Als je gaat varen met die golven is een ophaalbootje of kantelkamer wel aan te raden. Echt veel natter zou ik hem toch niet trimmen, eerder hopen op wat rustiger vaarweer 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Als je gaat varen met die golven is een ophaalbootje of kantelkamer wel aan te raden. Echt veel natter zou ik hem toch niet trimmen, eerder hopen op wat rustiger vaarweer![]()
Hallo Coen,
Welkom in de wondere wereld van het afstemmen van een monohull...
Wat je nu hebt is een boot die hard vaart, wat je wilt is een boot die goed vaart op hoge snelheid.
Even ter vergelijking:
- Op 5S heb je met een 1620KV motor 29970 toeren onbelast, da's rond de 24000 toeren onder last, misschien iets méér afhankelijk van de prop.
- Op 4S heb ik met de Turnigy 3674-B-2200 iets van 32560 toeren onbelast, onder last rond de 29000 toeren.
Met een TFL/HK 5B12x48 metaalprop (geslepen en gebalanceerd) vaart mijn Arowana als op rails en begint alleen na een paar rondjes onrustig te worden om de lengte as door de terugkaatsende golfjes van de harde kadewanden.
Ik kan echter het gas er gewoon ophouden, mits ik geen te grote stuurbewegingen maak.
Momenteel vaart mijn boot dus beter en (nog) sneller dan jouw Pursuit.
Gemiddeld ben ik een seizoen bezig met het afstellen van een boot, vóór die vaart zo als ik dan wil.
Mijn Arowana's zijn vóór de opbouw versteviged met een laagje glasweefsel en epoxy om de bodem zo stijf mogelijk te maken, want een flexende bodem (vooral het laatste deel zonder stringers) zorgt voor een raar vaargedrag.
In het laatste derde deel van de bodem zit er bij onze boten een hele lichte deuk van een halve millimeter, vlak voor de spiegel.
Hier heb ik niks aan gedaan, want dit helpt de boot op het water houden als het hard gaat.
Houdt bij jouw boot ook eens een (stalen) liniaal over de beide bodemhelften; a;s daar aan beide kanten een deuk zit, groter dan een millimeter, en, als het tegen zit, beide kanten niet even diep, dan heb je een deel van het onrustige vaargedrag boven water.
Je kunt die deuken te lijf gaan, door in het verlengde van de stingers aan de binnenzijde carbon buis (Ø6 mm) in te lijmen, terwijl tijdens het uitharden van de epoxy en glasweefsel de bodem zo vlak mogelijk wordt gedrukt.
Eventueel, als de deuken nog te diep zijn, plamuren.
Of je plamuurt de deuken alleen weg.
Dit voegt niet noemenswaardig stijfheid toe aan de bodem, dus het flexen ben je dan nog niet kwijt.
Groeten, Jan.
Houdt bij jouw boot eens een (stalen) liniaal over de beide bodemhelften; a;s daar aan beide kanten een deuk zit, groter dan een millimeter, en, als het tegen zit, beide kanten niet even diep, dan heb je een deel van het onrustige vaargedrag boven water.
Je kunt die deuken te lijf gaan, door in het verlengde van de stingers aan de binnenzijde carbon buis (Ø6 mm) in te lijmen, terwijl tijdens het uitharden van de epoxy en glasweefsel de bodem zo vlak mogelijk wordt gedrukt.
Eventueel, als de deuken nog te diep zijn, plamuren.
Of je plamuurt de deuken alleen weg.
Dit voegt niet noemenswaardig stijfheid toe aan de bodem, dus het flexen ben je dan nog niet kwijt.