HugoWs Tamiya Cup avontuur

Discussie in 'Electro onroad' gestart door HugoW, 23 mrt 2014.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb voor en achter blauw, één gats zuigers en de standaard olie die bij de dempers zat. Staat geen waarde op. Ik wil voor stijvere veren, is dat wit? Ik heb alleen nog geel en rood, die zijn zachter. Miscchien moet ik die witte dan bijkopen.

    Hugo
     
  2. viel9

    viel9

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    152
    met de veren die je hebt is het prima te doen. van hard naar zacht: blauw-geel-rood. Mijn advies blauw voor 2 gaatjes/ geel achter 3 gaatjes
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank jullie wel. Ik zit ook het Hudy boek door te spitten. Ik rijd waarschijnlijk dus met veel te zware dempers. Voor een model is een gladde baan uiteraard al minder glad dan voor een full size race auto, een kleine oneffenheid is voor onze modellen al tien keer zo groot als voor een echte. Minder demping dus. Ik zal de volgende race eens viel9's advies opvolgen. Eens kijken hoe dat gaat.

    Verder heb ik vanavond zo'n accutester gemaakt als ik eerder linkte, ik ga zo meteen de accu's eens meten. Ik zal de uitkomst wel posten.

    Hugo
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Nou, da's wel duidelijk...

    Pack 2 geeft 76 milli-ohm, 38 per cel dus. In het filmpje vond de maker 30 goed voor een 3S pack, dus 10 per cel. Boven de 100 was niet meer veilig om te vliegen, dus 33 per cel. Pack 2 is dus niet meer geheel citroentjesfris. De spanning viel naar 7,26V.

    Pack 1 wint echter ruim in de meting, 152 milli-ohm. Dus 76 per cel. Het voltage keldert ook enorm, naar 6,24V. Bij een belasting van 13,5A, dus ruim 3C, is dat veel te veel.

    Tijd voor nieuwe accu's.

    Als er geïnteresseerden zijn wil ik de opstelling wel meenemen naar de volgende race, ik ben wel benieuwd wat andere packs doen.

    Hugo
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Heb je die met 2 losse multimeters gamaakt? Of meet je eerst de stroom en daarna de spanning?

    Let even op hoe je meet, bij zulke hoge stromen speelt de weerstand van de amperemeter ook een rol wat meetfouten zal geven.

    Zie hier: Circuits Online - Forum - Spanning-stroommethode
     
  6. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dat snap ik, dank je wel. Ik heb mijn wattsup meter gebruikt, die alles tegelijk meet. En hij schrok niet van 107A op een 5S, dus deze 14A op 2S was niet zo'n probleem.

    Hugo
     
  7. Electr0n

    Electr0n

    Lid geworden:
    14 jun 2011
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Enschede
    Gewoon even een vraag.

    Hoeveel milli-ohm denk je dat een versleten connector of een minder goede soldering oplevert tijdens zo'n meting met 14A ?

    Andre
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Geen idee, eerlijk gezegd, en neem mijn meting ook niet aan als een hele exacte wetenschap. Het feit dat het voltage van de accu ineen stort door het aansluiten van de belasting is een referentie, en als ik maar dezelfde meetopstelling handhaaf voor volgende resten wordt het relevant.

    Wat voor stromen lopen er eigenlijk als je racet met een Top Stock auto? Dat is vast wel eens gemeten.

    Hugo
     
  9. Electr0n

    Electr0n

    Lid geworden:
    14 jun 2011
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Enschede
    Ik stelde deze vraag omdat de meting in de video op een manier wordt uitgevoerd die nooit realistische waarden zal geven om de interne weerstand van de accu alleen te bepalen. ook de connectoren en de bekabeling zullen door gebruik/slijtage een hogere meetbare weerstand genereren, zelfs de lengte van de draden is meetbaar in milli-ohm bij hogere stromen.
    de spanningsval mag niet gemeten worden op de draden waar de belasting op wordt aangesloten maar op b.v. de onbelaste balanceer aansluiting. Dus op de zelfde manier als een goede lader dat doet.

    Als indicatie kan het geen kwaad maar wat is dan in jouw geval het referentie punt om te bepalen of de accu nog goed is. Je hebt deze meting niet uitgevoerd toen de accu's nieuw waren.

    Andre
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Het is inderdaad geen exacte wetenschap. Maar kan je 'hoge stromen' definiëren? Deze belasting is ongeveer 3C op de accu, die op 20C continue gemerkt is. Er zit maar 1 connector voor de meter, alles daarachter aan snoeren en connectors maken deel uit van de belasting. Dun of dik snoer, slechte of goede connectoren en solderingen, dat maakt daar niet uit; het is een constante. Het is samen de belasting. De gebruikte snoeren en meter zijn goed tot 120A (en daar heb ik ze ook al voor gebruikt), de accu stekkers zijn voor 60A.

    Daar ben ik het niet mee eens. De spanningsval over de vermogensstekker is gelijk aan de spanningsval gemeten over de buitenste pinnen van de balanceerstekker. Ten minste, als je binnen de specs van de accu blijft. Daarom zijn de vermogensdraden zoveel dikker. Als je inderdaad 100A gaat trekken uit een accu van 2000mAh 10C (die mag dus maar 20A leveren) kom je op verschillen, maar bij mijn meting trek ik 3C uit een 20C accu. Dat levert geen meetbaar verschil tussen balanceer- en vermogensstekker. Althans, niet meetbaar voor de gewone sterveling.

    Al zouden we het voor de lol wel eens kunnen proberen, uiteraard. Misschien dit weekend tijd, even kijken waar mijn goede multimeter is gebleven...

    Hugo
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Hoe lang rij je op een accu? Daarmee kan je makkelijk een gemiddelde stroom berekenen:

    Capaciteit x (60/rijtijd) = gemiddelde stroom

    Piekstromen kunnen makkelijk tot 3 tot 5x hoger dan gemiddeld zijn.
     
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Da's inderdaad een gemiddelde:
    7,5 minuten racen verbruikt ongeveer 1850mAh. Gemiddeld 14,8A. Die testbelasting is dus (puur toevallig) de gemiddelde belasting. Ik zal de connectors op mijn Whattsup eens veranderen en de meter in de auto monteren. Meten is weten.

    Hugo
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Vanavond de shocks en veren aangepast op recept van viel9, nog geen tijd gehad om te rijden. Het verschil in demping is goed zichtbaar bij een kleine val-test. De gele veren achter hadden wel veel vulling nodig om de auto niet achterover te laten zakken, maar dat is geen probleem. Het viel me overigens op dat de tt-01E dempersteunen twee opties hebben. Ze staan nu naar binnen, zacht dus, ik kan ze ook nog naar buiten zetten, dan is de setup iets harder. Nooit eerder opgevallen, is misschien ook wel handig.

    Rijverslag volgt hopelijk dit weekend, nieuwe accu's zijn ook besteld maar die zijn vast niet binnen voor het weekend.

    Hugo
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, nieuwe accu's zijn binnen:

    [​IMG]

    De eerste is geladen en met een identieke weerstandsmeting kom ik op 19,3 milliohm per cel. Dat is weer aanzienlijk minder dan de metingen van de oude packs. Ik zal de tweede ook meten, maar die hangt nog aan de lader. Ik zal ook nog rijtesten doen met de Wattsup meter ertussen, eens kijken wat voor pieken je dan krijgt.

    [EDIT]tweede pack nagenoeg gelijk, 19,5 per cel. Wel merkte ik dat de aan de meter gesoldeerde draden (nodig voor de andere stekkers die ik tijdelijk gebruik) te dun zijn en warm worden. Ergo, als de bestelde stekkers binnen zijn en op hun plaats gesoldeerd zijn zal ik nog eens meten. Het is voor de meter (tussen accu en meter), dus van invloed.[/EDIT]

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Er staat mij nog iets bij vanuit de oudheid, dat metingen aan een accu ongv gelijk is aan de meting van een andere stroombron zoals een voeding, onbelast meten en van daaruit een berekening maken, zoals in het filmpje gebeurd, is niet het juiste systeem!!! Zover ik mij nog kan herinneren deed men 2 metingen in belaste toestand, waarvan meting 2 ongv 3x zoveel stroom moest trekken dan in meting 1, daar moest je dan een berekening overheen gooien, om de conditie van de accu/voeding te bepalen!!!

    Er zijn accu’s die onbelast een hogere spanning laten zien dan de ander, terwijl belast er geen verschil in is, hierdoor loopt meteen al je test spaak, een vergelijk met 2 metingen in belaste toestand heft euvel dit op!!!
     
  16. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Je uitroeptekentoets zal wel snel slijten, niet? Ik val in herhaling, het is geen zaligmakende test, wel een indicatie. Een echte goede accutest heb je veel meer apparatuur voor nodig, en die heb ik niet / zullen de meeste particuliere hobbyisten niet hebben. Overigens klinkt jouw beschrijving zoals men dat destijds met NiCads deed. Of dat ook voor LiPo's zo geldt weet ik niet.

    Desalniettemin zal ik eens een schakelaar tussen de twee lasten (lampen) zetten zodat ik de last kan halveren. Eens kijken of daar andere getallen uitkomen. We puzzelen lekker verder!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :cool:

    Hugo
     
  17. Joost Alain Proost

    Joost Alain Proost

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Zuid Holland
    De korte witte veren 53633 zijn idd 1 stijver dan de korte blauwe 53632. De standaard olie bij de demper/uit de kit is meestal de gele met Tamiya waarde #400. Waarschijnlijk het beste te vergelijken met 40 olie. 50 olie is weer wat dikker. Ik houd het altijd op de 3 gats zuigers, opdat ik in kleinere stapjes kan afstellen (wat ik in de praktijk overigens niet doe, maar dat heeft meer met tijd-gebrek te maken).

    mvg Joost
     
  18. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Vanavond even bezig geweest met de accu's, de wattsup en de gps:



    Door het niet altijd volgas accelereren, wat kennelijk meer vermogen kost dan de topsnelheid, zijn de voltages en amperages was inconsequent. Wel een leuke topsnelheid, en het eerst pack is in ieder geval rijp voor de schroothoop...

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Sneak preview, in een vlaag van verstandsverbijstering aangeschaft voor volgend jaar:

    [​IMG]

    Voor de Euro Toerwagen klasse.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Lekker bouwen!
     

Deel Deze Pagina