Hydroliek vraagje -7-ton graafmachine

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 3 jun 2013.

  1. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Ja! :). Er schijnt een pot met goud onder mijn tuin te liggen ;)
     
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Slecht nieuws.

    Vandaag de laatste 2 slangen binnengekregen , alles aan gesloten , inclusief die hevel.

    Als eerste heb ik hem (express) verkeerd om aangesloten , de P &T aan de servo besturing en de A & B aan de Pomp en Tank .

    Met een enorme knal ging de cilinder in en ik kreeg hem niet meer terug.

    Dan heb ik de hevel aangesloten hoe die hoort aangesloten te zijn,en op zich werkte het , ik kon de hydraulische cilinder in en uit-schuiven. Maar als ik de hevel losliet , dan bleef hij doorgaan, totdat ik weer de andere kant op ging (zoals verwacht)

    Kortom K*T ..... ik baal er erg van.

    Dan ben ik snel nog naar de traktor-garage een paar dorpen verderop gegaan , die een erg uitgebreid gamma heeft , ook van hydroliek spullen, maar het ziet er niet goed uit. In alle boeken die de beste man had , stond nergens een hevel , waarvan in de middenstand de A & B met elkaar verbonden zijn.

    Hij gaat maandag nog wat telefoontjes voor me plegen , maar ik heb er een beetje een hard hoofd in :-s
    Is het zo'n vreemd systeem dan wat ik heb?

    Het goede nieuws is dat de kantelbak wel werkt , ik dacht even dat hij het geweld van het ingaan bij de eerste test niet overleefd zou hebben , maar geen probleem. daar ben ik wel blij om .....Het systeem is in principe goed ... nu alleen nog de juiste hevel zien te vinden.

    @ Ron en Veldmuis ..... hoor ik daar dat er ergens een pot goud te vinden is :)


    Cor
     
  3. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Was ik reeds bang voor. Dan zit er dus een terugslagklep in het ventiel met een drukbediende omloop.....

    Ik denk echter wel dat het ventiel is aan te passen. Ik zie er 2 patronen ingschroefd zitten, dat zijn de terugslagklep en de overdruk. Ik denk dat wanneer je deze patronen eruit schroeft en deze met een plug afdicht, dat het ventiel wel werkt als je hem verkeerd om aansluit. Gezienhet feit dat je op lage servodruk werkt durf ik dit wel aan....
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik kan die terugslagklep met drukbediende omloop niet eruit slopen?

    Ik ben nog ff aan het kijken in het pdf file waar Dirk me op attendeerde:
    http://www.schmitter-hydraulik.de/pdf/download/06_Ventile_kpl_022012_d.pdf

    pagina 84 , type S4 , is dat noet zo eentje die ik nodig heb .....
    Alleen tussen de "standen" zitten nog tekens , geen idee wat die inhouden. En ook staat er niet bij wat P,T en A,B is ...of dat moet bij die hevels niet uitmaken :)
     
  5. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Dat zeg ik cor.... Terugslagklep eruit halen en afdoppen. Dat zijn de patronen waar ik het over had. De alukleurige dingen die in het blok geschroefd zitten. Deze eruit en blinde proppen indraaien. Ik vermoed dat het dan gaat werken zonder grote klap.

    De ventielen op die site zit de goede niet tussen. Zijn allemaal 6/3 ventielen, jij moet 4/3 hebben.
     
  6. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Zit nu te kijken maar inderdaad die op pagina 84 nog niet gezien. Inderdaad type S4 gaat werken.
    Die bestellen en het ventiel wat je nu hebt terug doen.. dan ben je klaar .
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik ben er over aan het nadenken om dat ventiel om te bouwen. Als het alleen maar 2 dingen eruit draaien is en 2 stoppen erop ... dat is het proberen waard.

    [​IMG]

    Gaat het om de 2 omcirkelde dingen? Bij 1 staat een "N" geen idee of er bij de andere is bijgeschreven staat , ik gloof dat ik ergens heb gelezen dat je daar de druk ofzo mee instellen kon.


    dat Ventiel van die katalogus, ik ga eens kijken of ik ik die makkelijk kan bestellen.

    Er zijn 4 mogelijkheden , er is keuze tussen 75 en 120 liter per minuut maximale doorlaat , ik hoorde vanmiddag dat het niet te maken heeft met de grote van de hydraulische cilinder wat er op aangesloten is , maar de grote van de hydraulische motor die erin zit ..... voor een 7-ton graafmachine , welke raad je aan?

    Ik kan ook nog kiezen tussen "mit Federzentrierung" dat is dat die met een veer terug in het midden gaat , maar er is ook de mogelijkheid "mit mechanischer Raste" dat zegt me niets..

    Welke kan ik het beste nemen?

    Bedankt :)

    *edit* ... zojuist dat ventil gevonden op de website van dat bedrijf .... 340 euro !!!! ja hallo . En dat ventil wat ik nu heb , wat bijna hetzelfde is kost maar een 60 euro ...... wat een verschil zeg :-(
    http://webshop.schmitter-hydraulik....I=1&DSID=unknown.130613.221719_45343_001&MNT=

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dit nog gevonden voor een 220 euro.
    Till Industriehydraulik powered by Duplomatic - Wegeventil mit Hebelsteuerung DSH3-S4

    Oh .. deze hieronder is erg interessant ... als het de juiste is ... alleen zie ik dat de A en B met elkaar verbonden zijn , maar ook met de T .... gaat dat werken .... blijft m'n joystick van de giek het dan nog doen? ( P &T zijn met een T-stuk afgesplitst van de P &T van de jopstick)
    [​IMG]

    Hydraulik ? 4/3 Wegeventil NG6, Handbetätigung, Rexroth | eBay

    Ff duimen dat het de juiste is :)
     
  9. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Laatste ventiel kan ook Cor, dus dat is ook een optie, het gebruikte ventiel bedoel ik dan. A en B mogen inderdaad in middenstand ook retour samen naar Tank. Die op de Site van Till is nu net weer de verkeerde......

    De rood omcirkelde patronen bedoel ik inderdaad. Deze verwijderen en afdoppen. Dat kan voor jouw toepassing geen kwaad.

    Je moet wel altijd een ventiel met federzentrierung hebben , zoals in mijn schema getekend. Mechanischer raste betekent een arretering, dan blijft de hendel in elke stand staan, das irritant met werken.
     
  10. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Cor, ff resumerend ;), want het wordt nu een wirwar van ventielen haha. Hou het overzichtelijk voor jezelf.

    Het ventiel van Ebay kan prima werken dus dat kun je doen. Maar de twee patronen verwijderen op het ventiel wat je nu hebt en deze afdoppen kun je ook proberen, 10 tegen 1 dat het werkt.

    Je hoeft verder niet naar specificaties te kijken wat een ventiel qua liters per minuut kan hebben en dergelijke want dat is voor jou niet van toepassing. Bij jou gaat er geen flow door je ventiel heen, het enige wat je doet is druk naar je servos sturen en je verplaatst alleen maar het volume van 1 klein plunjertje in je servo, thats it.
    Je kunt dus eigenlijk met een supersimpel miniventiel werken.
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    moet nog een fundering voor een schuur uitgegraven worden dus van harte welkom ;) wel in onderdelen vervoer gangpad is maar 70cm breed..

    volgende project is de hammerite?
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Veldmuis, dan ga ik morgen eerst eens kijken of ik dat ventiel kan ombouwen ... datgaat het gemakkelijkst zijn .

    Als het niet werkt dat ga ik die van ebay bestellen...... En dat gaat dus geen probleem zijn dat A & B , maar ook de T met elkaar worden doorverbonden ivm de joystick.


    Nog ff de data bekeken van het ventiel wat ik nu heb... en er staat:
    Dus er zit idd een terugslagklep in de P- leiding.

    en het andere is een
    Beide moet ik dus verwijderen.




    @Cheeta: geen probleem ..... voor het juiste bedrag haal ik heel de machine uit elkaar en bouw hem weer op in je tuin..... je moet er wel geen haast bij hebben :) Wat bedoel je met het volgend project?

    Ik hou jullie op de hoogte :)
     
  13. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Nee Cor, maakt niet uit. A en B mogen in middenstand verbonden zijn met T. Voor de werking van je joystick van de Giek is het van belang dat in middenstand de P geblokkeerd is en dat is ie bij het ventiel van Ebay.

    Maar probeer het afdoppen eens, ik ben benieuwd. Nogmaals, ik weet nagenoeg zeker dat het werkt.
     
  14. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Cor, je kunt volstaan met het verwijderen van het ruckslagventil, dat is het patroon met het gele dopje op poort N. De andere kun je denk ik laten zitten....
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    okidoki ... morgen laat ik het weten :)
     
  16. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Ben je al aan het graven Cor? :)
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ben net terug van de traktor garage .... 20 euro voor 2 stop-bouten..... iksnap nog niet waarom de chef nog niet in een dikke mercedes rijdt :-s

    FF snel een kopkoffie en dan ga ik het proberen. ( heb beide delen er trouwens uit gehaald voor alle zekerheid)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Geen succes.

    Ik heb geprobeerd "verkeerd" om aan te sluiten, zodat de A&B met elkaar verbonden zouden zijn bij middenstand.

    Joystick werkte nog, maar de nieuwe cilinder reageerde nergens op.

    dan heb ik de P &T aangesloten aan de P &T en de A& B aan het stuurblok ,maar nu werkte er niets meer ...geen van beide joystick en ook de nieuwe cilinder niet.


    zou het kunnen liggen aan
    [​IMG]
    dat instel ding , met die veer en de bal, ik zie daar een paar gaten in en een rubberen ring in het midden , dus iets wordt er van binnen nog afgesloten met elkaar denk ik ..... is het de moeite waard om die er weer terug in te draaien en nog eens te proberen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    pfff... zojuist dat ding met de veer er weer terug ingeschroefd en alles "verkeerd om" aangesloten, maar het was weer als voorheen.

    Joysticks werken,maar de "nieuwe" cilinder werkt maar naar 1 kant.

    is dat ding met de veer dan toch de terugslagklep? is het nog te proberen , die er weer uit te halen en dat ding met de gele dop er terug op en met de veer afsluiten?


    wat een gedoe zeg :-s
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Jij vind het een gedoe maar ik vind het erg leuk om te volgen, al heb ik er geen bal verstand van.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015

Deel Deze Pagina