Hoe zetten jullie je auto uit?

• Topicstarter Topicstarter ibizadesire
  • Startdatum Startdatum
kan ook nog ja ,

maar nog eens ff over een schakelaar die zou je er wel in kunnen bouwen ,

je moet dan zo'n systeempje er in zetten als hij gaat gloeien bij stationair en dan langzaam stationair laten lopen en van dat systeem dat draadje een schakelaar op maken zodat je hem kan stoppen met gloeien en dat hij dan heel weinig toeren maakt en hij stopt dan met gloeien dat hij ook daadwerkelijk stil valt.

Hey,

ik rij met een FG marder 1/5 met een 25cc tweetaktmotor

als ik mijn motor wil afzetten druk ik gwo op het knopje om hem af te zetten

volgens mij onderbrekt dit de ontsteking (geen gloeiplug maar bougie)

lekker gemakkelijk niet knoeien met al dat verzuipen en verbranden aan de uitlaat :P

paai,

jonas

tim zei:
kan ook nog ja ,

maar nog eens ff over een schakelaar die zou je er wel in kunnen bouwen ,

je moet dan zo'n systeempje er in zetten als hij gaat gloeien bij stationair en dan langzaam stationair laten lopen en van dat systeem dat draadje een schakelaar op maken zodat je hem kan stoppen met gloeien en dat hij dan heel weinig toeren maakt en hij stopt dan met gloeien dat hij ook daadwerkelijk stil valt.

eeh de plug gloeit dan op de ontploffing die je bij elke omwenteling hebt dus ik denk dat dat niet gaat lukken, of je moet hem zo rijk afstellen dat ie alleen met de gloeiautomaat blijft lopen

Ik vraag me af of er ook een manier zonder nadelen is om je auto te stoppen. Ik lees dat uitlaat of luchtfilter je motor lichtelijk verzuipt (en je motor in geval van uitlaat dichtknijpen misschien teveel compressie opbouwt), je vliegwiel stoppen lijkt me heftig voor je krukas met al die krachten en pompjes drukken zodat je motor kompleet verzuipt lijkt me ook niet echt de bedoeling...Waarschijnlijk zijn dit alle opties, maar welke is dan minst schadelijk voor je oto?

Volgens mij het beste nog altijd, gewoon blijven rijden tot de brandstof op is

Tuurlijk niet, dan heeft je motor toch geen smering!
En ben je bezig je motor naar ze grootje te helpen!

ze zullen er toch wel rekening mee gehouden hebben toen ze een brandstof auto maakten dat hij ook nog stil moest kunnen gezet worden
dus mij lijkt op dit moment gewoon iets tegen vliegwiel houden of luchtfilter afsluiten dan verzuipt tie wel maar jah als je hem daarna toch gaat schoonmaken heb je geen probleem meer :P

Je duim of vinger tegen het vliegwiel houden vind ik toch wel de beste methode.
Een klein tikje met je duim tegen het vliegwiel is voldoende.

tim zei:
ze zullen er toch wel rekening mee gehouden hebben toen ze een brandstof auto maakten dat hij ook nog stil moest kunnen gezet worden
dus mij lijkt op dit moment gewoon iets tegen vliegwiel houden of luchtfilter afsluiten dan verzuipt tie wel maar jah als je hem daarna toch gaat schoonmaken heb je geen probleem meer :P

waarom zou die verzuipen als je hem zo stilzet ??

f3rdy zei:
ik knijp de brandstof slang dicht en laat hem dan uitdraaien
dat geeft hetzelfde effect als je auto leeg rijden, je kijpt de brandstof af en dus ook de smering. nu zal er altijd wel een beetje olie in je motor blijven zitten, dus echt kapot zal die er niet van gaan.
Ik denk zelfs dat als je je auto langer wil gaan wegzetten, dat dit juist de beste methode is. door de brandstof af te knijpen zal alle brandstof/nitro en alle schadelijke stoffen die in de brandstof zitten allemaal verbrand worden, vervolgens gooi je een beetje afterrun in je motor (voor de smering ;))

de uitlaad even dichthouden om je motor stil te zetten, werkt erg goed, herstart alleen erg moeilijk. (bij mijn hpi dan)
ik denk dat het komt omdat er te veel uitlaadgassen zich gaan ophopen in de motor. maar verzuipen is niet het goede woord!! (verzuipen dat is als er teveel brandstof in je motor zit.)

motor stilzetten dmv vliegwiel tegen te houden is de beste methode denk ik, op deze manier zet je de motor eigenlijk op "pause" en de motor kan ook makkelijker geherstart worden.

tegen 't vliegwiel is idd het beste, de 'klap' die 't mortortje maakt valt wel mee.. je moet er van uit gaan dat het normaal ook wel heel wat krachten te verduren krijgt...

- waarom je niet je luchtfilter moet dichthouden - er kan vuil in komen..
- waarom je niet de brandstoftoevoer moet afsluiten - dan haal je het geen waar je motor op gesmeerd wordt weg, de brandstof, hij gaat wel uit, maar is wel zonder brandstof en dus kan er een beschadiging komen..
- waarom niet de uitlaat dichthouden, je motor gaat dan uit omdat ie z'n druk niet meer kwijt kan, er zit dan misschien wel verbrande brandstof waar het niet moet zitten, opzich niet zo heel schadelijk maar het starten de volgende keer wordt lastig... je verzuipt de motor dus.. en starten de volgende keer is dan dus niet makkelijk...

begrijp 'k het een beetje goed?
volgens mij is idd het vliegwiel stilhouden de beste manier....

Ik hou altijd mijn vinger tegen het vliegwiel, dat wil zeggen dat ik er zeker van ben dat er geen braampjes, scherpe randjes of beschadigingen (door een tang) aan het vliegwiel zit.

Help ik een maat heb ik altijd een schroevendraaier op zak, dan wil ik wel eens het handvat van de schroevendraaier gebruiken.

Gebruik je afterrun en je bent klaar met rijden kan je bij stationair het luchtfilter even lostrekken en een druppel afterrun in je carburateur gooien, de motor stopt dan ook en is direct goed gesmeerd in de afterrun.

Als de motor op hol slaat en je weet je auto ergen op te vangen kan je proberen je gasservo terug te duwen maar soms is dat moeilijk en moet je direct het luchtfilter lostrekken en je vinger op de carburateur houden.
Terwijl je bezig bent dan wel de auto op de grond duwen, kost je misschien een koppeling maar door het beperken van het toerental bespaar je de motor.

jah ik bedoelde met verzuipen als je je vinger op luchtfilter houd zodat er dan geen lucht meer ik je cabarateur kan komen dan draait je auto ff op aleen brandstof en dan valt hij stil door te veel aan brandstof en in de motorvoertuigen techniek noemt men dan verzuipen

@tim,
je verzuipt hem wel idd.. maar komt dat omdat er geen lucht bij komt e n dus alleen maar brandstof is.. of omdat er geen verbranding kan komen omdat er geen zuurstof voor de verbranding is... ?

weet iemand dit? :)

@cyclops

Dit is dus precies wat Tim in zijn post zegt...Je legt iets voor hem uit, wat hij zelf al uitgelegd heeft :o

cyclops lees je post is goed door.

je vraagt eigenlijk 2x het zelfde

komt dit door dat je teveel brandstof krijgt.
of omdat er te weinig zuurstof is voor de verbranding.

als je teveel brandstof in je motor zet betekent dit dat je te weinig zuurstof hebt voor ontbranding.

zou je genoeg zuurstof hebben dan is er ook niet teveel brandstof.

snap je wat ik bedoel.

als je dus je vinger op de carb doet haal je de zuurstof weg van de verbranding en dan kan het idd niet ontbranden door dat het niet ontbrand is blijft er pure brandstof in je cilinder achter en dat is dus de oorzaak dat je motor is verzopen.

maar door dat je de vinger op de carb doet komt er dus niet meer brandstof dan normaal in je cilinder

Back