Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner.

Als je meerdere dingen/modellen gelijk bouwd is belizell sneller .
Ik hoef namelijk niet te wachten en iets vasthouden tot de CA is aangetrokken.

En ik heb hier CA van HC die zonder aktivator zeker 10 min nodig heeft .:mrgreen:

En de Belizell/PU-lijm laat zich zeer gut bewerken na uitgehard te zijn.

Mvg Johan
 
Hoi Johan,

Even een gekke vraag misschien maar verkoop jij deze kitjes misschien ook, of heb ik niet goed gelezen en heb je deze ergens gekocht.

GrtZ Roland
 
Heb je een Pb gestuurt Roland.

Ik heb nu ook een update voor het staart gedeelte gemaakt .
Het stabilo + roer en de zijvin + roer worden nu ook CNC gefreest .

full


Uitsparingen voor de scharnieren zijn er in verwerkt en de dikte word gemaakt door het oplijmen van 1,5 mm balsa stroken.

Dit word later in het draadje uitgelegt.

De reden is dat het veel sterker is als de staart uit balsa lijsten te lijmen voor de beginner.
Je moet heel precies werken met lijsten om een sterke verbinding te krijgen.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er zeeer netjes uit! dit is denk ik idd een ideale kit voor beginners die willen zelf bouwen, want meestal bouwen ze toch scheef en VEEL te zwaar:)

zijn er plannen om in de toekomst een laagdekker versie te maken? want beginners kopen ook veel een trainer, en willen dan kijken voor een 2de model, om te gaan bouwen...
zo heb ik voor schoonpa een oude calmato trainervleugel gebruikt en er een romp voor gemaakt als sport versie
 
Ik ben alweer met een nieuw projekt bezig die op 9 mei zijn introduktie krijgt op de Pampa.

En plannen hebben we genoeg . :mrgreen:

Mvg Johan
 
Ik ben alweer met een nieuw projekt bezig die op 9 mei zijn introduktie krijgt op de Pampa.

En plannen hebben we genoeg . :mrgreen:

Mvg Johan

Dito, en Jep. Helaas gaat er best veel tijd in een tekening zitten. Buiten het bouwen om de eventuele fouten er nog uit te halen.
 
Voor we nu aan de beplanking kunnen beginnen moeten we eerst de neuslijst aanpassen .

We beginnen door op de hoek een klein stukje naar verloop van de rib te snijden.

full


We leggen dan de vleugel zo op de tafel dat we met een liniaal op de neuslijst parallel liggen .
full


Dan op de vleugel een paar gewichten zo dat hij niet meer verschuift.

Als we een balsahobel hebben kunnen we het eerste er ook af hobelen.
Onderkant hobel schuiven we over de hoek van de tafel.;)
Niet met een balsames gaan doen omdat de nerf van het latje vaak scheef is en je dan snel teveel insnijd.

full


Anders pakken we gelijk de schuurlat .
Daar waar de schuurlat over de hoek van de tafel glijd mag geen schuurlinnen zijn.
full


Zo schuren we in lange halen de neuslijst tot aan de overgaan op de rib.
Kom je tegen de rib met je schuurlat hoor je dat gelijk en dan moet je daar stoppen.

full


Nu kunnen we beginnen met de beplanking.
We meten eerst overal de 10 cm uit aan de endlijst vanaf de lijn op de tekening . (ribben verschillen weleen op een paar mm)

full


full


Ook maken we uit afval stukjes latjes die we tussen de ribben klemmen zodat ze aan de endlijst ook ongeveer de juiste plaats innemen.
Bij rib 1 heb ik weer een stuk alu geklemt daar mee de eerste rib mooi recht gelijmt word.

full


We zetten ze ook niet helemaal tot bovenaan omdat ze dan straks vast gaan zitten bij het lijmen.

full


Nu kunnen we de lijm tot het streepje op de ribben doen en het plankje er op vast zetten met klemmen ,gewichten of spelden.

Het plankje steekt iets over de ribben naar achter , dit is ook de bedoeling.
(te zien als het gedroogd is )

full


Word vervolgt ........

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu de achterste plank is gedroogd kunnen we 2 plankjes voor de midden maken.

We houden steeds zo,n 20 cm over van de lange planken die we hiervoor gebruiken.

We snijden ze ongeveer op lengte 1x 18,5 en 1x 15,5 cm.
Ook de breedte moeten we aanpassen , het plankje mag maar net (1mm) op de ligger liggen.
Bij mij is de breedte 7,8 cm
We tekenen ook weer de punten waar de spelden komen eventueel en hoever hij over de rib mag zitten (3mm)

full


Bij het lijmen doen we geen lijm op de ligger.

full


Alleen op de ribben en op de lange kant waar de plank al zit.

Dit om te voorkomen dat er straks lijm op de ligger zit wat we weer moeten weghalen voor de laatste plank.

De 2 plankjes laten we ook even drogen met gewichten voor we de laatste plank op de vleugel lijmen.

full


Dan kunnen we de laatst er op lijmen , de lijm op de ligger zorgt er nu ook voor dat de 2 korte plankjes op de ligger vast gaan zitten , de bruis kruipt overal onder.

full


Deze plank dus ook weer met gewichten en klemmen en/of spelden vast zetten en goed laten drogen.

Word vervolgt ........

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou Johan als ik het zo bekijk moet ik nog ongeveer 20 kilo aan gewichten en 20 klemmen gaan kopen, ik ga maar eens shoppen voor deze losse spullen. Blijft een erg leuk en goed verslag en blijf het ook zeker volgen.

GrtZ Roland
 
johan was je vroeger sloper dat je zoveel vuisthamers hebt ? ;)

mooi verslag, goede info !
 
25 jaar in de bouw en ik werkte veel met andere firma,s op de bouwplaats.
En als die wat vergeten waren lag het in mijn bus van de firma .

En die 2kg hamers werden vaak vergeten .:mrgreen:

Maar als gewicht kan je ook makkelijk konserven dosen nemen .

En klemmen heb ik ondertussen zo,n 100 stuks .

Mvg Johan
 
Nu de bovenkant zover is kunnen we aan de onderkant beginnen.

We kunnen het teveel op de neuslijst wegsnijden.

full


En ook de hulpstegen kunnen er af , het makkelijks aan bijde kanten insnijden en dan valt hij er zo af.

full

En de ribben daar bijschuren.

full


De houtduvel van 6 cm lengte word een stuk aan bijde kanten af gevijlt zo dat hij daar 5 mm dik is .

full


In de neuslijst boren we een gaatje van 3mm precies daar waar de uitsparing in de rib zit voor de houtduvel.

full


Dit gat maken we dan met een sleutel vijltje zo groot dat de duvel er door past.
Deze nog niet inlijmen , dat komt eerst na het folien

full


Nu snijden we uit afval hout 3 stukjes die we gebruiken om en kast te maken om de liggers waar de verbinder in komt.

full


Deze lijmen we ook gelijk in maar alleen aan de neuslijst kant.

full


De andere kant komt eerst als de verbinder er in zit .

Ook het servo plankje kunnen we inlijmen .
Is op gelijke hoogte als de ribben en liggers.

full


Word vervolgt ......

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Johan,

Dit draadje heb ik een beetje laat opgemerkt.
Ik haak hier aan en kan nog mooi volgen hoe het eindresultaat wordt.
Ik heb al wat werk van jou gezien vorig jaar in Zeumeren dus dat zit wel goed.
Mooie start voor mij met een balsa kist.
Kan ik nog in aanmerking komen voor de info over de aanschaf van een kit etc.
Alvast bedankt
Ton
 
@Plotje


Ik heb vandaag even je kit goed bekeken en moet zeggen ziet er super super strak uit mijn complimenten van deze kant, helemaal toppie man.

Gr Japioooooooooo
 
Hoi Johan,

leuk je even gesproken te hebben bij het watervliegen, zowel het kitje en jouw voorbeeld zien er goed en begrijpbaar voor mij uit. Ik blijf je volgen (net zoals Japioooooooo).

GrtZ Roland
 
Back
Top