Hr ms o-1

1.3 kg lood kogeltjes in de kiel ingelijmd, zodat het techrek er net overheen past. Zwaartepunt is ongeveer in het midden.
Daarmee is de boot nu 3.2 kg. Ik had uitgerekend dat hij 3.8 kg moet worden, met duiktank vol. De boot is nog niet nat geweest, verf nog niet droog!

833fe50184362014b6b2223ea46f814e_zps080cab8e.jpg
 
freek allemaal cartouchen open gedaan om zoveel kogeltjes te hebben
oppassen met die zwarte poejer hé want die doet knal bij een vlammetje LOL
je had eventueel nog een maaktje groter bajonet kunnen gebruiken zo te zien
als je de latjes daar in de helft had gedaan had je tech rek een paar mm breder kunnen zijn
nu is er geen probleem maar soms kom je net die mm te kort
de bolletjes eventueel nog sealen met polyester/epoxy laagje zodat ze zeker niet los komen en kortsluiting geven
goe bezig zo te zien
ik ben ook weer opgeschoten met de boot van marc2
het roer werkt nu weer goed de stuur stang liep tegen een bolletje lijm aan
ben benieuwd ze te zien varen in keulen
mark en ik komen op zaterdag
gr raf
 
Eerste test in water

Vanavond de eerste test in water gedaan.

De boot voorzien van de o-ring met wat vet en toen in bad gelegd. Zowel met duikzak vol als leeg lag de boot te hoog, en heeft ongeveer 500 gram extra kogeltjes nodig om te zinken. Ook ligt hij een beetje naar links en naar voren. Allemaal te verhelpen

DSC03526_zps0cbed097.jpg


Toen boot opengemaakt, het voorste deel met de kogeltjes was geheel droog.
Het achterste deel uit elkaar gehaald, techrek losgeschroefd van het hekstuk, en daar zag ik toch wel wat water tussen de eerste twee spanten na de bajonet. Het water kan dus door de bajonet of o-ring komen, of de uitgang naar het water van de slangenpomp, die in het tweede compartiment naar achter zit lekt.

Dus het techrek op een weegschaal gezet, het achterstel in een bak met water met de bajonet net boven water en de wateringang net onder. Toen drie keer de duikzak vol en leeggepompt. Daarbij geen water gezien, dus mogelijk ligt het aan de o-ring or bajonet.

DSC03527_zps5df0326a.jpg


Toen sloeg het noodlot toe en viel het achterdeel geheel in de waterbak waardoor de motor nat geworden is, die staat nu te drogen.
Overigens bevatte de duikzak maar 120 gram water, en is dus eigenlijk te klein, daarom had ik ook 500 gram extra lood nodig. Wil dus eigenlijk een nieuwe duikzak maken, maar heb daarvoor extra zeil nodig.

dus niet waarschijnlijk dat ik zaterdag kan varen, moet ik toch nog proberen de KXVIII op te knappen!

Freek
 
Laatst bewerkt:
freek doe BL motor mag nat worden
dat doet hem geen pijn want die van mijn boot draaien compleet in het nat
alleen de regelaar die kan niet tegen water
een spatje en die is hemelen
welk vet heb je aan de O ring gedaan ?????

gr raf en je hebt nog die baxterzak van mij als het moet
 
RAF, heb gewoon vaseline op de O-ring gedaan. ik denk niet dat de O- ring lekt, dan had ik het water in het voorste deel verwacht. Mijn gedachte is dat de bevestiging van de bajonet aan de houten romp niet helemaal water dicht is. Ik heb daar meermaals epoxy in gegoten maar moet er als alles droog is nog eens naar kijken. Regelaar zit in het deel wat niet nat geworden is, gelukkig!

Ja misschien ga ik die baxterzak nog eens proberen, die is geloof ik 250 ml, is al beter als ik hem in de boot kan passen!

Bedankt voor de suggesties!

Freek
 
freek als je kunt met een led lampje in je boot schijnen
en dit in een donkere kamer dan zie je waar er licht uit komt en daar is dan een gaatje
meestal zijn led lampjes zeer klein en die kun je dan in de onmogelijke bochten wringen
anders een ledje aan een draad solderen
hebben we met mark zijn boot eens gedaan
een scooter die bleef lekken
in de garage een led lamp er in en dan een foto genomen in een verduisterde kamer
je zag dat licht door dat gaatje als een laserstraal naar buiten flitsen

gr raf
 
Klopt, hij heeft alleen niet kunnen varen, de boot is nog niet gebalanceerd.

Ben nu bezig een grotere duikzak te maken, Norbert heeft in recordtijd een nieuw stuk zeil gestuurd voor een zeer klein prijsje, perfecte service! Hopelijk krijg ik het passend!

Freek
 
Trimmen

Hallo allemaal,

Heb de boot nu een paar keer in het bad gehad, en nu eerst de duikzak vergroot. Die is nu ongeveer 300 ml wat de boot niet geheel op de geschilderde waterlijn brengt maar wel het dek mooi uit het water geeft.

Zoals jullie weten is mijn boot 'droog', dus geen vloed gebieden en het trimmen gebeurt dus ook alleen met loodkogeltjes.

De boot lijkt onder water redelijk horizontaal te liggen, en de druksensor laat de slangenpomp afslaan als de zak vol is. Na enige seconden start de pomp dan weer omdat de zak zich nog wat ontvouwd of zo.
Bij geheel volle zak zinkt de boot nu net, is dat OK of moet eea beter te regelen zijn?

Ik zag ook wat dag to dag verschil, heb vandaag weer bijna 20 gram kogeltjes eruit gehaald (op 3.8 kg), en dacht toen dat er misschien toch wat zou lekken. De boot lijkt droog en ook bij verwijderen van de motor lijkt de propellor-as met zijn Norbert seal niet te lekken. Dus dat gewichtsverlies zal wel te wijten zijn aan watertemperatuur verschillen van dag tot dag of zo.

Aankondiging:
Eerste proefvaart dit weekend in Zutendaal! Komt dat zien! Maar niet te hard lachen als het mis gaat.... RAF kan je die regelaar programmer meenemen?

Freek



 
Laatst bewerkt:
ja freek die komt mee want die zit reeds in de koffer LOL
ziet er goed uit en misschien dat die zak zich wat aan het zetten is en dus nog wat een het uit rekken is

gr raf en tot zondag
 
lachen als het mis gaat ???

ik ga er van uit dat de meeste hier wel weten wat er voor nodig is om zover te komen.

ik zou zoiets niet kunnen maar ben wel al vanaf mol bezig om het een en ander klaar te krijgen voor zondag.
helaas moet er al 1 thuis blijven want dat ga ik niet halen.
 
Bootje bijna af

Ik heb verschillende details toegevoegd, steunen voor het dek, de ankerketting, en de vlag in top (waarvan jullie naar de betekenis mogen raden). Ook een pikhaak, die op enkele foto's onder het dek bewaard werd, en de stagen van de mast.

c821f669365f0d898e28dae455832aea_zpsa0ebc607.jpg


Nodig zijn nog een Vervoerkist, dieptemarkeringen en dan een laatste laklaag.

Met de MMI heb ik in de Vinkeveense plassen gevaren. Mooi helder water, en de boot deed het prima.

d650096a528512958b21e661b3c7ad4a_zpsd489f802.jpg


Na een half uur of zo varen was de accu nog zo goed als vol
 
Ziet er weer goed uit Freek!

Ik moet die foto's van Zutendaal nog steeds even bewerken; dat komt er maar niet van. Komend weekeinde maar eens voor gaan zitten.

En volgens mijn seinvlaggenboekje betekent die vlag: houd vrij van mij, ik kan moeilijk manoeuvreren.

Lijkt me geen overbodige waarschuwing (voor de echte O1).... ;)

Rob
 
En volgens mijn seinvlaggenboekje betekent die vlag: houd vrij van mij, ik kan moeilijk manoeuvreren.

Lijkt me geen overbodige waarschuwing (voor de echte O1).... ;)

Rob

Inderdaad! Op foto's is vaak te zien dat de O-1 ook onderwatervarend een vlag voert, en een Amerikaans forum van Holland boten verklaarde dat als normaal tijdens oefeningen. Of het deze vlag was kon ik niet zien aan de zwart wit foto's.
 
je ziet dat het inbouwen van die motor/regelaar een goeie investering is geweest
zuinig en meer dan power genoeg meer moet dat niet zijn.

mooi aan het worden die boot maar dat zijn we van u gewoon en het zou menigeen verwonderd hebben als dat niet het geval zou geweest zijn

gr raf
 
Bedankt Lex en RAF, die vermaledijde prop is zo efficiënt dat mijn accu's nog boven 4v per cel zijn ! En mijn lader heeft geen ontlaad stand! Maar ja, als ik 10x in een jaar vaar is het veel dus heb ik ook geen 500 cyclus op die lipos nodig!!

Freek
 
Back
Top