HugoWs Tamiya Cup avontuur

Discussie in 'Electro onroad' gestart door HugoW, 23 mrt 2014.

  1. borderonlineshop

    borderonlineshop

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Wilhelminakade 69, Uithoorn
    Leuk stukje
     
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    OK, het is niet de zender die de wereldkampioen zou kopen, maar voor € 18,00 thuisgestuurd vind ik het een knappe deal! Het werkt allemaal, de auto rijdt, alleen de NiMH batterij van de auto was zo leeg dat het met horten en stoten ging. De zender en rijaccu hangen nu aan de oude vertrouwde Robbe lader (ja, zo'n oranje). Morgen mag Daniël rijden! Op aanraden van een forumgenoot heb ik een stukje hout als slagbegrenzer achter de gas trigger geplakt. Kan Daan niet zo hard. Als het goed gaat snij ik het houtje wel wat dunner, totdat hij het echt kan.

    [EDIT]toch een probleem, hij geeft ook gas met het stuurwiel. Geen idee wat het probleem is, iemand anders heeft het probleem ook, zie dit topic:
    [212147] motor-gaat-voluit-ook-als-aan-het-stuurwiel-wordt-gedraaid
    [/EDIT]

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, avond voor de race, inpakken dus en toch even naar de auto kijken. Ik had nog plannen, alleen geen tijd. Dus spur gewisseld voor 58 tands, de 55-er er uit. 25 tands pinion is gebleven. Daarnaast heb ik mijn doe-het-zelf-UBEC maar eens gewisseld voor een echte van HobbyWing. Het is al een wonder dat het eigenbouw ding (hangend aan de solderingen...) het zo goed gehouden heeft. Meteen de boel ingesoldeerd en een extra draad meegesoldeerd voor de motorkoeler. Deze is van 3Racing, van e-bay geplukt. Past precies. Ook heb ik een LiPo waarschuwdingetje gekocht en gemonteerd. Deze gaat op de balanceerstekker en waarschuwt als ik de accu te ver leeg trek. Dat is tijdens de heats en zo niet nodig, maar ik heb het voornemen flink te gaat oefenen, dus dan wil ik die zekerheid graag.

    [​IMG]

    Tijdens het sleutelen viel me op dat het rechter achterwiel schuin stond. Even wiebelen en draaien, en toen werd het duidelijk:



    Alle wielen slingeren wel een beetje, maar rechts achter was de as gewoon flink krom. Bij gebrek aan nieuwe heb ik deze in de bankschroef met moed, beleid en grof geweld gericht. De slinger is een stuk minder en valt niet meer uit de toon bij de rest.

    Nieuwe banden op nieuwe velgjes, altijd leuk:

    [​IMG]

    Nog even proefgereden op straat om te kijken of alles nu functioneert, en dat doet het. Nu dus de rest inpakken, goed slapen en morgen ochtend om 7 uur weg. Dan ben ik er hopelijk iets over achten, en kan ik nog even trainen voordat het racen begint.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ik hoop dat je een leuke dag hebt gehad! Ben benieuwd naar je verslag!
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Herinnert u zich deze nog nog nog

    [​IMG]

    Dank voor je bericht, Bart, hier komt het verslag van een enerverende dag!

    ’s Ochtends vroeg op, spullen gepakt en als een dief in de nacht het huis verlaten. Mijn zoontje was al wakker maar lag lekker op mijn plek in bed TV te kijken, de rest sliep nog. Om ongeveer kwart over acht was ik bij ERCE. Snel de Cupmotor bij Michael gehaald en ingebouwd, tijd om te trainen. Wat een gladde baan! Ik glijd alle kanten op, onderstuur, overstuur, geen stuur, je noemt het maar. Gelukkig hoor ik iedereen met dat euvel, het ligt dus niet direct aan mij. Na de eerste 15 minuten gaat de auto ineens langzaam, accu denk ik leeg. Dus naar de pits. De auto is heel stoffig en vies, dat komt allemaal van de baan. Vandaar dus ook het gebrek aan grip, denk ik, de banden raken de baan niet maar rollen over het vuil. Lang leve de luchtspuit, helaas krijg ik wel een groot deel in mijn ogen, volgende keer beter opletten… De accu geeft zonder belasting nog 7,2V en gaat aan de lader. Tijd voor accu twee. Ik had gezegd meer te gaan trainen, toch? Na een paar rondjes glijden op de tweede accu schuif ik ineens van de baan. In een bocht waar ik juist extra langzaam en wijd ging om een snellere deelnemer te laten passeren. De auto wordt teruggezet in de baan, maar sturen ho maar. Dus terug naar de pits. De rechter stuurkogel op het fusee is afgebroken, het draadeind zit nog grotendeels in het plastic. Hmmmm… Met wat hulp krijgen we het draadeind eruit, en ik krijg van een vriendelijke buurman een nieuwe kogel. Met nog 30 seconden voor de start van de eerste heat is de auto klaar! De train-accu laat ik erin, ik heb toch maar een paar rondjes gereden op deze accu.

    De eerste heat gaat redelijk. Ik rijd redelijk strak, maar snelheid zit er niet in. Na een minuut of vijf gaat de auto echt te langzaam en ik krijg ook stuurstoring. Ojee, toch accu leeg?? Van de baan, even snel de auto laten controleren, en terug naar de pits. De accu is inderdaad wat leger, maar niet overdonderend. Aan de lader, en de andere accu die net geladen is in de auto voor de volgende heat.

    Voor de tweede heat heb ik stijvere voorveren geleend. Deze blijken veel te stijf, ik stuiter veel te veel en sturen ho maar. Ook gaat de auto gewoon niet hard, op het rechte stuk. Iedereen haalt me daar in, de auto komt ook langzaam op gang. Alsof ik geen vermogen heb. En dat is raar, want ik rijd met dezelfde motor en overbrenging als iedereen. Ik crash, stuiter en glijd door de tweede heat, finish wel, maar als laatste.

    De derde heat start ik weer op de eigen voorveren, dat is toch beter. De heat gaat niet goed, ik rijd wel redelijk maar de auto lijkt steeds minder vermogen te hebben. Dit is gewoon niet leuk meer. Ik rijd de heat wel uit, nog wat leuke gevechten met een mederijder. Na de heat bedank ik hem, dit is erg leuk zo. Ik word uiteindelijk één naar laatste in deze heat. Maar waarom heb ik zo veel minder vermogen dan de rest, en waarom lijkt het zelfs af te nemen? Ik heb drie verdachten:
    - De accu’s. Deze zijn bijna twee jaar oud en weinig gebruikt, maar ze hebben al die tijd in de schuur gelegen. Daar vriest het in de winter, en in de zomer wordt het er knallend heet. Is niet goed voor accu’s.
    - De motor. Die is in Deventer behoorlijk heet geweest, en dat is niet goed voor magneten. Vandaar dat ik er nu een koeler op heb, maar misschien ben ik daar te laat mee geweest.
    - De regelaar. Als de twee hierboven het niet zijn, lijkt mij dit de laatste mogelijkheid.
    Ik rijd met XT60 stekkers aan de accu, en vind een deelnemer in de M-Chassis klasse die daar ook mee rijdt. Hij leent mij heel vriendelijk een accu voor de Sprint Finale.

    De Sprint Finale gaat niet veel beter. Het ligt dus niet aan de accu. Wel weer een leuk gevecht met dezelfde mederijder, en ik haal hem vlak voor de finish nog in omdat hij een tikje krijgt van een snellere deelnemer. Ach ja, de Finale starten we toch andersom, dus staat hij dan voor me. Na de Sprint Finale besluit ik de Cupmotor eruit te halen, en mijn eigen (zelfde, maar niet gekeurde) motortje in de auto te zetten. Ik demonteer de boel, en vind een heleboel slijpsel in het tandwielhuis. Ook zitten er grote slijtplekken, een hele groef, van het spurtandwiel in de deksel van het tandwielhuis. Dat klopt niet, die mogen elkaar niet raken! Even weer met de persluchtslang erop (weer in mijn ogen, stommerd…) om de boel schoon te blazen. Een inspectie samen met iemand anders leert dat het lager tussen het spur en het kegeltandwiel naar het achterdif verdwenen is. Dat is vreemd. Ik heb het waarschijnlijk per ongeluk van zijn plaats geduwd bij het wisselen van het spur tandwiel de dag ervoor. Wat stom! Ik vind het lager dan ook in het huis van het achterdif. Weer netjes op z’n plaats, boel weer in elkaar met de originele legale Cupmotor, dat rolt een stuk netter…

    De finale start ik dus als tweede. Al snel zijn de snelste twee me voorbij, maar de rijder van de eerste plaats haal ik vrij snel in en de vijfde blijft ook achter me. Ik heb meer snelheid dan in alle vorige heats, nog niet optimaal maar het gaat goed. Ik kom redelijk in mijn ritme, en maak weinig fouten. Die paar fouten die ik maak zorgen ervoor dat degene die tweede ligt aardig wegloopt. Zijn auto is maar ietsje sneller, maar hij rijdt veel netter. De mannen op de vierde en vijfde plek vallen helaas voor hen uit, ik hoef dus alleen te blijven rijden om derde te worden. En dat lukt. Jeeeeeeee!!!

    Tijdens de prijsuitreiking is er nog enige consternatie omdat de puntentelling verkeerd gedaan is, maar uiteindelijk mag ik toch op de derde plek op het podium staan met de beker. Hoe kinderachtig wellicht ook, het is toch leuk!

    Helaas heb ik op stomme wijze alle foto’s van de dag van mijn telefoon gedelete. Ik heb nog wel een podiumfoto omdat ik die al aan Michael gestuurd had. Dus die kon ik nog uit mijn verzonden items vissen:

    [​IMG]

    Verder heb ik twee verbeterpunten gevonden, om aan te werken voor de volgende race. Ten eerste zijn mijn accu’s toch wel gaar. Ze laadden maar 1.800mA bij na de heats, ze zijn 4.200 mAh, maar toch kakten ze al in bij deze belasting. Is niet goed. Ten tweede heeft mijn auto een hele hoge rolweerstand ten opzichte van de snellere auto’s. Ik heb goede tips gekregen over hoe ik dat moet verbeteren. Ik denk dat dat flink zal schelen, want het verschil is best groot tussen mijn auto en die twee die deze keer sneller waren. En alle energie die uit het motortje komt moet naar de wielen, en niet in de aandrijving blijven hangen. Werk aan de winkel, dus.

    Dank iedereen weer voor een gezellige dag, goede tips en hulp. En voor jullie enthousiasme over mijn topic hier, dat waardeer ik zeer.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Leuk verslag,

    ik zou voor lipo's gaan, deze blijven (mits goed behandeld) beter hun stroon vast houden en afgeven en zijjn nog lichter ook.
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Lipo zal beter werken, maar als de transmissie niet licht loopt, gaat dat extra vermogen voor een deel weer verloren. Dus ik zou daar eerst naar kijken, andere accu kan altijd nog, en is snel aan te passen.
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank, ik rijd al met LiPo's, alleen zijn die nogal oud en slecht bewaard. Ik denk dat ik zoiets eens ga doen:
    LiPo Battery Internal Resistance Testing | Flite Test
    Lijkt me een leuke leidraad, met deze accu's en een nieuwe goede.

    Uiteraard krijgt het verminderen van de rolweerstand voorrang, ik ben al druk bezig geweest in de lunchpauze. Later daarover meer.

    Hugo
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Oh, ik kreeg zondag nog de vraag waar ik de motorkoeler vandaan had; even naar e-bay gaan en "Alloy Heatsink w/ 5V Cooling Fan for 1/10 Car 540 3650 Size Motor" zoeken. Dan vind je er een heleboel, voor weinâg.

    Hugo
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Even een beginnersvraag; ik heb verschillende hardheden veren, en verschillende dempercilinders (meer en minder gaten erin). Dan zijn er ook nog verschillende diktes demperolie verkrijgbaar. Is er ergens een mooie uitleg online, hoe en wat? Welk symptoom bestrijd je met welk middel?

    Dank,

    Hugo
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Google even op "Hudy setup book" , daar staat alles in!
     
  12. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank jullie wel!

    Ik heb inmiddels niet stil gezeten:



    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Electr0n

    Electr0n

    Lid geworden:
    14 jun 2011
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Enschede
    :thumbsup:

    Zondag Tamiya Cup in Genk ! Kun je het uitproberen ;)

    Andre
     
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Vanavond dezelfde speedtest voor de derde keer, de enige wijziging is doorgevoerd is bovengenoemde lager- en tandwielaanpassing, en de nieuwe kap. Resultaat: 37,79 km/hr op de gps! Zelfde accu, zelfde meter, zelfde teststuk weg. Ik ben een blij mens! 5km/hr erbij, dat is flink.

    Hugo
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Kijk, dat is een leuke winst.
     
  17. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Das een mooi resultaat voor de gedane arbeid
     
  18. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Nog maar even een vraag;
    Ik rijd met achterfusees die 1,5 graden toespoor geven. Dat wordt aangeraden. Maar ik snap dat niet. Ik had die fusees omdat ik de auto eerst als drifter gebouwd had. Aangezien maar één van de achterwielen echt grip kan hebben als ze niet beide in lijn staan, zou de achterkant makkelijker uitbreken. Dat was de redenering die ik toen kreeg. OK, leuk, maar waarom willen we dat bij een racer dan? Daar willen we toch niet dat de achterzijde makkelijker uitbreekt, en het geeft lijkt me ook een hogere rolweerstand?

    Alle info is welkom!

    Dank,

    Hugo
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Meer toespoor geeft gewoon meer grip.

    Omdat het wiel met de meeste druk juist tegen de de richting van de bocht ligt zal hij de achterkant in de bocht stabieler houden.

    The Ultimate Guide to Suspension and Handling: Part Seven- Tuning your Toe

    Nieuw (eigenlijk al oud) zie je nu bij de opties voor de Serpent S411, Xray T4 en soortgelijken dat de toespoor dynamisch is aan de hand hoeveelheid hij inveert.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2014
  20. Joost Alain Proost

    Joost Alain Proost

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hugo, heb je (naast het aangeraden Hudy setup book) al een start-punt? Zelf begin ik met witte veren voor, blauwe achter, 3 gaatjes in de demperzuigers en 50 olie.

    Mvg, Joost
     

Deel Deze Pagina