HugoWs Tamiya Cup avontuur

Bijna goed. Ik bouw ze nu snel en simpel. Alu tape met de plakzijde naar boven, deze toevallig met de sensor:
temporary_zpsezwblthk.jpg


Laagje (nieuwe, zwarte, hittebestendige) tape erop, en de draad :

temporary_zpseby0yzjx.jpg


Dan nog een laagje tape daarbovenop, en testen. Na het testen ziet het er dan zo uit:

temporary_zpsvipg1xv6.jpg


En hij doet het goed. Erg goed. Te goed. Hij blijft heel, maar hij gaat nog veel en veel te hard. De draad hierin is nu 90cm, ten opzichte van de 60cm in de vorige, maar hij klimt nog veel te snel qua temperatuur. De draad die er nu in zit is 24 AWG, dus 0,5mm diameter. Ik heb net 28 AWG, 0,3mm besteld. Dat is een hele grote stap, dat weet ik, maar ik heb nu zes strengen naast elkaar zoals je op de tweede foto kan zien, en ik kan dus ook nog terug naar vier. Dus daar is het wachten nu op. Maar het principe werkt, de kosten zijn minimaal, en ik heb er wel lol in.

Kosten overzichtje, alle prijzen inclusief verzenden:
Tien meter 28 AWG NiChroom draad van Aliexpres 1,89 euro
Digitale thermostaatding van ebay US$ 2.50
Rol HDX tape van de automaterialenzaak 4 euro
Rol Tesa alutape van de Karwei, 5 euro
Beetje snoeren en zo, 5 euro
Vier stuks zweetbandjes van marktplaats (wel nieuw) 5,25
Daarmee heb ik alles voor de warmers. En behalve de thermostaat en de nichroom draad genoeg voor vele setjes.

Voeding 12V 10A van Aliexpres 10 euro
Netentree met netsnoer, zekering en verlichte aan- / uitschakelaar van aliexpres 6 euro
Stukje RVS plaat uit de afvalbak.

Overigens heb ik niet alles gekocht, alu tape en snoeren en zo had ik nog liggen.

Hugo
 
Hugo
Heb je avontuur gelezen :yes:hahahahaha :koud:en vond het erg leuk om dit lezen, Zal je avonturen zeker volgen!! Helaas kan ik dit jaar niet rijden in deze CUP maar spreekt me zeker aan! Dus hoop 2017 mee te kunnen rijden!
Ga dit avontuur zeker volgen!
 
Hele kleine update: De nieuwe draad is er. Met een meter draad kom ik na een half uur wel op 70 graden, maar dat is me weer te lang. Morgen eentje van 80cm draad, dat is denk ik de optimale.

Tot morgen,

Hugo
 
FF kort, ik ga zo de hond uitlaten en dan naar bed, want ik moet vroeg op morgen…

Morgen schijnt het flink te gaan regenen, dus ik heb maar eens wat aangeschaft bij de automaterialenzaak:

temporary_zpsgxlp5s4n.jpg


Deze spray legt een klein waterafstotend laagje op de printplaat en componenten, en het schijnt dat het dan zelfs onderwater kan functioneren. We zullen zien. Ik heb alle electronica gedemonteerd en uit elkaar gehaald, en vervolgens de contacten afgetaped:

temporary_zpsmhounhns.jpg


temporary_zpslwxtzxup.jpg


Alles zit nu weer in elkaar, ik hoop dat het morgen goed werkt. Daarnaast heb ik nu de vier bandenwarmers af, de regelaar is klaar, alles is goed:

temporary_zpsar5lg2ty.jpg


Hij warmt op naar 70 graden in ongeveer 12 minuten, er zit 80 centimeter nichroom draad 28awg in alle vier de warmers. Hij doet het goed. Of ik hem morgen nodig heb weet ik nog niet, als het erg nat is neem ik aan dat warmen niet veel zal helpen. Maar we zien het wel.

Tot morgen,

Hugo
 
FF kort, ik ga zo de hond uitlaten en dan naar bed, want ik moet vroeg op morgen…

Morgen schijnt het flink te gaan regenen, dus ik heb maar eens wat aangeschaft bij de automaterialenzaak:

temporary_zpsgxlp5s4n.jpg


Deze spray legt een klein waterafstotend laagje op de printplaat en componenten, en het schijnt dat het dan zelfs onderwater kan functioneren. We zullen zien. Ik heb alle electronica gedemonteerd en uit elkaar gehaald, en vervolgens de contacten afgetaped:

temporary_zpsmhounhns.jpg


temporary_zpslwxtzxup.jpg


Alles zit nu weer in elkaar, ik hoop dat het morgen goed werkt. Daarnaast heb ik nu de vier bandenwarmers af, de regelaar is klaar, alles is goed:

temporary_zpsar5lg2ty.jpg


Hij warmt op naar 70 graden in ongeveer 12 minuten, er zit 80 centimeter nichroom draad 28awg in alle vier de warmers. Hij doet het goed. Of ik hem morgen nodig heb weet ik nog niet, als het erg nat is neem ik aan dat warmen niet veel zal helpen. Maar we zien het wel.

Tot morgen,

Hugo
Succes morgen....goeie race[emoji2] [emoji106]
 
Zo, dat was een leuke dag. Vanmorgen niet al te vroeg weg, dus helaas geen plek meer in de pits. Gelukkig wel nog ruimte in de kantine, dan maar wat verder lopen. Ik heb helaas geen tijd meer voor wat rondjes, ik luister nog even mee naar de rijdersbriefing en daarna snel de accu aan de lader, en de bandenwarmers erop. Gelukkig zit ik pas in heat 10, dus ik heb nog even. Ik heb 60/26 als vertanding gemonteerd, op hoop van zege.

De eerste heat gaat redelijk. Ik maak eigenlijk maar twee echte fouten die een rondje van 23 en 25 seconden opleveren, de rest zijn lage 20-ers of hoge 19-ers. Best constant. Ik rem alleen veel te hard waardoor de auto steeds uitbreekt, vooral naar rechts. Niet handig. 15 rondjes in 5 minuut 13.

Voor de tweede heat krijg ik wat tips, stel de rem wat minder sterk, en we gaan er weer voor. De tweede heat is nagenoeg gelijk aan de eerste, alleen een extra uitstapje. Ik rijd weer 15 ronden in 5 minuut 15.

Dan krijg ik van Electron de tip om harder te remmen, maar eerder van het gas af te gaan. Zodat de auto even kan settelen voordat je gaat remmen. Dat werkt in de derde heat! Vooral de bocht na het rechte eind en de haarspelt bocht in het midden van de baan gaan een stuk beter. wel heb ik mijn eindoverbrenging verlengd naar 60/28, omdat ik vond dat hij niet zo hard ging. Dat blijkt niet de juiste keuze, ondanks dat ik er een 18.8 uit weet te persen. Hij rijd sloom, ik kan niet agressief accelereren en insturen en zo. 15 rondjes in 5.02.

Electron komt weer met tips, ik zet de eindoverbrenging een heel stuk korter, 70/27. Elctron rijdt in de pauze ook even met mijn auto en vind nog een foutje in de zender waardoor hij ook niet goed op het gas reageerde. De rem gaat nog iets verder terug. Hij merkt op dat de auto erg goed is, dus nu moet ik het maar eens gaan doen!

Helaas zijn er maar 13 deelnemers vandaag in de F1. De heats waren mooi 6 om 7 verdeeld, maar de eerste 10 gaan naar de A finale en ik sta dus met naar 2 anderen in de B. Ik had liever met wat meer gereden. Helaas crashte Erwin zijn auto ook nog stuk, dus Kees en ik reden het grootste deel van de finale met z'n tweeën. Dit is wel mijn beste heat, ik denk ooit. Ik rijd 17 rondjes (ruim 1 meer dan de heats, omdat je op een ander punt van de baan start), in 5.18. Ik rijd de tweede ronde in 22 seconden, rommelige opening, ik pers er in de 5e ronde een 18.9 uit, en de rest van de heat zijn allemaal lage 19 seconden rondjes. De banden waren zelfs nog warm na de heat. Super constant gereden, heel beheerst, wel veel te langzaam voor de toppers, maar dit gaat goed. Ik kon me ook goed concentreren. Met deze rondjes in die tijd was ik 8ste geworden in de A finale!!!! Maar ja, dan had ik me beter moeten kwalificeren. Als ik gisteren de auto voor elkaar had gehad door de trainen was dat misschien gelukt. Wie weet volgende keer. Dank aan Roy voor beelden van deze rit:


Helaas hadden de hemelen zich geopend na de eerste serie finales, dus de baan was erg nat in de lange finale. Erwin kon niet meer starten, Kees was zo vriendelijk zijn auto weer uit te pakken toen hij hoorde dat ik anders alleen moest rijden. Ik rijd een tijdje achter hem aan, en wacht op hem, en daarna glibber ik ietsje sneller rond. Maar het houdt niet over. Verder doe ik ook niet meer zo mijn best, het gaat voor geen meter in de gladheid. Ik rijd nog wel een achtervelg krom tegen de rand van de baan. De electronica blijft het echter goed doen, en een check na de race leert dat het onder de kap ook nauwelijks nat geworden is. Regenracen kan dus.

De bandenwarmers hebben het de hele dag goed gedaan, maar de zweetbandjes er omheen zijn niet handig, en niet hittebestendig genoeg. Daar moet dus wat anders voor komen.

Al met al een erg leerzame dag, volgende keer hopelijk wel trainen en de auto goed op de baan afstellen.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Zo, na een geheel onverdiende vakantie ben ik me aan het voorbereiden voor de race aanstaande zondag te Apeldoorn. De auto is een beetje veranderd. Ik heb een nieuwe T-bar, een hi-grip versie, ik heb de roldemper gemonteerd en ik heb, door het gat van de antennehouder op het bovendek, een aluminium draadklemmetje gemaakt. De auto ziet er nu een stukje netter uit:

temporary_zpszuaxc2t1.jpg


Ook ziet u een andere achtergrond, ik heb een bureautje op het kleine extra slaapkamertje in ons huis gezet waar ik rustig kan knutselen. Ik beloof niet dat het schitterende knutselkleed nu verleden tijd is...

Helaas leerde even testen dat de accu van de zender de geest gegeven heeft. Maar wel op een rare manier... Ik laad die accu nooit vol, maar altijd naar opslagniveau. Dat is meer dan genoeg voor een heel weekend trainen en racen, en je moet de lipo nooit vol wegleggen. Nu meet ik ineens 4,3V over de ene cel, en 1,8V over de andere. Dat die 1,8V fout is snap ik, maar hoe die andere ooit naar 4,3V gekomen is snap ik geen jota van. Ik probeer de ene cel weer wakker te schudden:

temporary_zpsqxxsacqq.jpg


En dan zal ik eens kijken wat er met de andere cel aan de hand is. Maar ik vrees tijd voor een nieuwe accu. Of gewoon de batterijhouder weer terug op zijn plaats.

Hugo
 
Die heb ik wel, maar die vindt de lage cel te leeg en begint er dus niet aan. Met de oude Robbe lader krik ik de lege cel voorzichtig op, daarna de boel aan de goede, balancerende lader en hopen dat het goed is.
 
Ja inderdaad. Ik heb hier het probleem dat mijn Imax B6 uit 2011 maar tot maximaal 5A oplaad en ik een lipo heb van 5,9A. Dan laadt ik hem twee keer op maar of dat goed voor de lipo is. Bij MBC zijn er leden die op CHARGE opladen maar ik gebruik altijd BALANCE voor de levensduur van de lipo. Welke balancer heb jij?
 
@Stormbreaker; daar snap ik niks van. Je mag die 5900mAh packs gewoon op 5A of minder volladen, in 1 keer. Of heb je je timer te kort staan, slaat hij na een uur af?

Mijn pack is definitief overleden, de batterij houder is in ere hersteld. Misschien later weer een lipopack.

@Madhouse; dank je wel. Ik ben wel blij met mijn bedradingsklemmetje. Het is maat een simpel alu stripje, maar het maakt de auto een stuk netter.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Mijn lader zegt na 5A CAPA. Dat betekent dat de lader een lipo in 1 keer tot maximaal 5000 mAh kan laden. Dan moet je een tweede keer laden om de 5900 mAh te bereiken. Heb geen timer staan.
 
@Madhouse; dank je wel. Ik ben wel blij met mijn bedradingsklemmetje. Het is maat een simpel alu stripje, maar het maakt de auto een stuk netter.

Ik vind het altijd erg mooi als men een beetje zijn best doet om het e.e.a. mooi te bouwen en te organiseren. Ik heb met mijn Xray T4 en Tamiya TRF418 ook mijn best gedaan.

image.jpeg


image.jpeg
 
Ik vind het altijd erg mooi als men een beetje zijn best doet om het e.e.a. mooi te bouwen en te organiseren...

Niet alleen is het mooi om netjes te bouwen, maar bij de F1 ook van levensbelang. De motor zit op de verende motorpod en heeft dus invloed op de veer- en rolbewegingen van de auto. Ik heb de eerste races gereden met motorbedrading die rollen naar links van de pod makkelijker toeliet dat naar rechts. Dat merk je goed, de auto stuurt niet constant. Of liever gezegd, toen ik het gecorrigeerd had merkte ik het verschil. Alleen zat alles tot voorkort met ty-wraps en plakband, dit is beter.

Ook staat mijn kap een stukje hoger dan ik mooi vind, maar anders raakt de bedrading bij het inveren en/of rollen de kap. En dan veert de kap dus mee, weer een ongewenste factor. F1 is best ingewikkeld vergeleken met een toerwagen, maar wel erg leuk.

Hugo
 
I know, heb ook een F1 gehad. Vond het ook erg lastig m.b.t. de kap en de bedrading. Daar is het inderdaad een must om hem goed te bouwen en alles weg te werken.

Met een toerwagen is dat wat makkelijker maar ik vind het gewoon mooi. Ik vind het overigens wel lastig, ik ben niet zo heel goed in solderen en het is al heel wat dat ik allemaal zwarte kabels op de TRF heb gesoldeerd.
 
De Tamiya zou beter sturen als je de shorty naar voren schuift en achter tegen de motor de elektronica legt. Scheelt je ook een hoop lange draden.
 
Back
Top