Hoe bouw ik simpel (en dd. 2013; moeilijk) een goed vliegende planck.

Erg leuk om dit zo te volgen,maar ik vind het toch meer werk dan ik had verwacht.
Je ziet een vleugel en je denkt.."Mwoahh...zal wel zo klaar zijn"..
Niet echt dus ;)
Heb je ook nog wat meer filmpjes van je plankies Franck?
Met name waar je het vlieggedrag aan kan afzien? (just curious ;) )

Sja, het is echt niet zooo veel werk...Als je een zaterdag neemt (én je hebt de spullen in huis), dan ben je met één dag vliegklaar. Misschien komt het door de vele fotos :)

Overigens kan het met wat minder hoor, ik bedoel waarom zou je geen "schoenzool" profiel nemen? Je kan een plank ook op Jouni Tiainen's manier maken, niet veel sneller te bouwen maar wel weer anders. Hij heeft ook wat video's van CDROM plankies.

http://users.lennokit.net/tyson/

...tis denk ik een afweging van een aantal dingen. Ik maak graag mooie plankjes en besteed gewoon wat meer tijd aan een aantal details.... denk ik dan maar. Tis maar wat je wil :)

Ik zal keldermuis vragen wat meer filmpjes te maken.

Ha nee :) Ten tijde van deze plank kwamen lipos net op de markt voor RC en fietsbellen zaten nog gewoon op een fiets

Dat is een plank van 600 gram (twee keer zo zwaar) en een mega 5 turn met 8 cellen 500 AR... Die haalt het echt niet bij een plank van 300 gram met fietsbel en lipos met 150 watt aan de prop. 8O

De plank van Leon heeft een zilveren fietsbel.

Heuh, nog gekker dan dit. :P Klinkt leuk. Maarem, zon fietsbel he, wat voor propje zou je daar op doen? Ik heb nog een 7x5-E van APC liggen. Is dat iets?

8O Style punten.

Kun je eigenlijk goed vliegen met een propsaver op je fietsbel met zon ding? Of zijn die dingen alleen voor 3D vliegtuigen?

Franck, ik vraag je steeds dingen maar je zegt niks. :P

Gaat een 7x5-E van APC goed op de fietsbel, en kan je zon plank vliegen met een propsaver zonder dattie dr af knalt.

Oh sorry ik ga een beetje op in de video's :oops:

De zilveren fietsbel en de 7*5 is een mooie combinatie en is precies wat op onderstaande plank zit. Propsaver gaat goed, wel goed elastiekje gebruiken 8O

DSCN35ewwe15.jpg

Ja, daarom vroeg ik me af of een propsaver kan. :P Als er wat te hard aan gesnokt wordt schiet de propellor soms van zn voetje. :P En zo te zien kan zon plank behoorlijk loslopen, dat geeft lelijke rukken op de propellor zijn gyroscopisch effect.

Maar we zullen zien. :P Als ie dr onverhoopt toch af schiet dan komt zon plankje nog wel redelijk vriendelijk omlaag, toch?

Een propsaver is eigenlijk noodzaak op een plank. Omdat je er zo lekker mee kan fladderen ga je gekke dingen uithalen... met als gevolg nogal wat onbedoelde landingen. Geen propsaver gebruiken betekent vaak einde prop, motor of plank. Ik gebruik één 10cm elastiekje tot 15000 rpm. Meer toeren en het elastiekje vliegt er af.

Er vliegen in Montfoort regelmatig motoren, props,(met of zonder propsaver) en lipopakketten door de lucht (alles los van de plank) Over het algemeen zonder ernstige schade overigens. Er zijn er wel wat planken overleden, maar meestal door volgas recht de grond in te vliegen ( 8O ) en een paar door mid-airs.....Combatten is erg leuk :)

Ik ben afgelopen zondag volgas en uit een duikvlucht met een plank "geland".....net iets te laat op gaan trekken. Iedereen had zoiets van ...oh jee dat is een doos met planken....kleinde deukje in de vleugel :) Lekker verder vliegen. Wordt overigens wel weer een nieuwe bouwen, ik houd niet van deukjes in mn planken. :roll:

Het leuke van oa. deze plank is in ieder geval dat zónder prop het ding nog te vliegen is (er blijft gang in zitten. Zonder accu fladdert ie erm...."vriendelijk" naar beneden (in dit geval naar de accu blijven kijken...NIET de plank !)

Dat is et leuke van wings.:P Dr valt niks af te breken.

Dat ene filmpje van VTOL had denk ik geen propsaver? Die stuiterde iig flink terug. :D

Jawel, berry gebruikt ook een propsaver op zn plank (iedereen hier trouwens)

Overigens maak ik de staartjes op de plank ook crash "vriendelijk". Die vallen er in het geval van een harde landing gewoon af. Soms ook tijdens het vliegen, maar dat heeft meer met het te zuinig gebruik van elastiekjes of magneetjes te maken :) ...(dat is inmiddels aangepast in het ontwerp)

De plank vlieg zonder staart gewoon verder, zonder al te veel problemen. (alleen wiebelt ie wat meer)

Heh, ik heb eens met een zagiwing gevlogen die onderweg allebij zn winglets verloor (Antiek klitteband, zand ertussen, warm weer, etz.). Dat kwam ondanks een flinke tip verdraaiing als een helicoptertje naar beneden. :lol:

Back