Deze week het onderste berghout aan beide zijden van de romp aangebracht. Als eerste een hoeveelheid latjes afkorten en in de gemaakte mal in model schaven en schuren. Iedere laag bestaan uit 9 latjes van 105 mm, keer 4 lagen per kant maakt 72 stuks. Daarna aan een kant de kantjes van de latjes breken, zodat 50% linkse exemplaren ontstaan en 50% rechtse exemplaren. Dit heeft te maken met het feit dat het patroon van de onderste helft van de twee topp en butt stroken tegengesteld is aan de bovenste helft.
Daarna kon het aanbrengen beginnen. De latjes insmeren met lijm, latje aandrukken en meteen overtollige lijm weghalen. Vervolgen met knopspelden de latjes op zijn plek houden. Waar nodig nat maken en warm buigen. Op deze wijze was het vrij eenvoudig om de latjes aan te brengen.
In eerste instantie aan stuurboordzijde de fout gemaakt de onderste en bovenste laag evenwijdig te houden, waardoor twee naden op een plek ontstonden. Later las ik in de conversatie tussen Jacques en Paul, dat dit niet de bedoeling is. Dus een helft weer gesloopt.
In tweede instantie de twee patronen 17,5 mm laten verspringen, zodat een steviger evenwicht ontstaat. Op sommige plaatsen slopen er echter toch nog wat hoogte verschillen in de latjes, deze weg geschuurd. Dit heb ik bewust niet helemaal glad gedaan, want dit zal in het echt ook zeker niet zo zijn. Hierna met een fijn vijltje de nader wat opgevijld, waardoor a) overtollige lijmresten nog werden verwijderd en b) overal een egaal voegen patroon zichtbaar werd.
Als laatste bovenop het berghout een latje gelijmd van 4x0,5 mm. Later, als alle berghouten erop zitten, worden de geschutsgaten nauwkeurig opgeschuurd.
Door de detailfoto’s ziet het er nog een beetje slordig en ruw uit, maar ik denk dat dit straks met het schilderen zeker nog beter gaat worden. Ik ben in ieder geval dik tevreden.