HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

  1. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Als eerste maak je mooie vorderingen Wil! Echt leuk om te zien, ga zo door, je werkt zorgvuldig en netjes!

    Als tweede zie ik bij mijn eigen bouwpakketten en ook bij anderen een probleem met de pre-fab lasercut platen voor de zijkanten van het schip. Na weken en plaatsen gaan deze bij het vastzetten "golven" wat je er nagenoeg niet meer uit krijgt.
    Na schuren kun je gaan plamuren maar je bent aan de beurt zogezegd. Steeds meer en meer heb ik persoonlijk de neiging om deze dingen niet meer te plaatsen op je model en ze gewoon van latjes te maken en later de geschutspoorten eruit te snijden.
    Het is misschien meer werk, maar ik denk dat je daarmee dit probleem gaat voorkomen?

    upload_2022-5-1_6-18-54.png
     
  2. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Peter bedankt voor je reactie, daar heb je wel een punt, denk ik. Plaatmateriaal is in die zin altijd al een beetje eigenwijs en als je dan gaat weken en de boel een beetje geforceerd gaat vastzetten, ga je dit krijgen. Van de andere kant met latjes werken en later de geschutspoorten uitsnijden, dat lijkt me ook nogal wat.
    Gelukkig speelt dit probleem niet bij de bovenste strip, die er als eerste is opgezet. Het speelt bij de twee strips waar straks de dummy guns in komen.
    Ik ben nu bezig met de eerste beplanking en werk daarbij vanaf de kiel naar boven. Ik zie ook dat ik nog wel wat ruimte heb onder de onderste geschutspoorten om daar wat verstevigingen aan te brengen achter de strip en op die manier de golffjes wellicht nog kan wegwerken. Wat er dan overblijft, wordt schuren en plamuren.
     
  3. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Vraagjes tussendoor:
    De laatste weken heb ik diverse fora en topics bekeken. Maar zo langzamerhand begin ik door de bomen het bos niet meer te zien en kan ik dingen die ik gelezen heb niet meer terugvinden. Op welke manier krijg ik dit het beste beheerd?

    Ik zie in de menubalk de items "forums die je volgt" en "topics die je volgt". Wat is het verschil en hoe kan ik eea instellen?

    Hoe kan ik maximaal gebruik maken van dit forum, er is zo ontzettend veel te zien en te lezen?

    Bestaat er een mogelijkheid om interessante topics ergens in een persoonlijk mapje te verzamelen?
    Ik noem maar wat.
     
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik heb dit voor dit forum een map aangemaakt met favorieten in mijn internet browser. Zou inderdaad handig zijn als hier ook zoiets was als op SOS. Daar kan je een post bookmarken die je vervolgens een naam geeft en een of meer tags.

    Je kan dit ook hier doen door op # in de post te klikken en de URL kopiëren en dat dan in een excell bestand zetten en daar een overzicht maken. Beetje omslachtig maar ik heb dat hier voor sommige onderwerpen ook gedaan om ze snel terug te vinden
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2022
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Misschien in je computer een lijstje maken wat je hebt gezien, in welk forum, en op welke pagina. Dan kun je in het lijstje terugzoeken wat je wilt, en je weet waar te zoeken.
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  6. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Dankjewel Stephan en Peter,
    Ik had gehoopt dat het forum hierin voorziet, maar helaas.
    Lijstjes maken en mappen in je browser is me wel bekend.
    Het probleem is dat ik op mijn pc én tablet werk, dat maakt het dan weer wat lastiger.
    In ieder geval alsnog bedankt.
     
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat probleem heb ik dus ook met deze site. Niet handig dus. Misschien iets voor de mods om over na te denken.
     
  8. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Je kan als je nog niet alles dicht hebt, er een latje in lengterichting achter lijmen en middels een paar c klemmen het enigszins weer in verband drukken, heb dit zelfde probleem ook gehad bij mijn model, en door er toen het nog toegankelijk was een latje/versteviging achter te lijmen het probleem verholpen (meerdere plekken)
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als je synchronisatie aan zet, hoeft dat geen probleem te zijn
     
  10. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Peter,
    bedankt voor je tip. Je bedoelt waarschijnlijk de synchronisatiefunctie van de webbrowser.
    Deze stond uit en heb ik ingeschakeld.
    Ben benieuwd wat het resultaat is
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  11. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Boris, bedankt voor je reactie.
    Ik denk dat ik het als volgt ga doen: Met een profielkam maak ik een opname van dat gedeelte van de kromming, incl. de afwijking. Deze kromming werk ik uit tot een vloeiende lijn die ik overneem op een houten lat. De lat zaag ik vervolgens door over deze lijn, zodat ik als het ware een mal en contramal krijg. Ik kan het triplex wat nat maken en dan tussen beide malhelften klemmen en op laten drogen. Als de strip in de goede vorm zit kan ik er altijd nog een latje achter lijmen.
     
  12. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Inmiddels zijn we weer een aantal dagen verder en is er op de werf weer het eea gebeurd.

    Eerst moet ik nog even terugkomen op de golfjes die ontstaan waren in de triplex strips met de schietgaten. In mijn vorige topic beschreef ik hoe ik het aan ging pakken, namelijk met mal en contramal. Het laatste is uiteindelijk vervangen door een reststrookje multiplex van 5mm. Na eerst aan de binnenzijde een verstevigingslatje met de juiste ronding met lijm te hebben aangebracht, was het een koud kunstje om aan de buitenzijde dit latje met een aantal klemmen tegen de strip te drukken, waardoor de juiste vloeiende vorm ontstond. Na uitharding van de lijm een perfect resultaat en van het latje zie je later niets meer. Nu de andere kant nog.

    P1280747.JPG

    P1280767.JPG

    Voordat de senten van de romp werden verwijderd eerst de exacte plaats op de spanten gemarkeerd. Met een latje dat op een natuurlijke manier is gebogen vervolgens het verloop van de senten doorgezet op de boeg en achtersteven en afgetekend.

    P1280740.JPG

    P1280742.JPG

    P1280743.JPG

    Dit buigen van dit latje heb ik gedaan met een buigtang, waarbij je aan de binnenzijde een soort inkepingen knijpt, waardoor de lat als het ware kleine knikjes krijgt. Gebruik je de buigtang haaks op de lat, dan ontstaat een rechte kromming. Doe je dit schuin dan krijg je een getordeerde kromming. Deze methode is mij zo goed bevallen dat ik die voor de gehele eerste beplanking ga gebruiken. Werkt echt supersnel. Voor de tweede beplanking is het volgens mij niet geschikt.

    P1280741.JPG

    Na het aftekenen begonnen met de eerste planken van de eerste beplanking. Ik ben begonnen aan de kielzijde, met de eerst serie van 4 planken. Bij de boeg en achtersteven moest ik meteen aan de bak met instekers omdat door het natuurlijke verloop de planken hier uitwaaieren.

    P1280750.JPG

    De planken zet ik op een aantal plaatsen vast met spijkers, die ik eerst voorboor. Tussenin, daar waar weinig kracht nodig is, gebruik ik papierklemmen, waar ik een paperclip in heb gelijmd. Daar waar meer spanning op de planken komt gebruik ik voor de fixatie kleine tot grote veerklemmen. Inmiddels zijn op deze wijze aan weerszijde van de kiel 5 planken aangebracht.

    P1280753.JPG

    P1280765.JPG
     
    Pingu57, Jaques, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Tussen de bedrijven door heb ik een begin gemaakt met de kanonnen. Bij het uitsnijden van de onderdelen van de wagens blijven een aantal stukjes multiplex achter, die er eerst vanaf moeten. Bij de wielen is dit duidelijk te zien. Maar ja, die dingen zijn zo klein en een voor een mooi rond schuren is geen optie. Ik heb daarom de asgaten iets opgeboord, van 1,8 naar 2,0 mm. Vervolgens alle wielen met dezelfde maat op een messingstaafje van 2mm geschoven en het uiteinde in de boormachine gezet. Dan draaien maar en met schuurpapier de boel net zo lang schuren tot je een mooi strak cilindrisch geheel krijgt met mooie ronde wielen, die allemaal even groot zijn. Het resultaat van voor en na deze actie is verbluffend. 120 wielen in een kwartier tijd.

    P1280755.JPG

    P1280757.JPG

    P1280761.JPG

    P1280764.JPG

    Daarna ook nog even de overige onderdelen van de wagens van de eerste 30 kanonnen geschuurd (afgebraamd). Ook de assen rond geschuurd, zodat de wielen er straks goed op passen.

    P1280766.JPG

    Dit werk moet je geen avonden doen! Af en toe een half uurtje tussendoor als stopklusje tijdens het lijmen is goed te doen. Maar ik heb er nog een aantal te gaan.
     
    Pingu57, Jaques, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Vraagje:
    Als straks de eerste beplanking van de romp een feit is, wil ik eerst de grootste oneffenheden grof schuren en vervolgens de romp met twee componenten houtrotreparatiemiddel profileren en daarna met fijner papier in model schuren.
    Is dit een goed idee?
    Verwachten jullie problemen als ik hierover de tweede beplanking lijm?
    Alvast bedankt.
     
  15. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Als je de beplanking met zorg aanbrengt (elke lat over de volle lengte tegen de voorgaande lijmen, en zo nodig halverwege tussen 2 spanten een klemmetje zetten zodat je geen holtes krijgt) is vulmiddel of plamuur helemaal niet nodig. Met grof schuurpapier de oneffenheden wegschuren (korrel 80) en daarna met korrel 180 en 400 geeft een mooi strakke ondergrond waar de 2e huidlaag een goede aanhechtingsbasis in vindt.
    Je raadt het al, ik ben allergisch aan plamuur of enig ander vulmiddel. :) Als het toch zou moeten zou ik "kneedbaar kout" gebruiken omdat dit na droging en schuren de zelfde eigenschappen heeft als de rest, waar synthetisch spul voor verrassingen kan zorgen.

    Dus doe rustig verder zoals je bezig bent en lijm de eerste huidlaag met de nodige zorg. De loop van de planken is hierbij van geen belang, hoe meer die afwijkt van de loop van de 2e huidlaag, hoe steviger de romp wordt omdat er minder risico is dat de naden precies over elkaar lopen.
     
    Pingu57 en Jaques vinden dit leuk.
  16. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Inmiddels begonnen aan de derde serie van 4 planken. Ondanks al het voorbereidende meetwerk en het verwerken van al deze gegevens in de twee spreadsheets voor bak- en stuurboord, merk je toch dat het hier en daar moeilijk is om de beoogde maatvoering van de senten over de spanten vol te kunnen houden. In het midden kom ik iets te kort en aan de voor- en achterzijde heb ik iets teveel materiaal. Het blijft dus noodzakelijk, zoals in andere bouwverslagen wordt aangegeven, om af en toe de maatvoering te herzien. Dit heb ik bij dit pakket van 4 planken dus nu ook gedaan. Het scheelt weliswaar vaak maar enkelen tienden van mm, maar alles opgeteld kan het aardig uit de pas gaan lopen. Ik stel me dus voor dat ik deze controleslag bij elke nieuwe set van 4 planken ga uitvoeren.

    De resterende ruimte onder de eerste set planken is inmiddels opgevuld met een aantal korte planken. Overtollig materiaal is later weg geschaafd. Op onderstaande foto kun je ook zien dat ik tussen spant 17 en 18 aan weerszijde van de kiel een vulstuk heb gelijmd om de bocht van de planken naar de kiel wat meer te begeleiden.

    P1280772.JPG

    Op de volgende foto’s is goed te zien dat ik op een aantal plaatsen instekers heb moeten invoegen om de bekleding dicht te kunnen maken.

    P1280777.JPG

    P1280779.JPG

    Aan de boegzijde lopen de planken van de derde set na spant 1 uiteindelijk weg naar 0 mm. Op de foto is te zien dat de planken gelijmd zijn tot spant 1. De overstekende delen worden later weggesneden en vervangen door korte instekers, waarin tekens twee planken gecombineerd worden.

    P1280778.JPG
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Tussen de bedrijven door nog wat “geprutst” aan de kanonnen. Waar vorige keer alle onderdelen van de wagens alleen nog maar nabewerkt waren, zijn ze nu geassembleerd tot heuse “onderstellen”. De volgende stap zal schilderen worden, denk ik. In ieder geval mooi werk om de verloren uurtjes tussen het lijmen van de dekplanken door uit te voeren.

    P1280774.JPG

    P1280780.JPG

    Maar oh oh wat zijn die dingen klein en dan komt later het touwwerk nog! Gelukkig arriveert volgende week mijn “Syren Serv-o-Matic Ship Model Rope Serving Machine” ofwel de Seezing Wire Tool uit Amerika. Die zal me moeten gaan helpen bij het fijne touwwerk. Ben benieuwd.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2022
    Pingu57 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  18. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Deze week flinke vorderingen gemaakt met de 1e rompbekleding. Inmiddels is de romp aan bakboordzijde 100% gesloten en moet ik op de stuurboordzijde de laatste 5 planken nog inmeten en aanbrengen. Tot nu toe verloopt dit proces behoorlijk naar wens. Mijn besluit om na elke 4 planken de volgende serie opnieuw in te meten, is absoluut noodzakelijk geweest om e.e.a. recht te houden.

    P1280788.JPG

    Vraag: In topic 71 van PaulBo zie ik overigens dat Paul aan de achterzijde tussen spant 17 en 18 een hol verloop heeft gerealiseerd in de beplanking, terwijl ik juist een bol verloop heb gecreëerd. Is hier bij mij iets mis gegaan? Moet ik mogelijk hier nog een correctie doorvoeren?

    P1280789.JPG

    P1280791.JPG

    Aan de boegzijde heb ik een aantal keer een overstap gemaakt van 2 naar 1 plank, zoals ik in mijn eerdere topic al aangaf.

    P1280793.JPG

    Komende week de laatste planken erop en kijken of we een begin kunnen maken met schuren. Ik heb me voorgenomen om helemaal geen plamuur te gaan gebruiken. Daar waar ik een holte krijg, die ik niet goed weggeschuurd krijg, wil ik deze opvullen met dunne deklatjes uit een eerder bouwpakket. Ik ben benieuwd.
     
  19. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Tussen de bedrijven door verder met de kanonnen. Om me een goed beeld te kunnen vormen van de situatie in de praktijk heb ik een modelletje gemaakt van een deel van het bovenste kanonnendek. Van de strip voor de binnenverschansing heb ik twee deelkopieën gemaakt en deze op een kopie van de middelste spanten gelijmd. Het dek erop en een plaatje triplex van 1mm als vervanging van de deklatten daar weer bovenop. Toen een kanon erop. Wat bleek is dat met de wig van het kanon de loop goed in de juiste positie kan worden gebracht, om straks vanuit de geschutspoorten de juiste uitlijning in te kunnen stellen.

    P1280783.JPG

    P1280787.JPG

    Dit model wil ik straks ook gebruiken voor het uitwerken van de talies en de broeking en hun bevestiging aan de binnenste verschansing en de dekvloer. Ook wil ik hier een aantal proeven mee uitvoeren voor het maken van de bekledingen van de geschutspoorten.
     
    Pingu57 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Nee hoor, je bent perfect bezig.
    upload_2022-5-29_19-50-34.jpeg

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57 en Scheepshoorn vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina