Jaja, toch even een verslagje van de racedag. Het weer werkte niet mee, maar eigenlijk wel aan het resultaat….
Daniël en ik waren al om half acht op de baan, en het was nog niet druk. En dat is een unicum, tot nu toe ben ik alle verslagen begonnen met de mededeling dat het al heel druk was ondanks dat ik vroeg aankwam. Mooi plekje uitgezocht, accu van de F1 aan de lader en Daan met de buggy de baan op. Hij rijdt even flink in de weg voor alle anderen, maar al gauw wil hij gaan spelen op het grasveldje. Ik rijd ook even een rondje, op een accu die nog op storage niveau was geladen, dus niet teveel. Dan komt Axel, en hij heeft inderdaad de bandenwarmers bij zich die ik de hele dag mag lenen. Bij deze nogmaals bedankt daarvoor! Het ziet er best profi uit, zo in de pits:
Dan gaan we de heats in. Daan mag uiteraard beginnen, de Fighter Buggies gaan heerlijk. Daan rijdt maar drie rondjes, want dan is de accu leeg. Het is een erg oud NiMH pack, en ik dacht dat hij er gisteren na het laden niet meer zoveel mee gereden had, maar kennelijk wel. Pech voor hem, domme papa… Snel aan de lader, zodat het goed is voor de tweede heat. Mijn eerste heat gaat niet goed, ik push teveel en de banden zijn anders dan gisteren. Ik klap op een moment tegen één van de gele betonranden, en de auto rijdt niet meer. Hij stuurt wel, maar gasgeven doet niks. Ik ga kijken en zie dat de motor verschoven is, de tandwielen raken elkaar niet meer. Ik hol gauw naar de pits en zet de motor terug, en rijd nog een paar rondjes. Maar met een rondje van 2 minuut 58 zal het geen fantastische heat wezen!
De tweede heat gaat 'goed' voor Daan, al kan hij er gewoon helemaal niks van. Hij rijdt vier rondjes waar de beste er 12 rijdt, zijn rondetijden liggen iets boven de minuut. Wel is het erg leuk, en de overige rijders hebben er niet veel last van. Tijdens mijn tweede heat regent het best hard, en ik besluit niet te rijden. Ik heb vorig jaar in de regen een ESC en een stuurservo stuk gereden, en dat wil ik vandaag niet. Sommige anderen durven het wel aan, helaas pakt dat voor Erwin niet goed uit, zijn ESC scheidt ermee uit.
De derde heat gaat slechter voor Daan, al lijkt hij het wel een beetje door te krijgen. Maar hij gaat nu harder rijden, en dus vaker op zijn dak. Niet handig, maar ik herken het wel ergens van… Voor mij gaat de derde heat redelijk. Ik vind dat het steeds gladder wordt, al lijkt de achterkant van de auto er meer last van te hebben dan de voorkant. En dat is vreemd. Ik rijd te langzaam, maar wel redelijk constant voor mijn doen.
De korte finale gaat goed voor Daan! Hij is uiteraard ver laatste, maar hij gaat vooruit. Steeds vaker onder de minuut, en ruim een rondje meer in de vijf minuten. Mijn korte finale gaat goed. Ik finish 'slechts' drie rondjes achter Michael die de run wint, mijn beste tijd is weer verbeterd, en er zit maar één echt slechte rondetijd in. Electron vraagt of het allemaal goed gaat, en concludeert eigenlijk zelf al dat het wel goed gaat; "Ik stond er bij als baaninzetter, en je bent me niet opgevallen." En dat is zeker positief!
Daniël geconcentreerd aan het rijden:
Tussen de finales in leer ik van Electron ook nog hoe ik de banden beter kan schoonmaken dan ik tot nu toe deed. Dat verklaart ook wel waarom ik voor mijn gevoel steeds minder grip kreeg. Mijn nieuwe chassis geeft voor veel grip, achter in de bochten ook wel, alleen als ik teveel gas geef breekt hij nog uit. En voor mijn gevoel gebeurde dat uitbreken steeds sneller. Dat zou wel eens aan de banden kunnen liggen. Met de banden schoon en warm zou de grote finale nog beter moeten kunnen…
In de grote finale rijdt Daniël weer 6 rondjes, en op één na alle rondjes onder de minuut. Hij gaat echt vooruit, en we hebben veel lol. Ook andere aanwezigen stimuleren hem, dank daarvoor. Mijn grote finale is wat vreemd, en vertekend de rangorde een beetje. Vier van de negen deelnemers starten niet in deze finale, en ik meen gehoord te hebben dat Martijn zijn dif te los had gezet, 'hopend' op een natte baan. Maar de baan was feitelijk droog. Ik word dus vierde in die finale. Wel zijn mijn rondetijden slechter dan in de korte finale, het is druk op de baan en ik probeer te hard. Na de rit vertelt Electron dat ik bochten echt moet gaan leren. Soms rem ik op tijd voor de bocht na het rechte eind, maar soms laat ik het gas ook teveel los. Mijn auto is nu echt goed, veel beter dan ik. Ik moet gaan kijken waar ik rijd, en per bocht gaan bepalen wanneer ik moet remmen en insturen. Dan kan ik nog constanter rijden, en als ik bewust constant dezelfde rem- en stuurpunten kies, kan ik die ook bewust gaan verleggen om sneller te worden. Er zit nog veel meer in!
Al met al is het qua rijden en leren voor Daan en mij een erg goede dag. Het enige waar ik mee zit is dat Daan veel te ongeduldig is tussen de heats in, het duurt allemaal veel te lang voor hem. En dat maakte het voor mij een minder ontspannen dag. Ik weet nog niet of ik hem de volgende keer wil meenemen. Wel voor hem, met meer afleiding om de dag door te komen, maar het is wel mijn enige uitje per maand en dat is me ook wel wat waard… Moeilijk, moeilijk. Maar we hebben nog even de tijd om na te denken.
Overigens kan ik morgen de de voeding voor de eigenbouw bandenwarmers ophalen bij de post, dan kan ik met dat projectje verder.
Hugo