Hoe bepaal je de keuze van een micro-heli !

ik las in de begin post dat je 3 soorten heli heb,

c/a 2 rotorbladen bovenelkaar,
die heb ik dus gehad en wil overstappen,

nu zie ik dat je daar nog 2 stappen in hebt,
welke is dit? http://www.eskyshop.nl/prod/e-sky-belt-cp-v2-

zie hem namelijk niet in het rijtje, en leek mij een goede 3-D heli om te beginnen, wat vinden jullie

(heb iets gepost in een andere topic, ma kijkt denk bijna niemand ;) )

koop een trex450se v2 of een mini titan, bespaar niet....kost je uiteindelijk alleen maar meer

als je niet genoeg geld heb koop dan een gl of kds met goeie electronica

koop een trex450se v2 of een mini titan, bespaar niet....kost je uiteindelijk alleen maar meer

als je niet genoeg geld heb koop dan een gl of kds met goeie electronica

hmhm btje vaag andwoord,
ik zeg niks over besparen, vraag of die heli een cp of fp ofzo iets is,

en is hij goed genoeg om te beginnen, trex klinkt meer proffesioneel.

die ik aangeef, is dat gewoon een goede heli?? en is die zaak betrouwbaar?

en welke heli vliegt makkelijker dan voor een beginner? een FP of een CP

groet

groet
Lastige vraag.

Vlieg je alleen binnen of bij echt wind stil weer dan heeft een FP minder onderdelen en dus is die eenvoudiger.
Heb je geen ruimte voor indoor vliegen en woon je in nederland (waar het altijd wel waait) moet je een CP heli hebben.
Het vliegen is bij beide heli's ongeveer gelijk. Bij FP kun je echter veel minder afstellen en daarmee vliegt die makelijker.
De CP kun je meer aanpassen aan jouw wensen en daarmee is die makelijker (echter afstellen is een vak appart).

Benno

groet
Een grote CP is het makkelijkst voor een beginner vanwege z'n relatieve stabiliteit. Nadeel is dat eenmaal crashen ( en dat ga je doen) veel duurder is dan een goedkope kleine FP.

Mijn advies en persoonlijke mening (ben ik zelf ook mee bezig) is starten met een goedkope, kleine FP. Bijvoorbeeld een Honeybee. Als je crasht is het goedkoop, vind je er niets aan is geen geen man over boord. Bovendien, als je met de FP goed kunt hoveren ben je klaar voor een CP.

Nadeel van een Honeybee is dat je feitelijk niet buiten kunt vliegen. Je moet dus wel een binnenruimte (niet je huiskamer :rolleyes:) hebben waar je kunt oefenen en crashen.

Een goede tussenoplossing kan een goekope CP als een E-Sky Belt of een KDS-450S zijn. Crashen is wat duurder, maar je kunt wel buiten vliegen en je kunt er veel langer mee doorgaan dan een FP voor een nog steeds redelijke prijs. Naderhand kun je voor die pro heli gaan met de nodige kennis.

Als je echt geld over hebt, gelijk voor een Align T-Rex of Gaui gaan met een goede 9 of 10 kanaals zenderset :cool: Kost wat, maar dan heb je ook echt iets.

De truc is om een balans te vinden tussen wat je uit wilt geven en je vliegcapaciteiten uitbreiden. Hoe je dat inkleed is helemaal aan jou.

...

Mijn advies en persoonlijke mening (ben ik zelf ook mee bezig) is starten met een goedkope, kleine FP. Bijvoorbeeld een Honeybee. Als je crasht is het goedkoop, vind je er niets aan is geen geen man over boord. Bovendien, als je met de FP goed kunt hoveren ben je klaar voor een CP.

Nadeel van een Honeybee is dat je feitelijk niet buiten kunt vliegen. Je moet dus wel een binnenruimte (niet je huiskamer :rolleyes:) hebben waar je kunt oefenen en crashen.
...

Duidelijke post hoor, toch wil ik er even iets aan toevoegen ;)

Uit eigen ervaring kun je ontzettend goed leren vliegen met een Walkera 4#3b, een erg kleine maar stabiele heli. Het voordeel van deze heli, wat dus ook gold voor mij, is dat je perfect in de huiskamer kunt vliegen (vergt uiteraard wel oefening maar het is heel goed mogelijk!). Mijn huiskamer is eigenlijk net iets te klein voor een 'grote' FP heli, de Walkera 4#3b heeft een rotor diameter van maar 20cm...

Ik vlieg nu al een jaar met mijn King v2 (CP heli) en heb nog maar 2 setjes bladen kapot gevlogen :p

Tot zover mijn eigen ervaringen :)

ja ik vlieg al een tijdje met de honey bee fp (ook wel outdoor bij rustige wind) en dat gaat redelijk goed. ook bij en redelijke bries hou ik hem nog best goed onder controle..

nou had ik me laatst de belt cp v2 gekocht en ik was eigenlijk gelijk al overdonderd van alle extra knopjes op de zender :o op hoeveel zet je je pitch bijv en onder wat voor omstandigheden moet je die veranderen, enz enz

maargoed na het laden van de lipo liet ik de heli eens rustig optoeren en legde de zender weg,

pats, de idle schakelaar tikte om, de heli knalde ineens op volgas, en door een poging om de heli vast te pakken kwam de rotor in mijn arm tot stilstand.

resultaat main gear kapot flybars krom feathering shafts krom 1 rotorblad stuk.. en de complete out of the box setting van de rc shop naar de tering..

nou heb ik hem weer klaar en volgens mij daait alles weer lekker en het spoort allemaal goed maar ik ben wel een beetje bang geworden voor de 1e take off met de belt cp v2

maargoed elke dag oefen ik binnen een accutje of 6 met de hb fp en zaterdag ga ik het proberen..

groet

Ja die idle switch op de standaard esky zenders is een groooooot gevaar.
Ik trek bij alle zenders die ik in de handen krijg eerst 1 van de 2 draden los en isoleer (plakband) die.
De idle Up schakelaar heb je alleen maar nodig voor 3D en dat doet geen enkele beginner en zeker niet met de standaard zender...
Ook ik heb die les geleerd op de harde wijze.

En voor er nu hele groepen zijn die beweren dat de idle up switch van de esky zender wel nodig is bij het afstellen van 0 graden pitch zeg ik alleen maar. Je hebt gelijk, maar zonder kan ook wel...

Benno

Hallo

na een tijd je wil ik er toch maar weer een poging wagen om te beginnen met heli vliegen maar nu kwam ik op een site waar alles een stuk goed koper is(voor het product zelf) maar heeft er iemand ervaring met deze site

ik wou zelf voor een Esky Belt CP V2 gaan of is dat wat te hoog gegrepen. ik wil natuurlijk ook buiten kunnen vliegen bij een beetje wind(uiterraad niet teveel) maar zou ik dan gewoon een Esky Belt CP V2 kunnen bestellen of kan ik beter eerst met een lama of zo beginenen

mvg Gobbel

Tja... de keuze voor de eerste heli is heel moeilijk. Je hebt eigenlijk 3 mogelijkheden: een coaxiaal, een fixed pitch (FP) of een collective pitch (CP). Alle 3 met voor en nadelen voor de beginner.

Coaxiaal: goedkoop in aanschaf en onderhoud. Makkelijk te leren vliegen. Echter, niet echt het heli-gevoel. Als je daarna naar een CP wil is de stap heel groot. Daarnaast kan je er niet echt buiten mee vliegen.

FP: ook goedkoop in aanschaf en onderhoud. Maar veel moeilijker voor de beginner om te leren. Zeer instabiel. Maar als je hem eenmaal onder de knie hebt wel een fantastisch leuke heli (ik vlieg er nog steeds graag mee). Wel windgevoelig maar op een rustige avond zeer goed te doen.

CP: DE heli waar je uiteindelijk wil zijn. Duurder in aanschaf en VEEL duurder in onderhoud (als je veel crashed dan). Ook moeilijk om te leren voor de beginner, echer wel iets makkelijker als de FP. De kleinere CP's zijn nog steeds wel windgevoelig, maar t/m windkracht 3 is goed te doen.

De uiteindelijke route is een beetje afhankelijk van wat je wil en hoe goed je bent en hoe geduldig je bent. Ik heb zelf de lange route gedaan: coaxiaal -> FP -> CP. Wel een flink aantal aankopen, maar ik het aantal crashes met alle 3 de heli's is op 2 handen te tellen na 100-en vluchten (met de CP ben ik zelfs nooit gecrashed).

Succes met je beslissing!!

mmmh ik kan net zo goed een esky belt cp v2 in nederland kopen met die verzend kosten (en de mogelijke invoer belasting).

Dus ben ik maar wat verder gaan zoeken en toen stuite ik op een HBK II(35mhz/2,4ghz) alleen wou ik nog 1 ding weten wat is nou eigenlijk het verschil tussen 35mhz en 2,4ghz. het enigste wat ik van 2,4ghz weet is dat een draadloos netwerk(voor een computer) ook over die ferqentie gaat.

het prijs in verschil is maar 20,- dus welke is beter?

ps ik wou voor de HBK II gaan om dat ik daar beter me kan buiten vliegen vergeleken met een honey bee FP of lama V*(dacht ik) klopt dat ook of is dat ook alleen maar een indoor en bij een klein beetje wind buiten(ik heb binnen namelijk niet zo heel veel ruimte om rond te vliegen)

mvg. Gobbel

2,4 Ghz of 35 Mhz..
de ontvangers zijn goedkoper voor 35 Mhz maar op die band heb je meer last van storingen door externe en interne stoor bronnen.
2,4Ghz is een hype en geeft schijnbaar minder last van storingen maar als je een storing hebt ben je je link dan ook meteen helemaal kwijt en bij 35Mhz is de ontvangst daarna meestal weer goed zodat je de zaak veilig neer neerzetten.
Verder zijn natuurlijk de antenne's lekker kort op 2,4Ghz wat ten goede komt aan het oog en gebruiks gemak.

De king2 is een leuke beginners heli waar veel over bekend is.
toch denk ik dat een kds450s een betere beginner is.

Zoek zowiezo wat hulp in je nabije omgeving want een ervaren oog en hulp is een onmisbaar hulp middel tijdens de eerste maanden en hoover sprongetjes.
Daarom moet je ook in je profiel je woonplaats bijvoegen zodat hulp in je nabijheid zich zou kunnen melden.

Benno

Mag ik jou de raad geven geen esky belt te kopen, het forum staat hier vol met posts van mensen die om raad vragen.
De controllers branden snel door, ze zijn moeilijk af te regelen en af te stellen, kortom ze leveren meer problemen dan plezier op.
Maar dit is uiteraard mijn mening en ik heb trouwens ook met esky gevlogen.
die rommel komt er bij mij nooit meer in

Hoho...
er zijn idd wat slechte esky regelaars in omloop geweest maar ik heb ook walkera regelaars zien branden en zelfs een alaign regelaar in de lucht zien roken met een crash ten gevolg..

Er zijn veel kings die problemen hadden maar eigenlijk meestal veroorzaak door hun eigenaren..
Ik heb al zeker 10 king2 heli's vliegend gemaakt terwijl hun eigenaren de hoop hadden opgegeven..

Maar idd de king2 is soms wat lastig te temmen vandaar mijn advies voor een KDS450s of een CopterX 450ME te gaan..
kleinbeetje hogere prijs klasse maar meer vliegbaar uit de doos..

Benno

ik denk dat ik er maar nog is een nachtje over ga slapen. en morgen maar is kijken of ik nog wat prijzen en zo kan vinden op het net.

EEn nachtje over slapen is zeker geen onverstandige..
Iets wat je vast niet wilt horen is dat als je aan heli vliegen begint en je last krijgt van het heli virus de medicijnen meer dan 1000 euro in de eerste 6 maand kosten.:confused:.
En dat je een jaar bezig bent om lekker te kunnen rond raggen zonder al te veel schade..
Momenteel zit ik op 100 euro/maand ransoen en dat red ik net maar ik ben dan ook wel redelijk losgeslagen:D...

Benno

tja helaas is het ook niet zo dat ik een vermogen te besteden hebt aan gezien ik binnen kort ook ga beginnen met rij lessen dus tja.

ik zie net dat er geen Shipping kosten meer zijn @ rc fever dus dat is dan wel weer een voor deel. het blijft to wel lastig welke keuze ik moet maken

edit: FREE Shipping CANNOT apply to RC Helicopter which size over 90cm (total grid size) or 2kg *zucht* het was ook te mooi om waar te zijn:( hij is totaal is hij bijna 7kg dus komt er nog 60 euro bij:(

Laatst bewerkt door een moderator:
Back