HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

  1. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    De eerste beplanking is afgerond, alle planken zitten erop en de ruimte onder het bovenste kanonnendek is hiermee afgesloten. Uiteindelijk moet ik constateren dat dit onderdeel van het project me niet tegen gevallen is. Het ging weliswaar langzaam door de droogtijd tussendoor, maar gaandeweg bleek het toch mogelijk om bak- en stuurboord gelijktijdig aan te pakken.

    P1280800.JPG

    P1280803.JPG

    P1280805.JPG

    Ondanks de vele (meet)voorbereidingen bleek het na elke serie van 4 planken toch nodig om opnieuw te meten en te herberekenen, om uiteindelijk het natuurlijke verloop in de planken te kunnen handhaven. Hoewel dit niet overal helemaal is gelukt, ben ik tevreden met het resultaat. En dat telt immers. Het grote schuren kan nu gaan beginnen.
     
    Ptèr, Jaques, paulbo en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    Hoewel het aanbrengen van de galerijen nog niet direct aan de beurt is, werpt dit al wel een aantal vragen bij me op. Wellicht kunnen jullie mij hier mee helpen.

    Na het monteren van de grote strips met daarin de geschutspoorten van het bovenste kanonnendek en hoger, bleek dat deze strip in lengterichting van het schip moet worden uitgelijnd op de spanten, op een manier dat een vrije doorgang van de geschutspoorten langs de spanten mogelijk is. Dit is prima gelukt, ware het niet dat aan de achterzijde van het schip deze strip een aantal mm doorsteekt voorbij de schotten, die op het laatste spant gelijmd zijn.

    P1280806.JPG

    P1280807.JPG

    Nu is mijn vraag: Wat moet ik hier als maatvoering aanhouden. Zijn dat de schotten op het laatste spant, of is dat de rand van de strip. De bouwbeschrijving geeft hier aan dat e.e.a. gemonteerd moet worden in de smalle sleuven in de strip. Het lijkt er dus op dat de strips in dit geval bepalend zijn. Klopt dat?
     
    Ptèr, TIMBERWOLF, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is een mooie vraag voor de Victory experts Wil, maar ik denk zelf dat je daar achter komt als je de spiegel gemonteert hebt
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
  5. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb even teruggekeken hoe het bij mij ging: ook niet zonder problemen:
    [​IMG]

    De achterkant van de strip loopt weliswaar gelijk met de schotten, maar het 17e spant hield te weinig ruimte over voor de strip voor het lower gundeck. Dat spant heb ik wat opgedikt.
    Je kunt 2 dingen doen: de strip wat inkorten, maar dat heeft effect op de galerijen (die worden wat kleiner) of de schotten wat langer maken met stripjes multiplex. Ik zou het laatste doen. Op die manier bepalen de strips met de kanonopeningen de lengte van de boot, en krijgen de galerijen de juiste grootte, en vallen ze mooi in de sleuven die in de strip zitten:

    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF, Pingu57 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  6. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    @Pingu57 Dankjewel Peter, inderdaad een vraag voor de experts, want hier is al heel veel mee afgehannest, als ik de diverse blogs bekijk.

    @paulbo Paul, bedankt voor je advies. Dit strookt ook met mijn gevoel. De strips als maatvoering gebruiken en de schotten wat langer maken, dat gaat het worden. Waar ik dan weer benieuwd naar ben is: "Wat moet er dan in die die smalle gleufjes vallen?" Ik heb alle onderdelen van de galerijen losgesneden en afgebraamd en geprobeerd eea droog in elkaar te zetten. Dit lukt aardig met de delen, die tegen de zijkant van de romp gemonteerd moeten worden. Maar hier zie ik geen uitstekende "nokken" die in die sleuven moeten vallen. Is het de bedoeling dat ik deze nokken denkbeeldig verleng en recht voor de sleuven plaats? Dit wordt nog een mooie stoeipartij, vrees ik. BB geeft aan dat "tijd, geduld en zorgvuldigheid nodig zal zijn tijdens deze fase, maar je zult beloond worden met het eindproduct". Dit laatste hopen we dan maar.

    P1280878.JPG
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2022
    Ptèr vindt dit leuk.
  7. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    Gisteren, een dag met heel veel regen, gebruikt om de 1e rompbekleding in de juiste vorm te schuren. Ik moet eerlijk zeggen dat het zelfgemaakte statief hier zijn diensten heeft bewezen. De romp staat stabiel als een huis. Op deze wijze heb je beide handen vrij om dit intensieve karweitje flink aan te pakken. In pakweg 3 uur was de hele klus gefikst.

    P1280879.JPG

    Mijn streven om uiteindelijk geen plamuur te hoeven gebruiken is gelukt. Ik was bang dat de holle hoek tussen de bovenste en middelste huisstrip aanvullende maatregelen zou vergen, maar dat hoeft bij nader inzien niet. Met een afgeronde schuurblok was er voldoende materiaal in het triplex aanwezig om de ronding goed te kunnen halen.

    Dit geldt ook voor de bolle ronding tussen de onderste en middelste strip. Dit is qua schuurwerk iets makkelijker, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dwars door het triplex heen schuurt.

    De messing spijkertjes, waarmee de strips op de romp waren bevestigd, heb ik eerst met een drevel verzonken.

    P1280880.JPG

    Wat nog wel opvalt is dat toch hier en daar wat knikjes bij het aanbrengen van de strips waren ontstaan. De vlekken in het triplex geven dit ook mooi weer, als je lang genoeg schuurt. Mijn advies is “ben niet te zuinig met schuren”, dat komt de uiteindelijke vorm zeker ten goede.

    P1280881.JPG

    Door het vele schuren kreeg ik op een gegeven moment een probleem aan de achterkant aan bakboord. Daar was kennelijk een stukje naad tussen twee dekplanken niet goed gelijmd. De planken bewogen tov elkaar en door het (vele) schuren was een plank ter plaatse erg dun geworden. Dit stuk heb ik eruit gesneden en opnieuw uitgestukt.

    P1280886.JPG

    Op een later moment zal ik de romp nog met fijner schuurpapier onderhanden nemen, ik denk 240. Nu heb ik met 80 geschuurd.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2022
    Ptèr, TIMBERWOLF, paulbo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    netjes, voor wat ik kan zien erg strak
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben niet een expert in deze, maar als ik de foto van Paul zie, dan heeft je bovenste galerij plafond aan twee zijden nokjes zitten, die vallen in de gleufjes in het schip
     
    paulbo vindt dit leuk.
  10. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    @paulbo Paul, bedankt voor je advies. Dit strookt ook met mijn gevoel. De strips als maatvoering gebruiken en de schotten wat langer maken, dat gaat het worden. Waar ik dan weer benieuwd naar ben is: "Wat moet er dan in die die smalle gleufjes vallen?" Ik heb alle onderdelen van de galerijen losgesneden en afgebraamd en geprobeerd eea droog in elkaar te zetten. Dit lukt aardig met de delen, die tegen de zijkant van de romp gemonteerd moeten worden. Maar hier zie ik geen uitstekende "nokken" die in die sleuven moeten vallen. Is het de bedoeling dat ik deze nokken denkbeeldig verleng en recht voor de sleuven plaats? Dit wordt nog een mooie stoeipartij, vrees ik. BB geeft aan dat "tijd, geduld en zorgvuldigheid nodig zal zijn tijdens deze fase, maar je zult beloond worden met het eindproduct". Dit laatste hopen we dan maar.

    Bekijk bijlage 497254 [/QUOTE]

    ik denk dat het bovenste driehoekige "plankje" nokken heeft voor de sleuven in de multiplex strip. De nokjes aan de korte (achterkant) van de plankjes vallen in de sleuven in de spiegel. Maar ik kan niet goed zien hoe de driehoekige plankjes er precies uitzien.
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    mooie strakke romp:thumbsup::thumbsup:
     
  12. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    Vandaag onze patroonheilige ontmoet, ben alleen zijn naam vergeten te noteren. Kan iemand mij helpen?

    20220611_213903.jpg
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Volgens mij is dat st. Elmo. Stokje met de vlam in de hand. St. Elmo's vuur komt daar vandaan.
    Maar met onze hobby hebben we meer last van st. Fiacre. :p
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  14. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    Precies Stephan. Op brand zitten we sowieso niet te wachten, een leven als een kluizenaar past inderdaad beter bij ons (St Fiacrius).
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    :) ik bedoelde die van Ierland, die gaat over de aambeien. Van al dat zitten:p
     
  16. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Een mooie eerste laags beplanking. Dat gaat je een goede basis geven voor de tweede laag of ga je de romp met koperplaatjes voorzien?
    In ieder geval een mooi resultaat hoor! :beer:
     
  17. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    ik denk dat het bovenste driehoekige "plankje" nokken heeft voor de sleuven in de multiplex strip. De nokjes aan de korte (achterkant) van de plankjes vallen in de sleuven in de spiegel. Maar ik kan niet goed zien hoe de driehoekige plankjes er precies uitzien.[/QUOTE]

    Dank allemaal voor jullie complimenten en leukjes.

    Even terugkomend op het verhaal van de nokjes van de galerijen, die in de sleuven van de schilden moeten vallen. Deze nokjes zijn in mijn pakket wel aanwezig, maar niet hoger dan de achterplaat van de galerijen. Die steken dus niet uit om in de sleuven te vallen.
    Dit probleem kennende heb ik de nokjes verlengd, dan heb ik toch enig houvast in de exacte positionering van de galerijen tegen de zijkanten van de romp. Je moet per slot van rekening ergens beginnen.

    P1300122.JPG

    Iets verder in het proces, tijdens de eerste dry fit poging van de onderplaat van de fascia, bleek de verlenging van de nokjes niet stevig genoeg. Besloten om geheel nieuwe te maken uit een stukje rest triplex.
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  18. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    Dank voor je reactie Peter,
    Het is voorlopig mijn bedoeling om een ietwat atypische Victory te bouwen, namelijk:
    - onder de waterlijn aan één zijde koper en de andere zijde transparant
    - boven de waterlijn geel en zwart

    Ook wil ik hier en daar een uitstapje op het pakket maken, door bijvoorbeeld het toepassen van waterwegplanken op de dekken. Het pakket voorziet hier niet in, maar ik vind dat wel heel erg mooi. Inspiratie hiervoor heb ik opgedaan het bouwverslag van de HMS Diana door Eduard Renger. https://www.modelbouwforum.nl/threads/hms-diana-caldercraft-model.249983/page-4
     
  19. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    Zoals eerder gemeld. Ga ik voor de maatvoering van de galerijen en de fascia uit van de randen van de schilden met geschutspoorten. Ik heb alle schotten op spant 18 opgedikt met het lengteverschil tussen de schotten en de schilden. Deze opdikking is op alle schotten gelijk!

    Nu blijkt dat, als je er een liniaal overheen legt, zich als het ware een dakvormig profiel over de schotten vormt, waar de fascia tegenaan moet worden aangebracht. Onderstaande foto’s ‘zeggen meer denk ik.

    P1300125.JPG

    In de fascia ontstaat op deze manier een knik.

    Vraag: Is dit zo de bedoeling? Ik kan het me bijna niet voorstellen. Eerder vermoed ik dat de fascia helemaal vlak is of licht gebogen
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2022
  20. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Heesch
    Inmiddels heb ik de romp helemaal verticaal geplaatst om het werk aan de galerijen en de fascia overzichtelijker en ergonomischer te maken


    P1300124 (2).JPG
     

Deel Deze Pagina