Ik ben op de beurs in dortmund geweest, hoe is het jullie bevallen?

10 duizenden bezoekers en de mening van een enkeling. Ik ga in elk geval voor het eerst, zelf kijken en ben benieuwd wat ik ga zien. Uitgebreid verslag met foto´s is zondag te zien op onze clubwebsite www.mvcwoerden.nl dus dan lees je het vanzelf wel. Ja, ook dan een enkele mening. :mrgreen:
Lijkt mij in elk geval een heel leuk dagje uit! Ik ga lekker alleen. Heerlijk ...
Morgen, donderdag, dus ... tot snel!

Olaf

@chris, dan loop ik je morgen vast voorbij zonder het te weten, wij gaan morgen ook meteen man of tien, al koop je niks, het is gewoon het uitje van het jaar voor ons.

als je koffie wilt doen, wij staan om 1 uur altijd onder de klok in hal 5 is het meetingpoint.

rick

Ik denk dat ik Bertus wel begrijp. Ben nog nooit op deze beurs geweest, maar vroeger wel vaak op computerbeurzen en daar zag je dezelfde ontwikkeling toen de webwinkels echt een beetje op gang kwamen.. computers lopen daarin voor op modelvliegspullen.

'Vroegah' grote beurzen met echte aanbiedingen, zeker vergeleken met winkelprijzen, en vaak ook veel leuke 'rommelbakken' etc.

Tegenwoordig zijn het eigenlijk gewoon overdekte winkelcentra met een vestiging van 'de normale ketens' met ook 'de normale' prijzen, weinig korting.

Dat zie je ook in het publiek, wat verschoven is van de 'echte computernerds' naar meer 'jan met de pet'.. van een koopbeurs naar een 'dagje-uit-beurs'.

Door webwinkels en dan met name de buitenlandse, zijn de marges zo klein geworden, dat men op beurzen niet meer echt kan stunten.

Over computerbeurzen gesproken,vorige jaren liep er gelijktijdig in een hal een computerbeurs waar dat je met je ticket ook in mocht.
Trouwens morgen ga ik ook,hopelijk valt het verkeer een beetje mee.

Ik denk dat ik Bertus wel begrijp. Ben nog nooit op deze beurs geweest, maar vroeger wel vaak op computerbeurzen en daar zag je dezelfde ontwikkeling toen de webwinkels echt een beetje op gang kwamen.. computers lopen daarin voor op modelvliegspullen.

'Vroegah' grote beurzen met echte aanbiedingen, zeker vergeleken met winkelprijzen, en vaak ook veel leuke 'rommelbakken' etc.

Tegenwoordig zijn het eigenlijk gewoon overdekte winkelcentra met een vestiging van 'de normale ketens' met ook 'de normale' prijzen, weinig korting.

Dat zie je ook in het publiek, wat verschoven is van de 'echte computernerds' naar meer 'jan met de pet'.. van een koopbeurs naar een 'dagje-uit-beurs'.

Door webwinkels en dan met name de buitenlandse, zijn de marges zo klein geworden, dat men op beurzen niet meer echt kan stunten.

Vandaag ook naar Dortmund geweest. Ja, inderdaad in de hal met de "modelvliegspullen" was het met stands wat rustiger als bij mijn laatste bezoek 4 jaar geleden. Bekende bedrijven als Hoellein, FVK, CHK en Blue Airlines waren niet aanwezig. De overdadige aanwezigheid van kleine helicopters viel op. Veel handelaren gaan blijkbaar voor het snelle geld en kiezen voor artikelen die snel leiden tot impulsaankopen.

De markt is aan het veranderen en daar zijn we als modelbouwer zelf schuldig aan.

De Nederlandse en andere Europese bedrijven laten we het hele jaar links liggen en shoppen daar waar we het goedkoopst onze producten kunnen krijgen. Tot in Azie toe. We zijn trots op onze koopjes. Dat is hier regelmatig te lezen.

En dan verlangen we dat er in Dortmund een keur aan bedrijven voor ons klaar staat om ons voor één keer goedkoop aan spullen te helpen? We mogen blij zijn dat er nog bedrijven bestaan die de moeite nemen, of kunnen nemen, om ons in Dortmund van dienst te zijn!

Nog even en er is in Nederland geen plankje balsahout meer te koop. Een winkelier kan daar niet van bestaan. Die moet ook duurdere producten kunnen verkopen. Dat die hier duurder zijn dan in het Verre Oosten is niet zo vreemd. Hij heeft te maken met hoge loon en vestigingskosten, belastingen en nog veel meer.

Samenvattend, het is onze eigen schuld.

Zo te zien staat iedereen even stil ofzo;
wat.jpg

Tja, nieuwe dingen, als je langs loopt zie je 5000 servo's, ik heb bewegende graupner DES servo's gevoeld en bewogen met een zender, echt nieuw hoor.
De crashbare DirectDrive multiplex heli vastgehouden, wel mooi spul voor een beginner zonder hulp. Ook niet eerder gezien.
mpx 2,4 ontvangers bekeken, met de probes, lekker klein.
Verder ook gewoon heel up to date.
En ja, die tig helitjes waren verschrikkelijk irritand, hoe is het mogelijk dat ze er 1 verkopen, was duur en naar spul.

Ik heb wat Aeronaut CamCarbon props vast gehouden, als ik dat niet kon doen had ik ze niet gekocht, en een zeer nette prijs.

Wat prijs betreft, ik heb weinig gekocht, niks echt goedkoop, maar dat zie ik al jaren niet meer. Maar wel enkele dingen goedkoper dan de webshop van dezelfde winkel.

Maar nummer 1 is dat ik met een gezellige groep van de club ga, lekker rondstruinen, lullen.
Heb me zeer vermaakt.

wel vermoeiend.:sleepy:

Alle dure duitse merken worden ook gewoon goedkoop geproduceerd in het buitenland alleen betaal je voor een groot deel aan naamsbekendheid.

Ik had de planning om te gaan maar begon al te twijfelen aangezien ik toch al niet veel wilde kopen. Als de hal dan ook nog eens half leeg is dan gaan we toch maar weer internet shoppen.

Als het hier goedkoop is koop ik het hier, is het ergens anders goedkoop koop ik het daar.
Enige uitzondering op de goedkoopste is levertijd. Dat is zeker een belangrijk punt bij een aanschaf. Als ik nu naar Qtel ga voor iets kom ik terug met waarschijnlijk niets. Dus waarom dan tijd verspillen en niet direct op internet bestellen.

Vroeger ging je ook naar Dortmunt op zeker 20/30% goedkoper uit te zijn dan in NL zeker met accu's en overige elektronica. Echter dit is niet meer het geval dus wordt het op het gezellige dagje uit zinloos om te gaan.

NPS, je hebt natuurlijk gelijk, maar marktwerking houdt je niet tegen.. kijk naar de autorai. Als beurs moet je vernieuwen en aanpakken.. Nodig hong kong uit? afijn, de laatste keer dat ik er was was ik met name aangenaam verrast om ook de andere takken van modelbouw eens te bewonderen..

Dus ja, we hebben het aan onszelf te danken, maar er is denk ik best ruimte in Europa voor iig 1 goeie grote beurs op alle modelbouwterreinen.. (demo's?, wedstrijden?, vernieuwingen etc etc..) Het gaat duidelijk niet meer om goedkoop inkopen.. die tijd hebben we gehad.

just my two cents..

Jeroen

Tja, voelen zich zeker schuldig!

Geen last van, een winkel in Nederland/du is handig als je haast hebt (zoals ik nu met de Angel) maar anders redelijk nutteloos... ik voel me niet schuldig als er een paar verdwijnen, meeste zijn toch bagger.

Het mes snijdt zoals zo vaak aan meerdere kanten. De NL winkeliers verpesten het zelf ook voor een groot deel, maar goed, dat is hier eigenlijk offtopic, want het gaat niet over de NL winkeliers die op die beurs staan.

Laat ik dan eens een voorbeeld pakken die zeker wel op die beurs moet staan, bv. Robbe.

Die leveren Futaba servo's. Ik had er onlangs een stel nodig, om precies te zijn, 4 maal de 9650.

Dan kijk ik bij Robbe: advies-verkoopprijs rond de 80 euro. Laat ik dan een winkel vinden die een goede deal met ze heeft; 70 euro. Op de beurs zullen ze daar ook niet snel onder gaan.

Dan zoek ik even op het internet.. 50p/s dollar, inclusief verzendkosten, als ik er 4 bestel (en heb er 4 nodig).

Even rekenen.. 4*70 = 280 euro. 4*50 dollar = 154 euro. En let op: die winkel verdient ook nog aan de verkoop van die servo's, daar zit ook nog een marge op.

op 4 lullige servootjes dus een prijsverschil van 126 euro. Daar komt dan nog bij dat ik eerst een NL winkelier moet vinden die er 4 op voorraad heeft, en die zijn er domweg niet. Dat wordt dus bestellen.. en bestellen bij een NL winkel houdt doorgaans in dat je beloofd wordt dat het er met 7 dagen is, maar je 3 weken later er nog regelmatig achteraan moet bellen waar het blijft. Dat terwijl ik ze nu gewoon thuisbezorgd krijg.

Dus.. is het dan de schuld van de consument die prijsvechtertje gaat spelen en z'n spullen in het buitenland haalt, of is het dan de schuld van Robbe die een veel te hoge marge wil op hun servo's?

Er zijn 2 manieren om winst te maken: hoog volume, kleine marge, of laag volume hoge marge. Veel van de Europese winkeliers kiezen structureel voor het laatste en lopen dan tegen de lamp omdat de kopers gaan voor het eerste..

Het ligt niet alleen aan de consument, het ligt ook aan de winkels. Kijk naar ketens als de Mediamarkt, typische exponenten van de 'hoog volume, lage marge leer' en moet je eens zien hoe dat draait.. als een tierelier.

Open maar eens centraal in NL een mediamarkt-achtige modelbouwtoko.. moet je zien hoe druk je het gaat krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
om daar even op in te haken hezik, bij robbe leven ze nog in het stenen tijdperk,
als een winkelier zijn zaak niet op de gangbare winkeltijden open heeft dus van 9 to 18,00 dan levert robbe niet aan deze winkel, waneer je dus om wille van je klanten (en jezelf) bijvoorbeeldvan 13.00 ot 22.00 open bent, mag je van robbe niet verkopen, dat noemen ze valse concurentie beding.

mijns inziens, zolang zij zelf niet via het web gaan verkopen, zullen ze binnen 5 jaar totaal naar de kloten zijn.

En op die van jouw Hezik zeg ik AMEN.
Want zo is het en niet anders.

En zolang de meerderheid zo blijft denken zal de markt heel anders worden en zal waarschijnlijk binnen 10 jaar dortmund doodbloeden.
Weinig aanbod is weinig bezoekers en weinig bezoekers is voor de handelaar weinig inkomsten en weinig handelaars is voor de beurs een hoge staanplaats prijs en zo werkt het steeds meer averechts tot de deuren dicht gaan. Ik denk zeker in het RC gebeuren.

Ik ga vrijdag naar Dortmund.
Ben vorig jaar alleen geweest, nu gaat mijn vriendin mee, haar eerste modelbouwbeurs.
Ik koop ook wel in China, exact de zelfde spullen kosten 2 maal zo duur bij een NL internetshop en zeker 3 maal zo duur bij een winkel.

Maar........
Al ik koop in China betaal ik geen invoerrechten en geen BTW, dat scheelt al een hele hoop en is dus in feite valse concurentie voor de NL winkels die deze kosten wel hebben.
Daarom koop ik ook nog regelmatig wat bij de NL winkels, ook de service is wat waard!

Zal vrijdag zien of het de moeite waard was.

Groeten Willem

Back