Hobbyking Pursuit

Als je gaat varen met die golven is een ophaalbootje of kantelkamer wel aan te raden. Echt veel natter zou ik hem toch niet trimmen, eerder hopen op wat rustiger vaarweer :p
 
Als je gaat varen met die golven is een ophaalbootje of kantelkamer wel aan te raden. Echt veel natter zou ik hem toch niet trimmen, eerder hopen op wat rustiger vaarweer :p

Ik voelde mezelf al in het koude water zakken maar gelukkig kwam hij goed neer :D stond nog wel even na te shaken whaha, 4 minuten gevaren en maar 1661mAh erbij kunnen laden! Dus volgende keer kan ik nog wel een minuutje langer.. En inderdaad hopen dat het snel wat rustiger water is.
 
4min gevaren en 1661mAh, dan is wel helemaal niets, denk dat je wat meer op het gas mag gaan staan. Ik kom toch snel aan het dubbele met mijn 4s setup :)

Gr,

Roy
 
klopt Roy maar ik ben bang om te zwemmen haha maar gaat binnenkort vast beter. Het is pas mijn tweede vaart :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Coen,

Een tennisbal aan een werphengel, of, zoals ik het doe, een mini ankerboei aan 40 m Ø3mm nylon lijn, vaart een stuk relaxter; niet al mijn boten hebben een kantelkamer.

Als wedstrijdvaarder vaar ik m'n lipo meestal leeg tot ik de snelheid zie inzakken, óf dat de LVC van de regelaar ingrijpt, hoewel dat laatste niet mijn voorkeur heeft, omdat ik het afschakelpunt nogal laag heb ingesteld (om bij de wedstrijden er nog een rondje uit te kunnen persen).

Gemiddeld laad ik er ruim 80% van de capaciteit weer in.

Over het vaargedrag valt aan de hand van de video weinig te zeggen, je vaart op lagerwal en de terugkaatsende golfslag zorgt voor een enorme' klotsbak' waar amper fatsoenlijk te varen is...

Groeten, Jan.
 
Nog net geen ijs

Vandaag een halve dag vrij, dus wat doe je als je naar buiten kijkt en de sloot is mooi glad? Juist, je zojuist volgeladen lipotje leeg vlammen!! Heerlijk lekker rustig en meteen mijn nieuwe thermometer uit proberen.

Dit alles is dus een Pursuit, met een 3660/1620kv motor, en een turnigy aquastar 120amp water cooled. En deze vaart met een 4s 5000mAh.

Eerst even spelen

Daarna even zijn temperaturen meten



En dan nu mijn net binnengekomen 5s solderen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
5s ga ik zondag proberen en dan probeer ik een filmpje te maken waarin je het verschil ziet tussen 4s en 5s. En voor het eerst heli vliegen aankomende zondag! Drukke dag ;)
 
Vliegenmepper...

Hallo Coen,

Het is niet erg dat de boot op de laatste centimeters van de romp loopt, het ergste dat je kan overkomen, is een blowover als er teveel wind staat (of je te hard vaart), maar op het filmpje begint de boot met toenemende snelheid te wippen...
Ik hoor het meer dan dat het te zien is, omdat de camerapositie vast is.

Als dat nu al gebeurt terwijl de boot nog relatief mild gemotoriseerd is, zul je bij méér snelheid de boot niet meer op het water kunnen houden.

Ik denk, dat de stinger een fractie naar beneden gericht moet worden, zodat de boot wat vlakker zal varen.

Helpt dat niet, of loopt de boot dan extreem nat (gelijk stoppen en de stinger weer wat hoger stellen), dan kun je de lipo een fractie naar voren schuiven.
Verander maar één ding tegelijk, anders weet je niet welke wijziging welk effect heeft.

Ik kon de motortemperatuur op het filmpje niet goed zien, was dat nu 93°C, of 9,3°C?

Beide waarden zijn niet realistisch; tenzij je maar één minuut hebt gevaren vóór je de meting deed.
Dan is 9,3°C logisch, omdat het water erg koud is.

Je kunt de motortemperatuur het beste meten op de astap, dan heb je de temperatuur van de rotor, het inwendige van de motor.

Groeten, Jan.
 
Ha jan,

De motor temp gaf inderdaad 9.3 aan, goeie tip voor de volgende keer dus op de andere plek meten. Ik heb nu alles klaar liggen voor zondag dan ga ik het weer testen. De stinger een fractie naar beneden dan denk ik aan een paar millimeter neem ik aan? Ik neem mijn gereedschap mee naar het water zondag en dan zijn we met meer mensen zodat we ook eens (echte ) beelden kunnen schieten. Tot nu toe heb ik me lekker vermaakt met de boot. Nu afstellen geblazen. Bedankt weer voor de nuttige tips :D

Groetjes Coen
 
zo, vandaag voor het eerst met mijn nieuwe 5s gevaren, en Jan het is inderdaad wel behoorlijk voor een pursuit :D ik denk dat ik het lekker mij die 1620kv hou en dan nog eens ga testen met een 5s, maar vlak water is een pre, hij doet nog al van links naar rechts stuiteren is daar nog wat aan te doen?
 
Hallo Coen,

Welkom in de wondere wereld van het afstemmen van een monohull...

Wat je nu hebt is een boot die hard vaart, wat je wilt is een boot die goed vaart op hoge snelheid.

Even ter vergelijking:
- Op 5S heb je met een 1620KV motor 29970 toeren onbelast, da's rond de 24000 toeren onder last, misschien iets méér afhankelijk van de prop.

- Op 4S heb ik met de Turnigy 3674-B-2200 iets van 32560 toeren onbelast, onder last rond de 29000 toeren.
Met een TFL/HK 5B12x48 metaalprop (geslepen en gebalanceerd) vaart mijn Arowana als op rails en begint alleen na een paar rondjes onrustig te worden om de lengte as door de terugkaatsende golfjes van de harde kadewanden.
Ik kan echter het gas er gewoon ophouden, mits ik geen te grote stuurbewegingen maak.

Momenteel vaart mijn boot dus beter en (nog) sneller dan jouw Pursuit.

Gemiddeld ben ik een seizoen bezig met het afstellen van een boot, vóór die vaart zo als ik dan wil.

Mijn Arowana's zijn vóór de opbouw versteviged met een laagje glasweefsel en epoxy om de bodem zo stijf mogelijk te maken, want een flexende bodem (vooral het laatste deel zonder stringers) zorgt voor een raar vaargedrag.

In het laatste derde deel van de bodem zit er bij onze boten een hele lichte deuk van een halve millimeter, vlak voor de spiegel.
Hier heb ik niks aan gedaan, want dit helpt de boot op het water houden als het hard gaat.

Houdt bij jouw boot ook eens een (stalen) liniaal over de beide bodemhelften; a;s daar aan beide kanten een deuk zit, groter dan een millimeter, en, als het tegen zit, beide kanten niet even diep, dan heb je een deel van het onrustige vaargedrag boven water.

Je kunt die deuken te lijf gaan, door in het verlengde van de stingers aan de binnenzijde carbon buis (Ø6 mm) in te lijmen, terwijl tijdens het uitharden van de epoxy en glasweefsel de bodem zo vlak mogelijk wordt gedrukt.
Eventueel, als de deuken nog te diep zijn, plamuren.

Of je plamuurt de deuken alleen weg.
Dit voegt niet noemenswaardig stijfheid toe aan de bodem, dus het flexen ben je dan nog niet kwijt.

Groeten, Jan.
 
Hallo Coen,

Welkom in de wondere wereld van het afstemmen van een monohull...

Wat je nu hebt is een boot die hard vaart, wat je wilt is een boot die goed vaart op hoge snelheid.

Even ter vergelijking:
- Op 5S heb je met een 1620KV motor 29970 toeren onbelast, da's rond de 24000 toeren onder last, misschien iets méér afhankelijk van de prop.

- Op 4S heb ik met de Turnigy 3674-B-2200 iets van 32560 toeren onbelast, onder last rond de 29000 toeren.
Met een TFL/HK 5B12x48 metaalprop (geslepen en gebalanceerd) vaart mijn Arowana als op rails en begint alleen na een paar rondjes onrustig te worden om de lengte as door de terugkaatsende golfjes van de harde kadewanden.
Ik kan echter het gas er gewoon ophouden, mits ik geen te grote stuurbewegingen maak.

Momenteel vaart mijn boot dus beter en (nog) sneller dan jouw Pursuit.

Gemiddeld ben ik een seizoen bezig met het afstellen van een boot, vóór die vaart zo als ik dan wil.

Mijn Arowana's zijn vóór de opbouw versteviged met een laagje glasweefsel en epoxy om de bodem zo stijf mogelijk te maken, want een flexende bodem (vooral het laatste deel zonder stringers) zorgt voor een raar vaargedrag.

In het laatste derde deel van de bodem zit er bij onze boten een hele lichte deuk van een halve millimeter, vlak voor de spiegel.
Hier heb ik niks aan gedaan, want dit helpt de boot op het water houden als het hard gaat.

Houdt bij jouw boot ook eens een (stalen) liniaal over de beide bodemhelften; a;s daar aan beide kanten een deuk zit, groter dan een millimeter, en, als het tegen zit, beide kanten niet even diep, dan heb je een deel van het onrustige vaargedrag boven water.

Je kunt die deuken te lijf gaan, door in het verlengde van de stingers aan de binnenzijde carbon buis (Ø6 mm) in te lijmen, terwijl tijdens het uitharden van de epoxy en glasweefsel de bodem zo vlak mogelijk wordt gedrukt.
Eventueel, als de deuken nog te diep zijn, plamuren.

Of je plamuurt de deuken alleen weg.
Dit voegt niet noemenswaardig stijfheid toe aan de bodem, dus het flexen ben je dan nog niet kwijt.

Groeten, Jan.

Ha Jan,

Hard gaat ie zeker dat is een feit, het enige wat ik zie is dat de schroef nog het water raakt, de rest zweeft boven het water :D dat kan ik misschien weer compenseren met de lipo verder naar voren plaatsen? Wat doen precies de trims? (die ik nu helemaal los heb geschroeft)

Groetjes Coen
 
Hallo Coen,

Indachtig de Amerikaanse zegswijze: 'Trimtabs are a bandaid for a poor set-up', heb ik trimvlakken alleen gebruikt op één boot, die een ronde kiellijn had en daardoor als een kangoeroe over het water ging als je boven een bepaalde snelheid kwam.

De trimtabs verlengen de effectieve waterlijn en verplaatsen daarmee het zwaartepunt én ze schuiven het punt waarop de boot echt onvaarbaar wordt op naar een (iets) hogere snelheid.

Elke verandering aan de trimtabs wordt dus weer gevolgd door een aantal afstel sessies om te bepalen hoe de boot nu goed varend af te stellen is.

Groeten, Jan.
 
Ha Jan,

ik ga eerst maar even geduld opbrengen en wachten op wat kalmer water, en eens wat accu's leeg varen. Als het nu wat warmer zou worden kon ik ook eens kijken wat hij in wat rappere bochten gaat doen. Aangezien mijn hengel in Groningen ligt en ik geen crash boot voor handen heb :D Weinig zin om te gaan zwemmen op dit moment. Ik laat de trims voor wat ze zijn. Maar horizontaal ligt de boot super, ook op de "wilde" golven vandaag sprong hij mooi recht. Alleen dus het afstellen van het schommelen van links naar rechts nog of is daar gewoon simpelweg niets aan te doen?

Groetjes Coen
 
Hallo Coen,

Had je dit al gedaan?

Houdt bij jouw boot eens een (stalen) liniaal over de beide bodemhelften; a;s daar aan beide kanten een deuk zit, groter dan een millimeter, en, als het tegen zit, beide kanten niet even diep, dan heb je een deel van het onrustige vaargedrag boven water.

Je kunt die deuken te lijf gaan, door in het verlengde van de stingers aan de binnenzijde carbon buis (Ø6 mm) in te lijmen, terwijl tijdens het uitharden van de epoxy en glasweefsel de bodem zo vlak mogelijk wordt gedrukt.
Eventueel, als de deuken nog te diep zijn, plamuren.

Of je plamuurt de deuken alleen weg.
Dit voegt niet noemenswaardig stijfheid toe aan de bodem, dus het flexen ben je dan nog niet kwijt.

Groeten, Jan.
 
nee die had ik nog niet in huis, neem ik vanmiddag van mijn werk mee en dan probeer ik er foto's van te posten.

groetjes Coen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo vandaag mijn nieuwe schroef eindelijk binnen :D En inderdaad deze naaf is inderdaad een stuk langer als de standaard schroef, klein stukje vlak slijpen met de proxxon en dan past het :D Morgen maar weer eens testje wagen

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met zo'n raar systeem zou ik niet durven varen.

Alles hangt af van 'n M3/M4 stelstiftje.

Geef mij maar M4/M5 schroefdraad met 'n borgmoer.
 
alleen de datum en tijd kloppen niet, maar die heb ik zojuist aangepast naar vandaag in de camera dus wie weet zo nog even stukje varen.
(ps youtube verkracht 80% van de kwaliteit jammer genoeg
 
Back
Top