Hydroliek vraagje -7-ton graafmachine

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 3 jun 2013.

  1. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Dan moet je er wel zeker van zijn dat er geen terugslagventiel in de "P" aansluiting zit van het blok ...
     
  2. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Zie jij deze in het schema getekend dan Dirk in het 4/3 ventiel ? ;)
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Nee, maar de ventielen waar Cor mee aankwam hebben deze "standaard" ingebouwd ... dus opletten wat je koopt
     
  4. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Dirk......je hebt gelijk........;)
     
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Cor, hoe oud is dat "beestje" eigenlijk, niets zinnigs over te vinden ... moet dan wel oud of heel zeldzaam zijn ;-) ...
     
  6. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Cor, ik zat ff te kijken maar ventiel 2 wat je laat zien moet je NIET hebben. Die heeft umlauf von P nach T in mittelstellung....dat gaat Niet want dan werkt Je joystick Niet meer...

    Het ventiel Wat Je moet Hebben moet zijn : P und T , A und B in mittelstellung gesperrt . Wat wel mag is een umlauf von A nach B in mittelstellung. Maar P und T moeten in mittelstellung absoluut gesperrt zijn.
    Wat je dus ook kan doen is P en T vanaf de joystick aansluiten op aansluiting A en B van het ventiel wat je als tweede laat zien. Vanaf de P en T van dat ventiel ga je dan naar de servos op je ventielenblok. Maar goed, het beste is dus het ventiel zoals ik schematisch heb getekend .
    Wat er wel kan gebeuren als je het volgens schema aansluit is dat je joystick niet of minder werkt als je tegelijkertijd je kantelstuk bedient. Dat kun je eventueel oplossen door in zowel de P als de T leiding een lichte smoring aan te brengen. Maar persoonlijk zou ik dat effect voor lief nemen en de joystick en kantelstuk gewoon niet tegelijk bedienen....
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Zojuist de Joystick uit zn behuizing gehaald .... en er staat netjes opgeschreven T en P... dus dat is geen probleem ....

    Ben nu even aan het zoeken welke aansluiting het is , metrisch of inch en welke maat, er staat op de koppeling van de slang 2te dn6 , maar kan er internet weinig over vinden , ff kijken of ik een bout of moer heb die erop past.

    @ Veldmuis, schema laten zien .... bedrijf waar ik het besteld zit ergens ver weg in Duitsland, heb het schema ge-emailed , hopelijk reageren ze zodat ik het vanavond of morgen kan bestellen.

    @ Dirk: hij is uit 91 .... 22 jaartjes nu :)
     
  8. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Nog 1 edit cor. Email ze even na dat het ventiel in mittelstellung een umlauf von A nach B moet hebben.... Anders blijft na bedienen je ventiel open staan. Sorry, zie het nu pas.
     
  9. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Dit ventiel dus[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik heb een flinke bestel-lijst zojuist doorgegeven en ook jouw tekening met de specifieke vraag over " mittelstellung een umlauf von A nach B". Hopelijk geven ze snel antwoord dat ik morgen de definitieve bestelling kan doen. Maandag kom ik weer thuis van m'n werk , het zou mooi zijn als er dan een flink pakket klaar ligt zodat ik meteen aan de slag kan gaan :)

    Oh ja.....de aansluiting op de joystick, ik heb niets wat op het schroefdraad paste. maar de afmetingen van het schroefdraad op de slang (buiten schroefdraad) is 13,8mm en de pitch 1,5 Dat kan denk ik alleen maar feindraad M14x1,5 zijn, een andere (inch ) komt niets eens in de buurt .... toch :confused:

    Uiteraard hou ik jullie verder op de hoogte ...en nogmaals bedankt,
    Cor
     
  11. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Hier http://www.hydrobar.de/cms/upload/pdf/Download/Armaturenuebersicht.pdf een overzicht van de meest gangbare slang armaturen ....
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Dirk: duidelijk M14x15 dank je wel :)

    Cor
     
  13. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Dat is allemaal inch maten cor. In dit geval is het 1/4 ...
    De koppelingen op het ventiel is 1/2 duims.....
     
  14. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    maar ..... M14x1,5 is wel een courante aansluiting ... 1/4" is ca 13,2 mm !! in diameter, maar draad zelf is anders ....
     
  15. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Dirk, conclusie is, het is niet zeker te zeggen of het 1/4 " of m14 is. In 90 % van de gevallen hanteert men in de hydrauliek inches....dus...cor , ff goed checken.
    Doe er je voordeel mee....
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Verdorie !!:evil:
    Waarom kan het nou nooit eens een standaard maat zijn .... het zou toch eens te gemakkelijk zijn!! :-s

    De buitenmaat van het schroefdraad is 13,8, spoed 1,5 .... meer als een halve mm verschil met 1/4 inch , nee dat zal ik niet verkeerd gemeten hebben OH wacht .. ik heb 1/4 inch wel geprobeerd ( snel-koppeling van een compressor ) en dat paste niet ..... Ik ga er maar vanuit dat het M14x1,5 is....zo niet ...dikke pech en heb ik een hoop reduceer stukken voor niets gekocht.

    Morgen vertrek ik vroeg op tour voor een week , dus kan niets meer meten. :( En wil als ik maandag terug komt de spulletjes hebben.

    Dit is trouwens het bestellijste:
    -2x 2900 mm Hydraulische schlauch NW6/8L (DKOL/DKOL M14x1,5) stuurblok >> nieuwe hevel
    -2x reduzierkupplung (Aussengewinde M14x1,5 nach Aussengewinde 1/4") reduceerstuk voor stuurblok
    -2x 6300 mm Hydraulische schlauch NW10 /12L (DKOL/DKOL M18x1,5) slang op giek
    -2x reduzierkupplung (Aussengewinde M18x1,5 nach Aussengewinde 3/4") reduceer stuk voor de lange slang naar stuurblok
    -2x Hydraulik Kupplung Muffe Gr. 3 12-L Schott SVK - M18 x 1,5 snelkoppeling om 2 slangen aan elkaar te zetten van de kantelbak
    -2x Staubschutz f. Hydraulik Kupplung Muffe BG3 rot
    -2x 1900 mm Hydraulische schlauch NW10 /12L (DKOL/DKOL M18x1,5) slang van kantelbak naar de giek
    - 2x reduzierkupplung (Aussengewinde M18x1,5 zu INNENgewinde M16x1,5) reduceerstuk hydraulische cilinder naar de slang
    -2x 900 mm Hydraulische schlauch NW6/8L (DKOL/DKOL M14x1,5) van Joystick T&P naar nieuwe regelventil
    -2x T-Verschraubing 3x Aussengewinde M14x1,5 : moet ik aanpassen in een L-verbinding
    -1x Handhebelventil Steuerventil 50L mit Druckweiterführung Art.Nr.: 5ME 002 DW1 018
    -2x reduzierkupplung von (Aussengewinde M14x1,5 zu G 1/2" diese ist für die Handhebelventil )
    -2x reduzierkupplung nach G3/8" (Aussengewinde M14x1,5 nach aussengewinde G3/8" diese ist für die Handhebelventil )

    Dat zou het moeten zijn ..... denk ik.... Niet ver van mij vandaan is nog een traktoren onderhoudsbedrijf die de nog ontbrekende stukken voorradig zal hebben (hoop ik)
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vanmiddag dat bedrijf aan de lijn gehad, en volgens hun zou dat ventil de juiste zijn.
    Zojuist dan de hele bestelling gedaan .....hopelijk komt het maandag of eerder binnen zodat iker meteen mee aan de slag kan gaan.

    Ik hou jullie op de hoogte...
    Nog bedankt voor alle hulp :)

    Cor
     
  18. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Dit is dus een ventiel om de cylinder rechtstreeks te bedienen ... en niet geschikt voor servo sturing ...
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Wel verdomme....

    Dank je wel Dirk ... ik ga zo dan maar een email schrijven en proberen uit te leggen wat ik dan wel nodig heb :-s
     
  20. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    [​IMG] Yep, Dirk heeft gelijk. Hij moet pressureless circulation van a naar b hebben en p en T locked....

    Cor, laat ze het schema zien van het laatste ventiel wat ik poste, dan moeten ze toch echt weten wat jij nodig hebt....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina