HugoWs Tamiya Cup avontuur

Discussie in 'Electro onroad' gestart door HugoW, 23 mrt 2014.

  1. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Finale op Rucphen.
    Machtig baan en erg vloeiend dus als je fouten maakt ben je meteen een hoop tijd kwijt.

    Mvg Roy
     
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Aha, wel TC maar toch een niet-Tamiya pinion. OK, goed dat ik het weet!

    Tegen die tijd rijd ik zooooo vloeiend, geen probleem...

    Hugo
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, de laatste spullen besteld, ook de nieuwe kap. Alleen nog geen verf, daar ben ik nog niet uit. Ik heb de Ferrari 458 besteld. Dit is een hele strakke kap, met veel ruimte achterop voor de spoiler. Ik heb al wat ideeën over de kleur opgedaan, lang leve google:

    Gewoon rood kan altijd:
    [​IMG]

    Antraciet ziet er ook stoer uit:
    [​IMG]

    Geel met een zwarte striping, erg gaaf:
    [​IMG]

    Rood-zwart combi, mooie fade tussen de kleuren:
    [​IMG]

    Maar ik denk dat het zoiets wordt, zilver met zwart dak:
    [​IMG]

    Andere inspiratiebronnen zijn welkom!

    Hugo
     
  4. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Mooie auto:cool:
    Vraag is alleen, zorg hij er voor dat de onder stuur problemen weg zijn met deze body.
    Ik weet dat de Audi R8 LMS en de NSX heel lekker sturen(goede overall wegligging).
    Er zijn nog enkele andere die ook prima rijden maar van deze 2 weet ik het zeker.

    Mvg Roy
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Klopt. Deze schijnt in het rijtje te passen, Amerikaanse Tamiya fora zijn er lovend over. Er reed ook een gele mee in de touringcars op MRM. Het onderstuur met de BMW kap is een gevolg van de lange bolle neus die als een soort vleugel lift genereert. Deze is net zo'n wig als de kappen die jij noemt. Ook hebben de kappen die jij noemt weinig obstructie voor de achtervleugel, deze Ferrari ook. Dus het zou een verbetering moeten zijn.

    Ohja, en ik vind hem gewoon errug gaaf...

    Hugo
     
    arnodejong vindt dit leuk.
  6. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Zou voor een lekker fel kleurtje gaan, valt tie goed op
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Inderdaad, deze staat ook hoog op de shortlist:

    [​IMG]

    Om diezelfde reden.

    Hugo
     
  8. hb53

    hb53

    Lid geworden:
    21 jan 2014
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Tijnje (Friesland)
    medegenieter

    hallo, toch even een reactie van diegene die je spoiler heeft gered, haha
    leuk om je stukje te lezen. zo hoort het te gaan, gewoon plezier van deze heerlijke hobby. alleen een waarschuwing; als je er een keer aan begint is het einde zoek, haha. ik ben drie maanden geleden ook weer begonnen en heb inmiddels al weer een stuk of 9 auto's op de plank staan. (niet serieus hoor, die waarschuwing) er is tegenwoordig zoveel moois dat dit als vanzelf gaat en bovendien is het met de komst van brusless motoren en lipo accu's een stuk goedkoper geworden dan het vroeger was. dus gewoon genieten.
    zie je bij de volgende wedstrijd wel weer.

    vrg. Herman.
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank je wel Herman. Ik weet wat je bedoelt... Als de belastingen niet ineens € 850,- wilden terughebben had ik ook al veel meer gekocht. Ik ben stiekem met iets Protennerigs bezig, een jeugdfrustratie...

    Volgende wedstrijd een flexibele spoiler gemonteerd. Tot dan!


    Hugo
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, de postbode uit China was weer geweest. Veel onderdeeltjes waar jullie niks van gaan zien, maar ook de nieuwe kap:

    Zo komt'ie binnen:
    [​IMG]

    Even geknipt met de kromme lexanschaar:
    [​IMG]

    En hij past:
    [​IMG]

    Afgeplakt:
    [​IMG]

    Gespoten en met wat stickertjes:
    [​IMG]

    De striping is niet mooi geworden, maar met stickers is het wel redelijk:
    [​IMG]
    Nu nog de kapsteunen afzagen, de spoiler erop en de deurlijntjes trekken met een zwarte stift.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Even een vraag over banden, en over het lijmen ervan.

    Ik reed vorige race met de aangeraden 51023 banden. De linker set is behoorlijk versleten de rechter niet. Mijn auto reed nog veel te hoog, dus veel body roll. Er zit een richting in het profiel, maar dat lijkt mij alleen nuttig bij regen (wegpompen van water). Kan ik op een droge baan de rechter set ook links monteren en vice versa? Het past uiteraard, maar merk je er veel van?

    Daarnaast heb ik 4 stuks nieuwe velgen en banden besteld. De vorige set had ik met secondenlijm gemonteerd, zoals aangeraden, maar die lijm was zo snel dat de band niet overal perfect in de groef landde voordat de lijm grip kreeg. Hoe doen jullie dat, welke lijm gebruiken jullie? Ik zit eraan te denken bisonkit te gebruiken. Dun laagje in de velg, band netjes op z'n plaats, en drogen maar. Niet zo snel, maar dat hoeft ook niet. Een dagje drogen is te plannen. Dan kan ik ook de oude banden nog makkelijk verwijderen en nieuwe plakken. Ik heb ook naar kant en klare sets gekeken zoals de 53955, maar die vind ik best prijzig als er per race een set doorheen gaat, nog los van dat ik die glimmende dingen niet zo mooi vind.

    Alvast bedankt,

    Hugo
     
  12. René H

    René H

    Lid geworden:
    21 feb 2008
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Almere-Buiten
    Volgens mij, als je er met een Carson-Cup motor een setje banden op een wedstrijd verslijt, klopt er iets niet aan de afstelling :confused:
    Of was het al een oud setje?

    Kan het natuurlijk verkeerd hebben, maar toch........

    succes verder,

    gr. rene
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    De auto stond veel te hoog, dus meer body roll. Alleen de linker set is afgesleten, de rechter set niet. Dat is ook logisch, je draait 360 graden meer naar rechts dan naar links per rondje. Ik hoop dat het met de verlaging van de auto met kortere veren en ingekorte dempers verbetert.

    Hugo
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, de accu's liggen te laden en alle zooi ligt al weer klaar voor morgen. Vanmorgen de auto gereden op de skatebaan in de buurt, hij is totaal veranderd. Er is nog steeds onderstuur, maar wel minder. De auto lijkt minder te 'zoeken', stuurt directer. Nouja. We gaan het morgen zien. Als ik me niet verslaap!

    Hugo
     
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, tijd voor het verslagje van race nummer 2. Ditmaal op het circuit van RC Hotwheels in Deventer. Het weer was super! Ik denk dat er diverse mensen verbrand zullen zijn. Ik heb me wijselijk in de schaduw opgehouden, anders fik ik direct af. Maar lekker was het zeker!

    Ik was er om 8.15u, en wederom was ik zeker niet de eerste. Het was al lekker druk. Snel een plaatsje bemachtigd en de acculader ingeplugd. Inschrijven, cup motor inbouwen en maar even een rondje rijden. Leuk circuit, meer op snelheid dan de MRM baan voor mijn gevoel. Ik spaar mijn bandjes en rijd maar een paar ronden, gewoon om te kijken of alles het doet. Dan terug naar de pits.

    De auto is netjes en doet het goed, nog wel wat onderstuur maar veel minder dan voorheen:
    [​IMG]

    De pits, mijn stukje:
    [​IMG]
    In de doos zit alles wat ik heb, de koffer is nog redelijk leeg. Steeds als ik iets uit de doos nodig blijk te hebben, verhuist het naar de koffer. Voorbeeld; bij het proefrijden bleek dat mijn kap te laag ligt, dus ik heb de lexaan schaar erbij genomen. Die zit vanaf nu in de koffer.

    Dan de eerste heat. De kap blijkt ondanks het knipwerk nog steeds veel te laag te liggen, hij schuurt over de grond in de bochten. Al met al rijd ik voor mijn gevoel langzaam maar netjes, met maar één echte schuiver. Ik blijf meer onderstuur hebben dan de rest, als ik het zo zie.

    De tweede heat gaat nog wat beter, en ik heb van een vriendelijke mederacer andere kapsteunen gekregen. De kap staat nu een gaatje hoger, en schuurt niet meer over de grond. Helaas lig ik tijdens deze heat wel één keer op mijn dak, dat wordt een piek in het Excel grafiekje… Na de heat krijg ik de tip om stijvere voorveren te monteren voor meer grip en minder onderstuur. Ik heb om die reden juist de zachtste gemonteerd, maar dat blijkt dus fout. Gelukkig heb ik alles bij me, en het wisselen van de veren is zo gebeurd. De linker voorband is nu wel erg versleten, en ik blijk mijn reserveset thuis gelaten te hebben. Handig! Dus verhuis ik de linker voorband maar naar achteren, en de achterband naar voren. Het zal allicht helpen.

    De derde heat is weer een stukje beter, en inderdaad minder onderstuur! Uiteraard wel één foutje, dat hoort kennelijk, maar al met al een goede heat. De kap van mijn auto is ook niet of nauwelijks beschadigd, en we zijn al op de helft van de dag!

    Even ben ik bang dat ik niet in de Sprint finale mag starten, dat de dag voor mij voorbij is. Ik weet niet precies wat de regels zijn, er zijn twee groepen Top Stock rijders, totaal dertien man (twaalf man en één vrouw, om precies te zijn). Als alleen de eerste 10 door mogen ben ik de sjaak, want ik sta elfde. Gelukkig blijkt de Sprint finale voor iedereen, gewoon met dertien auto’s van start. Voor de start heb ik van Patricia nog een goede tip gehad. Ik laat regelmatig mijn gas helemaal los, om vervolgens te rollen en daarna weer vol gas te geven. Patricia wijst mij een paar punten op de baan waar ik ook gewoon half of driekwart gas kan houden. Op zich logisch, maar ik had het niet bedacht! Vlak voor de start besluit ik de voorveren door een nog stijver setje te vervangen, van soft naar medium hielp al.

    De Sprint finale gaat lekker. Even rommelen in de eerste ronde, maar dan lijk ik toch echt in een ritme te komen. Ik rijd lekker door, en heb het idee dat het niet zo slecht gaat. Hier en daar een uitvaller, ik haal zelfs wat mensen in door uit de problemen / schermutselingen te blijven. En dat werkt, als elfde van de dertien gestart en ik finish na een voor mijn doen erg constante heat als zevende. Ik ben blij! De auto is nauwelijks meer onderstuurd, dit is qua veren de juiste afstelling denk ik. Mijn linker voorband is ook nauwelijks meer afgesleten. Ik glij niet meer, ik rijd.

    De finale, nou ja, die vergeten we maar snel. Ik start dus als zevende. Na wat geharrewar in de bochten voor het rechte eind stuur ik als zesde het rechte eind op, maar door een duwtje van achteren (hé, heb ik niet voor niks die extra schuimbumper achterop gemonteerd!) kom ik met alle vier de wielen van de grond op de baanafscheiding te staan. De baaninzetter wacht terecht tot de rest voorbij is om mij terug te zetten, ik rijd dus achteraan. Jammer! Nou ja, netjes rijden en wachten op de fouten van anderen. Dat lukte in de Sprint finale ook. Helaas lijkt mijn auto niet zo snel als de andere auto’s. En dat is raar, want dat was hij wel. En het probleem lijkt erger te worden. Uiteindelijk stuur ik de pitstraat in en loop ik naar de auto. Daar houd ik de auto tegen terwijl ik gas geef. De motor klimt in de toeren en ik voel dat de auto vooruit wil, maar ik houd hem gemakkelijk tegen en de wielen staan stil. Ik zet de boel maar uit, dit heeft geen nut. Ik lever de auto in bij de wedstrijdleiding en vraag hem direct na de controle weer terug. Ik wil weten wat er aan de hand is. Dan blijkt dat ik de motor altijd al op de verkeerde plek op de motorsteun gemonteerd heb. Deze en vorige race hebben de spur en pinion slechts op de toppen in elkaar gegrepen. En die toppen zijn nu dus van de spur gear afgesleten. Ik demonteer meteen de cupmotor om hem terug te geven, en ik monteer de mijn eigen Cup Machine nu op de juiste plek. De boel werkt meteen weer goed. Wat stom, en wat jammer. Eigen fout…

    Dan heb ik ook maar weer een race analyse gemaakt (weet u nog, nerd-allert):
    [​IMG]

    Daar blijkt uit dat ik inderdaad veel constanter rijd. Je kan precies de paar crashes zien. De uitslag van de Finale heb ik niet, en staat er dus ook niet in. Conclusie van deze race, leerpunten voor de volgende:
    - Ik rijd de eerste ronde bijna altijd langzaam, alsof ik op gang moet komen. De auto is al op snelheid voor de meetloop, dus daar ligt het niet aan.
    - Ik rijd bijna altijd de laatste ronde langzamer. Het is alsof ik, zodra ik hoor dat er anderen finishen, me niet meer concentreer. Wel doen, dus.
    - Ik heb deze dag vier keer vijf minuten gereden, en behoorlijke vooruitgang geboekt. Ik moet dus voor de race niet alleen even testen of de auto goed is, maar gewoon een half uur het circuit leren en lekker rijden. Nu ben ik tijdens de finale nog steeds op het steile deel van de leercurve, en dat is jammer.
    - Tamiya Cup is leuk! (Wist ik al) Ik kreeg zomaar onderdelen voor de kap, ik kreeg goed advies van anderen, dit is de sfeer waarin ik wil rijden. Hobby!

    Nog een kort filmpje van de start van de finale. Voor mij niet meer zo boeiend, maar toch leuk. Ik kan op jijbuis weinig vinden over de Tamiya Cup in Nederland, dat vind ik jammer. Volgende keer een camera op mijn kop of zo, wie weet.



    Zo, moedig voorwaarts naar de volgende race, 15 juni bij ERCE in Eindhoven. Iemand een leuke suggestie voor spur/pinion?!? Het lijkt me een baan voor een kortere overbrenging, als ik de beelden op jijbuis zo zie.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Je zou aan een overbrenging 58/25 kunnen denken, in plaats van 55/25.


    Mvg
    Marcel
     
  17. borderonlineshop

    borderonlineshop

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Wilhelminakade 69, Uithoorn
    Leuk verslag zie in Endhoven
     
  18. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank jullie wel.

    Even een zijspoor, ik heb een zoon van bijna vijf, Daniël. De dag voor de vorige race ging ik even kijken of de auto goed reed, op de skatebaan in de buurt, en Daan ging mee. Hij wilde even sturen, en dat mag altijd, maar dat is meer heel hard heen-en-weer met het stuurwiel dan dat hij ergens heen rijdt. Ditmaal vroeg ik hem om om een obstakel heen te rijden, en dat lukte zowaar. De tweede keer al aanzienlijk sneller dan de eerste. Hij leek het echt te snappen. Dus, tijd voor een auto! Liefst had ik direct een Fighter buggy voor de Cup voor hem gekocht, maar hij is nogal jong en wispelturig, dus eerst maar eens een middenweg. Op zolder, even zoeken, vond ik nog deze:

    [​IMG]

    Zonder kap:
    [​IMG]

    Rare vering:
    [​IMG]

    Er zit nog een gasservo in en een mooie mechanische regelaar:
    [​IMG]

    De stuurservo ontbreekt, en ik heb er ook geen afstandsbediening meer voor. Maar dat kan geregeld worden...

    Daniël heeft geholpen met het demonteren van de oude snelheidsregelaar en de servo:
    [​IMG]
    (Geschminckt als Iron Man, was een feestje op de kinderboerderij vanmorgen.)

    De gasservo is tot stuurservo gepromoveerd:
    [​IMG]

    En ik had nog een TEU 105BK regelaar liggen, die ligt er nu in:
    [​IMG]

    Zojuist heb ik voor 18 euro (inclusief verzenden van uit China) een 2.4GHz setje van ebay geplukt. Als Daniël het nog niet leuk vindt zijn de kosten de overzien. Nou maar wachten tot het in de post arriveert.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Verslavende hobby he Hugo???;):cool::D

    Mvg Roy
     
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoe bedoel je :cool:

    Als ik mijn geld zou kunnen verdienen met het in elkaar zetten van Tamiya kits zou ik vandaag mijn baan nog opzeggen. Ik vind dat zo leuk, als een kind met lego! En de indoctrinatie van mijn zoontje is dus begonnen. Jong geleerd is verpest voor het leven, zoals het spreekwoord zegt.

    Hugo
     

Deel Deze Pagina