Herinnert u zich deze nog nog nog
Dank voor je bericht, Bart, hier komt het verslag van een enerverende dag!
’s Ochtends vroeg op, spullen gepakt en als een dief in de nacht het huis verlaten. Mijn zoontje was al wakker maar lag lekker op mijn plek in bed TV te kijken, de rest sliep nog. Om ongeveer kwart over acht was ik bij ERCE. Snel de Cupmotor bij Michael gehaald en ingebouwd, tijd om te trainen. Wat een gladde baan! Ik glijd alle kanten op, onderstuur, overstuur, geen stuur, je noemt het maar. Gelukkig hoor ik iedereen met dat euvel, het ligt dus niet direct aan mij. Na de eerste 15 minuten gaat de auto ineens langzaam, accu denk ik leeg. Dus naar de pits. De auto is heel stoffig en vies, dat komt allemaal van de baan. Vandaar dus ook het gebrek aan grip, denk ik, de banden raken de baan niet maar rollen over het vuil. Lang leve de luchtspuit, helaas krijg ik wel een groot deel in mijn ogen, volgende keer beter opletten… De accu geeft zonder belasting nog 7,2V en gaat aan de lader. Tijd voor accu twee. Ik had gezegd meer te gaan trainen, toch? Na een paar rondjes glijden op de tweede accu schuif ik ineens van de baan. In een bocht waar ik juist extra langzaam en wijd ging om een snellere deelnemer te laten passeren. De auto wordt teruggezet in de baan, maar sturen ho maar. Dus terug naar de pits. De rechter stuurkogel op het fusee is afgebroken, het draadeind zit nog grotendeels in het plastic. Hmmmm… Met wat hulp krijgen we het draadeind eruit, en ik krijg van een vriendelijke buurman een nieuwe kogel. Met nog 30 seconden voor de start van de eerste heat is de auto klaar! De train-accu laat ik erin, ik heb toch maar een paar rondjes gereden op deze accu.
De eerste heat gaat redelijk. Ik rijd redelijk strak, maar snelheid zit er niet in. Na een minuut of vijf gaat de auto echt te langzaam en ik krijg ook stuurstoring. Ojee, toch accu leeg?? Van de baan, even snel de auto laten controleren, en terug naar de pits. De accu is inderdaad wat leger, maar niet overdonderend. Aan de lader, en de andere accu die net geladen is in de auto voor de volgende heat.
Voor de tweede heat heb ik stijvere voorveren geleend. Deze blijken veel te stijf, ik stuiter veel te veel en sturen ho maar. Ook gaat de auto gewoon niet hard, op het rechte stuk. Iedereen haalt me daar in, de auto komt ook langzaam op gang. Alsof ik geen vermogen heb. En dat is raar, want ik rijd met dezelfde motor en overbrenging als iedereen. Ik crash, stuiter en glijd door de tweede heat, finish wel, maar als laatste.
De derde heat start ik weer op de eigen voorveren, dat is toch beter. De heat gaat niet goed, ik rijd wel redelijk maar de auto lijkt steeds minder vermogen te hebben. Dit is gewoon niet leuk meer. Ik rijd de heat wel uit, nog wat leuke gevechten met een mederijder. Na de heat bedank ik hem, dit is erg leuk zo. Ik word uiteindelijk één naar laatste in deze heat. Maar waarom heb ik zo veel minder vermogen dan de rest, en waarom lijkt het zelfs af te nemen? Ik heb drie verdachten:
- De accu’s. Deze zijn bijna twee jaar oud en weinig gebruikt, maar ze hebben al die tijd in de schuur gelegen. Daar vriest het in de winter, en in de zomer wordt het er knallend heet. Is niet goed voor accu’s.
- De motor. Die is in Deventer behoorlijk heet geweest, en dat is niet goed voor magneten. Vandaar dat ik er nu een koeler op heb, maar misschien ben ik daar te laat mee geweest.
- De regelaar. Als de twee hierboven het niet zijn, lijkt mij dit de laatste mogelijkheid.
Ik rijd met XT60 stekkers aan de accu, en vind een deelnemer in de M-Chassis klasse die daar ook mee rijdt. Hij leent mij heel vriendelijk een accu voor de Sprint Finale.
De Sprint Finale gaat niet veel beter. Het ligt dus niet aan de accu. Wel weer een leuk gevecht met dezelfde mederijder, en ik haal hem vlak voor de finish nog in omdat hij een tikje krijgt van een snellere deelnemer. Ach ja, de Finale starten we toch andersom, dus staat hij dan voor me. Na de Sprint Finale besluit ik de Cupmotor eruit te halen, en mijn eigen (zelfde, maar niet gekeurde) motortje in de auto te zetten. Ik demonteer de boel, en vind een heleboel slijpsel in het tandwielhuis. Ook zitten er grote slijtplekken, een hele groef, van het spurtandwiel in de deksel van het tandwielhuis. Dat klopt niet, die mogen elkaar niet raken! Even weer met de persluchtslang erop (weer in mijn ogen, stommerd…) om de boel schoon te blazen. Een inspectie samen met iemand anders leert dat het lager tussen het spur en het kegeltandwiel naar het achterdif verdwenen is. Dat is vreemd. Ik heb het waarschijnlijk per ongeluk van zijn plaats geduwd bij het wisselen van het spur tandwiel de dag ervoor. Wat stom! Ik vind het lager dan ook in het huis van het achterdif. Weer netjes op z’n plaats, boel weer in elkaar met de originele legale Cupmotor, dat rolt een stuk netter…
De finale start ik dus als tweede. Al snel zijn de snelste twee me voorbij, maar de rijder van de eerste plaats haal ik vrij snel in en de vijfde blijft ook achter me. Ik heb meer snelheid dan in alle vorige heats, nog niet optimaal maar het gaat goed. Ik kom redelijk in mijn ritme, en maak weinig fouten. Die paar fouten die ik maak zorgen ervoor dat degene die tweede ligt aardig wegloopt. Zijn auto is maar ietsje sneller, maar hij rijdt veel netter. De mannen op de vierde en vijfde plek vallen helaas voor hen uit, ik hoef dus alleen te blijven rijden om derde te worden. En dat lukt. Jeeeeeeee!!!
Tijdens de prijsuitreiking is er nog enige consternatie omdat de puntentelling verkeerd gedaan is, maar uiteindelijk mag ik toch op de derde plek op het podium staan met de beker. Hoe kinderachtig wellicht ook, het is toch leuk!
Helaas heb ik op stomme wijze alle foto’s van de dag van mijn telefoon gedelete. Ik heb nog wel een podiumfoto omdat ik die al aan Michael gestuurd had. Dus die kon ik nog uit mijn verzonden items vissen:
Verder heb ik twee verbeterpunten gevonden, om aan te werken voor de volgende race. Ten eerste zijn mijn accu’s toch wel gaar. Ze laadden maar 1.800mA bij na de heats, ze zijn 4.200 mAh, maar toch kakten ze al in bij deze belasting. Is niet goed. Ten tweede heeft mijn auto een hele hoge rolweerstand ten opzichte van de snellere auto’s. Ik heb goede tips gekregen over hoe ik dat moet verbeteren. Ik denk dat dat flink zal schelen, want het verschil is best groot tussen mijn auto en die twee die deze keer sneller waren. En alle energie die uit het motortje komt moet naar de wielen, en niet in de aandrijving blijven hangen. Werk aan de winkel, dus.
Dank iedereen weer voor een gezellige dag, goede tips en hulp. En voor jullie enthousiasme over mijn topic hier, dat waardeer ik zeer.
Hugo