste berghout. Allereerst adhv de bouwtekening maten uitgezet t.o.v. de geschutspoorten en daarna met een lat en spijkertjes in een vloeiende lijn een aanslag voor de onderste topp and butt strook aangebracht. Het gedeelte tussen de voorste geschutspoort en de kiel was het lastigst. Na hier en daar wat kleine correctie te hebben aangebracht denk ik dat dit hem moet worden. De korte stukjes lat markeren de onderste topp and butt strook.

    DSC_4220.JPG

    DSC_4221.JPG

    Sorry, ik heb een beetje problemen met het staand plaatsen van foto's

    DSC_4225.JPG

    DSC_4226.JPG
     
    Ronald Vis, Matthias Noback, symen en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Deze week het onderste berghout aan beide zijden van de romp aangebracht. Als eerste een hoeveelheid latjes afkorten en in de gemaakte mal in model schaven en schuren. Iedere laag bestaan uit 9 latjes van 105 mm, keer 4 lagen per kant maakt 72 stuks. Daarna aan een kant de kantjes van de latjes breken, zodat 50% linkse exemplaren ontstaan en 50% rechtse exemplaren. Dit heeft te maken met het feit dat het patroon van de onderste helft van de twee topp en butt stroken tegengesteld is aan de bovenste helft.

    DSC_4228.JPG

    DSC_4229.JPG

    Daarna kon het aanbrengen beginnen. De latjes insmeren met lijm, latje aandrukken en meteen overtollige lijm weghalen. Vervolgen met knopspelden de latjes op zijn plek houden. Waar nodig nat maken en warm buigen. Op deze wijze was het vrij eenvoudig om de latjes aan te brengen.

    DSC_4231.JPG

    In eerste instantie aan stuurboordzijde de fout gemaakt de onderste en bovenste laag evenwijdig te houden, waardoor twee naden op een plek ontstonden. Later las ik in de conversatie tussen Jacques en Paul, dat dit niet de bedoeling is. Dus een helft weer gesloopt.

    DSC_4232.JPG

    In tweede instantie de twee patronen 17,5 mm laten verspringen, zodat een steviger evenwicht ontstaat. Op sommige plaatsen slopen er echter toch nog wat hoogte verschillen in de latjes, deze weg geschuurd. Dit heb ik bewust niet helemaal glad gedaan, want dit zal in het echt ook zeker niet zo zijn. Hierna met een fijn vijltje de nader wat opgevijld, waardoor a) overtollige lijmresten nog werden verwijderd en b) overal een egaal voegen patroon zichtbaar werd.

    DSC_4233.JPG

    Als laatste bovenop het berghout een latje gelijmd van 4x0,5 mm. Later, als alle berghouten erop zitten, worden de geschutsgaten nauwkeurig opgeschuurd.

    DSC_4243.JPG

    Door de detailfoto’s ziet het er nog een beetje slordig en ruw uit, maar ik denk dat dit straks met het schilderen zeker nog beter gaat worden. Ik ben in ieder geval dik tevreden.
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2023
    Erik B, Ronald Vis, arvaa en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Wow! Echt mooi!
     
  15. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    894
    Locatie:
    Thuis
    Mooi gemaakt Wil. Het ziet er erg goed uit en ook leuk om te zien hoe je ze gemaakt hebt! :thumbsup:

    groet,
    Peter
     
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    :eek: buitenaards mooi uitgevoerd
     
    Ronk vindt dit leuk.
  17. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Ja complimenten!
     
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er strak uit Wil, complimenten :worship:
     
  19. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Vandaag het laatste berghout afgerond. De middelste berghouten zijn aangebracht volgens hetzelfde principe als de onderste, maar dan volgens het ankerstock systeem. Het bovenste berghout bestaat uit een helemaal doorlopende lat, waarop ik nepnaden heb aangebracht. Onderstaande foto’s spreken voor zich, denk ik. Tijdens het schilderwerk later volgt een nadere finetuning van de diverse naden.
    Ondertussen ook al vast een begin gemaakt met het definitief op maat vijlen van de onderste twee rijen geschutspoorten, daar waar de dummy kanonnen in komen. Bekleden hiervan is de volgende stap in het project.

    DSC_4250.JPG

    DSC_4253.JPG
     
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi en zoals het hoort.
     

Deel Deze Pagina